Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Bowers

#2655
Ladespørsmål...

Jeg ladet fra ca 50% SOC (94Ah) til fullt i går etter en kjøretur. Når jeg leste av hva ladestasjonen hadde brukt så viser den et forbruk på ca 25 kwh. Ladet på 16A.
I teorien skulle 50% SOC tilsi et ladebehov på rundt omkring 15 kwh + tap.  Har noen en formening om hvorfor den har brukt ca 10 kwh mer?


LMOR

Hadde du på forvarming av bilen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Gitt at den faktisk måler strømmen riktig, så kan du legge på 10% som minimumstap, deretter 10% ekstra hvis det er kaldt, og den må varme batteriene. Så kan du legge på 10-13% i tillegg hvis måleren er satt opp med 240V. Og en normal forvarming om morgenen trekker 3-4kWh. Da er du oppe i 25kWh.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Bowers

Jeg hadde ikke forvarming på.
Jeg bruker en 32A 230V ladeboks. Bilen ble plugget inn med en gang jeg kom hjem fra en halvtimes tur så batteri-temperaturen bør ha vært noenlunde lunka når den begynte å lade iallefall.

Både ladeboksen og kwh-måleren kommer fra Ladespesialisten og såvidt jeg har lest så har ingen funnet feil på disse målerne. Jeg har ikke justert noe på måleren, men den leser selv av hvor mange volt den får så jeg antar den tar høyde for det når den viser forbrukte kwh?  Spenningen her pleier å ligge veldig nært 230V hver gang jeg sjekker.


LMOR

#2659
Jeg har flere målinger, siste fra 18 november, der jeg ligger på under 10% tap. Jeg bruker den nye standard laderen, og den kan ikke trekke mer enn 9,5A, så jeg har rimelig god kontroll på at forbruket er riktig. Ladet fra 5% til 100%.

Tapet øker sånn ca med kvadratet av effekten, så det kan være det som er grunnen. Skulle gi 2,5 ganger mitt tap, med litt forenklet regning, gitt at vi har samme kabeldiameter.

Alternativt har du et annet spenningstap mens du lader som er større enn du tror. Uansett har du brent av relativt mye varme et sted. Kanskje best å sjekke?

Enda en god grunn til å lade på lavest mulig A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Usikker på detta

Opplevde å se noe av det lekreste jeg noensinne har sett før, og lurer fælt på hvorfor jeg ikke har sett det før(??)..

Skulle ut på en kveldstur med bilen og ser at hele kupeen er fyllt av et meget behagelig og stilig blått lys. Blir stående å stirre på det i undring.
Da jeg kommer bort til førerdøra oppdager jeg at bilen er åpen og jeg har mest sannsynlig kommet borti "lås-opp-knappen" på nøkkelen da jeg la den i lomma på innsiden i leiligheten.
For dette skjer ikke når jeg tar i håndtaket for å låse opp bilen, tror jeg, siden jeg umiddelbart åpner døren og sette meg inn.

Så spørsmålet er - er det mulig å programmere dette kupeelyset?
Det hadde vært utrolig stilig om dette lyset tennes når klimatisering starter f.eks - siden man ikke kan se om klimatisering har startet via iremote-appen ville dette vært en stilig pekepinn.

Er dette et "lyssett" bestående av andre farger?
Hadde det i min forrige bil og kunne dra i non spaker inni bilen for å forandre fargene.

sfinxern

En ting jeg lurer på også. Når jeg stopper bilen og åpner døren står bilradio fortsatt på. Har merket at dette varierer. Noen ganger slår radio seg av i det øyeblikket jeg åpner døren, andre ganger ikke. Radio slår seg av når jeg låser bilen, men det gjør jeg aldri i garasjen eller hvis jeg bare skal flytte litt på bilen.

Sikkert en innstilling for dette, men synes det er rart at det er så varierende.

Noen tips? Takk :)!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Orbit

Sitat fra: Usikker på detta på søndag 27. november 2016, klokken 22:28
Er dette et "lyssett" bestående av andre farger?
Hadde det i min forrige bil og kunne dra i non spaker inni bilen for å forandre fargene.

Du kan stille den generelle interørbelysningen mellom "modern" (blåhvit) og "classic" (rød-orange) under innstillinger i iDrive. Dette velkomstlyset tror jeg alltid er blått.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Usikker på detta

Sitat fra: sfinxern på søndag 27. november 2016, klokken 22:39
En ting jeg lurer på også. Når jeg stopper bilen og åpner døren står bilradio fortsatt på. Har merket at dette varierer. Noen ganger slår radio seg av i det øyeblikket jeg åpner døren, andre ganger ikke. Radio slår seg av når jeg låser bilen, men det gjør jeg aldri i garasjen eller hvis jeg bare skal flytte litt på bilen.

Sikkert en innstilling for dette, men synes det er rart at det er så varierende.

Noen tips? Takk :)!

Jeg opplever at dette fungerer, dvs musikken skrus av når dør åpnes, hvis du:
-parkerer bilen
-holder på bremsen
-eventuelt drar i brekket
-slår bilen av
-slipper bremsen

Usikker på detta

Sitat fra: Orbit på søndag 27. november 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Usikker på detta på søndag 27. november 2016, klokken 22:28
Er dette et "lyssett" bestående av andre farger?
Hadde det i min forrige bil og kunne dra i non spaker inni bilen for å forandre fargene.

Du kan stille den generelle interørbelysningen mellom "modern" (blåhvit) og "classic" (rød-orange) under innstillinger i iDrive. Dette velkomstlyset tror jeg alltid er blått.

Jau...det generelle lyset er ok.
Men dette velkomstlyset var over-the-top altså...kunne tenkt meg det når klimatisering ble aktivert :)

skal legge inn spørsmålet i kode-tråden og se om noen har peil :)

Bowers

Sitat fra: LMOR på søndag 27. november 2016, klokken 20:10
Jeg har flere målinger, siste fra 18 november, der jeg ligger på under 10% tap. Jeg bruker den nye standard laderen, og den kan ikke trekke mer enn 9,5A, så jeg har rimelig god kontroll på at forbruket er riktig. Ladet fra 5% til 100%.

Tapet øker sånn ca med kvadratet av effekten, så det kan være det som er grunnen. Skulle gi 2,5 ganger mitt tap, med litt forenklet regning, gitt at vi har samme kabeldiameter.

Alternativt har du et annet spenningstap mens du lader som er større enn du tror. Uansett har du brent av relativt mye varme et sted. Kanskje best å sjekke?

Enda en god grunn til å lade på lavest mulig A.

Jeg får følge med på det fremover. Skal gå over med FLIR kamera i tilfelle, men jeg tviler vel egentlig på så voldsom varmgang. Alt elektrisk i huset er innafor et par år gammelt og ladekursen er lagt opp med 3x10 kvadrat og B-vern.

Selv om alle uheldige kombinasjoner skulle oppstått så synes jeg det virker ekstremt å bruke 25 kwh på å fylle opp et halvt 94ah batteri uten forvarming/klimatisering.

sfinxern

Sitat fra: Usikker på detta på mandag 28. november 2016, klokken 05:27
Sitat fra: sfinxern på søndag 27. november 2016, klokken 22:39
En ting jeg lurer på også. Når jeg stopper bilen og åpner døren står bilradio fortsatt på. Har merket at dette varierer. Noen ganger slår radio seg av i det øyeblikket jeg åpner døren, andre ganger ikke. Radio slår seg av når jeg låser bilen, men det gjør jeg aldri i garasjen eller hvis jeg bare skal flytte litt på bilen.

Sikkert en innstilling for dette, men synes det er rart at det er så varierende.

Noen tips? Takk :)!

Jeg opplever at dette fungerer, dvs musikken skrus av når dør åpnes, hvis du:
-parkerer bilen
-holder på bremsen
-eventuelt drar i brekket
-slår bilen av
-slipper bremsen

Er det ingen andre som har opplevd dette? Jeg opplever det daglig, at musikken ikke skrus av når jeg parkerer bilen og går ut. Må slå igjen døren og så ta den opp igjen, da slukker musikken. Men som sagt tidligere, noen ganger skjer det umiddelbart, som forventet.
Kan det være en sensorfeil i dørene eller noe?

Det jeg legger merke til når jeg slår av bilen og åpner døren, er at det kommer opp en informasjon på multimediaskjermen. Husker ikke i farten hva som står, står noe om at bilen slås av og at jeg kan endre klimatiseringsinnstillinger mv, men musikken går fortsatt.
Låser jeg bilen så blir den slått av. Er bare veldig varierende når jeg åpner og lukker døren.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Klykken

Infoen i skjermen er om du vil slå på parkeringsvarmer bl.a.. Trykk en gang til på start/stopp for å slå bilen helt av.

Hos meg slår ikke radioen seg av med mindre jeg slår av bilen helt (sorte skjermer), eller låser bilen hvis bilen ikke er slått helt av. Muskelminne dette, men mener det er to ganger på start/stopp-knapp uten at brems er holdt inne for å slå bilen helt av. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Bowers

Det stemmer som Klykken sier. Alle nyere BMW'er oppfører seg likt. Ett trykk for å "stoppe motoren" og et trykk til for å slå resten av bilen helt av.
Evt ett trykk for å "stoppe motoren" og deretter forlat bilen så slukker den resten selv når bilen blir låst.

Usikker på detta

Hmmm pussig. Jeg slår tydeligvis aldri av bilen via knappen ved rattet. Har aldri trykket mer enn 1 gang på den etter endt kjøretur  :o

Dette med stereoanlegget som ikke skrur seg av når man åpner døren:
Har testet dette opp og ned hundre ganger med bilen min. Anlegget skrur seg av hveer gang hos meg.
MEN - hvis jeg i en stresset situasjon ikke følger punktene jeg nevnte helt slavisk kan jeg oppleve at det fremdeles spiller når jeg åpner døren.
Disse punktene fungerer altså som en slags robotbevegelse her hos meg  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA