Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Bowers på fredag 14. oktober 2016, klokken 09:21
Jeg lurer på...

Kan i3 gå tom for strøm på 12v batteriet eller vil den sørge for at 12v batteriet alltid blir ladet fra hovedbatteriet selvom bilen ikke er "på"?  (F.eks ved bruk av dashcam e.l.)

Mener bilen sørger for at 12V holder seg ladet om du bruker den eller ikke ja.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

#2386
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 15. oktober 2016, klokken 09:56
Sitat fra: Bowers på fredag 14. oktober 2016, klokken 09:21
Jeg lurer på...

Kan i3 gå tom for strøm på 12v batteriet eller vil den sørge for at 12v batteriet alltid blir ladet fra hovedbatteriet selvom bilen ikke er "på"?  (F.eks ved bruk av dashcam e.l.)

Mener bilen sørger for at 12V holder seg ladet om du bruker den eller ikke ja.
Tja, gjør den det om du ikke er plugget inn ?
Jeg tviler, og tror det er blant årsakene til av BMW vil ha bilen plugget inn når den skal stå lenge...
Er den ikke plugget inn er det flere som har meldt at de kobler fra minus på 12 batteriet. (6 mndr cold storage). Det virket når koblet til igjen.

Skal man ha slik funksjonalitet så måtte jo mange systemer være i drift når bilen er off, bl.a. overvåking av spenningsnivåer, drifting av DC/DC converter, osv. Det tror jeg ikke de er (trekker strøm). Kun når bilen er "Ready" eller under lading er disse systemene i drift.

Klykken

Bilen kan jo nås via appen selv om den ikke er plugget i. Så "noen" systemer er alltid på, og da kan man vel anta at vedlikeholdslading av 12v er operativt også, slik at man får låst opp dørene, alarm er på osv.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Rayray

Telefonen min døde i dag, så mandag morgen er det rett i sjappa og kjøpe ny....

iPhone eller android/Samsung, hva snakker best med i3? Var det noe app til android som ikke var på plass ennå, men som kommer nå i høst, eller var det noe jeg bare mener å ha hørt?

JorgenM

Den Android-appen ble lansert i USA forrige uke, så kommer forhåpentligvis hit snart også.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Usikker på detta

Sitat fra: Rayray på lørdag 15. oktober 2016, klokken 17:57
Telefonen min døde i dag, så mandag morgen er det rett i sjappa og kjøpe ny....

iPhone eller android/Samsung, hva snakker best med i3? Var det noe app til android som ikke var på plass ennå, men som kommer nå i høst, eller var det noe jeg bare mener å ha hørt?

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på lørdag 15. oktober 2016, klokken 16:06
Bilen kan jo nås via appen selv om den ikke er plugget i. Så "noen" systemer er alltid på, og da kan man vel anta at vedlikeholdslading av 12v er operativt også, slik at man får låst opp dørene, alarm er på osv.
Jeg har kikket litt i maintenance/training manual. Det virker som om DC/DC converter bare er aktiv når terminal 15(rele) er aktiv.  Når ikke tilkolblet skjer det når "Ready to Drive" er initiert via velgebryter. Når bilen er av og låst og ikke tilkoblet er terminal 15 dekativert. Terminal 30 er aktiv og gir strøm til andre funksjoner.

Rayray

Har kikket litt frem og tilbake uten å finne det igjen, men mener at jeg leste eller annet sted at man ikke får forvarmet batteriet om det er fulladet, eller noe sånt.... noen som kan bekrefte/avkrefte?

Jeg kommer til å pushe rekkevidden ganske hardt hver mandag/fredag, og da er det greit å ha best mulig forutsetning for å nå lengst mulig med minst mulig ladestopp.. Men om forvarming er viktig for forbruket, og det ikke kan forvarmes på 100% ladenivå, må jeg planlegge mer enn ønskelig.... eller synser jeg meg til at dette er vanskeligere enn det må være?

Usikker på detta

Sitat fra: Rayray på søndag 16. oktober 2016, klokken 10:57
Har kikket litt frem og tilbake uten å finne det igjen, men mener at jeg leste eller annet sted at man ikke får forvarmet batteriet om det er fulladet, eller noe sånt.... noen som kan bekrefte/avkrefte?



Kan vel med 99% avkrefte dette. Det er på ingen måte logisk, snarere tvert om.
MEN bilen må være tilkoblet strøm uansett for at batteriet skal forvarmes.

Har du 100% batteri og starter klimatiseringen vil ikke batteriet forvarmes om du ikke er tilkoblet strøm.
Ei heller vil det forvarmes ved "hurtigstart" av klimatiseringen. Mener bestemt du må ha satt avreisetid minst 3t på forhånd for at det skal forvarmes.

EDIT: skyt meg om deler av denne informasjonen er feil. :)

MartinsenKristian

Hei godt folk,

Hvor lenge kan en i3 med batteripakka 94 AH stå parkert ute (temp variasjon -1 til + 7) uten å være tilkoblet strøm, med 40% igjen på batteriet?

Jeg kjørte Drammen - Gardermoen lufthavn i dag tidlig og kommer ikke tilbake før onsdag ettermiddag

hemi

Sii fra når du vet svaret :p

på teslaen min tømte den seg FORT om du ikke slo av alt før du dro og brukte app

positive er at det er hurtiglader på bensinstasjonen rett ved P4

Zuexi

Har ikke fått bilen enda, så har ingen fasit, men tapper batteriet seg nevneverdig på så få dager?

Klykken

Har ikke opplevd batteritap på et par dager i alle fall. Men det anbefales alltid å gå fra bilen tilkoblet lader, og det bør du ha mulighet til på Gardermoen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

I sommer sto min stille i over en uke. Kunne ikke se at den tapt seg noe i det hele tatt. Det var rundt 20 C og det skulle tilsi større selvutlading enn ved lave temperaturer.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Jeg lurer litt på hva dere mener med "å slå av alt" når dere parkerer, låser og går fra bilen?
Når jeg parkerer bilen som normalt, er det da "ting" som surrer og går i den og suger strøm, som egentlig kan/bør deaktiveres om man blir borte en stund?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA