Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. oktober 2015, klokken 07:45
Plugge hver gang jeg ser en kontakt for å lade maks er nok ikke det beste.
Hvis man har nok rekkevidde til jobbpendling og evt litt småkjøring ved å lade annenhver dag, så hvorfor ikke. Jeg plugger i lading ved hver anledning jeg har. Tåler ikke batteriet lading har ikke denne teknologien, slik den står nå i alle fall, livets rett. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. oktober 2015, klokken 07:45
- Unngå å parkere bilen varmt da batteriet ikke bør bli over 35 C. BMW har vel batterikjøling (?)
- Hurtiglading er ok nå og da men man bør unngår lange strekk på motorvei med flere hurtiglading etter hverandre. Her er det vel den samme varmen i batteriet som er problemet.
- Kulde er ok men man bør bruke kondisjonering av batteriet/oppvarming før man kjører avsted.
- Bruker man bilen lite bør man ikke lade til maks men holde bilen på medium oppladet. Funksjonene som Tesla og Leaf har med begrensning av opplading anbefales brukt - hvor er BMW's tilsvarende ?
- full cyling, dvs å kjøre nesten tom og så lade fullt opp er lurt nå og da. Dette vil løsne "forkalkninger" som kan bygge seg opp i batteriet og dedusere sirkulasjon anv ladede partikler og dermed kapasitet.
Tror du må slutte med å sidestille i3 med andre Elbiler, Ingeniøren. Ta en titt på vedlagte utklipp av brukerveiledningen. Der står det altså at selv under lange perioder uten bruk, så anbefaler BMW å la bilen stå plugget i kontakten. Det er et komplett battery management system som brukes i i3, og dette er mye mer avansert enn de andre elbil-modellene. Leaf har vel knapt noe slikt i det hele tatt. Under det enorme testprogrammet over mer enn 4 år (world wide) med Mini-E (ca. 700 biler) og Active-E (1.100 biler), så ble all slags statistikk innhentet for å kunne fastsette hvordan et slikt management for batteri-håndtering skulle utvikles og fastsettes. Dette er trolig det største datagrunnlaget som finnes omkring batteri-håndtering i elbiler. Active-E hadde faktisk nesten identisk drivlinje med i3, og allerede i den ble det testet ut både liquid cooling/liquid heating av batteripakken. BMW satt derfor med godt og vel 4 års erfaring på hva batteripakkene tåler, allerede FØR i3 ble satt i produksjon  ;)

Ingeniøren

Sitat fra: bromm på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:13
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. oktober 2015, klokken 07:45
- Unngå å parkere bilen varmt da batteriet ikke bør bli over 35 C. BMW har vel batterikjøling (?)
- Hurtiglading er ok nå og da men man bør unngår lange strekk på motorvei med flere hurtiglading etter hverandre. Her er det vel den samme varmen i batteriet som er problemet.
- Kulde er ok men man bør bruke kondisjonering av batteriet/oppvarming før man kjører avsted.
- Bruker man bilen lite bør man ikke lade til maks men holde bilen på medium oppladet. Funksjonene som Tesla og Leaf har med begrensning av opplading anbefales brukt - hvor er BMW's tilsvarende ?
- full cyling, dvs å kjøre nesten tom og så lade fullt opp er lurt nå og da. Dette vil løsne "forkalkninger" som kan bygge seg opp i batteriet og dedusere sirkulasjon anv ladede partikler og dermed kapasitet.
Tror du må slutte med å sidestille i3 med andre Elbiler, Ingeniøren. Ta en titt på vedlagte utklipp av brukerveiledningen. Der står det altså at selv under lange perioder uten bruk, så anbefaler BMW å la bilen stå plugget i kontakten. Det er et komplett battery management system som brukes i i3, og dette er mye mer avansert enn de andre elbil-modellene. Leaf har vel knapt noe slikt i det hele tatt. Under det enorme testprogrammet over mer enn 4 år (world wide) med Mini-E (ca. 700 biler) og Active-E (1.100 biler), så ble all slags statistikk innhentet for å kunne fastsette hvordan et slikt management for batteri-håndtering skulle utvikles og fastsettes. Dette er trolig det største datagrunnlaget som finnes omkring batteri-håndtering i elbiler. Active-E hadde faktisk nesten identisk drivlinje med i3, og allerede i den ble det testet ut både liquid cooling/liquid heating av batteripakken. BMW satt derfor med godt og vel 4 års erfaring på hva batteripakkene tåler, allerede FØR i3 ble satt i produksjon  ;)

Veldig bra og betryggende Bromm. Takk for den  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

#1203
Når det gjelder mange etterfølgende hurtigladinger så har jeg dokumentert at i3 øker bufferet med ca 50%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

skritt

Sitat fra: JorgenM på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:50
Er hurtiglader på Kiwi Levanger. Skal bare til Namdalseid (3 mil fra Steinkjer sentrum), men bruker å si Namsos så flere forstår ca hvor det er ;)
Du kommer til Namdalseid fra Kiwi Levanger. Been there, done that.  :D

chiefoff

Eg har fått en ikke bekreftet leveringsuke 50. Hvor reelle er disse leveringsdatoene?

Ingeniøren

Sitat fra: chiefoff på fredag 16. oktober 2015, klokken 18:25
Eg har fått en ikke bekreftet leveringsuke 50. Hvor reelle er disse leveringsdatoene?

Min var klar 1 uke FØR tidligste levering...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Har lyst til å skrive litt om lading og Li batterier generelt.
BMW bruker litt finere ord på det men fakta er nok at batteriene ikke klarer å balansere seg under hurtiglading.
Alle Li batterier trenger balansering mellom celler/sepnningstrinn for å
a. kunne utnytte kapasiteten maksimalt
b. unngå skjevlading der et trinn oppnår mye høyere ladenivå enn neste.
Med balansering kan alle celler lades til et gitt maksimalt spenningsnivå.
Det virker fornuftig at de ikke balanserer for enhver pris siden de har mange celler i parallell og ville måttet ha ledere med betydelig kvadrat inn på hvert eneste spenningstrinn i hver eneste pakke for å klare balansering fullt ut ved hurtiglading. Derimot må de ha spenningssensorer som kutter lading når en celle/spenningstrinn er toppladet. Det åppnår de lett ved å måle spenningen på hver eneklt tynne leder som er koblet til hvert trinn for begrenset balansering.
Langsomere lading vil lett ta inn igjen eventuell skjevfordeling som måtte skje ved hurtiglading.

Det er den økte skjevfordelingen i spenning på hvert spenningstrinn som gjør at buffer "øker" og neppe noen algoritme BMW har lagt inn utover maks spenning på hvert trinn. Selve ladingen er jo håndtert og gjort skånsom nok ved å redusere energitilskuddet mot slutten.

Ingen Li Batterier jeg har hørt om har godt av å stå fullladet. Nå er aldri i3 batteriet 100% ladet, men fulladet så er det likevel med en høyere ladingsgrad enn hva som anbefales på de fleste batterier for lagring.
Jeg tviler ikke på at BMW har gjort sitt ypperste men skulle jeg lagret bilen et halvt år ville jeg tappet den til 50% og så overvåket den og evt gitt den lading ved behov.
Når det er sagt har jeg ingen betenkelighet med å la den stå en uke eller to på Gardermoen tilkoblet lader.











LMOR

Tja, det spiller ikke så stor rolle for meg hvordan beskyttelsen er laget, men den kutter maks kapasitet relativt umiddelbart, altså tidlig under ladingen, som f.eks. ved 40%. Tidligere tok det opp til 12 timer med langsom lading for å bygge den opp til 20 igjen, mens nå går det noe raskere. For meg tyder dette på software de har lagt inn, og ikke direkte måling. Min bil står full-ladet hver dag, og gjerne flere ganger til dagen. Har ikke tapt noe kapasitet enda på mer enn 500 dager med lading til 100%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#1209
Sitat fra: Beckern på søndag 18. oktober 2015, klokken 13:52
Ingen Li Batterier jeg har hørt om har godt av å stå fullladet. Nå er aldri i3 batteriet 100% ladet, men fulladet så er det likevel med en høyere ladingsgrad enn hva som anbefales på de fleste batterier for lagring.
Jeg tviler ikke på at BMW har gjort sitt ypperste men skulle jeg lagret bilen et halvt år ville jeg tappet den til 50% og så overvåket den og evt gitt den lading ved behov.
Når det er sagt har jeg ingen betenkelighet med å la den stå en uke eller to på Gardermoen tilkoblet lader.

Enig.
I3 batteriet har det sikkert også bedre nede på 50-60% stadiet. Men, det BMW antagelig frykter mest, er at batteriet skal selvutlades totalt når bilen står over tid. Det er langt mer skadelig enn å være ladet til 90-95% til enhver tid.
Personlig savner jeg faktisk å kunne sette maks. på ladingen i prosent. Da kunne man "spare" batteriet når man bare skulle småkjøre neste dag, og samtidig være plugget inn for preconditioning med varme til batteriet.
Å ligge mellom 100% og 80% sliter mer på batteriet enn å ligge mellom 80% og 60%. Det sier ihvertfall teorien.
Da hadde man også ivaretatt langtidslagring best. Man plugger inn og setter 60% lading.

LMOR

Det er vel den teorien som noen har satt spørsmålstegn ved. Det er selvfølgelig delvis riktig, men at det å lade mest mulig likt hver dag, er viktigere enn om du lader til 80 eller 100%.
Noen klarer sikker å ha kontroll, tviler ikke på at du har det moonbuggy, men hvis de har rett, så er det å veksle mellom 80/100 (innenfor maks), mer skadelig enn å lade til 100 hver dag.
Vi vil vel få svaret etter hvert, og noen av oss som var tidlig ute bør vel snart se et tap. Da får vi en ny tråd der vi kan sammenligne tap i forhold til hvordan vi har ladet, kjørt osv. Det er bra, for nå er jeg tom for oppgaver...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Jeg har ikke hørt at noen har satt spørsmålstegn om 80 % ladenivå er bedre enn 100 %. LMOR skriver at han mener at det er skadelig å lade til ulikt ladenivå..eks. veksling mellom 80 og 100 %. Det tror jeg ikke det finnes belegg for å hevde. Det er neppe skadelig å lade til 100 % (minus buffer), men å la bilen stå fulladet i mange dager er neppe gunstig. Jeg synes det er vedig svakt av BMW å ikke gjøre noen forbedringer i programvaren for ladestyring. Det virker på meg som de er i jumboklassen når det gjelder ladestyring og log av forbruksdata.

Kanon

De som burde vite best nemlig BMW sier at:
At man skal man parkere ved ståtider på flere uker helst med fulladet batteri.
Aldri mer enn 14 dager med mindre enn 10 km elektrisk rekkevidde.
At man skal koble til med ståtider opptil(!) 3 mnd.

Og med varseltrekant: Ikke la stå lengre enn fire uker med mindre enn 80% lading!

Jeg velger og tro på de som garanterer batteriene, kan hende de vet hva de snakker om

TM

Grunnen til at BMW sier det er nok at de vil unngå at batteriet blir ødelagt på grunn av utlading. De bekymrer seg neppe over et moderat tap i kapasitet på 20-25 % da det uansett ikke omfattes av garantivilkårene. Det er vel egentlig en fordel for produsenten om batteriet er så svekket etter 8 år at kunden vil kjøpe nytt batteri eller aller helst - ny bil.

Kanon

Tror neppe de gir utspekulerte råd for og lure deg til og ødelegge batteriet ditt for og senere  få deg til og kjøpe ny bil. Kan sikkert si mye rart om BMW men lure kundene sine tror jeg ikke de bevisst gjør. De har tenkt og være i bransjen lenge. Kan ikke huske de har gitt råd om og ruse kald eksosmotor med tanke på at den skal bli ødelagt for og selge ny, osv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA