Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Klykken

Steinkjer bil og type2 semihurtig koster 45,-/time.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

På kontrakt og faktura står det en post som heter 07AQ Battery Certifcate. Etterlyste dette hos selger og selger hadde ikke hørt om noe slikt, til tross for at det står på kontrakten....

Trodde det var et sertifikat/garanti på batteriet ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:31
Ikke tenk på det. Jeg har ladet til 100% hver dag i 18mnd. Ikke noen reduksjon av maks kapasitet så langt.

En kollega av meg satt på til toget i dag. Han fortalte om sin far som kjøpte en Leaf for 2 år siden. Da faren var pensjonist ble ikke bilen mye brukt men var stadig toppladet. Etter 2 år hadde batteriet tapt seg ganske mye og pensjonisten klaget til Nissan. Nissan parerte dette med at han ikke skulle ha ladet til maks og latt bilen stå i lengre tid, så han kom ikke så langt selv om han ba de fortelle ham hvor dette sto advart mot i manualen. Nå lader han til 60% - kan vist stilles på Leaf...

Tror jeg skal prøve å ha en kontroll på dette til tross for BMW's 8 års garanti- alltid noe med små skrift i slike garantier og det står vel strengt tatt ikke beskrevet i manualen her eller ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Det er stor forskjell på å lade til fullt og bruke bilen, kontra det å la den stå full over lang tid.
Det er også stor forskjell mellom produsentene hva 100% egentlig er. Svjv lar alle noe av toppen forbli ubrukt slik at 100% i realiteten er typsik 90%. Hvor man setter denne grensen vil også ha mye å si på hvor rask degraderingen er.

TM

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 20:00
Tror jeg skal prøve å ha en kontroll på dette til tross for BMW's 8 års garanti- alltid noe med små skrift i slike garantier og det står vel strengt tatt ikke beskrevet i manualen her eller ?
Mange her sier at det er helt unødvendig, men jeg forsøker å begrense lading til 100 %. Hvis BMW reduserte bufferet med 1 kw ved sw oppgraderingen i vår, så har ingen erfaring med om det vil redusere kapasiteten på sikt. Selv om garantien sikrer 70 % etter 8 år, så hadde det vært en fordel å redusere tapet. Jeg forstår ikke hvorfor ikke BMW gir kundene mulighet til å definere max ladenivå. Hvis 80 % dekker daglig behov, hva er da fordelen med å lade til 100 % ?. Det er heller ingen enkel måte å stoppe ladingen manuelt via appen når ønsket SOC % er oppnådd. Dette synes jeg BMW bør forbedre, men det finnes vel ingen kanal for å legge inn "change request".

Ingeniøren

#1190
Ja synes dette er litt dårlig av BMW. De sier de skal være i front teknologisk, men her halter det litt når Tesla hard , Leaf m.flere har dette.

Ser nå at jeg fint kan kjøre på jobb to dager før jeg må lade, så jeg skal nok finne en rytme som gir meg mye tid på sånn passe oppladet bil, men det burde ikke være nødvendig. Klart vi har garanti, men det har og Leaf og den gjaldt ikke fordi han hadde ladet opp og ikke brukt bilen...Det var ingen som hadde fortalt den gamle mannen dette - må han finne du ut selv ?

Skal lese meg opp på hva som finnes av krav til bruk for at garantien gjelder. Det er derfor jeg har etterlyst "Battery Certificate". Batterier er en VESENTLIG kost å bytte så det må behandles riktig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

BMW har bedre batteriteknologi og bedre beskyttelse av batteriet. De sitter også på mye data. Jeg velger å stole på dem ift lading.

Det kom også en rapport for en tid tilbake, som jeg ikke finner i farten, der konklusjonen var at repeterbart lademønster var den viktiktigste bidraget til økt levetid, ikke fyllingsgrad.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Rapport fra turen Bergen - Namsos :)

Kjørte 45 mil + 4 ferger igår. Overnattet hos ei tante utenfor Molde og skal kjøre E39 videre nordover idag.

Kjørte 12 mil fra Bergen før første lading med fortsatt 15km rekkevidde igjen. Lading gikk uten problemer unntatt på Spjelkavik utenfor Ålesund der mobilappen ikke fikk kontakt med hurtigladeren så jeg måtte saktelade en time. Har ikke brikke enda og SMS funka heller ikke.

Første strekket idag er 101 km, burde gå greit. Kjører mest på Eco PRO.

Ellers kjempefornøyd med bilen.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Klykken

Kan bli spennende med strekket fra Trondheim til Namsos nå som tempen er såpass lav. Er semi-hurtiglader på Steinkjer (EV-Power og gocharge-app), i tillegg til noen sakteladekontakter på togstasjonen. Er og en semi-hurtig hos Visborg Bil i Verdal, men det fordrer at du kommer dit mens de har åpent og du bør sikkert avtale på forhånd at du trenger lading.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Er hurtiglader på Kiwi Levanger. Skal bare til Namdalseid (3 mil fra Steinkjer sentrum), men bruker å si Namsos så flere forstår ca hvor det er ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Klykken

Aha, da funker det nok med en ladestopp i Levanger ja.
Blir din bil å se i Namsos fremover nå da? Må vi knive om å få blikkfang?? ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Ja Namsos er førstevalget på ukentlige handleturer selv om Steinkjer er nærmere. Alltid foretrukket Namsos :)
Er nok plass til oss begge :D
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ingeniøren

Dette er ting jeg lurer på tråden ingen reiseskildrings tråd...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Sorry. Gleden over ny bil tok overhånd :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ingeniøren

#1199
Sitat fra: LMOR på onsdag 14. oktober 2015, klokken 08:02
BMW har bedre batteriteknologi og bedre beskyttelse av batteriet. De sitter også på mye data. Jeg velger å stole på dem ift lading.

Det kom også en rapport for en tid tilbake, som jeg ikke finner i farten, der konklusjonen var at repeterbart lademønster var den viktiktigste bidraget til økt levetid, ikke fyllingsgrad.

Denne artikler er kanskje relatert til den rapporten. http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare

Her finnes en del gode tilps :
- Unngå å parkere bilen varmt da batteriet ikke bør bli over 35 C. BMW har vel batterikjøling (?)
- Hurtiglading er ok nå og da men man bør unngår lange strekk på motorvei med flere hurtiglading etter hverandre. Her er det vel den samme varmen i batteriet som er problemet.
- Kulde er ok men man bør bruke kondisjonering av batteriet/oppvarming før man kjører avsted.
- Bruker man bilen lite bør man ikke lade til maks men holde bilen på medium oppladet. Funksjonene som Tesla og Leaf har med begrensning av opplading anbefales brukt - hvor er BMW's tilsvarende ?
- full cyling, dvs å kjøre nesten tom og så lade fullt opp er lurt nå og da. Dette vil løsne "forkalkninger" som kan bygge seg opp i batteriet og dedusere sirkulasjon anv ladede partikler og dermed kapasitet.

Har senket skulderene litt. Kjøre nå frem og tilbake til jobb mm flere ganger før jeg plugger kabelen. Plugge hver gang jeg ser en kontakt for å lade maks er nok ikke det beste.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA