Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Ferry

Jeg hurtigladet i -14 etter at bilen hadde stått noen timer. Det gikk forferdelig tregt! Men vanligvis er batteriet noe oppvarmet av kjøring, så det er ikke så ille.

emil

Sitat fra: bromm på mandag 31. august 2015, klokken 16:37
Ser i Google-loggen at bilen var parkert i 36 minutter, og av dette tipper jeg at det var 30 min. med effektiv lading. Ladet fra 47 til 85% på den halvtimen, så ja det går selvfølgelig litt saktere men ikke mye. PS! Det var en Leaf som sto ved siden av meg, og den klarte bare 20% på nesten like lang tid (han kom ca. 5 min etter meg).

Og sommerstid sto jeg og ventet i 15 minutter på en i3 som ladet ca 15% på den tiden. Da han var ferdig ladet jeg opp 50% på min Leaf på like lang tid...

bromm

Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 17:48
Og sommerstid sto jeg og ventet i 15 minutter på en i3 som ladet ca 15% på den tiden. Da han var ferdig ladet jeg opp 50% på min Leaf på like lang tid...
Det var i såfall noen av de siste 15%ene opp mot 100%. Min erfaring sommerstid er at Leafene lader med rundt 28-30 kW mens min egen i3 tok i mot 48 kW på de samme laderne (jeg traff flere av dem på min ferietur som er omtalt i en egen tråd) ;)

LMOR

Jeg har også opplevd det motsatte flere ganger. Leaf bruker mye lengre tid enn i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Sitat fra: bromm på mandag 31. august 2015, klokken 17:53
Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 17:48
Og sommerstid sto jeg og ventet i 15 minutter på en i3 som ladet ca 15% på den tiden. Da han var ferdig ladet jeg opp 50% på min Leaf på like lang tid...
Det var i såfall noen av de siste 15%ene opp mot 100%. Min erfaring sommerstid er at Leafene lader med rundt 28-30 kW mens min egen i3 tok i mot 48 kW på de samme laderne (jeg traff flere av dem på min ferietur som er omtalt i en egen tråd) ;)

Når du kritiserer ladehastigheten til Leaf uten komme med mer detajler rundt start %SOC o.l. så blir tallene for Leaf-ladingen du forteller om like detaljerte som min informasjon om i3-ladingen.

For egen del så var de fleste hurtigladingene avsluttet før jeg gikk under 30kW på dagsturen min fra Arendal til Trondheim, og tilsvarende på returen. Toppene lå opp på 47-48kW.

bromm

Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 18:08
Når du kritiserer ladehastigheten til Leaf uten komme med mer detajler rundt start %SOC o.l. så blir tallene for Leaf-ladingen du forteller om like detaljerte som min informasjon om i3-ladingen.

For egen del så var de fleste hurtigladingene avsluttet før jeg gikk under 30kW på dagsturen min fra Arendal til Trondheim, og tilsvarende på returen. Toppene lå opp på 47-48kW.
Det kan godt hende at du ser topper på nesten 50kW - men fakta for min del er at Leafene står der både før og etter at vi med i3 lader på hurtiglader. I alle tilfeller hvor jeg har sjekket ladefart (P=U*I) i displayet på laderne der det står Leaf, så er alltid verdiene lavere enn det jeg selv observerer på i3 (og da vi snakker vi alltid om under 80% SoC). Legg gjerne inn bildebevis for toppene dine, slik som dette:

emil

#1086
Sitat fra: bromm på mandag 31. august 2015, klokken 18:47
Legg gjerne inn bildebevis for toppene dine, slik som dette:

Nå tok jeg faktisk bilde av både skjerm og mobil med LeafSpy på min første lading på returen fra Trondheim. Dette er altså fra Fagerhaug for ca en uke siden og ikke nødvendigvis høyeste ladeeffekt der. Høyeste ladeeffekt jeg har logget på den turen var 48.4kW på GrønnKontakt sin lader på Kjellstad. Har tidligere målt over 49kW på bl.a Garo-laderen i Sandvika

Bevis godt nok for deg?

(Edit: bildene er tatt med 18sek mellomrom og på andre bilder ser det ut som om Delta-laderene makser ut på 118.4A på CHAdeMO kontakten)

bromm

#1087
Bevisene er vel gode nok de - men så kommer det store drawbacket med større batteri (2,8 kWh) og større forbruk (30 vs 27 kWh/100 miles) inn da. Det er vel det som stikker av med det meste i begge ender for Leaf, når det gjelder å kunne lade raskt  ;)

emil

Sitat fra: bromm på mandag 31. august 2015, klokken 20:16
Bevisene er vel gode nok de - men så kommer det store drawbacket med større batteri (2,8 kWh) og større forbruk (30 vs 27 kWh/100 miles) inn da. Det er vel det som stikker av med det meste i begge ender for Leaf, når det gjelder å kunne lade raskt  ;)

Men det er ikke relatert til maks ladehastighet.

LMOR

Dette er vel ikke så relevant for i3?
Jeg tror på at Leaf under optimale forhold lader like raskt som i3, men tviler på at den kan lade raskere.
Når det er kaldt, f.eks. under 8 grader, så er det jeg har stått ved siden av Leaf eiere som sliter. Jeg har startet å lade på lavere % og sluttet med langt høyere %. De har også klaget på at det går sakte.
Men igjen er dette noe du kan diskutere videre på Leaf forum, emil? Dette kom inn fra sidelinjen, men er egentlig ikke noe som hører hjemme i Ting jeg lurer på med "min i3".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Men er tankegangen min korrekt da? Dersom man feks kjører litt hardt og har hovedbatteritemp. På 25-30(???) så har det vel ingen ting å si hva utetemp er? Temp på batteriet er jo 25-30 så da er det vel det som teller..?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

emil

Sitat fra: LMOR på mandag 31. august 2015, klokken 20:42
Dette er vel ikke så relevant for i3?
...
Men igjen er dette noe du kan diskutere videre på Leaf forum, emil? Dette kom inn fra sidelinjen, men er egentlig ikke noe som hører hjemme i Ting jeg lurer på med "min i3".

Jeg kommenterte bare at i3 under visse forhold lader med lavere effekt enn Leaf på samme måte som andre påstår at Leaf lader saktere enn i3. Og når jeg blir bedt om å bevise mine påstander gjør jeg det i motsetning til enkelte andre, ikke nødvendigvis bare relatert til denne tråden. Men for all del, la i3 debatten fortsette.

LMOR

#1092
Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 20:59
Sitat fra: LMOR på mandag 31. august 2015, klokken 20:42
Dette er vel ikke så relevant for i3?
...
Men igjen er dette noe du kan diskutere videre på Leaf forum, emil? Dette kom inn fra sidelinjen, men er egentlig ikke noe som hører hjemme i Ting jeg lurer på med "min i3".
Jeg kommenterte bare at i3 under visse forhold lader med lavere effekt enn Leaf på samme måte som andre påstår at Leaf lader saktere enn i3. Og når jeg blir bedt om å bevise mine påstander gjør jeg det i motsetning til enkelte andre, ikke nødvendigvis bare relatert til denne tråden. Men for all del, la i3 debatten fortsette.
Flott, jeg liker bevis, men det eneste som kan bevise noe, er at 2 biler lader samme dag, samme sted og fra samme %. Du har bevis for Leaf og jeg (og bromm) har bevis for i3, og vi har forskjellig erfaring.
Huskeregelen for i3 er: Regn ca 16% per 5 min opp til 70-80%, 5% per 5 min fra ca 80% til 95%, og ca 15 min på siste 5%
Så fra 80-95% så tar det faktisk 15min på 15%  :)
(og jeg har en teori som hverken er bekreftet eller avkreftet, at det er ladestasjonen som setter ned farten etter 80% pga. andre biler som Leaf  ???, jeg tror i3 kunne taklet nesten full guffe til 90%)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

En annen kuriosita jeg kom på nå:

Tenkt (urealistisk) scenario:
Dersom man feks kjører i 100kmh og ser det er rødt lys lenger frem 3-400 meter lenger fremme, hvordan regenererer man mest effektivt? Jeg mener, bør man regenerere hardere i starten for å komme seg under feks. 50kmh slik at ikke luftmotstanden stjeler mesteparten av bevegelsesenergien? Og deretter regenerere forsiktig eller seile frem mot krysset?

Jeg tenker slik at dersom man feks kun seiler i starten, vil man jo miste mye fart feks. 100 -> 50 kmh ila. få sekunder grunnet luftmotstand. Dersom man heller regenererer litt kraftig ned til 40-50, vil man i alle fall ha omgjort noe strøm fra hastighetsreduksjonen. Deretter kan man seile da man ved seiling under 40-50kmh mister vesentlig mindre til luftmotstanden...

Er jeg helt på bærtur, eller stemmer teorien? Jeg forstår at dette er lite aktuelt da det nok ser snakk om svært lite energi spart... Har noen gjort seg noen tanker rundt dette?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

TM

Sitat fra: Anterialis på onsdag 02. september 2015, klokken 19:01
En annen kuriosita jeg kom på nå:

Tenkt (urealistisk) scenario:
Dersom man feks kjører i 100kmh og ser det er rødt lys lenger frem 3-400 meter lenger fremme, hvordan regenererer man mest effektivt? Jeg mener, bør man regenerere hardere i starten for å komme seg under feks. 50kmh slik at ikke luftmotstanden stjeler mesteparten av bevegelsesenergien? Og deretter regenerere forsiktig eller seile frem mot krysset?

Jeg tenker slik at dersom man feks kun seiler i starten, vil man jo miste mye fart feks. 100 -> 50 kmh ila. få sekunder grunnet luftmotstand. Dersom man heller regenererer litt kraftig ned til 40-50, vil man i alle fall ha omgjort noe strøm fra hastighetsreduksjonen. Deretter kan man seile da man ved seiling under 40-50kmh mister vesentlig mindre til luftmotstanden...

Er jeg helt på bærtur, eller stemmer teorien? Jeg forstår at dette er lite aktuelt da det nok ser snakk om svært lite energi spart... Har noen gjort seg noen tanker rundt dette?
He, he.. Resonnementet ditt høres fornuftig ut men betyr vel ikke så mye i praksis  ;D
Det teoretisk beste er nok å regenerere med maksimal effekt som batteriet kan ta imot,  til hastigheten er så lav at du akkurat har nok kinetisk energi til å seile fram til krysset. Men i praksis så vet du aldri når det skifter til grønt, og da er det nok bedre å bremse ned forsiktig og håpe på at det blir grønt før du har stoppet opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA