Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

bromm

#1065
Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 22:29
ConnectedDrive er ikke alltid "online"/oppdatert så lenge bilen ikke lader. Jeg har opplevd flere ganger at den viser gammel status, altså f.eks. mangler det siste strekket som trakk de 10%ene. Det tar som oftest bare noen minutter, men det kan ta lang tid før du får siste info, og da også hvor bilen står parkert nå.
Men når du kobler til ladingen kommer det normalt momentant, og da får du ny status løpende.

Akkurat nå sitter jeg i Oslo, kan se på kamera at en eGolf har "stjeler" strømmen min, slik at min frue som parkerte 20:24 ikke fikk satt bilen til lading. MEN ConnectedDrive viser 99% selv om du ser på grafikken at det ikke kan stemme. Siste tur var på 11km. Hvis 99% stemmer, så kan bilen min kjøre 1100 km  ;)

Siden vi har noen skeptikere blant oss, så legger jeg ved bevis for at i3 ikke har stått til lading siden forvarmingen i dag morges, og at den eGolfen som står og lader nå, har stått der siden før 20:24. (ellers ville det vært 2 dip'er i kurven, da de måtte ha byttet fra eGolf til i3 etter 20:24 og tilbake igjen før bildet ble tatt nå)
LMOR, du blander den latterlige "statisitikken" (som jeg har sluttet å bry meg om for leeeenge siden -der har BMW virkelig en vei å gå), med det som står i den blå firkanten: "Veichle Status". Sistnevnte er alltid vært riktig hos meg, og alltid riktig og oppdatert (jeg har aldri sett feil der) - statistikken er.... vel "møl" - så 11 km last trip levner jeg ikke en tanke en gang. Det kanskje mest idiotiske er jo at hvis du resetter consumption data, ja så har plutselig bilens totale kjørelengde på elektrisk fremdrift blitt resatt også - totalt ubrukelig - derfor har jeg aldri sett på det etter at jeg tok en slik "reset" på ca. 2500 km, for nå er jo alt feil samme fanken.

Men ok, hvis du (dvs. kona) forlot bilen kl. 20:24 uten å plugge i, og uten at SoC var 99% da dette skjedde, så har du jo en "situasjon". Du limer inn et bilde fra en lader (som tydeligvis brukes av en Golf nå ikveld) - det er vel neppe den eneste laderen kona kunne ha ladet  ? Kan hun muligens få strøm hos en annen ? ;)

TM

#1066
Sitat fra: EinarV på tirsdag 25. august 2015, klokken 22:34
Lader du og bilen er av kan du trykke en gang på reset knappen på instrumetpanelet for å få opp antatt klokkeslett for fullading... Du kan også slå på radioen med et trykk på volumknappen i midtkonsollen hvis du vil høre radio uten å slå på bilen...
Takk for nyttig tips, EinarV  :). Det må jeg prøve ut. Litt rart at man ikke kan gå inn i alle menyer uten å "starte"'bilen. Ulempen med å "starte" bilen hvis man tar en pause er at turen avsluttes og man kan ikke se kjøredata for hele turen når man kommer fram. Det er iallefall slik jeg har forstått det, men jeg synes det er litt uklart hvilke data man får fram i appen. Synes VW hadde en betydelig bedre løsning for å se statistikk. Men det er vel viktigere at de har brukt mer ressurser på selve bilen  ;)

LMOR

#1067
Sannsynligheten for at fruen lader et annet sted uten at jeg vet det er null, det har aldri skjedd så langt. Det er også usannsynlig å komme seg til butikken og tilbake på 1%. (Har også snakket med henne både i butikken og etterpå :-)). Det er ikke samsvar mellom grafikk og prosent. Jeg har lagt ut problemer med feil i % flere ganger før, og TM opplevde altså det samme.

Det er 2 tilfeller der algoritmen roter av og til (som regel fungerer det). Dette er den ene, som jeg tror har med oppdatering av max kapasitet (har dokumentert dette tidligere), det andre er når du setter bilen til lading og ser den hvite maks rekkevidden du kan få med 100%. I begge tilfellene er det av og til feil tall i utgangspunktet, men som retter seg når bilen settes til lading. Den første normalt umiddelbart, og den andre kan ta lang tid, men er riktig før % er kommet til 80. Måling av batterikjemi er ikke eksakt vitenskap  :)
Og dette spiller vel ingen rolle? Det er småfeil, som retter seg raskt de få gangene det er feil.

Oppdatering: Nå har bilen kjørt 3km fra der den stod på bildet. Totalt 14km, som er 7% av 200km (gjennomsnittet var ca 10 totalt). Nå stemmer %  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Sitat fra: bromm på tirsdag 25. august 2015, klokken 22:43
Sitat fra: EinarV på tirsdag 25. august 2015, klokken 22:34
Lader du og bilen er av kan du trykke en gang på reset knappen på instrumetpanelet for å få opp antatt klokkeslett for fullading...
Den var ny - jeg går ut ifra at du mener "reset trip"... Der ser man, selv de som har lagt ned flere tusen timer med å studere verdens mest avanserte bil har noe å lære etter 30.300 km  ;D ;D ;D

Det stemmer, "reset trip"-knappen, veldig greit når en sitter i bilen kun å venter på lading...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Anterialis

#1069
Dette er nok besvart før (mener å huske noe om det...), men jeg finner det ikke igjen ved kort forumsøk. Jeg åpner derfor ikke opp nytt emne.

Når oppdateres kjøretøystatus i remote app?

Jeg vet den oppdaters når man setter fra seg bilen uten lading, og når man lader bilen. Jeg har de siste dagene opplevd noe rart. Jeg er p.t. i utlandet, dermed står bilen parkert hos min far. Han bruker den av og til. Når jeg åpner iRemote app (kjekt å ha litt kontroll ;) ) står det "ladefeil, 66%" og det blinker rødt i "ladeluken" på appen. Dato for siste oppdatering er 21.08, altså over en uke siden. Trolig har bilen ikke vært brukt siden da (da ville jo appen vært oppdatert..). Det merkelige er dog at da jeg snakket med far ca. 23.08, sa han at han hadde lagt merke til ladefeilen. Han hadde plugget fra bilen, så tilkoblet på nytt. Da var alt ok sier han.

Det jeg ikke får til å stemme er følgende: Skulle ikke bilen ha oppdatert status når normal lading oppstod? Skulle ikke bilen under forutsetning av normal lading oppdatert kjøretøystatus kontinuerlig?

Her har altså bilen vært skrudd av, og lading igangsatt. Jeg er usikker på om lading fungerte initielt for så å ha feilet, eller om den feilet fra første stund lading ble igangsatt. Uansett ha bilen nok stått noen timer med "ladefeil", før far korrigerte dette (inn og ut med strømmen). Da skal bilen ha ladet som normalt. Bilen har ikke vært skrudd på eller kjørt siden da. Men skulle ikke statusen allikevel vært oppdatert? Hva kan årsaken være til at jeg ikke har fått oppdatering siden 21.08? Jeg har forsøkt logge inn på www.bmwconnecteddrive.com også, det står samme gamle informasjonen der, blinker "ladefeil".

Forslag taes imot med takk =) Forøvrig ønsker jeg også en tilbakemelding på hva slags "triggers" som utløser kjøretøy-statusoppdatering i appen, sånn at jeg  =)


EDIT:
Jeg sendte en "lås bilen" kommando (selv om bilen er låst fra før ifølge appen). Og nå - ca 10 min etter jeg sendte kommandoen - ser det ut til at jeg får nye data... Står fortsatt ladefeil, så da har nok ikke min kjære far fått det til allikevel...


BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

"Ladefeil" er ikke en tilstand, men en "notification" som blir gitt av appen. Det fungerer på samme måte som at mail-app gir ut varsel om xx antall nye meldinger. Dette nullstilles ved at man trykker på notification'en slik at appen åpner seg...

Anterialis

#1071
Det stod ladefeil i appen, der hvor det vanligvis står ladestatus etc. Slik hadde det stått i over ei uke, til jeg nå (rett før jeg tok dette bildet) sendte en "lukk bilen" kommando. Dette ser ut til å ha oppdatert statusen. Dog får jeg akkurat samme bilde som her (ladefeil), men nå står det oppdatert dato/klokkeslett. Tydeligvis lader ikke bilen p.t. grunnet ladefeil.

BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

OlgaE

Sitat fra: Anterialis på lørdag 29. august 2015, klokken 19:57
Det stod ladefeil i appen, der hvor det vanligvis står ladestatus etc. Slik hadde det stått i over ei uke, til jeg nå (rett før jeg tok dette bildet) sendte en "lukk bilen" kommando. Dette ser ut til å ha oppdatert statusen. Dog får jeg akkurat samme bilde som her (ladefeil), men nå står det oppdatert dato/klokkeslett. Tydeligvis lader ikke bilen p.t. grunnet ladefeil.

Har lagt merke til at jeg må legge litt ekstra trykk på ladestøpslet når jeg setter det i bilen, ellers får jeg Ladefeil. Observert på offentlige og private ladere, selv om ladeinnstilling er satt til Lav.

bromm

Sitat fra: Anterialis på lørdag 29. august 2015, klokken 19:57
Det stod ladefeil i appen, der hvor det vanligvis står ladestatus etc. Slik hadde det stått i over ei uke, til jeg nå (rett før jeg tok dette bildet) sendte en "lukk bilen" kommando. Dette ser ut til å ha oppdatert statusen. Dog får jeg akkurat samme bilde som her (ladefeil), men nå står det oppdatert dato/klokkeslett. Tydeligvis lader ikke bilen p.t. grunnet ladefeil.
Her er det muligens en ny bug i siste versjon av iOS-appen (har selv Android, så har ikke sett det). Jeg tipper at en "kill" av appen (dobbeltklikk home-knapp, for så å skyve den ut av skjermen), vil løse dette problemet ;)

Anterialis

Forsøkte både appKill og restart, uten endring.

Som skrevet sendte jeg forøvrig en kommando til bilen (lukk bilen), og da - etter 5-10 min - fikk jeg ny statusoppdatering fra bilen. Mener du at dette ikke vil oppdatere kjøretøystatusen, og at resultatet heller kom grunnet bug i iOS? Da forstår jeg i alle fall hva du mener=)

Tilbake til mitt spørsmål: Hva slags triggere kan man manuelt utløse for å få bilen til å oppdatere status? Vil man ved å sende aktive kommandoer (lukk, lås, slå på lys etc.) til bilen få en statusoppdatering?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Har du prøvd ConnecetedDrive web siden?
Den er i hvert fall ikke påvirket av iOS.

Det beste er å få din far til å åpne bilen, trekke ut kabelen. Låse bilen. Låse opp igjen, og sette på ladekabelen. Så bør han se om det blinker rødt. Hvis det gjør det, er jo statusen riktig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: Anterialis på søndag 30. august 2015, klokken 13:57
Tilbake til mitt spørsmål: Hva slags triggere kan man manuelt utløse for å få bilen til å oppdatere status? Vil man ved å sende aktive kommandoer (lukk, lås, slå på lys etc.) til bilen få en statusoppdatering?
Status for SoC oppdateres normalt ikke annet enn ved parkering/låsing av bilen og hvert minutt under lading (hvor da tidspunktet for full:100% vil bli den "siste oppdateringen"). Alle som ikke har hatt bilen en stund stusser over hvorfor det er slik (også jeg selv) - men løsningen er jo genial for da vet man alltid NÅR man satte fra seg bilen (viktig for P-tid), og man kan også se når bilen var ferdig oppladet.

Det er altså ingen grunn til å manuelt "oppdatere status" på SoC - FORDI den ikke endrer seg (ihvertfall ikke hvis det har gått mindre tid enn 3-4 uker). Alt det andre av statuser (låsetilstand, vinduer etc.) oppdateres hver gang man har en endring for de tilstandene, så det behøver heller ingen manuell oppdatering... ;)

Det problemt du beskriver vedrørende ladefeil er vanskelig å bedømme ut i fra det du skriver - det kan jo være mulig at det er for dårlig lysnett der faren din er, så det er helt umulig å si om dette er reélle alarmer eller ikke (eller om det er noe som har hengt seg opp et sted...)

Anterialis

Jeg forstår tankegangen, forsåvidt enig i dette.

Akkurat nå er bilen "alene hjemme", ingen som kan ta inn/ut strømkabelen. Men poenget med mitt spørsmål var ikke årsaken til ladefeilen - det er sikkert en banal greie. Jeg lurte bare på om det var reelt at bilen ikke ladet (siden appen og connecteddrive.com sier dette), eller om det var en "app-oppdateringsfeil". Da har bilen stått og "feilladet" i over ei uke til tross for at faren min satt inn og ut kabelen. Men da stemmer det, iom. at bilen enda ikke tar lading, har den heller ikke oppdatert status. MEN som skrevet så sendte jeg en "lås bilen" kommando til bilen, og da endret statusoppdateringen seg. Eller, statusen endret seg ikke, men gikk fra å si "siste status 21.08.15" til å si "siste status idag, kl 14:30". Så det virker som den har oppdatert seg opp mot bilen, selv om kjøretøystatus er den samme, altså feillading.

Kun en kuriosita =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Anterialis

Dette mener jeg å ha lest et sted på forumet, men finner det ikke igjen.

Man snakker om tregere hurtiglading om vinteren grunnet kulde. Men gjelder ikke dette kun dersom battericellene er kalde? Og dersom man har kjørt et stykke (som vanligvis er tilfellet før hurtiglading blir aktuelt) så er vel batteriene omtrent like varme som ved norske sommertemperaturer?

Hvor mye tregere HL ser dere om vinteren feks ved -10?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

Sitat fra: Anterialis på mandag 31. august 2015, klokken 16:20
Hvor mye tregere HL ser dere om vinteren feks ved -10?
Jeg hurtigladet på vinterens kaldeste dag (10. Jan), i Orkanger på EV Powers stasjon der. Da var det -14 grader. Ser i Google-loggen at bilen var parkert i 36 minutter, og av dette tipper jeg at det var 30 min. med effektiv lading. Ladet fra 47 til 85% på den halvtimen, så ja det går selvfølgelig litt saktere men ikke mye. PS! Det var en Leaf som sto ved siden av meg, og den klarte bare 20% på nesten like lang tid (han kom ca. 5 min etter meg).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA