Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på søndag 17. mai 2015, klokken 11:32
Du trenger vel noe slik, så kan du bruke standardkladden:

http://www.ebay.at/itm/CEE-Adapter-Starkstrom-16-A-Stecker-auf-230V-Kupplung-/360374537226?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item53e7ff0c0a

Den er 16A, han hadde vel 32A?

Jeg fikser adapter med sikring, men det koster 900 kroner. Alternativet er en 22kW ladestasjon med tilførselskabel til 4600,-. Vesenlig dyrere, men da blir det 32A lading på i3'en.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

@jkirkebo har du noen nettbutikk eller katalog?

LMOR

Ja, det må være riktig plugg  ;)
Sikkert fornuftig med sikring på kabelen også.
Men jeg ville gått for en kladd som kan stilles fra 10A til 32A i stedet.
Hvis en har tenkt å ta noen turer er det greit å ha en ekstra kladd, hvis en ikke har en boks på veggen hjemme.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. mai 2015, klokken 11:52
Sitat fra: LMOR på søndag 17. mai 2015, klokken 11:32
Du trenger vel noe slik, så kan du bruke standardkladden:

http://www.ebay.at/itm/CEE-Adapter-Starkstrom-16-A-Stecker-auf-230V-Kupplung-/360374537226?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item53e7ff0c0a

Den er 16A, han hadde vel 32A?

Jeg fikser adapter med sikring, men det koster 900 kroner. Alternativet er en 22kW ladestasjon med tilførselskabel til 4600,-. Vesenlig dyrere, men da blir det 32A lading på i3'en.

Takk for mange gode forslag!

900 kroner er ingen problem, jeg var redd man måtte opp i 6-10 tusen :s Alt under 2000kr syns jeg er akseptabelt, spesielt dersom jeg kan bruke kladden andre steder også.

1) LMOR: Med overgangen du viser til, da får jeg vel maks 13 (?) A siden det er dette original ladekladd leverer? Men dersom industrikontakten leverer 32 A, vil jeg ikke skade originalladekladden da?

2) Hva slags alternativer har jeg ift. ladekladd som kan tålerere / stilles inn på både 32A og 16A?

3) Kan det være 400V i denne industrikontakten? Jeg har ikke spurt om dette..
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

moonbuggy





Disse selges av e-station for ca. 45 Euro stykket.

LMOR

#831
Det er mer kompetente folk inn på denne tråden, men som nevnt er mange av alternativene beskrevet i andre tråder. Det var en liten kladd som noen hadde kjøpt på nettet fra Sveits/Østerriket som jeg kunne tenkt meg. Men den koster nok 6000.- og da må du ha overganger for å bruke den på andre plugger.

Du ødelegger ikke standardkladden på 230V. Den trekker da 12A. Eventuell sikringen på kabelen er på 16A, og sikringen i skapet på 32A. Det er ikke noe problem.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på søndag 17. mai 2015, klokken 12:13
@jkirkebo har du noen nettbutikk eller katalog?

Ikke ennå. Holder på med web-sider men de er ikke klare. Har alt for mye å gjøre ;)

Send evt. mail til jkirkebo@gmail.com så kan vi ta diskusjonen der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Anterialis

Sitat fra: LMOR på søndag 17. mai 2015, klokken 12:59
Du ødelegger ikke standardkladden på 230V. Den trekker da 12A. Eventuell sikringen på kabelen er på 16A, og sikringen i skapet på 32A. Det er ikke noe problem.
Selv ikke dersom det er 400v ut fra veggen? Altså 400v 32A inn på originalkladden går fint? Eller er det slik at disse overgangene avbildet over gjør om 400v til 220v ?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

#834
Nr. 2 på bildet fra moonbuggy. Du ser at det da blir 230V.
Så trenger du en overgang fra CEE 16A til Schuko.
F.eks:
https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/overgangskabler/overgangskabel-403160/

Det var jo butikken moonbuggy la ut som hadde kladden som går fra 6-32A:

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/12-evr1-type-2-max-74-kw-portable-charging-station.html
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

#835
Da forstår jeg mer =) Googlet e-station uten å få opp så mye lurt... Da ser det ut til at en løsning nærmer seg =) Takker igjen!

EDIT: Ok, ikke helt forståelig. Siste linken din LMOR, kan den plugges inn i industrikontakt av typen jeg snakker om, altså 400v 32A? Eller må jeg da først ha den lille konverteringskabelen avbiltet over, også denne? Det blir jo veldig mye overganger da :/

Tåler originalkladden 32A, eller er det 16A maks? Da kunne jeg jo evt. kjøpt en overgangskabel fra industrikontakt (rød) --> schuko... (og brukt originalkladd)?

Ser nå at elektrikkeren kanskje burde installert en vanlig schuko 16A kontakt :/ Mye enklere ville det jo blitt..
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

moonbuggy

anterilles:
De vanlige "kladdene" er enten produsert opptil 16A eller opptil 32A. De fleste kan stilles trinnvis innenfor disse segmentene, vanligvis i 4, 6 eller 8 trinn.

Bruker du vanlig stikk-kontakt i Norge (shuko), så skal ikke last på disse være over 10A for ladekladder. Bruker du blå CE stikk-kontakt, så er disse 16 eller 32A, 32A fysisk større.

Har du 32A kladd (enfase), må du ha 32A stikk-kontakt til nettet.

Rød CE kontakt er trefase 400V. 400V trefase har 230 V mellom hver fase og N. I en overgang kobles en fase og N til live kontakter på 230V overgangen, i tillegg til jord.

Anterialis

#837
Sitat fra: LMOR på søndag 17. mai 2015, klokken 12:32
Ja, det må være riktig plugg  ;)
Sikkert fornuftig med sikring på kabelen også.
Men jeg ville gått for en kladd som kan stilles fra 10A til 32A i stedet.
Hvis en har tenkt å ta noen turer er det greit å ha en ekstra kladd, hvis en ikke har en boks på veggen hjemme.

Jeg forstår at originale kladder på schuko-kontakttypen, kun kan benyttes på kurser med maks 16A. Slik jeg da forstår det må jeg kjøpe ny kladd som har industrikontakt i andre enden? Altså: Bil - type 2 --- kladd -- rød industrikontakt(400V 32A). Finns dette?

2) Når det finnes ladestasjoner der ute hvor man kan plugge type2 kontakt (uten kladd) rett i ladestasjonen, er dette fordi disse ladestasjonene har en "kladd" inni seg?
2a) Finnes det en industrikontakt(rød) --> kladd -->type 2 ladekabel (female) som jeg kan koble rett i bilen, og få 400V 32A inn i bilen med?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Driving assistant plus-pakka...

Er det noen aspekter ved den som er irriterende til daglig? Jeg tenker spesielt på piping / blinking /risting i ratt...
a) ifm kutting av svinger
b) ifm bykjøring der det er tett med biler og fotgjengere.
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA