Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Anterialis

Dersom noen har tid og gidd til å finne ut følgende: Kommer man tur-retur Folldal-Tynset uten å lade i Tynset? 66 km én vei. Relativt flatt. Maks 80 km/t på strekningen. Burde vel gå akkurat? :)

BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på mandag 11. mai 2015, klokken 18:39
Får man denne avtalen kun på vestlandet?
Blir spennende å se om bremeskiverust blir et utbredt problem..
Det er et "problem". Jeg både ser og hører det. Men det tyder jo på at vi bremser lite  ;)
Du får selvfølgelig avtalen overalt. De ligger noe mer info i service tråden. Jeg har ikke erfaring fra andre deler av landet, men på vestlandet er det klart penger å spare. Du kan utvide etter hvert. Jeg kjøpte en 5 års avtale, som jeg har planer om å utvide til 10år. Avtalen følger bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på mandag 11. mai 2015, klokken 18:49
Dersom noen har tid og gidd til å finne ut følgende: Kommer man tur-retur Folldal-Tynset uten å lade i Tynset? 66 km én vei. Relativt flatt. Maks 80 km/t på strekningen. Burde vel gå akkurat? :)
Ser frem til at du dokumenterer denne turen  ;D
Relativt flatt... Det er 250m høydeforskjell! Min beregning viser 11,78 den ene veien, og 15,1 andre veien ved ca 10 grader. 66km/h i gjennomsnitt.
Det bør gå helt fint, spesielt hvis du begynner i Folldal. Jeg tror 11,78 er for høyt på returen. Men slike turer er jo enkle. Hvis du har brukt 50% eller mindre til Tynset, så kommer du garantert tilbake  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

11,78 og 15,1, dette er kwh/100 km - verdier?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på mandag 11. mai 2015, klokken 19:49
11,78 og 15,1, dette er kwh/100 km - verdier?
Det er riktig, 13,44 i gjennomsnitt, noe som gir 147 km rekkevidde på 1 full lading. Forutsetningen er forvarming, Eco Pro. Passer også godt med mitt totalt gjennom på 120mil 13,3 med mye opp og ned. 10 grader ute i gjennomsnitt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Herlig! Jeg skal dokumentere når/om det blir aktuelt =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Anterialis

Nå spør jeg kanskje dumt, men hva gjør selve "kladden" på originalladekabelen? Stabiliserer strømmen/spenningen?

Hva om man får tak i en CEE --> schuko slik at det kun er kabel mellom bil og hus, altså ingen "boks" på ledningen. Hva kan dette medføre?

Jeg spør for å utvide kunnskapshorisonten =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

marskar

Sitat fra: Anterialis på mandag 11. mai 2015, klokken 21:51
Nå spør jeg kanskje dumt, men hva gjør selve "kladden" på originalladekabelen? Stabiliserer strømmen/spenningen?

Hva om man får tak i en CEE --> schuko slik at det kun er kabel mellom bil og hus, altså ingen "boks" på ledningen. Hva kan dette medføre?

Jeg spør for å utvide kunnskapshorisonten =)

Hei!

Det er ikke mulig, den boksen i mellom kabelen fra huset og kabel til bilen, kontrollerer spenningen og strømmengde som går inn til bilen din. Den sjekker også jordingen.

Så svaret er nok at den må være der :)
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

bromm

"Kladden" er det vi kaller "mode 2" ifm. lading på Elbil. På riktig gamle biler så ble det faktisk brukt "mode 1" men da var altså oppgavene til "kladden" ivaretatt på innsiden av tilkoblingen, og den tillot derfor bare en slags AC-tilkobling. http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Mode_2

Type 2 (og Type 1)-kontaktene muliggjør at man også kan benytte "mode 3" på dagens biler, hvor veggboksen (EVSE) kommuniserer med bilen slik at den får beskjed om maksimal strømstyrke, slik at bilen evt. kan trekke så mye som mulig. På denne måten blir dette et mye mer fleksibelt system enn det hadde vært med "mode 1".

marskar

Fikk forresten oppgradert bilen i dag. Testet semi-hurtig lading hos Grønn kontakt og fikk ladet 3,6 kwh på 30 minutter :) Happy days!

Jeg vet med sikkerhet dette på grunn av at disse laderne har kwh teller på baksiden av boksen.

Ellers synes jeg som andre påpeker at regenereringen er tilbake/bedre slik den var før (høst 2014). Mye mer optimistisk rekkeviddeanslag.
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

Anterialis

Hva er beste kabel for å lade fra rød 3-fase industrikontakt?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Anterialis

Regner med det er et enkelt svar på dette?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

#822
Sitat fra: Anterialis på lørdag 16. mai 2015, klokken 17:28
Regner med det er et enkelt svar på dette?
Det er sikkert ikke det siden du ikke har fått svar. Du må ha en "kladd" i mellom. Er det 16A eller 32A?
Du finner en tråd med ladeutstyr, med beskrivelse av både 16A og 32A kladd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#823
Sitat fra: LMOR på lørdag 16. mai 2015, klokken 17:46
Sitat fra: Anterialis på lørdag 16. mai 2015, klokken 17:28
Regner med det er et enkelt svar på dette?
Det er sikkert ikke det siden du ikke har fått svar. Du må ha en "kladd" i mellom. Er det 16A eller 32A?
Du finner en tråd med ladeutstyr, med beskrivelse av både 16A og 32A kladd.
Og dermed er jo også et spørsmål om den rød 3-fase industrikontakten en skal lade fra er 16A eller 32A.
(og den må ha 5 kontakter selv om du bare har brukt for 3)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Anterialis

#824
Det er 32A mener jeg å huske, IEC 60309 5 inn (rød), female. .Min far bygger hytte så jeg ba han sette opp ett stikk som tillater EL-bil lading (min i3, og far kjøper kanskje Tesla etterhvert). Står bla L1,L2, L3 og N (frasene regner jeg med....)

Akkurat, tenkte dette var enkelt, forstår nå det ikke nødvendigvis er det!

Forslag til kabler? Kjedelig å bruke opp mot 10 tusen når det er snakk om lading på hytta, kanskje 3-4 x årlig (jeg bor et stykke unna hytta)...
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA