Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Anterialis

I tilfelle den blir oversett: hvordan kan man stanse hurtiglading fra bilen/ladekontakten i bilen? Jf. min post over.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

På de jeg har brukt, kan du ikke stanse ladingen fra bilen. Du må gjøre det enten fra stasjonen eller fra appen som f.eks. BKK har.

Har ikke vært borte i noen ladere enda uten stopp-knapp.

Ellers er det vel lurest å kjøpe 15min på Statoil hvis du er i tvil. Det er nok i de fleste tilfeller. Jeg lader normalt maks 10-15min. Hurtiglading på mer enn 20-25 minutt med i3 har ikke noe for seg, fordi det det begynner å gå så langsomt at 16A eller en 32A AC er både bedre og billigere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Takk igjen LMOR, du er en herlig ressurs for meg som fersking på vei inn i et/en elektrisk miljø/hverdag!

En liten ting jeg har lagt merke til: hva mener dere med CEE kontakt? Feks. "Overgang fra Schuko til CEE? Har jeg forstått feil nå jeg sier at CEE kun er en standard og inneholder flere forskjellige utforminger, som feks. Schuko? Er ikke Schuko det samme som CEE 7/3 (socket) og 7/4 (plugg)? Slik jeg da forstår det er jo Schuko en CEE kontakt, og Schuko/CEE overgang får ingen mening i mitt hode...
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på lørdag 04. april 2015, klokken 15:57
Takk igjen LMOR, du er en herlig ressurs for meg som fersking på vei inn i et/en elektrisk miljø/hverdag!

En liten ting jeg har lagt merke til: hva mener dere med CEE kontakt? Feks. "Overgang fra Schuko til CEE? Har jeg forstått feil nå jeg sier at CEE kun er en standard og inneholder flere forskjellige utforminger, som feks. Schuko? Er ikke Schuko det samme som CEE 7/3 (socket) og 7/4 (plugg)? Slik jeg da forstår det er jo Schuko en CEE kontakt, og Schuko/CEE overgang får ingen mening i mitt hode...
Så lenge svaret ikke ligger noen sider tilbake :-)
Du stiller mange av de samme spørsmålene som jeg hadde mens jeg ventet på bilen, og ikke alle er det svar på, så her kommer neste:
Du har rett i at alt egentlig er CEE, men den ene kontakttypen har av en eller annen grunn fått CEE navnet i "dagligtale".
Litt avhengig av hvilken lader du har, så trenger du overgang fra CEE til Schuko som den på bildet. Jeg bruker denne på en Mennekes lader med CEE kontakt, hvis jeg lader hos hjemme hos andre.
Det kan også være nyttig å ha den motsatte, slik at en kan koble standardladeren som følger med bilen til en CEE kontakt som nå etter hvert kommer til å være standard på 16A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

#664
Og på bildet, er det en CEE 17 kontakt?  Hvordan ser denne "CEE" kontakten ut forfra?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på lørdag 04. april 2015, klokken 17:33
Og på bildet, er det en CEE 17 kontakt?  Hvordan ser denne "CEE" kontakten ut forfra?
Her ser du forskjellige varianter:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/

Den blå er den jeg bruker. 16A en-fase. Det er den som er "standard".
Den rød er 3-fase.
I tillegg er det varianter for 32A. Du får ikke en 32A inn i en 16A, litt usikker på om det motsatte går, men tror ikke det. Du må ha mange overganger hvis du vil støtte alle plugger (og du bør/skal ha sikring på kabelen + reduksjon på kladden hvis du kobler 32A mot 16A osv). Du må finne ut behovet du har før du kjøper inn dette. De fleste klarer seg fint uten noen overganger  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Takk atter en gang!

Er det noen som har en formening om hvorfor (i alle dager) BMW har valgt å bruke vanlig blinklyspærer foran fremfor LED?? Finnes det noen fordeler med vanlige pærer, eller annen logisk forklaring?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

Sitat fra: Anterialis på søndag 05. april 2015, klokken 20:11
Takk atter en gang!

Er det noen som har en formening om hvorfor (i alle dager) BMW har valgt å bruke vanlig blinklyspærer foran fremfor LED?? Finnes det noen fordeler med vanlige pærer, eller annen logisk forklaring?
Tja det kan være flere grunner til det. For det første vil ikke energisparing være noe poeng for blinklys, siden det er svært lite driftstid. For det andre så deler det reflektorhus med fjernlysene, som muligens ville gitt en feil styrke/lyskjegle med LED. Eller så kan det rett og slett være for treg tenntid eller slukketid for LED i pæreform som gjør at blinklys ikke vil virke på "ønsket" måte (det er visst brukt LED bak, men det er jo en helt annen løsning sammenlignet med reflektorløsningen forran). Jeg vet ikke helt, men så lenge at det ikke gir noen energibesparelse så er det vel ikke så farlig heller ;)

NB! Det kan tenkes at fjernlysene og blinklysløsningen var noe av det siste de tenkte på og at de fikk inn noe enkelt og rimelig (med tanke på budsjett) helt i siste liten. Det var tydelig litt travelt helt på slutten, noe som medførte at de sannsynligvis glemte beltevarsling i baksetet - det var jo alene nok til at i3 mistet den 5te stjerna i NCAP noe som var svært unødvendig (alle andre BMW har dette).

Anterialis

Ser den. Men i mine øyne er LED blinklys vesentlig penere / stiligere enn "gammeldagspærer", og led passer mye bedre på en futuristisk bil som i3 :) kanskje bare jeg som har reagert på dette :p
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 05. april 2015, klokken 22:15
Ser den. Men i mine øyne er LED blinklys vesentlig penere / stiligere enn "gammeldagspærer", og led passer mye bedre på en futuristisk bil som i3 :) kanskje bare jeg som har reagert på dette :p
Nei, du er ikke alene. LED hovedlysene er imponerende, så bra at jeg har glemt skuffelsen over at kurvelysene ikke ble som forventet.
Skulle også gjerne hatt fjernlys-assistenten brosjyren lovet meg. Kan egentlig ikke forstå at dette ikke er fixet i SW. Jeg har kamera som burde kunne styrt fjernlyset.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Parkeringsskive/-ur:

1) Dette kreves naturligvis ikke dersom det ikke er tidsbegrensning på P-plassen (eks "maks 2 timer")?
2) For fossilbiler som parkerer på "maks 2 timer" må man jo allikevel betale, og på lappen står det ankomsttid/betalt- til tid. EL-biler har gratis parkering på offentlige P-plasser og ingen slik lapp benyttes. Er det derfor det kreves urskive på disse plassene? Mao. urskive kreves selv om det ikke er bilde av ei urskive på underskiltet?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på mandag 06. april 2015, klokken 21:44
Parkeringsskive/-ur:
1) Dette kreves naturligvis ikke dersom det ikke er tidsbegrensning på P-plassen (eks "maks 2 timer")?
2) For fossilbiler som parkerer på "maks 2 timer" må man jo allikevel betale, og på lappen står det ankomsttid/betalt- til tid. EL-biler har gratis parkering på offentlige P-plasser og ingen slik lapp benyttes. Er det derfor det kreves urskive på disse plassene? Mao. urskive kreves selv om det ikke er bilde av ei urskive på underskiltet?
Det er mye du grubler på  ;)
Du har rett, og du får med en urskive i velkomstpakken fra Elbilforeningen.
Det beste er jo en av disse:
http://www.parkeringsur.no
Den til venstre tror jeg elbilforeningen har tilbud på. Men den helt til høyre passer jo best til i3 (og da slipper du å spare noe på å ha elbil...). Før jeg kjøpte en slik fikk jeg en bot fordi jeg glemte å stille inn tiden, så det er ikke gratis å parkere gratis.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

#672
Sant nok Bromm, fikk et bra tilbud på en 2015 Tesla P85, men klarte hårfint la være å slå til.....men bilder av i3'en og FINN og alt var på plass, men kom til hektene tidsnok og det blir fortsatt i3 i garasjen her i huset... :)
Får være måte på til "klassereise", fra Reva, via trilling til BMW i3, får stoppe det et par år til, trur eg...

Sitat fra: bromm på lørdag 04. april 2015, klokken 05:20
Sitat fra: Olemann på fredag 03. april 2015, klokken 23:52
Takker!  Høres lett og greit ut.  Ikke bestemt meg for å selge enda, men kjekt å vite når det ev. skjer.
Ingen hast før 2018, Olemann  ;)
http://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

Anterialis

Jeg er en nysgjerrig type ;) alt jeg har spurt om tidligere kan jeg nå, og det blir mye kunnskap det ;)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på mandag 06. april 2015, klokken 22:45
Jeg er en nysgjerrig type ;) alt jeg har spurt om tidligere kan jeg nå, og det blir mye kunnskap det ;)
Bra, da overtar du vakten etter sommeren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA