Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

LMOR

#615
Alle 3 er RFID. Grønn Kontakt er er "bankkort" type, og du har rett at Fortum er rundt og mindre enn Elbilforeningen. (Elbilforeningens en mye tynnere, så volumet er ikke så forskjellig)

Skal ta et bilde hvis jeg husker det, med alle 3 på.

Kabelen du trenger for AC lading følger med i3 hvis du kjøper hurtiglader opsjonen. Merk at AC lading hos Fortum med i3 blir relativt dyrt i forhold til hurtiglading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Takk for flott svar og bilde!

Dersom det er Elbilforeningens brikke jeg ser der som sort og avlang er den jo slettes ikke så stor. Stort pluss at den tar både Fortum og Grønn Kontakt. Uansett kan jo brikken ligge i bilen...

Takk for info =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Stemmer at det er den som er sort og avlang. Den er ikke stor, og nesten like tynn som et kredittkort.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Så større ut i mine øyne på Fortums hjemmesider. Men da er det vel ikke noe å lure på siden "abo." ikke koster noe uansett, bør vel kobles opp mot både Fortum og Grønn Kontakt. Takk for hjelp!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Greit å ha alle tre. Fortum sin egen brikker virker f.eks i Sverige. Det gjør ikke elbilforeningens.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Jeg ser poenget med Fortums egen brikke som fungerer i utlandet, men hvorfor Grønn Kontakts kort? Er det på samme måte at kun deres eget kort fungerer i utlandet?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Anterialis

Ift. å la en elbil (eg. i3) stå uten lading over lang tid, ser jeg flere relevante innlegg i forumet. Generelt sett forstår jeg i3 utlader svært lite, mindre enn de fleste elbiler. Å parkere bilen i 1-2 måneder dersom relativt fullt batteri ser jeg ikke store problemer med etter hva jeg har lest. Vennlgist korriger meg om jeg har forstått feil.

MEN hvordan er det med å la bilen stå tilkoblet husstrøm (10/16A) over flere uker? Feks 1 måned? Jeg pendler en del til utlandet og er ofte borte 3-4 uker av gangen. Bør jeg la elbilen (i3) stå tilkoblet eller frakoblet strøm hjemme? Hva om jeg må parkere på Gardemoen?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Yttertorjen

#622
Har kun hatt bilen stående en langhelg uten bruk, og da var det ingen reduksjon.  Ville i utgangspunktet ikke vært bekymret ved å la i3 stå en mnd eller 2 uten lading. Derimot er jeg svært skeptisk til å la vidundret stå tilkoblet lading konstant. Skal du knekke batteriet på bærbarpcen, benytt den som stasjonær pc ! ( iflg it guruene på jobb)
Etter det jeg har forstått er det sunneste for batteriet å stå 50-75 % ladet. Når vi skal reise bort tenker jeg å la bilen stå 50 % og følge litt med via App. Ser jeg behov for lading aktiviserer jeg naboen til å trykke inn knappen på laderen. ( veggmontert 16 A lader med trykknapp for start/stopp) I mangel av denne muligheten tenker jeg å koble til laderen, aktivere billiglading (tidsbegrensning) til 0, for så å endre denne hvis nødvendig - fra hvorsomheldst - via App. Fantastisk !

Anterialis

BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Det over stemmer ikke for i3. Rådet som også står i manualen er å alltid reise fra bilen med kontakten i hvis du har mulighet, og ellers forlat bilen med mest mulig strøm på batteriet.
Ellers var det Fortum jeg mente. Du trenger ikke ladekartet til Grønn kontakt hvis du ikke vil ha det. Det er ikke noe unikt med det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Takk igjen for svar. Da regner jeg med det er helt innafor å parkere feks. på gardemoen parkering med tilkoblet lading i 3-4 uker (reelt i mitt tilfelle). Man kan vel ikke stå på ladeplassene uten å lade uansett...

Da blir det i alle fall Elbilforeningens brikke =) Og Fortums brikke om jeg noen gang planlegger utenlandstur med i3en.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

#626
Sitat fra: Yttertorjen på fredag 27. mars 2015, klokken 19:13
Har kun hatt bilen stående en langhelg uten bruk, og da var det ingen reduksjon.  Ville i utgangspunktet ikke vært bekymret ved å la i3 stå en mnd eller 2 uten lading. Derimot er jeg svært skeptisk til å la vidundret stå tilkoblet lading konstant. Skal du knekke batteriet på bærbarpcen, benytt den som stasjonær pc ! ( iflg it guruene på jobb)
Etter det jeg har forstått er det sunneste for batteriet å stå 50-75 % ladet. Når vi skal reise bort tenker jeg å la bilen stå 50 % og følge litt med via App. Ser jeg behov for lading aktiviserer jeg naboen til å trykke inn knappen på laderen. ( veggmontert 16 A lader med trykknapp for start/stopp) I mangel av denne muligheten tenker jeg å koble til laderen, aktivere billiglading (tidsbegrensning) til 0, for så å endre denne hvis nødvendig - fra hvorsomheldst - via App. Fantastisk !
Her behøves det en liten oppklaring ser jeg - det blir feil å sammenligne en Elbil (hvor topp utnyttelse av batterikapasiteten er begrenset), med laptop-batterier som hele tiden blir ladet til så godt som max (unntatt de helt siste laptopene). i3's batterikapasitet er 22 kWh MEN det er kun 18,8 som er utnyttbar - derfor så er den aldri helt full-ladet når den viser 100%. Hva batteriene tåler har BMW gjort svære forhåndsundersøkelser på ifm. MiniE og ActiveE-programmene fra 2009-2013, og det er derfor underforstått at det som har blitt til "100%" er verdien hvor batteriene ikke tar skade over tid. Som dere ser fra manualen (vedlagt), så er det mye verre å forlate bilen med for lav SoC over lengre tid - da kan man faktisk ende opp med full utlading og dette kan potensielt ødelegge batteriet helt. Det anbefales derfor at man forlater bilen tilkoblet lader for perioder opptil 3 måneder (hvis det er mulighet for tilkobling). Hvis man ikke har mulighet for lading, så anbefales det å forlate bilen med så fullt batteri som mulig (og aldri mindre enn 10km ved 14 dager). Ved lengre perioder enn 3 måneder så oppfordres man til å kontakte BMW-verksted.

En ting til, Yttertorjen: man får aldri oppdatert status hvis man forlater bilen uten tilkobling - da stenges nemlig ALT ned (unntatt push-mottak for fjernstyring fra app/portal), og batteristatusen (SoC) vil derfor bare vises for det tidspunktet man faktisk parkerte bilen. Så den løsningen du skisserer med nabo osv. vil aldri fungere på den måten du beskriver, fordi SoC-verdien bare oppdateres "under lading", ved "end of charge" eller når man "slår av bilen" ved parkering.

Anterialis

OT: hvor får du manualen fra? App iPhone? Får jeg tak i denne?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på lørdag 28. mars 2015, klokken 14:11
OT: hvor får du manualen fra? App iPhone? Får jeg tak i denne?
Du finner den i app-store "BMW i Drivers Guide", men den skreddersys til din bil, så du må ha VIN kode, eller VIN til en identisk bil. Du får ikke hentet den før et par uker etter at bilen er produsert.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA