Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Ebe

Har vært diskutert en del på forumet. Det er vel delvis enighet at om man sleper i hastighet og tidsperiode som sammenfaller med en lengre nedkjøring så skal det gå greit. Bilen må vel også stå på og være i ordinær kjøremodus. N er vel kanskje å foretrekke om man ikke vil lade samtidig.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Olemann


Har ikke funnet noen spylervæske beholder bak, og aldri gått tom på snart 1 år, men væsken kommer så fort at jeg har trodd det var "lokal" lagring bak også.

Men; er det altså bare den ene felles beholderen foran?

bromm

Sitat fra: Olemann på onsdag 18. mars 2015, klokken 08:55
Men; er det altså bare den ene felles beholderen foran?

Jepp - som på alle andre BMW'er ;)

Olemann

Bra, takk for svar -  alle andre BMW'er har jeg liten peiling på, selv om jeg har hatt et 2 sifret antall VW siden 80 tallet ble det ikke eGolf denne gangen, for i3 var for god i forhold.....men som BMW er det altså min første.

Sitat fra: bromm på onsdag 18. mars 2015, klokken 10:09
Sitat fra: Olemann på onsdag 18. mars 2015, klokken 08:55
Men; er det altså bare den ene felles beholderen foran?

Jepp - som på alle andre BMW'er ;)

Snart-i3

Adaptiv cruise control.
Du ligger i køen i høyre felt på motorveien. Når du blinker til venstre begynner bilen å akselerere. På vanlig veg og blink til høyre venter den til klar bane før noe skjer.
Test ut, jeg liker slikt....
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

bromm

Sitat fra: Snart-i3 på torsdag 19. mars 2015, klokken 22:42
Adaptiv cruise control.
Du ligger i køen i høyre felt på motorveien. Når du blinker til venstre begynner bilen å akselerere. På vanlig veg og blink til høyre venter den til klar bane før noe skjer.
Test ut, jeg liker slikt....
Autobahn er nok bygd inn i genene til ingeniørene hos BMW - selv om ikke i3 er fullt så egnet for førstnevnte ;) Man kan også temme aggressiviteten til ACC i heng etter biler i rundkjøring, hvis man såvidt trykker gasspedalen litt inn (i det området hvor man vanligvis regenererer med 1-pedal uten ACC) - dette kan brukes for å få mer kontroll i rundkjøring/svinger under ACC :)

Anterialis

Er det håp i havet om å klare avstanden Ringbu (ca. 150 moh)- Folldal (ca 700 moh) etter å ha ladet "full tank" på Ringbu? Må over venabygdfjell som vel ligger på ca 1000 m. Avstand = ca. 90 km. Har et jobbengasjement i Folldal og undres om jeg klarer dette med i3 når jeg kjører fra Hamar og ladestopp i Ringbu. Hva tenker du?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Anterialis

For å gjøre om litt på spørsmålet, hvordan affiserer høyde den elektriske rekkevidden? La oss si man kjører 1000 meter opp, for så å kjøre 1000 m nedover på andre siden av fjellet. Avstanden totalt er feks. 10 km. Hvor mange km. mister man ved å kjøre over fjellet sammenlignet med å kjøre rett frem uten høydeforskjell?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

moonbuggy

#593
Alt annet likt og fornuftig kjøring, tipper jeg man mister 10-15% av rekkevidden i forhold til flat kjøring.
Men, det avhenger av mange ting, ikke minst om nedkjøringen kan nyttiggjøres bortimot 100% til regenerering.
Er den for bratt og svingete, vil bremsene stjele regenerering

Mange andre faktore spiller også en rolle, som vær og føreforhold i høyden.
Generelt så har man mindre luftmotstand i høyden. På 1000 meter ca. 12% mindre luftmotstand enn ved havnivå. Det sparer energi.
På den andre siden er temperaturen antagelig lavere med større behov for oppvarming.

Anterialis

Hva tenker du om veistrekningen i min forrige post?

Ringbu (200 moh.) - Venabygdfjell (1000 moh) --> Folldal (ca. 700 moh). Avstand 90 km. Sommertid som muliggjør Eco + kjøring.

Det er altså snakk om kraftig høydestigning på tilnærmet fullt batteri de første tja 20 minuttene opp fylkesvei 27.

Håpløst?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

moonbuggy

Nei, sommertid tror jeg absolutt det går.

bromm

Sitat fra: Anterialis på søndag 22. mars 2015, klokken 21:34
Er det håp i havet om å klare avstanden Ringbu (ca. 150 moh)- Folldal (ca 700 moh) etter å ha ladet "full tank" på Ringbu? Må over venabygdfjell som vel ligger på ca 1000 m. Avstand = ca. 90 km. Har et jobbengasjement i Folldal og undres om jeg klarer dette med i3 når jeg kjører fra Hamar og ladestopp i Ringbu. Hva tenker du?
Når du får bilen så får du tilgang til ConnectedDrive-portalen, og der kan du simulere rekkevidde under "mobility". Jeg har tatt en slik simulering for deg (med utgangspunkt i Fortum-laderen på Ringebu), og den viser at du skal kunne nå Folldal helt fint basert på today's data for temperaturer og vær. Dette skal ta hensyn til topografi, og selv så har jeg opplevd at det har vært bra nøyaktig for f.eks strekningen Trondheim-Storlien, hvor sistnevnte ligger på 600 moh. Hvis du ser på bildet med senter i Folldal, så ser du at du skal klare deg helt ned til Tretten, MEN hvis du starter i Tretten, så kommer du ikke frem til Folldal ;) På sommer vil rekkevidden øke proporsjonalt med temperaturen, så dette skal nok gå helt greit med mindre det er kaldere enn i dag ;) Det ser faktisk ut som Hamar - Ringebu er mer på grensen med hensyn til rekkevidde  :)

Anterialis

Takk for mening!

Bromm: Tusen takk for at du tok deg bryet med å registrere dette på din i3! Dette er av stor betydning for meg iom. at basispris på i3 ut mars er 10000kr mindre sml. (trolig) resten av 2015. Kjøper jeg nå får jeg bilen mens jeg ennå "pendler" til Folldal. Det blir 2 kjøreturer i mai/juni måned. Da virker det som om jeg skal klare dette =)

Andre med meninger?

Et annet spm.: Jeg kan lite om strøm etc. Stemmer det at dersom kwh pris = 90 øre, og siden i3s batterikapasitet er ca. 19 kwh, så vil det koste (19x0,9) ca. 17 kroner å lade en i3 fra 0% til 100% fra stikkontakten hjemme?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

Sitat fra: Anterialis på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:08
Et annet spm.: Jeg kan lite om strøm etc. Stemmer det at dersom kwh pris = 90 øre, og siden i3s batterikapasitet er ca. 19 kwh, så vil det koste (19x0,9) ca. 17 kroner å lade en i3 fra 0% til 100% fra stikkontakten hjemme?
Det stemmer ganske bra, ja - men hver lading er sjelden så mye som 19 kWh, da - for vanligvis har man minimum rundt 20-40% til overs når man starter lading. Selv har jeg brukt ca. 3.000 kWh på et helt år og 20.000 km. Ler meg ihjel hver gang jeg passerer en bensinstasjon  ;D ;D ;D

moby666

Er det mulig å åpne bakvinduene i i3?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA