Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: Ferry på torsdag 14. januar 2016, klokken 12:39
Hvorfor akkurat 10% tap? Hvorfor ikke 1% eller 20%? All kjøring innebærer seiling i ulik grad. Ekstremtilfellet er å bruke pedalen som av/på-bryter. Men i praktisk kjøring med noenlunde jevn fart så er det begrenset hvor stort pådraget kan være før det blir rykkete. I teorien kan man seile optimalt selv med enpedal/regen. I praksis er man mer eller mindre unna det optimale. Jeg vet ikke akkurat hvor effektivt regenering er, jeg har f.eks sett 60% antydet. Uansett, det er jo da 60% av energien som brukes der og da. Det spiller ikke så stor rolle om en mister 40% av noe som er lite i utgangspunktet. Det store spørsmålet er hva utgangspunktet er.
Jo mindre du trenger å regenere/aksellere, jo mer sparer energi sparer du.  Er regeneringen bare 60% effektiv, som du antyder (jeg mener den er langt høyere), blir besparingen ganske stor.
I3 i 70km i timen representerer kinetisk energi i størrelses orden 210kj. For å stoppe gjennom regenerering har man potensielt 0,06kwt å hente ut. Med 60% effektivitet blir det 0,036kwt. Taper man tilsvarende i aksellerasjonsfasen så sier det seg selv at det mye energi å spare ved å unngå regenering/aksellerasjon mest mulig.

Rabiat22

Hvordan får du I3 til å vise batteri tempraturen i skjermen?


Sitat fra: EinarV på torsdag 31. desember 2015, klokken 01:34
Det var for ca to uker siden, temperaturen var vel 3-4 +. Mye regn og vann i veibanen, men jeg har kjørt strekket flere ganger med bedre resultat og ca samme forholdene i fjor vinter. Fikk litt følelsen av at noe hadde gått galt med forvarmingen når jeg dro hjemme fra, var en lunk i kupeen, men GoM viste omtrent det samme som det alltid gjør på morgenen når jeg ikke forvarmer på tid. Nå sjekket jeg ikke batteritemp før jeg dro, men skal gjøre det neste gang. Kommer til å pendle en del på dette strekket fremover, og det er veldig greit å slippe innom Aksdal.

haggen

Ladeluken min er fast, jeg får den ikke opp. Var litt uvøren når jeg lukket den med litt snø i veien. Den gikk i lås men får den ikke opp igjen. Forslag?

Klykken

Legg mot en pose med varmt vann, hårføner eller en annen varmekilde. Pose med vann ble benyttet av LMOR i en annen tråd.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

pkhamre

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 16. januar 2016, klokken 08:40
Hvordan får du I3 til å vise batteri tempraturen i skjermen?

Lurer på det samme. Noen som vet?
2018 Tesla Model X75D - Uglen

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pkhamre

Sitat fra: LMOR på lørdag 16. januar 2016, klokken 19:42
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17080.0.html

Les Svar #3 før dere prøver.

Takk, det ser litt uklart ut, men jeg skal forsøke å finne fre i morgen.

Hva er optimalt dekktrykk på i3 nå når det er kaldt? -15C her
2018 Tesla Model X75D - Uglen

JorgenM

Sikkert besvart 100 ganger før, men hva er forskjellen på oransje og blå tall på temperaturhjulet i bilen?
Trodde først det var blått ved kjøling og oransje ved varme, men det stemmer tydeligvis ikke  ::)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Sitat fra: JorgenM på onsdag 20. januar 2016, klokken 19:40
Sikkert besvart 100 ganger før, men hva er forskjellen på oransje og blå tall på temperaturhjulet i bilen?
Trodde først det var blått ved kjøling og oransje ved varme, men det stemmer tydeligvis ikke  ::)
Blått når det er lyst ute, og oransje når det er mørkt  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 20. januar 2016, klokken 19:45
Sitat fra: JorgenM på onsdag 20. januar 2016, klokken 19:40
Sikkert besvart 100 ganger før, men hva er forskjellen på oransje og blå tall på temperaturhjulet i bilen?
Trodde først det var blått ved kjøling og oransje ved varme, men det stemmer tydeligvis ikke  ::)
Blått når det er lyst ute, og oransje når det er mørkt  ;)
Dvs. Oransje når kjørelys er på og blåhvitt når kjørelysene er av... (kan også brukes til å sjekke om baklysene er på ifm. inn og ut av tunell osv.)

JorgenM

Takker :)
Var helt sikker på at jeg hadde sett det oransje midt på dagen ja. Flere ganger jeg har flyttet på den bryteren ved av- eller påstigning av bilen faktisk.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Meldola

Automatisk dimming av speil. Er det riktig at det kun er på venstre og innerspeil mens det til høyre ikke har denne funksjonen?
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

esselt

Sitat fra: Meldola på onsdag 27. januar 2016, klokken 12:55
Automatisk dimming av speil. Er det riktig at det kun er på venstre og innerspeil mens det til høyre ikke har denne funksjonen?

Alle mine speil dimmer, dette hørtes ikke riktig ut. Du kan ofte se om et speil har muligheten til å dimmes ved at det er en litt annen (lysere) farge på glasset 0,5-1cm fra kanten av speilglasset, vil tro du ser dette på høyre speil til deg også. Hvis det er saken ta kontakt med forhandleren.

Såvidt jeg har oppdaget dimmes de ytre speil uavhengig av det på innsiden.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Meldola

Sitat fra: esselt på onsdag 27. januar 2016, klokken 13:25
Sitat fra: Meldola på onsdag 27. januar 2016, klokken 12:55
Automatisk dimming av speil. Er det riktig at det kun er på venstre og innerspeil mens det til høyre ikke har denne funksjonen?

Alle mine speil dimmer, dette hørtes ikke riktig ut. Du kan ofte se om et speil har muligheten til å dimmes ved at det er en litt annen (lysere) farge på glasset 0,5-1cm fra kanten av speilglasset, vil tro du ser dette på høyre speil til deg også. Hvis det er saken ta kontakt med forhandleren.

Såvidt jeg har oppdaget dimmes de ytre speil uavhengig av det på innsiden.

Da har de klart å montere feil speil på min høyre side. Bare å ringe verkstedet og få ett nytt ett da. Syntes det var  en litt snodig løsning :p
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

leitom

En ting jeg har lurt på etter å ha hatt bilen en stund nå:
Er det slik at speilene vinkles etterhvert som en svinger? Har veldig følelsen av det innimellom. Så et klipp fra youtube med en konseptbil av i3 som hadde denne funksjonen.
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA