Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Sanasolav

Er det noen som vet hvordan man får bagasjerom med stropper/bånd i gulvet? Trodde det fulgte med oppbevaringspakke, men det gjør det tydeligvis ikke.

moonbuggy

#1426
Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:07
Sitat fra: Ara på tirsdag 12. januar 2016, klokken 06:50
Leser mye om at "seiling" ikke er mulig i i3, men hva tenker man om å bruke nøytral på giret for å oppnå dette. Vil ikke det kunne fungere på samme måte eller vil det kunne føre til noen form for problemer?

Føler at "seiling" er veldig oppskrytt. Når man "seiler" eller ruller i fri, i bratt bakke og øker farten vil man fort tape  mer enn om man regenererer i lavere fart. Så er "seiling" så viktig som noen skal ha det til? Ikke slik jeg ser det.
Skal man spare strøm er lav fart også her nøkkelen.
Vel, alternativet til seiling er regenering og så akselllerering igjen. Nå taper man ikke så mye energi i en elektrisk bil, men noe blir det både i regeneringsprosess og aksellerasjon. Tar man begge prosessene så er kanskje effektiviteten 85%. Kort sagt, seiling er alltid bedre.

Når det er "fastslått", så kan man trygt si at lav fart betyr mye, men bare over en viss grense. Over 60-70 km/t begynner luftmotstand å gjøre seg skikkelig gjeldene. Det er ikke så mye å spare ved å kjøre i 40 kontra 60 f.eks.

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 13. januar 2016, klokken 16:17
Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:07
Sitat fra: Ara på tirsdag 12. januar 2016, klokken 06:50
Leser mye om at "seiling" ikke er mulig i i3, men hva tenker man om å bruke nøytral på giret for å oppnå dette. Vil ikke det kunne fungere på samme måte eller vil det kunne føre til noen form for problemer?

Føler at "seiling" er veldig oppskrytt. Når man "seiler" eller ruller i fri, i bratt bakke og øker farten vil man fort tape  mer enn om man regenererer i lavere fart. Så er "seiling" så viktig som noen skal ha det til? Ikke slik jeg ser det.
Skal man spare strøm er lav fart også her nøkkelen.
Vel, alternativet til seiling er regenering og så akselllerering igjen. Nå taper man ikke så mye energi i en elektrisk bil, men noe blir det både i regeneringsprosess og aksellerasjon. Tar man begge prosessene så er kanskje effektiviteten 85%. Kort sagt, seiling er alltid bedre.

Når det er "fastslått", så kan man trygt si at lav fart betyr mye, men bare over en viss grense. Over 60-70 km/t begynner luftmotstand å gjøre seg skikkelig gjeldene. Det er ikke så mye å spare ved å kjøre i 40 kontra 60 f.eks.

Har du forsøkt å  ligge i 40? Det utgjør en del når batteriet er nesten flatt.
Men med respekt å melde, "seiling er alltid bedre" er en grov overdrivelse. Skal du ned noen km med bratt bakke og relativt rask vei kan man seile nedover og øke til ca100km/t som vi kan si blir termial velocity og bli liggende i den farten noen km til bånn seilende hele veien.
Tar man den samme strekningen 60km/t med regenerering hele veien så er det faktisk veldig mye mer økonomisk. Jeg er enig i at seiling i slak nedoverbakke _kan_ være økonomisk men helst i lavere hastighet og bare når alternativet er som du sier å regenerere og akselerere. Jeg har inntrykk av at mange lar bilen seile opp i ganske høy fart i den tro at de sparer mye ved å trille opp bakken etter. Vi skulle funnet et skikkelig kuppert område og testet men jeg er ganske sikker på at lavere fart i nedover bakkene med regenerering vinner.

TM

Jeg har erfaring med mange elbiler, inkl. i3. Jeg synes det ville være en fordel om i3 støttet seiling, eller at man kunne stille inn ulike regenererings-nivåer slik som på e-golf og e-up. Det er ikke bare et spørsmål om energi-sparing, men på langtur synes jeg det er mer avslappende å kjøre uten så kraftig motor-brems som i3 har. Man kan styre regenereringen med "gass"-pedalen, men det er litt anstrengene enn å kjøre med liten eller ingen regenerering. Ved by og lokalkjøring synes jeg derimot 1-padal kjøring er helt topp. På langkjøring kan man benytte cruise-kontroll, men det gir nok høyere forbruk enn å utnytte seiling.

LMOR

Sitat fra: TM på onsdag 13. januar 2016, klokken 18:58
På langkjøring kan man benytte cruise-kontroll, men det gir nok høyere forbruk enn å utnytte seiling.
Dette er vel mest teori. Den praktiske forskjellen mellom ACC og seiling skulle jeg gjerne sett dokumentert. For å få ut den teoretiske effekten, så må du være villig til å kjøre både langt over og langt under fartsgrensen. I de tilfellene du faktisk må holde deg bak og/eller foran en bil så vil de fleste ikke klare å kjøre like optimalt som ACC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

Kan bare opplyse om at i november 504 oppdateringen er det fantastisk mye enklere å treffe seilepunktet når man kjører i eco pro mode.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

EinarV

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:45
Kan bare opplyse om at i november 504 oppdateringen er det fantastisk mye enklere å treffe seilepunktet når man kjører i eco pro mode.

Har du testet om ACC blir "mykere" også? Jeg uke pendler nå Stavanger Stord og synes ACC er altfor stressa også i ECO PRO... Dette er et strekke på 125km og ACC står på 97% av veien... Føler faktisk at det er litt å hente på å "kjøre selv" sånn ACC funker i den SW versjonen jeg har...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Sungrazer

Har desverre ikke ACC, kun "vanlig" CC.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Beckern

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:45
Kan bare opplyse om at i november 504 oppdateringen er det fantastisk mye enklere å treffe seilepunktet når man kjører i eco pro mode.

Det er vel noe med at noen er mer vant til gasskontroll enn andre også. Heftig motorbrems er heller ikke akkurat ukjent for alle :)

esselt

Sitat fra: EinarV på onsdag 13. januar 2016, klokken 20:32
Har du testet om ACC blir "mykere" også? ...

Har ikke merket noen endring i oppførsel på ACC i bruk. Den er kanskje blitt marginalt bedre på å holde på "låsen" slik at den ikke faller ut i motlys og vanskelige forhold som før, men ellers ganske lik. Den største forskjellen etter november oppdateringen er vel når ACC faktisk slår ut på grunn av vanskelige forhold så begynner den ikke å regenerere på samme måte som den gjorde før, myk start som eskalerer. Det samme gjelder hvis du skrur av ACC på vanlig måte f.eks i forbindelse med at du skal ta av på en avkjørsel, noe som er vesentlig mer behagelig og forutsigbart i forhold til den brå oppførselen tidligere.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:07
Sitat fra: TM på onsdag 13. januar 2016, klokken 18:58
På langkjøring kan man benytte cruise-kontroll, men det gir nok høyere forbruk enn å utnytte seiling.
Dette er vel mest teori. Den praktiske forskjellen mellom ACC og seiling skulle jeg gjerne sett dokumentert. For å få ut den teoretiske effekten, så må du være villig til å kjøre både langt over og langt under fartsgrensen. I de tilfellene du faktisk må holde deg bak og/eller foran en bil så vil de fleste ikke klare å kjøre like optimalt som ACC.
Vel, for meg synes det rimelig enkelt, men innen praktiske grenser. Bilen i fart representerer energi, regenerering gir et tap i "uttak" på minst 10 prosent. Det er hva man sparer ved seiling, enkelt og greit.

For meg så virker ACC litt "rykkete". Jeg kjenner i bilen både "pådrag" og "oppbremsing".

Ferry

Hvorfor akkurat 10% tap? Hvorfor ikke 1% eller 20%? All kjøring innebærer seiling i ulik grad. Ekstremtilfellet er å bruke pedalen som av/på-bryter. Men i praktisk kjøring med noenlunde jevn fart så er det begrenset hvor stort pådraget kan være før det blir rykkete. I teorien kan man seile optimalt selv med enpedal/regen. I praksis er man mer eller mindre unna det optimale. Jeg vet ikke akkurat hvor effektivt regenering er, jeg har f.eks sett 60% antydet. Uansett, det er jo da 60% av energien som brukes der og da. Det spiller ikke så stor rolle om en mister 40% av noe som er lite i utgangspunktet. Det store spørsmålet er hva utgangspunktet er.

Sungrazer

Sitat fra: Beckern på onsdag 13. januar 2016, klokken 21:44
Sitat fra: Sungrazer på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:45
Kan bare opplyse om at i november 504 oppdateringen er det fantastisk mye enklere å treffe seilepunktet når man kjører i eco pro mode.

Det er vel noe med at noen er mer vant til gasskontroll enn andre også. Heftig motorbrems er heller ikke akkurat ukjent for alle :)

He he he - en stor twin bremser også ganske heftig på motoren. :P
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

bromm

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 14. januar 2016, klokken 10:36
For meg så virker ACC litt "rykkete". Jeg kjenner i bilen både "pådrag" og "oppbremsing".
Dette må være i "Comfort mode". Hvis ikke har du feil på bilen (eller evt. samme følsomhet som "Prinsessen på Erten") ;)

EcoPRO m/ACC er det som gjelder - stort sett i alle kjøresituasjoner...

LMOR

+ at du kan påvirke noe med avstanden til bilen foran. Men jeg opplever heller ikke rykkene som ubehagelig eller irriterende ift å mene at jeg kunne gjort jobben bedre selv. Men nå bruker jeg avknappen med fot på pedalen aktivt, når jeg ser at det blir nødvendig. Den komboen må være relativt optimalt. Alltid uten ACC hadde ikke vært like effektivt med min kjøring.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA