Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan behandle bremsene?

Startet av torgrand, søndag 16. mars 2014, klokken 20:02

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Terondo på mandag 10. mars 2014, klokken 13:01
Dørene er utrolig praktisk om man har plass på siden, men om man skal åpne bakdøren, og har lite plass på siden, eksempelvis når man parkerer ved siden av en annen bil, og man er redd for å treffe den andre bilen, er det litt kronglete å få opp begge dørene. Og skal man i tillegg ha et barn der er det verre. Så akkurat den ser jeg, men da må man jobbe godt med standard bakdører også. I slike situasjoner ønsker jeg alltid å heller kjøre frem bilen, før jeg setter i gang å åpne opp for mange dører. I garasjesituasjoner, hvor man har 2 biler, ville jeg utelukkende satset på å parkere den ene bilen den andre veien, slik at de kunne stå tett på den ene siden, med god plass på førersiden på begge bilene.

Personlig ser jeg på i3 som en coupe med delt dør, for enda bedre tilkomst, fremfor en firedørsbil. Med begge dørene helt åpen, er det mer enn nok tilkomst.

Rekkevidden bør heller ikke være et problem, og skyldes nok i stor grad høy fart, og fartsendringer. Med jevn kjøring i 100 og ACC, bør rekkevidden være nok, selv på vinteren. Jeg kjører bare 13km til jobb, hver dag, men lader alltid når jeg kan.
Dørene blir ikke mer praktiske av at man ser på den som coupe.. Og er det noe i3 virkelig ikke er så er det coupe  ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Terondo

Vel, da misforstår du meg litt Kjell.

Som sjåfør, er det vanskelig å få en bedre inngang i bilen enn på en Coupe. Stor dør, lite å passe seg for når man går inn i bilen. Bakdelen er at man må svinge seteryggen frem for å gi adgang til de bak. I i3'en har vi både store dører som gir god tilkomst for sjåføren, og små suicide-dører som sammen med åpne fordører gir stor åpning for de bak også. Man finner f.eks. det samme på Mazda RX8, som ved første øyekast ser ut som en Coupe. i3 ble som gjerne kjent designet som en Coupe. Dørene ble senere lagt til for å forbedre tilkomsten til de bak. Med begge dørene åpne samtidig gir det en kjempeåpning for både forseter og bakseter. Så lenge man har plass til dette, er denne løsningen ganske genial på en mindre bil. For min del, som nesten bare bruker setene fremme er det enda bedre. I min forrige bil, der jeg hadde fire dører, brukte jeg knapt bakdørene, jeg sleit heller med meg PC-vesken inn i passasjersetet, men i i3'en åpner jeg kjapt bakdøren fra samme posisjon som jeg går inn i bilen, og slenger vesken inn bak. Dette går både raskere og enklere enn i den forrige bilen min med tradisjonelle dører.

Jeg ser selvsagt de bakdelene som er, hvor den største er om begge dører åpnes samtidig og man ikke har plass utenfor dørene til å passere, da må man gjøre det vekselvis for å få det til.

Derfor sammenligningen med en Coupe.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA