Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan behandle bremsene?

Startet av torgrand, søndag 16. mars 2014, klokken 20:02

« forrige - neste »

torgrand

Nå er jeg jammen tilbake i el-bil tankeboksen.
Jeg bor i Birkeland like ved Lillesand og har ca 45km til jobben i Arendal.
Alle sier at jeg skal med god margin klare tur-retur uten å lade på jobb.
VW forhandler var så overbevisende at etter prøvekjøring av e-UP fikk jeg reserve en e-Golf med forbehold om prøvekjøring.
Etter massiv studering denne uken dukker manglende varmepumpe i Golfen opp og jeg begynner å få kalde føtter.
Tar en tur til BMW og har nå testet i3 i to dager.
Først en vanvittig festlig bil! men rekkevidde-angsten begynner å bli stor når jeg kun hadde 3(!!) km igjen på telleren når jeg parkerte i garasjen i ettermiddag.
Jeg var ikke superforsiktig på veg til jobb, men tilbake var angsten der, så da var det eco pluss og hutrende kaldt....

Er det pausen og det at bilen må varmes opp to ganger som gjør at jeg i praksis får under 100 i rekkevidde?

Rekkevidden og upraktisk bakdør/setebelte gjør nok i3 uaktuell, men jeg begynner å tenke at man nok kanskje må vente til også golfen blir oppdatert med minst varmepumpe, og helst mere batterier.

Når det er sagt er i3 en fryd og kjøre, og det er så fom kan måle seg med i-drive og infotainment systemet deres.

Likevel kommer jeg nok til å safe med det trauste Golf-valget....

Thomas Parsli

Jeg antar du kjørte E18 mellom Lillesand og Arendal?
Du burde ikke bruke mer enn 70% av batterikapasiteten på den turen så jeg er overrasket over resultatet.
Hvor fort kjørte du til jobb?

Og hvorfor er Nissan Leaf uaktuell? Den har god plass, fem dører og varmepumpe. Du får den tom . pent brukt til en hyggelig pris.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

i3_X5_730

Sitat fra: torgrand på fredag 07. mars 2014, klokken 19:40i praksis får under 100 i rekkevidde?

Det kan bare ikke stemme.(?) I dag kjørte jeg 103 km i øsende regn og storm på Vestlandet, i Comfort-program, 24 grader i bilen inkl stopp halveis i Åsane ... og hadde fremdeles 16 km igjen på batteriet når jeg plugga i hjemme i garasjen.

Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på fredag 07. mars 2014, klokken 21:46
Sitat fra: torgrand på fredag 07. mars 2014, klokken 19:40i praksis får under 100 i rekkevidde?

Det kan bare ikke stemme.(?) I dag kjørte jeg 103 km i øsende regn og storm på Vestlandet, i Comfort-program, 24 grader i bilen inkl stopp halveis i Åsane ... og hadde fremdeles 16 km igjen på batteriet når jeg plugga i hjemme i garasjen.

Enig

Dette hørtes svært lite ut.

Hvor mange Km stod det på display når du startet første tur?

Var bilen helt fulladet?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

torgrand

på veg til jobb hadde jeg vel rundt 110 på cruice controll, motorveg og comfort mode, 21grader og auto på klima.
hadde noen få utblåsninger bare for å kjenne følelsen, men ikke grisekjøring.
Hjem var det maks sparing eco+ ingen varme og 100 på motorveien.
Er selv veldig overrasket oer resutatet, kunne kanskje vært enda mer forsiktig tenke 100% efektivitet absolutt hele veien, men er det virkelig sånn det er å ha el-bil (utenom tesla)?

Jeg opplevde noe av det samme når jeg testa e-UP!, når jeg parkerte på jobb viste dem også akkurat "halv tank" Den skulle jeg ikke kjøre hjem, så fant ikke ut hvordan det endte...

Thomas, jeg må rett og slett si at jeg liker ikke Leaf, hverken utvendig eller invendig, og for meg er bil mer enn bare fornuft....

Gleder meg til å teste Golfen i praksis, og med typisk norsk sommer får vi kanskje testet med varme i kupeen også når den kommer!

torgrand

Sitat fra: Batteritralla på fredag 07. mars 2014, klokken 23:01

Enig

Dette hørtes svært lite ut.

Hvor mange Km stod det på display når du startet første tur?

Var bilen helt fulladet?

Jeg mener det stod 123Km, og den hadde ladet i vanlig stikkontakt i ca 10 timer.
Den viste i alle fall alle fire barene fulle når jeg startet....

Batteritralla

Ut ifra bruksmønsteret ditt, så høres det ut som om ditt eneste valg er Tesla  ;)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Vind

#7
Jeg har kjørt noen langturer, og jeg tror det var farten som knakk rekkevidden.  Om sommeren i 15 grader kan du fint kjøre i 110, men nå om vinteren bør du begrensede deg til 90 eller 100.  Farten har mere effekt enn varmeapperatet - så du får mere rekkevidde i 90 i Comfort modus enn 110 med varmeapperatet av.

Regner du litt på det er det kun noen få minutter senere ankomst.  Slå på Adaptiv Cruise Controll -legg deg bak en trailer, hør på hyggelig musikk, eller ett bra radio program - og la roen skylle inn over deg - så er du fremme, og har mer enn nok rekkevidde til å komme hjem.

Så kan du drifte gjennom rundkjøringen når du nærmer deg hjemmekontakten, samt parkere "råneren" i senket 3 serie som står og ruser i lyskrysset ;-)

Rekkevidde ti i3 og Leaf er omtrent lik (i i3 favør) og ser man på dataene til eGolf kan du ikke regne med lengre rekkevidde der heller.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Rabiat22

Sitat fra: torgrand på fredag 07. mars 2014, klokken 19:40
Nå er jeg jammen tilbake i el-bil tankeboksen.
Jeg bor i Birkeland like ved Lillesand og har ca 45km til jobben i Arendal.
Alle sier at jeg skal med god margin klare tur-retur uten å lade på jobb.
VW forhandler var så overbevisende at etter prøvekjøring av e-UP fikk jeg reserve en e-Golf med forbehold om prøvekjøring.
Etter massiv studering denne uken dukker manglende varmepumpe i Golfen opp og jeg begynner å få kalde føtter.
Tar en tur til BMW og har nå testet i3 i to dager.
Først en vanvittig festlig bil! men rekkevidde-angsten begynner å bli stor når jeg kun hadde 3(!!) km igjen på telleren når jeg parkerte i garasjen i ettermiddag.
Jeg var ikke superforsiktig på veg til jobb, men tilbake var angsten der, så da var det eco pluss og hutrende kaldt....

Er det pausen og det at bilen må varmes opp to ganger som gjør at jeg i praksis får under 100 i rekkevidde?

Rekkevidden og upraktisk bakdør/setebelte gjør nok i3 uaktuell, men jeg begynner å tenke at man nok kanskje må vente til også golfen blir oppdatert med minst varmepumpe, og helst mere batterier.

Når det er sagt er i3 en fryd og kjøre, og det er så fom kan måle seg med i-drive og infotainment systemet deres.

Likevel kommer jeg nok til å safe med det trauste Golf-valget....
Med blikk på ditt behov for sikretsmargin, bør du ta bussen........

i3_X5_730

Sitat fra: torgrand på fredag 07. mars 2014, klokken 23:04
på veg til jobb hadde jeg vel rundt 110 på cruice controll, motorveg og comfort mode, 21grader og auto på klima.

i3 er IKKE en landeveiscruiser som spiser km på motorvegen, den er laget som en bybil med kjøreglede ... det er helt sikkert. Ut fra ditt bruksmønster og ønske om EL-bil, må du nok se deg etter en TMS.  ;)


torgrand

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 08. mars 2014, klokken 00:23
Med blikk på ditt behov for sikretsmargin, bør du ta bussen........
Takker for godt råd!
Så e-lbil er fortsatt bare for spesielt interesserte entusiaster?

torgrand

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 07:17
i3 er IKKE en landeveiscruiser som spiser km på motorvegen, den er laget som en bybil med kjøreglede ... det er helt sikkert. Ut fra ditt bruksmønster og ønske om EL-bil, må du nok se deg etter en TMS.  ;)

Ser den, og skulle veldig gjere hatt penger til en Tesla.
Det hører med til historien at jeg har lademulighet på jobb, men det hadde vært greit å ikke være avhengig av å lade der....
Men ser nok ut til at med dagens modeller til overkommelig pris må jeg instille meg på å lade hver dag på jobb i vinterhalvåret og når batteriet blir dårligere.

elektrolux

Her er det helt klart farten som spiser rekkevidde.

Elbiler kjører lengst om de kjører jevnt i 40 km/t mens ICE biler gjerne er mest økonomiske i 70 km/t.

På e-Up er instrumentet markert med blått opp til 70 km/t og halvblått til 75 km/t. Kjører en raskere enn det regnes det ikke som økonomisk kjøring.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. mars 2014, klokken 08:40
Her er det helt klart farten som spiser rekkevidde.

Elbiler kjører lengst om de kjører jevnt i 40 km/t mens ICE biler gjerne er mest økonomiske i 70 km/t.

På e-Up er instrumentet markert med blått opp til 70 km/t og halvblått til 75 km/t. Kjører en raskere enn det regnes det ikke som økonomisk kjøring.
Og 75km/t kan man glemme å holde i 100-sonen uansett. Man bør ligge i minimum 90-95km/t, så man er helt nødt til å kjøre uøkonomisk en del steder.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#14
Om komfort og enkelhet er en viktig prioritet, så ville jeg egentlig ikke satset på e-Golf - selv med varmepumpe. 90 km er i meste laget på de verste dagene også med e-Golf. Det er mulig du bør vente på Tesla Model E, som kommer ca 2017. Eventuelt til Nissan kommer med større batteri - det skjer trolig før 2017.

Et annet alternativ er Ampera. Da kjører du til jobb uten å bruke bensin, og de dagene du får ladet på jobb kjører du også hjem uten å bruke bensin.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA