Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Tinhlevan

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 03. mars 2014, klokken 21:12
Sitat fra: Klykken på mandag 03. mars 2014, klokken 21:04
Hvordan er det å lade fra vanlig husholdningsstøpsel (hvis mulig)? Tenker å få elektriker til å legge opp en 16A-kurs til dette formålet.

Hvis du legger opp til 16A, er det lurest å investere i en ny 16A-ladekladd. Den som følger med i3'en drar bare 12A. Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.0.html


Så standard ladekladd drar kun 12A uansett hva du har i veggen? Det betyr at den er innstilt på maks 12A?

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 11:08
Så standard ladekladd drar kun 12A uansett hva du har i veggen? Det betyr at den er innstilt på maks 12A?
Ja
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 11:16
Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 11:08
Så standard ladekladd drar kun 12A uansett hva du har i veggen? Det betyr at den er innstilt på maks 12A?
Ja


Siden jeg da har lagt opp 16A i garasjen vil jeg egentlig ikke ha noe nytte av det før jeg evt. kjøper denne:http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5??

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

venter på bilen

Hei, takk til alle som bidrar her. Jeg har fulgt med siden jeg bestilte min I3 i desember og lært masse. Jeg har et lite spørsmål - jeg har 400v 32A trefas stikk, og 230V 32A enfas stikk i garasjen. Det beste (rimeligste altenativet) jeg har funnet av veggmonterte ladestasjoner er en (semi portabel) fra elbilhjelpen til kr 7500. Er det noen med kjennskap til andre alternativer eller som har erfaring med denne løsningen??

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 11:53
Riktig :-)


Hvis denne leverandøren holder det den lover er det jo et meget bra og billig alternativ til de dyre hjemmeladerene som fort koster 2-3 ganger mer, men ikke sikkert lader så mye raskere.

Yttertorjen

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 04. mars 2014, klokken 08:36
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 04. mars 2014, klokken 00:45
Du kan fint lade med 14A på en 16A kurs med denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader#product

... alternativt like gode 16A for mange tusen mindre ...  ;)
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd
eller
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
eller
https://shop.rexel.nl/mennekes-laadkabel/%2525286078301%252B6048513%252B6016410%252529/512259/ProductInformation.action

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 04. mars 2014, klokken 00:45
Hvis 32A er ønskelig, anbefales denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product




Men det står ingenting om 1-fas 32A - 230v på dette ladepunktet.

Og det finnes mange alternativer: http://www.scel.no/default.aspx?pageId=90

:)


Ser flott ut disse 16 A laderne, men i de tekniske opplysningene i vedleggene er det oppgitt ved en spenning på 250 V. For oss i grisgrendte strøk som (bare) har 230 på gode dager, vil vel disse bare gi 14, 72 ?

LMOR

De tåler 250V...., med de trekker 16A uansett. (egentlig litt mindre for å være sikker på at sikringen ikke går, 15,7 eller noe sånn)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

venter på bilen


Det blir denne fra elbilhjelpen på meg - så får vi se om dette er et klokt valg. Er heldig og har 32A 1fas og 32A 3fas stikk i garasjen hjemme.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12849.msg192547.html#msg192547

kr 6500 for en 30A 1-fas ladestasjon synes jeg er akseptabel pris å betale for å ha muligheten til å lade bilen 0-80% på rundt 3 timer
 

Yttertorjen

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:33
De tåler 250V...., med de trekker 16A uansett. (egentlig litt mindre for å være sikker på at sikringen ikke går, 15,7 eller noe sånn)

Supert og takk !! 

Ser tidligere i tråden at du kjøpte en annen til 3300,-  har du fått denne og ok?

LMOR

Sitat fra: Yttertorjen på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:47
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:33
De tåler 250V...., med de trekker 16A uansett. (egentlig litt mindre for å være sikker på at sikringen ikke går, 15,7 eller noe sånn)

Supert og takk !! 

Ser tidligere i tråden at du kjøpte en annen til 3300,-  har du fått denne og ok?
Jeg har testet den og den fungerte som den skulle. Jeg hadde derimot planlagt å bruke innstillingene i bilen til å redusere til lavere trekk hvis jeg kom til noen som f.eks. bare hadde 13A, og jeg har bare 13A selv. Denne kabelen kan ikke stilles hverken fra bilen eller på kladden, så den trekker 16A (15.7ish) hele tiden. Dermed returnerte jeg den. Men for de som har fast tilgang til 16A, så er denne super og billig. Men noen mener du bør har CEE kontakt hvis den skal stå fast hjemme, men til offentlige ladestasjoner må du ha vanlig kontakt. Det skal ikke være lett :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: venter på bilen på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:36

Det blir denne fra elbilhjelpen på meg - så får vi se om dette er et klokt valg. Er heldig og har 32A 1fas og 32A 3fas stikk i garasjen hjemme.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12849.msg192547.html#msg192547

kr 6500 for en 30A 1-fas ladestasjon synes jeg er akseptabel pris å betale for å ha muligheten til å lade bilen 0-80% på rundt 3 timer


Bra valg! Lurer på samme løsning, men vil først teste ut denne i praksis:

Mennekes 35076 16A CEE:


Yttertorjen

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:56
Sitat fra: Yttertorjen på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:47
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:33
De tåler 250V...., med de trekker 16A uansett. (egentlig litt mindre for å være sikker på at sikringen ikke går, 15,7 eller noe sånn)


Supert og takk !! 

Ser tidligere i tråden at du kjøpte en annen til 3300,-  har du fått denne og ok?
Jeg har testet den og den fungerte som den skulle. Jeg hadde derimot planlagt å bruke innstillingene i bilen til å redusere til lavere trekk hvis jeg kom til noen som f.eks. bare hadde 13A, og jeg har bare 13A selv. Denne kabelen kan ikke stilles hverken fra bilen eller på kladden, så den trekker 16A (15.7ish) hele tiden. Dermed returnerte jeg den. Men for de som har fast tilgang til 16A, så er denne super og billig. Men noen mener du bør har CEE kontakt hvis den skal stå fast hjemme, men til offentlige ladestasjoner må du ha vanlig kontakt. Det skal ikke være lett :-)

Atter en gang takk takk for fyldig og lærerikt svar !

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:56
Sitat fra: Yttertorjen på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:47
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:33
De tåler 250V...., med de trekker 16A uansett. (egentlig litt mindre for å være sikker på at sikringen ikke går, 15,7 eller noe sånn)

Supert og takk !! 

Ser tidligere i tråden at du kjøpte en annen til 3300,-  har du fått denne og ok?
Jeg har testet den og den fungerte som den skulle. Jeg hadde derimot planlagt å bruke innstillingene i bilen til å redusere til lavere trekk hvis jeg kom til noen som f.eks. bare hadde 13A, og jeg har bare 13A selv. Denne kabelen kan ikke stilles hverken fra bilen eller på kladden, så den trekker 16A (15.7ish) hele tiden. Dermed returnerte jeg den. Men for de som har fast tilgang til 16A, så er denne super og billig. Men noen mener du bør har CEE kontakt hvis den skal stå fast hjemme, men til offentlige ladestasjoner må du ha vanlig kontakt. Det skal ikke være lett :-)


Noen spesiell grunn til det, ang. CEE istedenfor schuko?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA