Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:55
Noen spesiell grunn til det, ang. CEE istedenfor schuko?
Dette kommer sikkert noen andre til å svare på. Det er diskutert X ganger her inne allerede. Jeg ville nok hatt egen kurs til bilen med CEE hvis den skal lade der fast, og helst en vegglader, men samtidig tror ikke jeg det er noen stor brannfare hvis det er egen kurs, relativt frisk og nytt opplegg, og du lar den stå i ro (ikke ta ut og inn kontakten ofte, og kabelen må ikke legge vekt på kontakten.
Når alt dette er sagt, og du vurderer å bruke penger på nytt opplegg, så anbefaler jeg at du venter. Bruk den laderen som følger med. Det er nok for de aller fleste. Hvis du får problemer med rekkevidde om ettermiddagen, så har prisen på utstyr gått ned i mellomtiden, og da er det 32A som er tingen for rask lading hjemme.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:07
Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:55
Noen spesiell grunn til det, ang. CEE istedenfor schuko?
Dette kommer sikkert noen andre til å svare på. Det er diskutert X ganger her inne allerede. Jeg ville nok hatt egen kurs til bilen med CEE hvis den skal lade der fast, og helst en vegglader, men samtidig tror ikke jeg det er noen stor brannfare hvis det er egen kurs, relativt frisk og nytt opplegg, og du lar den stå i ro (ikke ta ut og inn kontakten ofte, og kabelen må ikke legge vekt på kontakten.
Når alt dette er sagt, og du vurderer å bruke penger på nytt opplegg, så anbefaler jeg at du venter. Bruk den laderen som følger med. Det er nok for de aller fleste. Hvis du får problemer med rekkevidde om ettermiddagen, så har prisen på utstyr gått ned i mellomtiden, og da er det 32A som er tingen for rask lading hjemme.

Ja, jeg husker vagt noe om bruksforskjellen fra tidligere innlegg, men det er litt langt inn i forumet til å lete opp-:)
Jeg har i utgangspkt. ikke noe stort behov for hurtiglading hjemme for øyeblikket, men til den prisen samt at den kan brukes på en 16A så er det aktuelt fordi jeg måtte legge opp helt nytt kurs i garasjen. Og klarer den full lading på 3timer så vil det være et bra og rimelig alternativ. Men du nevner 32A, hvor mye raskere enn 3 timer klarer evt. en vegglader med 32A? Og selvfølgelig til en pris som forsvarer kjøpet?

LMOR

Litt usikker på hva du tenker på med 3 timer. Det er ingen hjemmelader som klarer en 100% lading på 3 timer.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.0.html

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:55
Noen spesiell grunn til det, ang. CEE istedenfor schuko?

Den er egentlig ganske lett å visualisere (selv om det fort kan bli litt pornografisk):

Tenk på "ekte vare" i forhold til "avsugning med bare fortennene" - hva tror du gir best kontakt ?

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:14
Litt usikker på hva du tenker på med 3 timer. Det er ingen hjemmelader som klarer en 100% lading på 3 timer.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.0.html


EVI 16A ladekabel sier jo 60% mer effektiv, da tenker jeg fra 20-80 %, da blir det ca. 3 timer++. Eller?

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:35
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:14
Litt usikker på hva du tenker på med 3 timer. Det er ingen hjemmelader som klarer en 100% lading på 3 timer.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.0.html
EVI 16A ladekabel sier jo 60% mer effektiv, da tenker jeg fra 20-80 %, da blir det ca. 3 timer++. Eller?
Forstår at du stoler mer på dem enn på min ladetabell :-)
Hvis du leser det de skrive, så sammenligner de med kladden som følger med på 10A. Det stemmer for e-Up, men til i3 er det 12A som følger med. Det er i beste fall 33% raskere, men i praksis litt mindre. Du lader til 80% på ca 7,5 timer på 12A og ca 5,5 timer på 16A. Du må ha 32A for å klare det på 3 timer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:43
Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:35
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:14
Litt usikker på hva du tenker på med 3 timer. Det er ingen hjemmelader som klarer en 100% lading på 3 timer.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.0.html
EVI 16A ladekabel sier jo 60% mer effektiv, da tenker jeg fra 20-80 %, da blir det ca. 3 timer++. Eller?
Forstår at du stoler mer på dem enn på min ladetabell :-)
Hvis du leser det de skrive, så sammenligner de med kladden som følger med på 10A. Det stemmer for e-Up, men til i3 er det 12A som følger med. Det er i beste fall 33% raskere, men i praksis litt mindre. Du lader til 80% på ca 7,5 timer på 12A og ca 5,5 timer på 16A. Du må ha 32A for å klare det på 3 timer.


Handler ikke om å stole på eller ikke. Men blir nokså forvirret av all sammenligningene mellom 16 og 32. Men mest av alt det som allerede er på markedet. Så det betyr at EVI sin ladekladd på 16A egentlig er bortkastede penger hvis man sammenligner den med standardkladden?

LMOR

Nei, hvis du en gang må lade fra en offentlig 16A eller ofte hjemme, så sparer du tid med 16A. Det er i forhold til behovet igjen. Men du sparer altså 30% og ikke 60%, og du kan kun bruke den på 16A eller mer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:48Så det betyr at EVI sin ladekladd på 16A egentlig er bortkastede penger hvis man sammenligner den med standardkladden?

Nei, standardkladden (12A) er genial i form av at den kan du bruke til å lade i3'en i UANSETT Schuko du finner.

Men, hvis du vil ha noe mer punch i ladingen, går du fra 12A til enhver 16A kladd. Utgiften til 16A kladden betaler seg selv i verdien av økt utnyttelse av i3'en.

Hvis du vil bruke i3'en nær sagt hele dagen og kvelden med, ja så legger du ut penger på ett 32A ladepunkt. Da lader du i3'en fra 0 - 80% på rundt 3 timer. I praksis vil 1 time på 32A nesten dekke de fleste turene til/fra trening med barna, henting i barnehage/skole osv osv ... for jeg tror neppe at noen kjører i3'en nesten tom før man parkerer i garasjen for å spise middag og så la være å lade den før fotballtreningen begynner for barna ...  ::)

Tinhlevan

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 06. mars 2014, klokken 07:52
Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:48Så det betyr at EVI sin ladekladd på 16A egentlig er bortkastede penger hvis man sammenligner den



Men, hvis du vil ha noe mer punch i ladingen, går du fra 12A til enhver 16A kladd. Utgiften til 16A kladden betaler seg selv i verdien av økt utnyttelse av i3'en.


Men hvis EVI'n ikke klarer mer enn 30% raskere enn standard da er det hipp som happ for mitt bruk. Venter heller på rimeligere løsninger etterhvert på 32A.

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 06. mars 2014, klokken 08:59
Men hvis EVI'n ikke klarer mer enn 30% raskere enn standard da er det hipp som happ for mitt bruk. Venter heller på rimeligere løsninger etterhvert på 32A.
Samme som jeg konkluderte med.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

#56
Hei,

Ser at det er 3 pins kontakt i denne 32A blå kontakten, men mange billige "byggestrøm-skap" har bare 4 pins uttak (3-fas).  Disse koster under en tusenlapp, da får man flere 16A Schuko + etpar 3 fas 32A uttak, inkl. jordfeil og sikringer.

Minus med sikt skap er jo at det ikke ser spesielt pent ut + er laget for mobilt bruk+ at man må ha en 3-1 fase overgang.

Men; hva annet mister man ift å kjøpe veggskap for lading, disse koster jo 5-10.000.-, byggeskap får man for under en 1000 lapp.

Mvh Ole

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på fredag 21. februar 2014, klokken 15:08
Vi trenger en tråd til å poste info om utstyret vi faktisk lader våre i3'er med. Både på farten og hjemme.
I tillegg til den vanlige, medfølgende standard 12A ClipperCreek-kladden, har jeg bestillt denne:


Mennekes 35076 16A lader.

Fyldig rapport med bilder følger når jeg har fått den og testet den ut.
Leveringstid ca. 3 uker.

i3_X5_730

Sitat fra: Olemann på fredag 07. mars 2014, klokken 12:18
Men; hva annet mister man ift å kjøpe veggskap for lading, disse koster jo 5-10.000.-, byggeskap får man for under en 1000 lapp.

Tenker du på slike: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks


Olemann

Ja, bortsett fra annen kontakt, og  ev. vegghengt egen kabel i boksen som er praktisk, hva mer gir dette enn lading rett fra veggen i blå 32 A 1 fase uttak?  Det er vel ikke noe krav om boksen for å få til den kommunikasjonen med bilens lader som er beskrevet i andre tråder.....i så fall så kan jo ikke bilen lades på noe 32A uttak uten at slik semiportabel boks medbringer i bagasjerommet....og det er ikke særlig hyggelig, men må man så må man...

Ole

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på fredag 07. mars 2014, klokken 18:43
Sitat fra: Olemann på fredag 07. mars 2014, klokken 12:18
Men; hva annet mister man ift å kjøpe veggskap for lading, koster jo 5-10.000.-, byggeskap får man for under en 1000 lapp.

Tenker du på slike: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks

i3_X5_730

Sitat fra: Olemann på fredag 07. mars 2014, klokken 19:11i så fall så kan jo ikke bilen lades på noe 32A uttak uten at slik semiportabel boks medbringer i bagasjerommet...

Riktig, men dette er fordi lading med 32A kreves Mode 3.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA