Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på fredag 07. mars 2014, klokken 19:16
Riktig, men dette er fordi lading med 32A kreves Mode 3.  ;)
Det er ikke helt riktig. Vi har fått testet 32A med en mode-2 Tesla kladd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Da er det bare å vente til Mode 3 elektronikken leveres i bokser fra Biltema og Clas Ohlson, og til etpar tusen kroner.....:-)

Ole

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på fredag 07. mars 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Olemann på fredag 07. mars 2014, klokken 19:11i så fall så kan jo ikke bilen lades på noe 32A uttak uten at slik semiportabel boks medbringer i bagasjerommet...

Riktig, men dette er fordi lading med 32A kreves Mode 3.  ;)

Olemann

Hva er da dagens billigste (lovlige)  måte å dytte 32 A inn i i3? 

Ole

Sitat fra: LMOR på fredag 07. mars 2014, klokken 19:25
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på fredag 07. mars 2014, klokken 19:16
Riktig, men dette er fordi lading med 32A kreves Mode 3.  ;)
Det er ikke helt riktig. Vi har fått testet 32A med en mode-2 Tesla kladd.

LMOR

Sitat fra: Olemann på fredag 07. mars 2014, klokken 19:27
(lovlige)
Det er vel her problemet ligger :-)
Jeg støtter din konklusjon. Jeg venter på billigere lovlige måter. Klarer meg med standardladeren frem til det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på fredag 07. mars 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Olemann på fredag 07. mars 2014, klokken 19:11i så fall så kan jo ikke bilen lades på noe 32A uttak uten at slik semiportabel boks medbringer i bagasjerommet...

Riktig, men dette er fordi lading med 32A kreves Mode 3.  ;)
Feil. Mode 2 er lovlig opp ti 32A.
Men der er få produsenter av mode 2 kladder over 16A, utenom de såkalte semiportable.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Yttertorjen

Spørsmål litt på sidelinjen: kan det lades mens man kjører ? Tenker som følger: i krisesituasjoner hadde det vært litt tøft å ta ut Yamaha quiet aggregatet, sette det på en fiffig holder på bakluken, dra i snoren, og lade !(mini rex)

Griffel

#66
Sitat fra: Yttertorjen på lørdag 08. mars 2014, klokken 00:09
Spørsmål litt på sidelinjen: kan det lades mens man kjører ? Tenker som følger: i krisesituasjoner hadde det vært litt tøft å ta ut Yamaha quiet aggregatet, sette det på en fiffig holder på bakluken, dra i snoren, og lade !(mini rex)
Nei. Det er et krav om forrigling slik at dette ikke skal være mulig.

(Rent bortsett fra at aggregat/lader ikke leverer nok effekt til kjøring)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på fredag 07. mars 2014, klokken 19:25
Det er ikke helt riktig. Vi har fått testet 32A med en mode-2 Tesla kladd.

Jeg vet det, men det er en uautorisert test som hverken jeg eller BMW støtter ... kom inn til BMW med ladeproblemer etterpå og si du skal ha dette på garantien ... etter å ha brukt en Tesla lader på i3 ...  ::)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 07:29
Sitat fra: LMOR på fredag 07. mars 2014, klokken 19:25
Det er ikke helt riktig. Vi har fått testet 32A med en mode-2 Tesla kladd.

Jeg vet det, men det er en uautorisert test som hverken jeg eller BMW støtter ... kom inn til BMW med ladeproblemer etterpå og si du skal ha dette på garantien ... etter å ha brukt en Tesla lader på i3 ...  ::)
Det er poengtert over også. Men dermed er det vist at du kan lade med 32A mode2. Det var poenget.

Ellers er det vel lite sannsynlig at bilen tar skade av dette. Det er kabelen som var risikoutsatt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Noen som vet/lest/link noe om at Mode 2 på 32A er under arbeide noe sted?  Hadde jo spart oss for endel tusen å slippe mode 3 boks i garasjen, samt at det er lettere og mer mobilt og ha med i bilen.

Og; er det brann/sikring som er grunnen til dagens praksis, eller mer tekniske kontroll-kommunikasjons behov under lading som gjør at Mode 3 er eneste alternativ?

Ole


Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 07:29
Sitat fra: LMOR på fredag 07. mars 2014, klokken 19:25
Det er ikke helt riktig. Vi har fått testet 32A med en mode-2 Tesla kladd.

Jeg vet det, men det er en uautorisert test som hverken jeg eller BMW støtter ... kom inn til BMW med ladeproblemer etterpå og si du skal ha dette på garantien ... etter å ha brukt en Tesla lader på i3 ...  ::)

venter på bilen

Da er min 32a 400v 1fas ladestasjon klar til innsats. Mangler bare I3n.. Bare en måned igjen nå. (reserverte sept 13)

Gondron


venter på bilen

ladestasjonen kostet 6500 ink mva (elbilhjelpen.no). Synes det var greit å betale for å ha muligheten til å lade bilen 0-80% på 3 timer hjemme. Det er den billigste løsningen jeg har funnet iallefall

Gondron


venter på bilen

ja - av selve ladestasjonen så. 32A 400v 3-fas kursen med stikkene var selvsagt lagt opp av aut. installatør. (jeg hadde dette fra før..)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA