Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien får nye eiere

Startet av Trøndertesla, torsdag 27. februar 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

Lunde

Sitat fra: Olatho på onsdag 19. februar 2014, klokken 17:24
Dette har vært diskuter i MC-kretser i årevis, og jo. Det er sånn reglene er og skal tolkes. Mosseveien inn til Oslo er et kroneksempel, der man som MC-fører (og elbilist) må kjøre slalåm inn og ut av kollektivfeltet hvis man skal kjøre lovlig.
Der veksler det mellom kollektivfelt og "påbudt avkjøring til høyre" - med undeskilt "gjelder ikke buss og taxi".

Åpenbart dårlig for trafikkflyt og skaper farlige situasjoner, men reglene er ganske soleklare. Hvor ofte de blir fulgt opp av politiet skal jeg dog ikke uttale meg om.

Likevel er det en ubegripelig klønete praktisering av en regel som åpenbart er malplasert. Har vi ikke en ny regjerning nå da med en samferdselsminister som ikke liker urimeligheter?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:37
Perfekt, da er det bare for elbilister å stille seg i krysset og indeksere til ve men her kan de ikke kjøre for det er jo sperret linje og da må de jo kjøre til høyre ? Hvor slutter kollektivfeltet? Det er ikke gitt advarsel for at feltet slutter innen det er forseint .. Blir morsomt å se alle dem  med elbil som blir fanget og som er hinder for busser som må rakt frem.
De er ikke fanget, men må kjøre til høyre. (Eller rettfram og risikere bot.)
(Selv har jeg vært klar over disse reglene i hele min elbil tid men har alikevell holdt meg i høyre felt på inndre-ring til trods for at jeg da ble lovbryter)
Noen steder dette et resultat av uheldige skiltregler, og manglened evne til omskilting, noen steder ønsker en å forbeholde feltet for buss.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Teslanewbie

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:19
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:37
Perfekt, da er det bare for elbilister å stille seg i krysset og indeksere til ve men her kan de ikke kjøre for det er jo sperret linje og da må de jo kjøre til høyre ? Hvor slutter kollektivfeltet? Det er ikke gitt advarsel for at feltet slutter innen det er forseint .. Blir morsomt å se alle dem  med elbil som blir fanget og som er hinder for busser som må rakt frem.
De er ikke fanget, men må kjøre til høyre. (Eller rettfram og risikere bot.)
(Selv har jeg vært klar over disse reglene i hele min elbil tid men har alikevell holdt meg i høyre felt på inndre-ring til trods for at jeg da ble lovbryter)
Noen steder dette et resultat av uheldige skiltregler, og manglened evne til omskilting, noen steder ønsker en å forbeholde feltet for buss.

Hvordan gjør du om du kjør i kollektiv feltet og ska rakt frem men den plutselige skilten tvinger deg til høyre ? Dette er urimelig da de ikke gir elbilistene mulighet for å kjøre raktfrem innen det er for seint.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Griffel

#33
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:22
Hvordan gjør du om du kjør i kollektiv feltet og ska rakt frem men den plutselige skilten tvinger deg til høyre ? Dette er urimelig da de ikke gir elbilistene mulighet for å kjøre raktfrem innen det er for seint.
Kjører rett frem og i verste fall betale en bot eller
Svinge til høyere selvfølgelig og finne en vei slik at en kommer til bake der en har tenkt seg.

Ellers vil jeg anbefale denne ca 7år gamle tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20.msg30.html#msg30

Hvor du finner blant annet denne fra Lars, (riktig nok et annet tilfelle, men i samme familie):
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. februar 2007, klokken 11:33
Skiltingen med forbudt å svinge til høyre, gjelder ikke buss/taxi, der det er kollektivfelt i høyre felt, er satt opp fordi det er en stor fare for kollisjon, dersom en bil i venstre felt, skal krysse kollektiveltet, for å svinge inn til høyre.

For elbilen, som ligger i høyre felt allerede, er ikke denn faren der, slik den heller ikke er for buss/taxi. Det vil derfor være en naturlig utvidet tolkning av skiltreglene å også la elbilen, som i kraft av å være legal i kollektivfeltet, også får lov til å svinge til høyre, på lik linje med de andre kjøretøyene som også får lov til å svinge til høyre.

Jeg ville ha bestridt ethvert forenklet forelegg, hvis jeg hadde blitt ilagt dette, med begrunnelsen over. Da må overtredelsen vurderes av politiet på nytt, og jeg er sikker på at elbilen ville fått medhold.

Skriv ut innlegget og legg det i bilen. Så har du en argumentasjon å fremføre til politiet ved en eventuell konfrontasjon.

Jeg gir dog ikke noen garanti for utfallet, men det er helt åpenbart at skiltingen skal hindre kryssing av felt, før sving inn til høyre, og ikke svinging til høyre for de som allerede ligger lovlig i høyre felt. 

Lars

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Jøss Griffel, har ikke tenkt over at du var her på elbilforum. Alltid kjekt med noen som har et snev av kompetanse innen juss i anledninger som dette  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Sitat fra: janmb på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:00
Jøss Griffel, har ikke tenkt over at du var her på elbilforum. Alltid kjekt med noen som har et snev av kompetanse innen juss i anledninger som dette  ;)
Du la kanskje ikke merke til at det vel formulerte, siterte innlegget var fra Lars.
Så jeg vil ikke ta æren for dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Neida, bare kjente igjen brukernavnet fra andre steder  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

trol

Denne regelen har jeg vært klar over siden jeg tok MC lappen, men jeg trodde det var en "sovende regel". Spesielt siden uniformerte utryknings kjøretøy (som ikke er på utrykning) rammes av den samme regelen. De som har fått bøter i dette krysset burde stille seg opp med filmkamera og "ferske" politibiler som gjør samme feilen.... ;)
trol
85kW, Grå Metallic, 19" full pakke unntatt ekstra seter.

janmb

9 av 10 elbiler bryter i så fall denne bestemmelsen i hver bidige av og påkjøring innover E18 hver dag. Har heldigvis aldri sett eller hørt at det reageres på - så enten er det stort sett oppdatert skilting der - ellers har politiet vett til å ikke håndheve noe så på jordet regelverk.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

#39
Innover E 18 var det i et hvertfall før ingen påbudsskilt om å svinge til høyre. På grunn av dette så en jo også en del kreative forbikjøringer av Audier som valgte avkjøringsfeltet ved Smartklubb (nå Coop) der hvor kollektivfeltet sluttet og ble kombinert med avkjøring, ikke svingte av men fortsatte videre ut i påkjøringsfeltet for trafikken fra Nesøya og forserte noen hundre meter med kø. Er skiltingen der endret?

Nå tror jeg egentlig ut fra første innlegget i denne tråden, at det var et skilt ala det som er på blidet vedlagt her, som Trøndertesla forbrøt seg mot. Dersom det er tilfelle er det nok helt udiskutabelt en ulovlighet, og ikke noen god begrunnelse for å blåse i skiltet. Altså sted hvor en ikke ønsker annet enn busser., ikke et sted med uheldig skilting.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trøndertesla

Sitat fra: Griffel på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:56
Innover E 18 var det i et hvertfall før ingen påbudsskilt om å svinge til høyre. På grunn av dette så en jo også en del kreative forbikjøringer av Audier som valgte avkjøringsfeltet ved Smartklubb (nå Coop) der hvor kollektivfeltet sluttet og ble kombinert med avkjøring, ikke svingte av men fortsatte videre ut i påkjøringsfeltet for trafikken fra Nesøya og forserte noen hundre meter med kø. Er skiltingen der endret?

Nå tror jeg egentlig ut fra første innlegget i denne tråden, at det var et skilt ala det som er på blidet vedlagt her, som Trøndertesla forbrøt seg mot. Dersom det er tilfelle er det nok helt udiskutabelt en ulovlighet, og ikke noen god begrunnelse for å blåse i skiltet. Altså sted hvor en ikke ønsker annet enn busser., ikke et sted med uheldig skilting.

Helt korrekt. Og jeg hadde ingen problemer med å akseptere min uvitenhet og svelge boten. Det interessante som har kommet frem i denne diskusjonen er "påbud sving til høyre i kollektivfeltkryss", og om politiet håndhever denne regelen eller ikke. Jeg var ikke klar over denne heller, men her er jeg enig med de fleste andre her at intensjonen med denne regelsen var nok ikke å forby el-bilister i kjøre rett frem, men å hindre andre bilister å stå ulovlig ved høyresving, eller å skape farlige situasjoner i forbindelse med dette. Så vidt jeg har fått med meg så er det vel ingen el-bilister som har fått bot ved å ikke svinge til høyre, og anbefaler vel den første som får det å nekte, og kjøre saken helt til det kommer en regelendring.

Dette burde vel være en typisk sak hvor Elbilforeningen kunne tatt føringen og sørget for en avklaring eller en regelendring. Jeg er ganske sikker på at myndighetene er enig med de fleste her inne, og et offisielt brev som bekrefter dette hadde jo vært kjekt å ha liggende i hanskerommet :-) Så, Elbilforeningen - tar dere utfordringen?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

pberg

Problemet kunne blitt ungått med et underskilt med følgende tekst:

"Gjelder ikke brukere av kollektivfelt"

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Hans Håvard Kvisle

Vi har nok skrevet om dette også på elbil.no:
http://elbil.no/elbilfakta/politikk/610-kollektivfelt-og-skilting
For jeg antar at dette er hva dere diskuterer, og artikkelen bør være et forholdsvis godt grunnlag for å forstå saken, både reglene og hvor idiotisk praksisen er.

For min del - om jeg skulle være så uheldig - ville jeg tatt imot gebyret og lagd bråk om det. Men så vil antagelig jeg med min skramlete, lille elbil kunne få mer sympati i media enn en Model S eier. Likevel er det ingen garanti for at Statens vegvesen tar til vettet, de er ikke kjent for det når noe handler om elbil.
St.Hanshaugen

janmb

Ja, praksisen er jo helt på jordet om man mener at ellers lovlige brukere av kollektivfeltet skal bytte felt for hver av/påkjøring
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Trøndertesla

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:39
Vi har nok skrevet om dette også på elbil.no:
http://elbil.no/elbilfakta/politikk/610-kollektivfelt-og-skilting
For jeg antar at dette er hva dere diskuterer, og artikkelen bør være et forholdsvis godt grunnlag for å forstå saken, både reglene og hvor idiotisk praksisen er.

For min del - om jeg skulle være så uheldig - ville jeg tatt imot gebyret og lagd bråk om det. Men så vil antagelig jeg med min skramlete, lille elbil kunne få mer sympati i media enn en Model S eier. Likevel er det ingen garanti for at Statens vegvesen tar til vettet, de er ikke kjent for det når noe handler om elbil.

Der kom jo Elbilforeningen på banen med engang jo - veldig bra. Jeg antar at dere har noen kanaler inn mot myndighetene hvor dere kan ta opp slike saker. Kan ikke dere ved neste anledning presentere denne saken, og målsetningen bør kan da være som følger: 1) På kort sikt få et formelt brev hvor de bekrefter at el-bilister kan "kjøre rett frem" og 2) Få til en regelendring slik at man slipper å forholde seg til slike uklarheter
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA