Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien får nye eiere

Startet av Trøndertesla, torsdag 27. februar 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

janmb

Problemet er vel at dagens skilting av påbudt kjøreretning med hvitt "gjelder ikke buss og taxi" underskilt i mange tilfeller rammer elbiler utilsiktet, mens det i noen tilfeller er meningen at elbiler ikke skal ha adgang.

Men spesielt på motorveien og ringveiene er det jo en selvfølge at elbiler skal kjøre rett frem og at det er intensjonen, men at skiltingen/regelverket dessverre ikke henger med.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Milzit

Jeg har aldri hørt om noen som har fått bot i Oslo når man har kjørt rett frem i kollektivfeltet på ring 2. Som nevnt tidligere står det skiltet er filen skal svinge til høyre, med underskilt gjelder ikke buss og taxi.

Jeg kjenner ikke skiltingen i Trondheim, men hvis det er forbudsskilt med undertekst gjelder ikke buss og taxi er det annen litt annen sak.

RoadRunner

[quote author=Trøndertesla link=topic=12540.msg186479#msg186479
....
Der kom jo Elbilforeningen på banen med engang jo - veldig bra. Jeg antar at dere har noen kanaler inn mot myndighetene hvor dere kan ta opp slike saker. Kan ikke dere ved neste anledning presentere denne saken, og målsetningen bør kan da være som følger: 1) På kort sikt få et formelt brev hvor de bekrefter at el-bilister kan "kjøre rett frem" og 2) Få til en regelendring slik at man slipper å forholde seg til slike uklarheter
[/quote]
Etter august 2013 endret "det norske folks" oppfatning av elbiler i kollektiv-feltet fra å være
- "Oi - heldigvis ligger den lille plasteska i kollektivfeltet så jeg kan passere" til å bli
- "Se den kø-snikeren som suser forbi på innsida!" (...Tesla selvfølgelig).

Tror dette problemet løser seg raskt. Med et fokuset som er nå i Oslo-området på elbiler i kollektivfeltet tror jeg denne ordningen blir fjernet i 2015.
Vi er jo forøvrig meget hurtig på vei mot 50.000 biler også, så antagelsen om at ingenting skjer før 2017 tror jeg er vel optimistisk - det blir omveltninger allerede neste år.
... men jeg håper jo selvfølgelig at vi kan "nyte" fordelene opp mot 2020  :D
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

pberg

Visste jeg hadde sett det skiltet et sted:

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

pberg

Nei, jeg tror det står i Stavanger et sted.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Tuxedo

Sitat fra: pberg på torsdag 20. februar 2014, klokken 18:41
Nei, jeg tror det står i Stavanger et sted.
Ja, nå leste jeg artikkelen på elbil.no, hvor bildet er fra  :D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sharp

Dette skiltet har jeg satt opp i Erling Skakkes gate i Trondheim etter inspirasjon fra Stavanger. Tok med lovlige brukere av kollektivfelt, siden det ikke skal gjelde de som ulovlig bruker det  ;D

Sharp

Sitat fra: Oreo på onsdag 19. februar 2014, klokken 11:24
Takk for advarselen Trøndertesla.
Jeg har til nå oversett denne skiltinga og bare kjørt rett frem og tenkt at "hvem kan være så dum og huke meg inn for å kjøre rett frem og sørge for flyt i trafikken"?
Tydligvis har politiet i Trondheim dette høyt oppe på prioriteringslista si, å "ta" elbilister som "sniker" seg frem over kryssene, sammen med bussene, istedetfor å svinge til høyre.

Jeg passerer minst et slikt kryss (mulig flere?) i Elgeseter gate rett nedenfor Gløshaugen på vei inn til byen. Nå får denne bøteleggingen konsekvenser i at jeg nå stopper helt opp for å blinke meg inn i venstre kjørefelt før jeg passerer krysset. Om så ti busser står bak meg og venter får ikke hjelpe. Jeg må finne meg i å følge "trafikkreglene" (motivasjonen er vel heller å unngå sure 4500 kroner).
4500,- kroner i bot for en slik fortredelse henger jo ikke på greip iht. alvorlighetsgraden av "kriminaliteten". Men er det slik Gestapotrafikkkonstablene operer, så er det ikke mye vi "lovbrytere" kan gjøre.

Det er ingen skilt i Elgeseter gate som krever at en elbil skal bytte til venstre felt før hvert kryss. Kollektivfeltet avsluttes 50 meter før krysset slik at biler til høyre kan svinge inn, og starter umiddelbart etter krysset igjen. Det er noen år siden man fjernet påbudsskiltene her hvor det sto "gjelder ikke buss og taxi".

Elmo

Sitat fra: Milzit på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:19
Jeg har aldri hørt om noen som har fått bot i Oslo når man har kjørt rett frem i kollektivfeltet på ring 2. Som nevnt tidligere står det skiltet er filen skal svinge til høyre, med underskilt gjelder ikke buss og taxi.

Joda, det finnes minst ett innlegg her inne om det. Tror det var krysset etter Ullevål sykehus på veg vestover.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Milzit

Sitat fra: Elmo på torsdag 20. februar 2014, klokken 20:43
Sitat fra: Milzit på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:19
Jeg har aldri hørt om noen som har fått bot i Oslo når man har kjørt rett frem i kollektivfeltet på ring 2. Som nevnt tidligere står det skiltet er filen skal svinge til høyre, med underskilt gjelder ikke buss og taxi.

Joda, det finnes minst ett innlegg her inne om det. Tror det var krysset etter Ullevål sykehus på veg vestover.
Ullevål sykehus står nevnt i linken som elbilforeningen la ut (uten at noen har står at noen har fått forelegg her), jeg finner ikke Ullevål sykehus og vestover i tråden her.

Olatho

Jeg vet om MC-førere som har fått bot for dette på Mosseveien innover mot byen.

Oreo

Sitat fra: Sharp på torsdag 20. februar 2014, klokken 19:12
Sitat fra: Oreo på onsdag 19. februar 2014, klokken 11:24
Takk for advarselen Trøndertesla.
Jeg har til nå oversett denne skiltinga og bare kjørt rett frem og tenkt at "hvem kan være så dum og huke meg inn for å kjøre rett frem og sørge for flyt i trafikken"?
Tydligvis har politiet i Trondheim dette høyt oppe på prioriteringslista si, å "ta" elbilister som "sniker" seg frem over kryssene, sammen med bussene, istedetfor å svinge til høyre.

Jeg passerer minst et slikt kryss (mulig flere?) i Elgeseter gate rett nedenfor Gløshaugen på vei inn til byen. Nå får denne bøteleggingen konsekvenser i at jeg nå stopper helt opp for å blinke meg inn i venstre kjørefelt før jeg passerer krysset. Om så ti busser står bak meg og venter får ikke hjelpe. Jeg må finne meg i å følge "trafikkreglene" (motivasjonen er vel heller å unngå sure 4500 kroner).
4500,- kroner i bot for en slik fortredelse henger jo ikke på greip iht. alvorlighetsgraden av "kriminaliteten". Men er det slik Gestapotrafikkkonstablene operer, så er det ikke mye vi "lovbrytere" kan gjøre.

Det er ingen skilt i Elgeseter gate som krever at en elbil skal bytte til venstre felt før hvert kryss. Kollektivfeltet avsluttes 50 meter før krysset slik at biler til høyre kan svinge inn, og starter umiddelbart etter krysset igjen. Det er noen år siden man fjernet påbudsskiltene her hvor det sto "gjelder ikke buss og taxi".
Du har selvfølgelig helt rett  :-[
MEN, det er malt en stor pil på bakken med indikasjon på at en må svinge til høyre. Denne ser man naturlig nok ikke når veien er dekket med sne (om det noen gang vil bli det her i Tr.lag). Jeg tolker derfor at mangelen på skilt betyr at en likevel kan kjøre rett frem.
Så lenge det kan være litt tvil om reglene, eller at de sunn fornuft burde være gjeldene, synes jeg det er smålig av trafikkpolitiet å bøtelegge bilister som handler i god tro. Da burde heller en formaning og opplysning om hva som er rett og galt finne sted.
Skulle tro politiets ressurser kunne ha blitt brukt mer effektivt ovenfor samfunnet enn å "ta" elbilister/MC-førere som handler i god tro.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cato76

Sitat fra: pberg på torsdag 20. februar 2014, klokken 18:33
Visste jeg hadde sett det skiltet et sted:



3 år siden jeg bodde i Stavanger, men jeg husker dette skiltet. 8) Det står ved diagonalen (Hinna/Jåttå). Kjørte selv dette kollektivfeltet forrige gang jeg var i Stavanger. Ikke mange kollektivfelt der borte, så måtte utnytte det som var... :D
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

OleT

Det er en fin variant like ved Handelshøyskolen (Bergen): Kommer du fra Lønborg, er det tre valg: Til venstre er det rett frem under motorveien, intet problem. I midten går det til høyer opp på motorveien, merket med blå pil or "Gjelder ikke buss og taxi". Høyre felt er merket med kollektivfelt, blått med buss/taxi, uten underskilt.

Ærlig talt aner jeg ikke om jeg ville få bot om jeg ble tatt i kollektivfeltet. Heldigvis skal jeg så godt som alltid til venstre.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA