Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien får nye eiere

Startet av Trøndertesla, torsdag 27. februar 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:45
Dette blir rart.  I de store byene er typisk høyre felt kollektivfelt, men med anledning for andre til å legge seg over i dette feltet før kryss for å svinge til høyre.  I hvert kryss er det da påbudt å svinge til høyre, med hvitt underskilt "Gjelder ikke buss og Taxi".  Betyr det at jeg må legge meg inn i venstre felt foran hvert eneste kryss?  Tullete regel.
Ja og ja. Det ødelegger flyten i trafikken fullstendig...

Tai

Hva med å rett og slett droppe kollektiv felt? Så slår vi to fluer i en smekk? Da blir det ingen bøter og offentlig transport kan ikke klage på at vi kjører der.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Oreo

#17
Takk for advarselen Trøndertesla.
Jeg har til nå oversett denne skiltinga og bare kjørt rett frem og tenkt at "hvem kan være så dum og huke meg inn for å kjøre rett frem og sørge for flyt i trafikken"?
Tydligvis har politiet i Trondheim dette høyt oppe på prioriteringslista si, å "ta" elbilister som "sniker" seg frem over kryssene, sammen med bussene, istedetfor å svinge til høyre.

Jeg passerer minst et slikt kryss (mulig flere?) i Elgeseter gate rett nedenfor Gløshaugen på vei inn til byen. Nå får denne bøteleggingen konsekvenser i at jeg nå stopper helt opp for å blinke meg inn i venstre kjørefelt før jeg passerer krysset. Om så ti busser står bak meg og venter får ikke hjelpe. Jeg må finne meg i å følge "trafikkreglene" (motivasjonen er vel heller å unngå sure 4500 kroner).
4500,- kroner i bot for en slik fortredelse henger jo ikke på greip iht. alvorlighetsgraden av "kriminaliteten". Men er det slik Gestapotrafikkkonstablene operer, så er det ikke mye vi "lovbrytere" kan gjøre.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

cra

Sitat fra: Tai på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:46
Hva med å rett og slett droppe kollektiv felt? Så slår vi to fluer i en smekk? Da blir det ingen bøter og offentlig transport kan ikke klage på at vi kjører der.

Og i tillegg vil misunnelige fossilister se at det kanskje ikke er så stas åfå elbilene over i samme felt som dem; det blir jo mer kø for dem også!  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Oreo på onsdag 19. februar 2014, klokken 11:24
4500,- kroner i bot for en slik fortredelse henger jo ikke på greip iht. alvorlighetsgraden av "kriminaliteten". Men er det slik Gestapotrafikkkonstablene operer, så er det ikke mye vi "lovbrytere" kan gjøre.

Vel, nå har jo Spetakkel alt etablert "sannheten" om at el-bilister er rikinger, så klart slike rikinger har råd til høye bøter ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Tror vel helt generelt at jeg skal påregne et årlig budsjett i bøter uansett med denne bilen. Kombinasjonen av beskjeden fartsfølelse, bra akselerasjon og lite støy er skummelt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Nå forventes det jo av alle bilister at de skal kjenne skiltregler. Det er ingen sammenheng mellom fritak for årsavgift og fritak fra skiltregler. At en synes at regler og forskrifter er unødvendig, ulogiske for strenge osv. pleier ikke å holde som grunn til fritak fra bot. Dessverre. :(
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oreo

Synes likevel elbiler burde få minst 50% rabatt på trafikkbøter.
Det hender at jeg slenger med det når jeg ramser opp fordelene med elbil til dem som ikke vet bedre.  ;)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

sven erik

en får rydde opp i hva som er og ikke er å ha ting tydelig

Microknut

Jeg skjønner nå fortsatt ikke dette helt.
Står det oppheving av kollektivfelt skilt før disse påbudt sving skiltene?

Om ikke så er en vel fortsatt i kollektivfelt, og kan følge det rett fram i krysset?

VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

pottle

#25
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:45
Dette blir rart.  I de store byene er typisk høyre felt kollektivfelt, men med anledning for andre til å legge seg over i dette feltet før kryss for å svinge til høyre.  I hvert kryss er det da påbudt å svinge til høyre, med hvitt underskilt "Gjelder ikke buss og Taxi".  Betyr det at jeg må legge meg inn i venstre felt foran hvert eneste kryss?  Tullete regel.

Søk i forum, evt. les denne her.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11274.msg158159.html#msg158159

Moderator kan med fordel flytte denne saken til "Trøndelag" eller "Generelle Elbilspørsmål"... Tråden er jo ikke definitivt ikke Tesla-spesifikk. Det finnes veldig mange andre som lurer på det samme.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Griffel

Sitat fra: Microknut på onsdag 19. februar 2014, klokken 14:52
Jeg skjønner nå fortsatt ikke dette helt.
Står det oppheving av kollektivfelt skilt før disse påbudt sving skiltene?

Om ikke så er en vel fortsatt i kollektivfelt, og kan følge det rett fram i krysset?
Alle tilsvarende steder jeg kjenner til står det oppheving av kollektivfelt slik at de som skal svinge til høyre kan komme seg over i høyrefelt litt før krysset. Dumt og ulogisk og skiltingen burde enders.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lunde

Helt utrolig konsekvens av en regeltolkning som neppe var ment slik i utgangspunktet. Kollektivfeltet opphører for at de som skal til høyre IKKE skal "kjøre" i kollektivfelt. De som hører hjemme i kollektivfeltet får jo lov uansett bortsett fra at de ikke svinger til høyre, men det er det vel ingen andre brukere av kollektivfeltet som gjør heller? Motorsykler, busser og Taxi har da aldri praktisert dette, er de unntatt av en eller annen grunn? Om nå Politiet i Bærum skulle tolket reglene på samme måte blir kaoset komplett. Vi har tatt dette opp før, men så ble det stille. Trodde praksisen opphørte i sin tid :-(
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Olatho

Dette har vært diskuter i MC-kretser i årevis, og jo. Det er sånn reglene er og skal tolkes. Mosseveien inn til Oslo er et kroneksempel, der man som MC-fører (og elbilist) må kjøre slalåm inn og ut av kollektivfeltet hvis man skal kjøre lovlig.
Der veksler det mellom kollektivfelt og "påbudt avkjøring til høyre" - med undeskilt "gjelder ikke buss og taxi".

Åpenbart dårlig for trafikkflyt og skaper farlige situasjoner, men reglene er ganske soleklare. Hvor ofte de blir fulgt opp av politiet skal jeg dog ikke uttale meg om.

Teslanewbie

Sitat fra: laumb på onsdag 19. februar 2014, klokken 07:51
Ved Helsfyr-avkjørselen er det et "på-felt for buss". Dette er merket med blått rundt skilt med hvit pil til høyre (påbudt kjøreretning) og underskilt "gjelder ikke buss og taxi".



Her ser jeg støtt og stadig elbiler som tar snarveien - noe de risikerer bot med å gjøre.

Perfekt, da er det bare for elbilister å stille seg i krysset og indeksere til ve men her kan de ikke kjøre for det er jo sperret linje og da må de jo kjøre til høyre ? Hvor slutter kollektivfeltet? Det er ikke gitt advarsel for at feltet slutter innen det er forseint .. Blir morsomt å se alle dem  med elbil som blir fanget og som er hinder for busser som må rakt frem.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA