Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dere som får bilene nå men bestilte før prisendring, inngår elektriske speil ?

Startet av Harlex, torsdag 27. februar 2014, klokken 14:20

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: sn0le på mandag 10. mars 2014, klokken 18:21
Så at du skrev tidligere i tråden at du skulle ha kirkebos adaptersett.
Ser at det kan bli nødvendig på slike turer.
Som om ikke det er nok at det er 2 farger på industrikontaktene (rød og blå)
så er det jo en jungel blant de.
Rød 32A, Rød 16A, Blå 16A 1-fas, Blå 32A 1-fas, Blå 32A 3-fas og Blå 16A 3-fas.

Synd at Tesla bare har adapter til 2 av de type kontaktene.
jkirkebo sitt kit er i hus og anbefales ja... Slik det er per nå bør alle som skal utenlands med Tesla ordne seg et slikt sett. Billig forsikring....:-)

Ellers så har jeg nå oppdatert min tråd (som har blitt flyttet) ang. ladehotell i Norge og utland. Tror jeg holder meg til å referere til den når jeg omtaler hotell alternativer for turen denne tråden omhandler....
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12951.0.html
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Status er at jeg har booket alle hotel t/r untatt siste overnatting i Danmark på returen. Har litt god tid da så jeg tenkte å finne et sted som tilbyr noe artig for ungene. Jeg venter stadig i spenning på SC-ene som kommer nedover. Blir greit å få bekreftet fremover at jeg kan holde forsvarlig autobahn hastighet uten å få rekkevidde angst eller må legge inn for mange 22kw stopp....

Ellers så har jeg oppdatert tråden min om ladehotel i Norge og utland.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12951.0.html
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Chlangum

Sitat fra: fredag på torsdag 27. mars 2014, klokken 23:40
Her er erfaringene til en som har tatt en roadtrip fra Tilburg til Monaco:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/29029-Roadtrip-Tilburg-Monaco-February-2014

Hva for en kabel er den 3c ladekabelen han kjøpte sammen med Type 2 kabelen før avreise?
Og hvor man kan skaffe seg en slik en?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Maartensommer

"Scandic Aarhus vest"
Var der forrige uke. Rød 32A kontakt var uten strøm (hvis det er den som er på veggen ved inngangen til konferanseavdelingen). De hadde to schuko uttak ved inngangen og 2 schuko ved boen lyktestolper. Alle schuko uttakene sviktet grunnet jordfeil eller sikring.  Endte med at jeg måtte parkere i Friis P-hus (10A) og ta taxi tur/retur hotellet.

Når det er sagt, så er det en rekke lademuligheter sentralt i Aarhus (se facebook for mer info)

glemmestad

Så et kart hos en på Tesla Skøyen, der de hadde splittet opp veistrekningene (mtp. superchargers) basert på om de skulle aktiveres "summer 2014" eller "winter 2014". Så ut som om det kommer mye før sommeren, spesielt på "hovedrutene" nedover i Europa.

fredag

Sitat fra: glemmestad på søndag 30. mars 2014, klokken 00:00
Så et kart hos en på Tesla Skøyen, der de hadde splittet opp veistrekningene (mtp. superchargers) basert på om de skulle aktiveres "summer 2014" eller "winter 2014". Så ut som om det kommer mye før sommeren, spesielt på "hovedrutene" nedover i Europa.

Du må ikke ta slike tidsangivelser fra Tesla bokstavlig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

calle

Hirthals har rød 400v lademulighet ved:
Go´on Café
Dalsagervej 3
9850 Hirtshals
2 stk på veggen utenfor. Ta en kaffe og fyll opp før turen videre.

Det snakkes om at SC kommer der før sommeren.

calle

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 29. mars 2014, klokken 19:20
"Scandic Aarhus vest"
Var der forrige uke. Rød 32A kontakt var uten strøm (hvis det er den som er på veggen ved inngangen til konferanseavdelingen). De hadde to schuko uttak ved inngangen og 2 schuko ved boen lyktestolper. Alle schuko uttakene sviktet grunnet jordfeil eller sikring.  Endte med at jeg måtte parkere i Friis P-hus (10A) og ta taxi tur/retur hotellet.

Når det er sagt, så er det en rekke lademuligheter sentralt i Aarhus (se facebook for mer info)

Kontaktet Scandic Århus vest - de svarer:
SitatVi har nu haft både vores egen tekniker og en elektriker til at se på kontakten, og der er strøm i nu. Vi vil også have mulighed for at lade Tesla-biler fremover.
så da burde det være ok å lade her. Jeg skal ned dit i mai.

Mons

Her er litt erfaringer fra tur med vår Model S P85+ gjennom Danmark til Tyskland nå i påsken.

Vi dro først inn til Oslo og toppet batteriet ved Mathallen. Derfra med fullt batteri til Larvik, og videre til Hirtshals med ferje. Fra Hirtshals kjørte vi til Aarhus for å overnatte på Scandic Aarhus Vest. Med forsiktig kjøring hadde det sikkert gått akkurat, men for sikkerhets skyld stoppet vi på en av ladestasjonene til EON og ladet litt. EON har tilbud for tiden, slik at vi som utlendinger får lade gratis. (De lokale må nok bestille et abonnement) Vi ringte opp det døgnåpne telefonnummeret til EON og snakket med en hyggelig danske som åpnet ladestasjonen til oss. En halvtime der (11kW) gav oss en liten margin, slik at vi kom frem til hotellet uten større rekkeviddeangst. Hotellet er tydeligvis blitt en populær Tesla-destinasjon. De hadde en liste med hvem som hadde bestilt stikkontakten de forskjellige dagene. Da vi kom sto det allerede en Tesla og ladet på kontakten, og vi ble litt stresset. Det viste seg etterhvert at de har to røde trefaskontakter der ved hovedinngangen. En 32A på veggen og en 16A i lyktestolpen. Den i lykta er bare virksom på natten, antakelig koblet på samme bryter som skrur lysene av og på. Vi fikk uansett fullt batteri og alt var vel. Betalte 100kr for lading.

På vegen videre fikk vi testet Clever sitt ladesystem. Fra dem hadde vi bestilt et RFID-kort med 100kWh forhåndsbetalt. Clever har den fordelen at de tilbyr 22kW lading, i motsetning til EON med 11kW. Både EON og Clever sine løsninger fungerte veldig bra. Generelt må man si at Danmark er svært godt utbygd for lading. I alle fall i forhold til antall elbiler.

Motorvegene i Danmark er gode, og Model S er en fryd å kjøre der. Bilen er veldig stillegående (de må ha en annen type asfalt i Danmark??) og veldig behagelig å kjøre.

Over grensen til Tyskland stoppet vi ved kjøpesenteret City-Park i Flensburg. De har 6 ladepunkter med 22kW til gratis bruk. Man må ha et RFID-kort for å åpne for lading. Dette kortet får man i informasjonen, mot 5 euro i pant, og kan beholde kortet så lenge man vil. Informasjonen er naturlig nok bare åpen i kjøpesenterets åpningstid, men ladestasjonene skal være mulig å bruke hele døgnet dersom man har dette kortet. På vegen videre ladet vi ved to forskjellige ladestasjoner fra RWE. De er også 22kW. Ved den første kunne vi lade fritt, uten å bruke kort eller kode. Ved den andre måtte vi åpne lading via RWE sin app for iPhone "e-kWh". På forhånd hadde vi fått en kode tilsendt fra RWE. Denne var gratis, ettersom de fremdeles ikke har fått på plass en fornuftig betalingsløsning for utlendinger. I byen Münster ladet vi på et parkeringshus i sentrum (Engelstraße 49). Det kostet noen få euro i normal parkeringsavgift, men selve ladingen var gratis. For å åpne ladesøyla måtte vi ta kontakt med vakta, som var lokalisert rett ned trappa like ved ladeplassene. Veldig greit å kunne rusle rundt på shopping og sightseeing mens bilen lader.

Tyskland må sies å være godt utbygd med 22kW ladepunkter. Største utfordring er å finne dem. App'en "LEMnet" virker å være den mest oppdaterte. Ellers finnes det en nettside som heter http://e-tankstellen-finder.com, som er rimelig bra oppdatert. Det er ikke noe problem å reise på ferie med Model S i Tyskland, så lenge man synes to timer kjøring i slengen er passelig. 250km kjøring, fire-fem timer ladepause, nye 250km. Det gjelder å lage en ok rute og forsøke å lade et sted der man kan finne på noe i mellomtiden. Vegkroene kan bli noe vel kjedelige i lengden. Heldigvis er det i Tyskland veldig gode muligheter til å finne en familievennlig og flott reiserute på denne måten!

Rekkevidden på Autobahn krymper litt i forhold til hva jeg har vært vant til. Det skal mye selvkontroll til for å ligge etter en lastebil i 90km/t på Autobahn, når resten av trafikken flyter i 130km/t. Jeg klarte ikke mer enn omtrent 30 sekund. Det fikk heller være med litt lengre ladestopp. I gjennomsnitt på bar veg fikk jeg et forbruk på ca 250Wh/km med fri kjøring i venstre fil på motorvegen. Dette varierer likevel stort, alt etter hvordan trafikken er. Høy fart gir fort gjennomsnitt langt over 300Wh/km, men realiteten er at det fort blir køer, lave hastigheter og dermed lavere forbruk i gjennomsnitt. Jeg planlegger likevel ikke med mer enn 250km mellom hver lading på motorvegen, for å ikke kjøre bilen helt tom. Det er i minste laget, så her har Tesla virkelig en jobb med å få på plass mange superladere.

Model S er en fryd å kjøre, opp til middels høye hastigheter. Flott akselerasjon og den holder veldig stabilt retningen så lenge den har kraft på bakhjulene. Min bil stopper på 215km/t, noe som er mer enn nok for min del. Det er ikke noe problem å ta bilen opp dit, det er nok av krefter hele vegen. Jeg er derimot skuffet over stabiliteten ved jevnt høy hastighet. Fra rundt 160km/t og oppover avtar stabiliteten. Over 180 føles det litt ubehagelig. Nå er ikke jeg noen spesialist på rask bilkjøring, men sist jeg kjørte på autobahn var det med en Jaguar XF, og den var en hel del mer stabil i høye hastigheter. Her håper jeg den lovede autobahn-pakken kan hjelpe på dette. Elon Musk lovet en bedre "holdning" på vegen, og det kan trengs! Før dette kommer, samt et tett nett av superladestasjoner, kommer i alle fall ikke jeg til å anbefale mine tyske venner å kjøpe en Tesla Model S. Til det er alternativene her alt for gode.

Støynivået i høye hastigheter synes jeg er akseptabelt. Verken spesielt bedre eller verre enn noe annet tilsvarende av det jeg har kjørt her nede. Mulig jeg hadde vurdert å droppe takluke om jeg skulle kjørt mye autobahn, men det synes jeg er flisespikkeri. Opplevde ved et tilfelle at vi åpnet takluken da vi kjørt i ca 120km/t. Det var ikke så lurt. Vi fikk ikke lukke den skikkelig før vi stoppet og jeg hjalp til med hendene. Med utett takluke ble støynivået over 130km/t helt uakseptabelt. Veldig glad vi fikk luken på plass igjen til slutt!
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

ghsdevel

Sitat fra: Mons på onsdag 16. april 2014, klokken 18:04
Her er litt erfaringer fra tur med vår Model S P85+ gjennom Danmark til Tyskland nå i påsken.

Endte turen ved Münster? Har du oversikt over lang tid dere benyttet totalt kjøring/lading ?
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

pej

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Mons


Sitat fra: ghsdevel på onsdag 16. april 2014, klokken 18:43
Endte turen ved Münster? Har du oversikt over lang tid dere benyttet totalt kjøring/lading ?

Nei, vi endte hos svigers i Mülheim an der Ruhr. Litt vanskelig å gi eksakte tider, siden vi først og fremst er på ferie og forholder oss deretter. I går startet vi med 265tkm på batteriet og kom frem 8,5t og 350km senere med 68tkm på batteriet. Da ladet vi på 22kW i alle pausene (3 stk). Jeg kjørte ikke økonomisk overhode, men heller sportslig. Det er sikkert mulig å kjøre og lade en del mer effektivt enn dette. Tipper vi var på ca 3,5t kjøring inkludert litt saktegående kø og resterende 4,5t til lading. En halvtime tipper jeg gikk bort i diverse sommel, leting etter ladekort etc.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Harlex

#59
Svært bra at du deler erfaringer Mons... Men 25 mil før lading? Snakker vi 130 km/t pluss hele veien da? Hvis det er 25 mil som er rekkevidden på Autobahn så må man legge inn endel flere pauser nn jeg har tenkt.... Men så har jo Tesla sagt at Norge - Nice er en milepæl som ønskes ferdigstilt til sommeren.
Artig at du nevner lister og kø på scandic vest Århus.... Da jeg bestilte overnatting med lading ( til slutten av juli) for et par mnd. siden mente de at jeg ikke burde stresse meg opp i forhold tilgjengelighet... Punktene var så og si aldri i bruk..... Jeg antydet vel at dette vil endre seg mot sommeren....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA