Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dere som får bilene nå men bestilte før prisendring, inngår elektriske speil ?

Startet av Harlex, torsdag 27. februar 2014, klokken 14:20

« forrige - neste »

bosse

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:07
Alternativ rute kan du evt ta over Oslo- med Kiel fergen er du kommet langt med SC i Norge. Du trenger bare en SC til i området Hannover/Bremen så er du et godt stykke sør for Sveits før du trenger egen ladekabel pdd.

Bremen og Bremerhaven (210km fra Kiel) har flere type 2 22kW-ladere som det lokale e-verket SWB gir gratis tilgang til, såfremt du henter et av deres RFID-kort på kundeservice, turistkontoret e.l. (sjekk før du drar). Derfra er det 300km til supercharger i Arnhem/Zevenaar, eller 330km til superchargeren i Wilnsdorf.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Harlex

Sitat fra: Diravi på tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:54
Om ikke ladestrukturen er på plass som du ønsker når du kommer til sommeren kan det være greit å ha en alternativplan. Biltog fra Tyskland og sørover er populært også blant fossilbillister, man sparer nesten et reisedøgn og kan sjekke inn i sovekupé etter å ha kjørt ombord bilen. Det koster noen kroner, men det er bekvemt og du sparer en hotellovernatting.

Du kan for eksempel ta biltog fra Hamburg til Allessandria, sistnevnte er på ruten din. Fra Kielfergen er det jo bare en times tid til Hamburg, og i andre enden er det ca 25-30 mil å kjøre før du er fremme ved din ladevilla.

Mer på www.dbautozug.de.
Takker for tips... :D Det tror jeg må bli i nøden selv om det høres behagelig ut. Da blir det i så fall ikke roadtrip med railtrip til den franske riviera.... ;) Etter alle lovnadene om SC nedover i Europa så satser jeg på det... Det har blitt nevnt flere ganger at det fra Tesla sin side har blitt sagt at det er et mål om å få dekket ned til Nice i løpet av sommeren... Hvis det går i boks blir det kun SC hele veien.... Type 2 blir bare for "kosen" sin del....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

sven erik

har og noen kart over  type 2 som en bare kan bruke i Tyskland å Frankrike 
har en del   men har ikke så ba nett her i Spania  så om dere spør meg  om en måneds tid eller senere kan jeg jelpe  dere det er å noen type 2 i Danmark  men disse har bare halv fart  så der må en ha tid eller  chademo  det er tett som hagel i Danmark

Harlex

Sitat fra: sven erik på tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:19
har og noen kart over  type 2 som en bare kan bruke i Tyskland å Frankrike 
har en del   men har ikke så ba nett her i Spania  så om dere spør meg  om en måneds tid eller senere kan jeg jelpe  dere det er å noen type 2 i Danmark  men disse har bare halv fart  så der må en ha tid eller  chademo  det er tett som hagel i Danmark
Den e god!
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: bosse på tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:00
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:07
Alternativ rute kan du evt ta over Oslo- med Kiel fergen er du kommet langt med SC i Norge. Du trenger bare en SC til i området Hannover/Bremen så er du et godt stykke sør for Sveits før du trenger egen ladekabel pdd.

Bremen og Bremerhaven (210km fra Kiel) har flere type 2 22kW-ladere som det lokale e-verket SWB gir gratis tilgang til, såfremt du henter et av deres RFID-kort på kundeservice, turistkontoret e.l. (sjekk før du drar). Derfra er det 300km til supercharger i Arnhem/Zevenaar, eller 330km til superchargeren i Wilnsdorf.
Notert.  :D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Siste update er at jeg nå nettopp har bestilt fergen fra Hirtshals til Bergen på returen.... Var ganske rimelig og tror det kan være greit å slippe hele vestlandskysten oppover siste dagen. Har kjørt nok da tenker jeg....
Ellers så ser det nå ut til at det blir 4 dager ned og 5 (6 med båten) dager hjem...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

Sitat fra: sven erik på tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:19
har og noen kart over  type 2 som en bare kan bruke i Tyskland å Frankrike 
har en del   men har ikke så ba nett her i Spania  så om dere spør meg  om en måneds tid eller senere kan jeg jelpe  dere det er å noen type 2 i Danmark  men disse har bare halv fart  så der må en ha tid eller  chademo  det er tett som hagel i Danmark
E.On er bare 11kW i Danmark.

Alle de danske punktene til Clever derimot er 22kW, og de får 150 nye 22kW punkter i år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Prøv å skaff deg ladekort fra RWE eller Essent for å kunne lade på RWE sine type2-ladestasjoner i Tyskland. Det er en fordel å bruke ladekort fremfor å aktivere med mobil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AndersinOslo

Dette er nybrottsarbeid, jeg trenger en pakkereise. "Kjøp disse adapterne, kjøp disse ladekortene, følg denne ruten."

Så flott hvis du dokumenterer turen.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Harlex

#24
Da har jeg gjort endel beslutninger.
Jeg har utvidet turen slik at jeg kommer frem på dag 5. Da blir det behagelige økter nedover... Det er jo tross alt ferie og unger er med....
Jeg har også valgt å ta snareste veien og (i utgangspunktet) ikke svinge innom (dvs. omvei) på allerede etablerte SC. Jeg ønsker å begrense antall andre leverandører og har konsentrert meg om 22 kw punktene til RWE per nå. Tatt i betraktning uttalelser fra Tesla så vil jeg vel gjerne klare meg uten annet en SC iallefall hvis jeg får hotellading. Time will show...
Tilbakeveien er det bestilt ferge Hirtshals-Bergen for å slippe vestlandskysten siste dagen.

Her er status hvor lang jeg har kommet:

Dag 1: Bergen-Århus(Ca 60 mil kjøring) Reise fra Bergen tidlig, kjøre kysten, fullade på SC i Lyngdal, videre til Kristiansand, ferge over, kjøre til Århus, overnatte på Scandic Århus Vest som tilbyr 400V lading. Ferge bestilt, hotell bestilt.

Dag2: Århus-Hannover (ca 49 mil) Starter med full lading men må ha en til. Jeg har registrert 2 type 2 22kw punkt på veien og det holder. Men jeg antar at det til våren blir dekket med SC. Jeg har sendt forespørsel om lading på en rekke hotell i Hannover distriktet.

Dag3: Hannover-Ulm (ca 55 mil) Fremdeles usikker om jeg starter med full lading. Jeg har ikke fått dekket dette strekket  med lademuligheter (jeg har bare sjekket ut SC og 22 kw punkt fra RWE punkt fra per nå). SC-er ligger ikke på ruten men en mulighet er å ta omveien innom en av dem f.eks. den utenfor Stuttgart. Har sendt forespørsel om lading på hotel i Ulm området.

Dag4: Ulm- Milano (ca 43 mil) Fremdeles usikker på om jeg får lading på hotell og dermed starter fulladet. Har liten betydning for denne økten ettersom det er en SC i nærheten på ruten(Aichstetten) Det er 37 mil fra SC til Milano men her blir det vel noen heftige fjelloverganger? Må nok ha en ladings til på denne økten. Har per nå kun funnet en (på ruten) i Legado Sveits 29 mil fra SC. 22kw punkt. Jeg kommer i nær fremtid til å henvende meg til hotel i Milanoområdet i forhold til lademuligheter.

Dag5: Milano-Roquebrune (39 mil) Usikkert om jeg starter fullladet per nå. Bør vel ha litt påfyll underveis uansett..... Per nå har jeg ikke registrert noen ladepunkt på denne økten.

Slik er altså status på turen ned per nå. Jeg kommer til å gjøre det noe anderledes på veien hjem og vil nå fortløpende planlegge den turen også...

Forklaring kart:
Rød bensin= SC
Gul kaffekopp: 22 kw type 2
Blå seng: Overnatting


Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

stiantveitofficial

Sitat fra: Harlex på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:27
Da har jeg gjort endel beslutninger.
Jeg har utvidet turen slik at jeg kommer frem på dag 5. Da blir det behagelige økter nedover... Det er jo tross alt ferie og unger er med....
Jeg har også valgt å ta snareste veien og (i utgangspunktet) ikke svinge innom (dvs. omvei) på allerede etablerte SC. Jeg ønsker å begrense antall andre leverandører og har konsentrert meg om 22 kw punktene til RWE per nå. Tatt i betraktning uttalelser fra Tesla så vil jeg vel gjerne klare meg uten annet en SC iallefall hvis jeg får hotellading. Time will show...
Tilbakeveien er det bestilt ferge Hirtshals-Bergen for å slippe vestlandskysten siste dagen.

Her er status hvor lang jeg har kommet:

Dag 1: Bergen-Århus(Ca 60 mil kjøring) Reise fra Bergen tidlig, kjøre kysten, fullade på SC i Lyngdal, videre til Kristiansand, ferge over, kjøre til Århus, overnatte på Scandic Århus Vest som tilbyr 400V lading. Ferge bestilt, hotell bestilt.

Dag2: Århus-Hannover (ca 49 mil) Starter med full lading men må ha en til. Jeg har registrert 2 type 2 22kw punkt på veien og det holder. Men jeg antar at det til våren blir dekket med SC. Jeg har sendt forespørsel om lading på en rekke hotell i Hannover distriktet.

Dag3: Hannover-Ulm (ca 55 mil) Fremdeles usikker om jeg starter med full lading. Jeg har ikke fått dekket dette strekket  med lademuligheter (jeg har bare sjekket ut SC og 22 kw punkt fra RWE punkt fra per nå). SC-er ligger ikke på ruten men en mulighet er å ta omveien innom en av dem f.eks. den utenfor Stuttgart. Har sendt forespørsel om lading på hotel i Ulm området.

Dag4: Ulm- Milano (ca 43 mil) Fremdeles usikker på om jeg får lading på hotell og dermed starter fulladet. Har liten betydning for denne økten ettersom det er en SC i nærheten på ruten(Aichstetten) Det er 37 mil fra SC til Milano men her blir det vel noen heftige fjelloverganger? Må nok ha en ladings til på denne økten. Har per nå kun funnet en (på ruten) i Legado Sveits 29 mil fra SC. 22kw punkt. Jeg kommer i nær fremtid til å henvende meg til hotel i Milanoområdet i forhold til lademuligheter.

Dag5: Milano-Roquebrune (39 mil) Usikkert om jeg starter fullladet per nå. Bør vel ha litt påfyll underveis uansett..... Per nå har jeg ikke registrert noen ladepunkt på denne økten.

Slik er altså status på turen ned per nå. Jeg kommer til å gjøre det noe anderledes på veien hjem og vil nå fortløpende planlegge den turen også...

Forklaring kart:
Rød bensin= SC
Gul kaffekopp: 22 kw type 2
Blå seng: Overnatting

Dyrt å kjøre elektrisk, men spennende  :D
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Teslanewbie

Huff, det var lang tid ned, jeg kjør den strekningen på 2 dager er i Nice på kvelden. Ser at det må til litt mer plannering med Teslan. Neste år skall SC nettverket været utbygget .da blir det lettere .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Harlex

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 23. februar 2014, klokken 09:21
Huff, det var lang tid ned, jeg kjør den strekningen på 2 dager er i Nice på kvelden. Ser at det må til litt mer plannering med Teslan. Neste år skall SC nettverket været utbygget .da blir det lettere .
Det er ikke "et must" å bruke så lang tid men heller et valg jeg tar for det faktisk er ferie og unger med :) Jeg er rimelig sikker på at turen også i år kan taes på iallefall 3 dager. Har forresten begynt å få svar for hotell nå og jeg antar det kan være interessant for elbilfolket :D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 02:48

Dyrt å kjøre elektrisk, men spennende  :D

Alt er relativt...  :DSkal faktisk ut med ca 10000,- mindre på disse i overkant av 3 ukene (ferger, hotell og 2 uker i leiehus) enn det vi vanligvis pleier ( fly t/r, 2 uker i streit leilighetshotell og leiebil (c5-klassen) i 14 dager.
Så for min del blir dette merkbart billigere enn vanlig og dette inkluderer i overkant av en uke på roadtrip gjennom Europa i verdens beste bil... :-)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

stiantveitofficial

Sitat fra: Harlex på søndag 23. februar 2014, klokken 10:57
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 02:48

Dyrt å kjøre elektrisk, men spennende  :D

Alt er relativt...  :DSkal faktisk ut med ca 10000,- mindre på disse i overkant av 3 ukene (ferger, hotell og 2 uker i leiehus) enn det vi vanligvis pleier ( fly t/r, 2 uker i streit leilighetshotell og leiebil (c5-klassen) i 14 dager.
Så for min del blir dette merkbart billigere enn vanlig og dette inkluderer i overkant av en uke på roadtrip gjennom Europa i verdens beste bil... :-)

Tenkte mer på alle dagene en må bo på hotell vs å kjøre oljebrenner ned på 2 dager  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA