Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av Tinhlevan, onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33

« forrige - neste »

atkhobby

Sitat fra: LMOR på tirsdag 22. april 2014, klokken 23:14
Tror jeg har funnet noe som viser virkeligheten, og som jeg kan leve med.

Å kunne leve med er jo riktig begrep her, jeg kan også det, men jeg er ikke fornøyd med at jeg opplever meg feilinformert. Vet ikke helt nå om selgerene faktisk sa 100% lading på en halvtime eller om det bare er noe jeg har lest. De sa i allefall ikke en-og-en-halv.

Det kan jo hende at en teoretisk ladestasjon som ingen tar seg råd til i praksis kan klare den berømmelige halvtimen, og da har de sitt på det tørre.

Griffel

Sitat fra: atkhobby på onsdag 23. april 2014, klokken 07:46
Å kunne leve med er jo riktig begrep her, jeg kan også det, men jeg er ikke fornøyd med at jeg opplever meg feilinformert. Vet ikke helt nå om selgerene faktisk sa 100% lading på en halvtime eller om det bare er noe jeg har lest. De sa i allefall ikke en-og-en-halv.
Nå er det vel nærmest en de facto standard at når det snakkes om hurtiglader og tid menes tid opp til 80%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. april 2014, klokken 08:41
Nå er det vel nærmest en de facto standard at når det snakkes om hurtiglader og tid menes tid opp til 80%.

Helt enig, Griffel ... men det må vel kanskje bety at Combo-stasjonen i Rosendal, ikke leverer mer enn 31kW fra 6% - 80% ... mot de egentlige 50kW den skal levere ... ?  :o

jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 23. april 2014, klokken 08:46
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. april 2014, klokken 08:41
Nå er det vel nærmest en de facto standard at når det snakkes om hurtiglader og tid menes tid opp til 80%.

Helt enig, Griffel ... men det må vel kanskje bety at Combo-stasjonen i Rosendal, ikke leverer mer enn 31kW fra 6% - 80% ... mot de egentlige 50kW den skal levere ... ?  :o

Hva den leverer kommer nok an på batterispenningen. Tipper den leverer maks 125A, som er maks for den vanlige CHAdeMO-porten. Da leverer den sikkert dette på CCS-pluggen også. For å få 50kW kreves dermed 400V batterispenning, noe jeg ikke tror i3 har. Er batteriet f.eks på 300V blir det 37,5kW nominelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. april 2014, klokken 09:45Er batteriet f.eks på 300V blir det 37,5kW nominelt.

... hvis det er tilfelle, er det jo fysisk umulig å lade i3 fra 0 - 80% på 20 minutter ... slik BMW påstår:


Gondron

#80
I Bmw i3 er batteripakken på 360V som da blir 45 Kw om man lader med 125A.

emil

Sitat fra: atkhobby på onsdag 23. april 2014, klokken 07:46
Å kunne leve med er jo riktig begrep her, jeg kan også det, men jeg er ikke fornøyd med at jeg opplever meg feilinformert. Vet ikke helt nå om selgerene faktisk sa 100% lading på en halvtime eller om det bare er noe jeg har lest. De sa i allefall ikke en-og-en-halv.

På nettsidene sine skriver BMW at det tar under 30 minutter til 80%

Griffel

#82
Sitat fra: i3_X3_X5_730 l
men det må vel kanskje bety at Combo-stasjonen i Rosendal, ikke leverer mer enn 31kW fra 6% - 80% ... mot de egentlige 50kW den skal levere ... ?  :o
Hva den kan levere er en ting, hva den leverer opp til hva den kan styres av bilens ladesystem basert på SOC temperatur etc.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Jeg har vel klippet inn flere eksempler på at BMW og andre har sagt alt fra 20min til under 30min opp til 80%, til 30min til 100%..

På den offisielle specen som jeg har brukt, står det 2.8 timer på 32A og 0.4 timer på DC, altså 24 min, begge opp til 80%. Noe som også stemmer med målingene (sånn ca)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Har ladet en gang på Fortum's CS lader i Sandvika.  Var på 12% og ladet til 76% (3 streker) på 25 minutter.

Mener vel å ha sett 30 minutter fra 0-80 og ikke 20 minutter for CS lading.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på onsdag 23. april 2014, klokken 18:45
Mener vel å ha sett 30 minutter fra 0-80 og ikke 20 minutter for CS lading.
? Se #79
I brosjyren står det under 30min.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

eirikjac

Jeg ladet på Grønn Kontakts hurtiglader på Marienlyst i Drammen i går. Fra 50% til 81% på 15 minutter.





BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

Griffel

Sitat fra: eirikjac på fredag 25. april 2014, klokken 09:49
Jeg ladet på Grønn Kontakts hurtiglader på Marienlyst i Drammen i går. Fra 50% til 81% på 15 minutter.
Og tatt i betraktning at ladefarten minker underveis stemmer vel opp til 80% på ca 30minutter ganske bra.
(Når det ikke er alt for kaldt)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Og det stemmer med den grønne kurven jeg la ut, og som mange i Tyskland allerede har bekreftet er riktig.
Kommer du for nær et av knekkpunktene, så kan det bli litt "rot" (rød kurve på tysk :-))

Kurven har 2 knekkpunkter, 70% og 95%.

Fra 0-70%, så lader den 3,5 % i minuttet
Fra 70-95%, så lader den 1 % i minuttet
Fra 95%-100%, så lader den 1/6 % i minuttet

0-70% tar da ca 20 min, 0-80% ca 30 min, og 0-95% ca 45 min, og 0-100% ca 75 min.

Har du det travelt, og kan nå en ny ladestasjon, stopp ved 70%, har du god tid, eller må kommer langt på 1 lading, stopp ved 95%. Bortkastet å lade mer enn 95%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Noen som vet om man kan lade på Salto laderen på Skøyen uten ladekort?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA