Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av Tinhlevan, onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33

« forrige - neste »

Thornado

Jeg prøvde hurtigladeren på Marienlyst i Drammen (Grønn kontakt) i dag. Mest for å teste hurtiglading i praksis, da jeg fikk bilen i dag og aldri har forsøkt å lade en elbil. Det virket fint, og på 30 minutter ladet i3'n fra 47% til 91%. Mener den fikk på 10.5kWh. Tallene ble avlest på displayet til automaten!
'14 BMW i3
'91 BMW 735i
'02 BMW 745i
'87 Toyota Hilux
'02 KTM 640 LC4 SuperMoto

atkhobby

Bra at det virker, men jeg hadde håpet at det skulle gå noe raskere. Trodde vi skulle få 80% på 20 minutter? Kanske det går så mye langsommere etter 80% og at mesteparten av ladetiden var for de siste 12 prosentene.

LMOR

Høres ikke helt ut som full Combo hastighet. Det burde gått på 15min fra 50-90%. På 30min bør en kunne lade fra 0-90%.

10.5kWh høres riktig ut, og da fikk du kanskje ut 25kW max, altså halv Combo?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Thornado på fredag 28. mars 2014, klokken 23:54
Jeg prøvde hurtigladeren på Marienlyst i Drammen (Grønn kontakt) i dag. Mest for å teste hurtiglading i praksis, da jeg fikk bilen i dag og aldri har forsøkt å lade en elbil. Det virket fint, og på 30 minutter ladet i3'n fra 47% til 91%. Mener den fikk på 10.5kWh. Tallene ble avlest på displayet til automaten!
Hvor varmt var batteriet da ladingen startet? Hadde du kjørt et stykke, eller var batteriet kaldt?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:45
Høres ikke helt ut som full Combo hastighet. Det burde gått på 15min fra 50-90%. På 30min bør en kunne lade fra 0-90%.

30 min 0-90% har jeg liten tro på. Gitt 18,8kWh totalkapasitet og 90% ladeeffektivitet betyr det at man må få inn 18,8kWh på batteriet, eller nesten 38kW i snitt på en halvtime. Rampingen ned er nok for kraftig på slutten til at det går.

0-80% bør nok gå greit på halvtimen.

Men dette finner man lett ut av ved å bruke en lader som oppgir spenning og strømstyrke. Lag da en tabell over spenning og ladestrøm pr. 5% SOC (eller 2% om man vil være nøye) så ser vi fort hvordan kurven blir.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Tja, så langt har tallene jeg fant fra BMW sine egne tester stemt, og det eneste vi ikke har fått verifisert er Combo 50kW. 0-80% er testet til 22min, og 0-100 mellom 30-40 min.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: Thornado på fredag 28. mars 2014, klokken 23:54
Jeg prøvde hurtigladeren på Marienlyst i Drammen (Grønn kontakt) i dag. Mest for å teste hurtiglading i praksis, da jeg fikk bilen i dag og aldri har forsøkt å lade en elbil. Det virket fint, og på 30 minutter ladet i3'n fra 47% til 91%. Mener den fikk på 10.5kWh. Tallene ble avlest på displayet til automaten!

Hvordan er betalingsmulighetene der? Må ha kort? Dette er også min nærmeste hurtiglader...
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Thornado

Jeg har klippekort fra Grønn kontakt, men man kan også betale via sms. Tror det var 100,- per lading.
'14 BMW i3
'91 BMW 735i
'02 BMW 745i
'87 Toyota Hilux
'02 KTM 640 LC4 SuperMoto

snakkis

Irritasjonsalert.
Står i ladekø ved hurtigladeren i Sandvika. Bilen foran meg står å knuger på 98% og skal absolutt lade til 100%. Ladeplassen er merket med maks 30 min parkeringstid og laderen sier allerede 32 minutter. Men hva skal man gjøre når bilen tilhører parkeringskontrollen i Bærum kommune...

Griffel

#39
Sitat fra: snakkis på onsdag 02. april 2014, klokken 14:06
Irritasjonsalert.
Men hva skal man gjøre når bilen tilhører parkeringskontrollen i Bærum kommune...
Ta bilde, tipse Budstikka, men 32 minutter er kanskje litt lite over de lovlige 30. 5-6 min derimot regnet i % av 30 blir jo mye.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Noen burde informert alle elbileiere om hvor lang tid de siste 5% tar. Det må være irriterende for den som står og lader også...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

atkhobby

Forhåpentligvis et forbigående problem. Når nok ladestasjoner er på plass vil vel de fleste koble av på 80-90 prosent og heller lade en gang til etter 10 mil igjen. Det ville jeg gjort i alle fall.

Rabiat22

Spørsmål. Viss I3 kunn bruker 85% av batteriet for å forlenge levetiden. Vill ikke det bety at vi kan lade 100% av brukskapasiteten somm hurtiglader, da di siste % er i sikkerhets marginen. Det ville vært fint om en kunne ha full fart til "Fullt" batteri :)

Klykken

Man hurtiglader til 80% av tilgjengelig kapasitet. Som vil si noenogsytti prosent i realiteten. Men pga dette vil kanskje batteriet ha en mye lengre levetid, og det er heller ønskelig enn at man skal kunne hurtiglade hele kapasiteten på 30min nå og da.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


"Full fart til fullt batteri" finner du mye om ved å Google Li ion kjemi.   Det handler om spenning i cellene, tilført strøm og batterikjemien.  Mye bra grafer på nett her, Google er din venn! 

Mvh Ole

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 05. april 2014, klokken 10:17
Spørsmål. Viss I3 kunn bruker 85% av batteriet for å forlenge levetiden. Vill ikke det bety at vi kan lade 100% av brukskapasiteten somm hurtiglader, da di siste % er i sikkerhets marginen. Det ville vært fint om en kunne ha full fart til "Fullt" batteri :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA