Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken bil ved relativt lang daglig belastning?

Startet av andreash, fredag 02. mars 2007, klokken 09:02

« forrige - neste »

elektrolux

Kult ;D

Ring 452 90 180 for en opplevelse utenom det vanlige. Du vil smile resten av kvelden. Forus er kun 10 km fra Stavanger med bra bussforbindelse.

Når det gjelder sertifikat, så kan du bruke det meste. Cityel'en min er registrert som lett motorsykkel, og skal dermed kunne kjøres av 16 åringer med kl A like godt som vel voksne med kl B. Et av kjøpsargumentene mine var nemlig at denne kunne poden (nå på 10 år) kjøre tørt med når han blir 16 år.

At det burde være en egen klasse for dette kjøretøyet har ingen tenkt på. Men kanskje dumt å nevne, for da ser kanskje kjøreskolene nok en mulighet til å tyne noen opplæringskroner ut av oss. Tenker på mengdetrening glattkjøring på 3 hjul, mørkekjøring med ektra svakt hovedlys etc. Må være en gullgrue, spesielt dersom en måtte betalt timer mens Cityel'en må lades for å komme hjem etter landeveiskjøringa. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

rojohan

Sitat fra: espen på mandag 05. mars 2007, klokken 15:27
her er link til kalkulator for Buddy:

http://www.kewet.no/index.php?name=Kostnader&bakgrunn=fordeler

Med de fartsgrensene og topografien dere skisserer tror jeg Buddyen er et godt alternativ. Den har en stor fordel med forutsigbare kostnader, kanskje også mer forutsigbart enn for fossilbil. Ulempene merkes på motorvei og bratte bakker.



Minuset med Buddy'en er for min del at det blir batteriskift kvart 2. år.....

Sitat fra: www.elbilnorge.noBuddy er konstruert slik at ny batteriteknologi kan tas i bruk, når denne teknologien når en markedsmessig akseptabel pris.

Når er det dette blir aktuelt da, om 1,3,5 eller 10år?? noen som veit

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

andreash

Potensialet for sparte utgifter ved bruk av bil vil nok være svært forskjellig fra person til person.
Det jeg sparer inn på fergebillett og bompenger blir fort spist opp av høye batterikostnader hvis jeg velger feil bil..

Og i mitt tilfelle er situasjonen at jeg allerede har bil nr2 i garasjen, dermed må kjøp av ny bil tas med i beregningene.

Og når Buddy, think og flere ande el-biler bruker over 1kr pr km i batterikostnader, har jeg plutselig ikke spart så mye likevel..

CityEl ser ut for mitt bruksmønster og krav til økonomisk lønnsomhet til å være det beste valget pr.dags dato..

Men LiIon batterier i en Buddy, kan komme til å endre mitt syn på dette.. det er tross alt plass til flere i en Buddy..

Det som hadde vert greit å vite, er om ElbilNorge kan gi noen tall lekkasjer på LiIon batteri i en Buddy..
Foreløpige tall på batteriets levetid i km og forventet pris på batteriskifte når det er lavt nok til lansering..
ved hvilket Kr/km nivå vil elbil Norge starte salg av biler med LiIon batteri?

dette er spørsmål som hadde vert fint å få svar på..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

rojohan

Sitat fra: http://www.autobloggreen.com/2007/01/22/norwegian-kewet-buddy-electric-vehicles-got-good-specs-clunky/The lead acids charge from zero to 100 percent in 6-8 hours and from 30 percent to full in three hours and give 50-100 km range (man, that's a wide spread, which Kewet says depends on road conditions, temperature and the driver). The li-ion batteries up the range to 100-150 km. The Buddy comes in left- and right-hand drive versions.

Ifølge den siden kan man få bilen med LiIon batterier, og at distansen da vil bli 100-150km  :-\

Dette kan eg ikkje lese noko om på Buddy sine sider, så da er det vel feil???


elektrolux

#35
Til Andreasch

Jeg har den hvite P106'en ,som også er til salgs inne for vannservice akkurat nå. Den har nye batterier fra nov 2003 som er kjørte ca. 40000 km, ny EU, og ny vannpumpe. Kan hente deg på forus i den, så kan du ta den med i vurderingen. Resten av bilen er kjørt 91000 km og har 3 dører.

Kan være det beste Elbiltilbudet akkurat nå, da du får bilen for verdien av batteriene alene, nemlig 80000 NOK + omregistrering levert nærmeste havn.

Dette er en bil som det ikke bør dukke opp ytterligere utgifter på bortsett fra ca. 0,25 kr/km i vannfylling som alle NiCd biler sliter med. Dette kan omgås med en EVlite til ca. 3000 NOK. Har nemlig selv sjekket både motor og batterier og det ser bra ut.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Høres bra ut..
tar kontakt på mobil torsdag..

Du nevner forresten 0,25kr/km i vannservice.. hva ligger i dette?

Er det alt som skal til for at batteriene varer "evig"??
Hvis ikke må jo kostnadene med nye batterier til 80000kr også fordeles på et antall km...
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

#37
Vannservice er fylling av vann for hver kjørte 4000-5000 km. På verksted koster dette lett over 1000 kr, da de regner 800 kr timen mens de fyller vann. Godt de betjente bensinstasjonene ikke beregner samme pris for å fylle bensin. ::)

Sant nok bør du regne 80000 NOK - restverdi bil 20000 NOK og dele dette på 50000 km som er forventet rest levetid på batteriene.

I tillegg er det børste skift hver 40000 km til ca 1000 NOK, samt Vannpmpe til 1200 kr hver 25000 KM.

+++ alt det et vanlig bilkarrosseri koster å drifte.

Poenget er at denne bilen har et bra utgangspunkt med hensyn til at der er nytt batteri i den, og at motoren og alt annet er OK.

På forrige forum regnet jeg worst case utgifter på egen bil bassert på batterihaveri etter 20000 km og bruk av merkeverksted for reperasjon og service. Dette var samlete utgifter til kjøp av bilen ny (260000 NOK), alle reperasjonene, og service, og forventet levetid på ny batteripakke (160000 NOK) på 100000 km. Da ble kostnaden pr. km på 4 kr, eller 40 kr / mil å kjøre Elbil.

Her skal du kunne kjøre 50000 km for 80000 NOK, + service som burde bli en god del rimeligere.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Dette gir meg et forventet km regnskap på 1,5kr uten uforutsette utgifter..
litt i overkant av det jeg kunne tenkt meg...

Det som hadde vert tøft, var om noen hadde laget en Elektrisk versjon av Carver One..
http://www.carver-worldwide.com/Home/Index.asp?nc=1

krengende CityEL.. Hadde vert noe det...
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

Sirkler etter en Eldreven Carver jeg også. Viste ikke at den fossildrevne var kommet så langt som til verdenspresentasjon.

Når det er sagt, så blir ferge og bomutgiftene like på en motorsykkelregitrert Carver, som på en Elbil.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

rojohan

#40
Sitat fra: andreash på onsdag 07. mars 2007, klokken 10:57
Dette gir meg et forventet km regnskap på 1,5kr uten uforutsette utgifter..
litt i overkant av det jeg kunne tenkt meg...

Det som hadde vert tøft, var om noen hadde laget en Elektrisk versjon av Carver One..
http://www.carver-worldwide.com/Home/Index.asp?nc=1

krengende CityEL.. Hadde vert noe det...



Da får eg bringe gladnyheten da :)

Elektrisk carver finnes, men den heiter "The Venture One", modellen med elektrisk motor heiter "Venture EV".







Link til siden -> www.flytheroad.com

andreash

FETT... :o

No snakka me el-bil...  ;D

Og moms og importsystemet for el-bil i Norge, gjer jo sitt til at dette kan bli ein hit i Norge...

Eg kjøpe iallefall ein sånn hvis ikkje Norske myndigheter begynner å tulle seg...
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Griffel

 ::)
Endelig en eldoning som det virkelig kunne være morro å eie og kjøre!

Og forhåpentlig til en pris som ikke er astronomisk slik som superbiler fra Tesla, Venturi og Zap
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

rojohan

Ifølge TopGear gutta i 2 av videoklippa, koster den dei tester med drivstoffmotor 22 000 pund.....så billig er den nok ikkje

Griffel

Ikke billig men en kan jo tross alt få en liten flåte av slike før en kommer opp i Venturi Fetish pris.

Men det kan nokk være at prisen gjør det problematisk å forklare kona hvorfor jeg må bytte en ganske så praktisk P106 med en slik.

Argumenter motas gjerne.

Ellers til spørsmålet som startet denne lenken. Jeg har 30 km til jobben, mest oppover til jobb og nedover hjem. Forbruk til jobb ca 50-60% poeng forbruk hjem ca. 25-30% poeng på min P106. (full batteritank ca 110% poeng) det vil si at jeg har ca 20-30% reserve til litt lokal kjøring. Kjørestil er tilpasset trafikkflyt. Ligger gjerne i venstre fil når det passer. Kan redusere forbruk til jobb med over 10% poeng med litt mykere stil når energimetret er litt lavt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA