Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken bil ved relativt lang daglig belastning?

Startet av andreash, fredag 02. mars 2007, klokken 09:02

« forrige - neste »

HHF

Lyder veldig lovende, Arne Magnus! Da kan jeg ihvertfall tro på at det er en løsning på markedet når mine Think-NiCad's begynner å fuske ... ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lynet

Høres spennende ut  :)

Håper vi andre får vite resultatet og oppskriften  ;)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#77
Sitat fra: rojohan på onsdag 07. mars 2007, klokken 14:13
Elektrisk carver finnes, men den heiter "The Venture One", modellen med elektrisk motor heiter "Venture EV".
Billedserie i VG:
http://e24.no/eksklusiv/bilogbaat/article1650072.ece#VG



Men i teksten står det:
"Men kjørelystne spekulanter må vente en stund til. Kommersiell produksjon er ikke igang før i 2008, ifølge Venture Vehicles." Sukk,
(men da får jeg jo litt tid til å spare, og til å forberede forklaringen om hvorfor denne er mer hensiktsmessig og fornuftig enn en P106el.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

rojohan

#78
Sitat fra: andreash på mandag 05. mars 2007, klokken 12:16
Har allerede sjekka med ferjeselskapet:

SitatI følge riksregulativet skal elbiler takstbereknast etter takstgruppe C.
  C = motorsykkeltakst


  --------------------------------------------------------
  Med vennlig hilsen
  Inger Sebo

  HSD ASA
  Postboks 6300
  5893 Bergen
  Telefon 05505
  Telefax 55 23 87 01

  Internett: http://www.hsd.no
  E-mail: post@hsd.no
  --------------------------------------------------------


Dette trudde eg og var rett, men eg fekk meg ein stor overraskelse da eg begynte å pendle med Buddyen min som eg fekk for 2 veker siden. ( sjå bilde :) )


Prisene på ferga med verdikort er som følger:

Bil koster...................80,-

Motorsykkel koster......41,-

Person koster.............35,-

El-bil koster...............33,-

Dette kom som ein overraskelse på meg, gledelig sådan  ;D Så når me alle skal til byen på lørdagsshopping, blir det billigere viss eg tar elbilen enn å sitte på i Mondeoen med min samboer og jentunge......

Og siden eg hadde regnet budsjettet med MC (41,-), og no slepper unna med 33,-. Sparer eg 16,- ekstra kvar dag, noko som blir 3680,- i året (230 dager på jobb)  8)




cra

Det er nok riktig at el-biler har egen takst. På flere ferjesamband kreves det bl.a. inn bompenger av ulike slag, og disse er el-bilen fritatt for. Det er derimot ikke motorsykkel. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Mulig jeg er litt treig, men jeg må spørre ;

Du skriver "Så når me alle skal til byen på lørdagsshopping, blir det billigere viss eg tar elbilen enn å sitte på i Mondeoen med min samboer og jentunge......". Blir ikke alle+bilen 80 spenn da? Ellers bør det jo også bli 33 + 35 når du kjører El-bil vel (om man betaler per pers i tillegg til farkosten)?... Jeg bare spør  ???

Rent miljømessig er det jo klart du bør sitte på i mondeoen eller kjøre et par turer frem og tilbake med passasjer for å spare både penger og miljø på disse shoppingturene  :P   ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

rojohan

Jentungen er fortsatt gratis, men man må selvfølgelig betale for passasjeren.....

Tur retur byen alle i Mondeoen blir 230,- (80,- + 35,- *2).......Men viss eg tar el-bilen blir det 226,- (80,- + 33,- *2).... På grunn av barnestolen er det ikkje plass til alle i el-bilen, som hadde vært det billigste alternativet.

Og så er det gratis lading i byen :)

HHF

Dette blir flisespikkeri og kanskje helt uinteressant, men ;  ;D

Sier du at fører pluss bil blir dekket av "bilprisen" ? Slik at Mondeo pluss fører = kr 80, mens El-bil pluss fører  = kr 33 ? Ekstrapassasjerer koster kr 35 uansett hvilken bil, bare de er over en viss alder?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

rojohan


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA