Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken bil ved relativt lang daglig belastning?

Startet av andreash, fredag 02. mars 2007, klokken 09:02

« forrige - neste »

rojohan

#15
Sitat fra: andreash på torsdag 01. mars 2007, klokken 14:32
Heisann!

På grunn av dyr ferjebillett i tillegg til bompenger på vei til jobben i Bergen, vurderer jeg kjøp av EL-bil.

Hvilken EL-bil vil komme best ut økonomisk med ca 2x30km daglig kjørelengde?
Forutsatt at jeg får ladeplass på jobb, vil bilen bli ladet ca. hver 30km

Er det noen av forumbrukerne som kjører såppass langt hver dag?

har registrert at det er stor forskjell i batteriteknologien på de forskjellige biltypene, og lurer på hvilken bil som gir best årlig batteri-regnskap med dette kjøremønsteret?? (ca 12000-15000km i året)
Og ikke minst, hvilken bil som klarer dette i praksis..

mvh
AndreasH


Eg skal flytte ut fra Bergen, men beholde min gamle jobb. Dette innebærer at eg også må ta ferje til jobben samt køyre bil. Turen blir 32km med bil, og eg slepp køyre gjennom bompenger eller betale for parkering på jobben (men det er bompenger i ferjebilletten).

Ikkje så masse bakker der, og ser på meg som ein som køyrer økonomisk og ikkje er tung på gassen :) fartsgrensen er for det meste 50,60 og litt 70km/t

Har vurdert eit par muligheter:

Siden eg kun har 5 min. til ferja, har eg vurdert kjøp av atv (halv vegavgift i forhold til bil) og bruke på den strekningen. Og ha bilen min stående på den andre siden. Med dette vil eg spare over 35000,- kun i fergeutgifter pr. år. Eg vil med andre ord tjene inn igjenn atv'en etter 3 år :)

Så var det ein på jobben som ba meg undersøke el-bil, og der har eg eit spm angående fergepriser... Må eg betale bilpris på ferja viss eg har elbil? eller har dei egne "miljø" priser i tillegg til at man slepper unna bomprisen?

info:

Ferje med bil 800,- kvar veke

Månedskort person 750,- (atv og bil stående på kvar si side, også der gratis parkering)

Vurdere begge to, men prøver å finne ut kva det vil koste med dei forskjellige alternativa.

Boogie

Vi tar fergen fra Horten til Moss jevnlig. Har hatt mange diskusjoner med selskapet rundt dette, men nå har de endelig forstått at det finnes flere elbiler en Think. (De hadde forstått at Think skulle ha lavere pris, mens en Saxo måtte oppfattes som en bensilbil selv om den gikk på strøm).

For å gjøre historien kort: Ja, en elbil betaler kun mopedpris på fergene!! :D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

rojohan

Sitat fra: Boogie på søndag 04. mars 2007, klokken 18:55
For å gjøre historien kort: Ja, en elbil betaler kun mopedpris på fergene!! :D


Takk for opplysningen, da er det berre å finregne på alternativa før man fatter eit vedtak :)

andreash

Hei igjen.

Takk for mange gode svar!
Ved eventuelt kjøp av CityEl fra Danmark, hvordan er importlovgivningen til Norge på EL-bil?
Finnes det CityEl som kan prøves i Bergen? (noen som kjenner noen som kjenner noen....?)

Foreløpige beregninger på EL-biler er svært positivit, så nå gjelder det å finne den typen som passer meg best..

Hvordan er forresten sitteplassen i City-EL? Jeg er vel kanskje litt lang... (195cm)

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

EL CAR LØS

 --------------------------------------------------------------------------------

Kjører du på gult/rødt (eco-meteret) nå du har 60-70 opp Lierbakkene?
Min P106 klarer ikke mer en 50 når jeg holder meg på grønt.

Thomas
---------------------------------------------------------------------------------

Det er det normal Thomas, hvis du kjøre mellom grønt og gult, så vil ikke farten være mer enn det.
Om du kjøre mellom gult og rødt, så vil bilen klare ca. 60/65 med medvind kansje!!!
70 km er vel å "pushe" litt på etterkant over gult, noe som helst vi ikke skal gjøre!!!
Men når det er sagt, så er mye som spiller inn for at hastigheten kommer opp som nevnt over, det kan være temperatur, vær forhold og ikke minst hvordan man legge om kjøremønster før man klatre Lierbakken med elbilen.
Men tidligere arbeid i Oslo/Holtet ca. 2 år, kjørte jeg ca. 30tusen km årlig og 2 lange bakker, 1-Lierbakken og 2-Sjømmansbakke/Holtet.

Erfaringsmessig så hver gang jeg vil "spare" batteri pga kjøring, så velger jeg gamel kjøre vei til Lier toppen, da er det ofter grei 40/50 km og spare fort inn 10 % batteri i forhold og kjøre motorveien, spesielt etter at det ble 100 km/t, da er det altid noen som "presser" én bakkfra >:(

Til slutt, det er kansje ikke så galt å kjøre kun på grønt i Lierbakken, da vil du garanterte spare batteriene, men husk at selv om du kjøre på grønt vil det ta ca. noen ekstra minutter og kommer seg gjennom bakken og det i seg selv forårsak også oppvarming  ;), men å benytte rødt ville jeg aldri gjørt.

El rayo

Sitat fra: andreash på søndag 04. mars 2007, klokken 22:09
Hvordan er forresten sitteplassen i City-EL? Jeg er vel kanskje litt lang... (195cm)

Andreas
City-EL har jeg bare sett på bilde, Buddy vil kle deg godt i hvertfall hvis du veier under 105.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Problemet med Buddy er jo som med de fleste andre el-biler, batteriregnskap.. 20000km og 23000kr.. gir meg jo rett i overkant av 1kr pr km... Da sparer du ikke så veldig mye i drivstoffutgifter allikevel...

CityEl derimot.. mellom 3-5 tusen kr på 15-25 tusen km.. Da snakker vi jo om rundt 25øre pr km..

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: rojohan på søndag 04. mars 2007, klokken 16:04
Så var det ein på jobben som ba meg undersøke el-bil, og der har eg eit spm angående fergepriser... Må eg betale bilpris på ferja viss eg har elbil? eller har dei egne "miljø" priser i tillegg til at man slepper unna bomprisen?

Du må høre med fergeselskapet om pris med elbil. Dette kan nemmlig variere fra strekning til strekning.

Se også på Kewet som er motorsykkel. Kanskje det ikke er billigere med elbil, men med motorsykkel?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

andreash

#23
Har allerede sjekka med ferjeselskapet:

SitatI følge riksregulativet skal elbiler takstbereknast etter takstgruppe C.
  C = motorsykkeltakst


  --------------------------------------------------------
  Med vennlig hilsen
  Inger Sebo

  HSD ASA
  Postboks 6300
  5893 Bergen
  Telefon 05505
  Telefax 55 23 87 01

  Internett: http://www.hsd.no
  E-mail: post@hsd.no
  --------------------------------------------------------


Så det skulle nok gå fint..

Og til deg rojohan: Etter avstanden å dømme, ser det ut som det er samme ferge det er snakk om (Austevoll??)
Du må huske å beregne billettprisen ved bruk av rabattkort.. For med kjøretøy får du jo 45% rabatt, men hvis du har ett kjøretøy på kvar side av ferga, må du allikevel betale voksenbillett som berre får 17%rabatt (el-bil 41kr per tur og voksenbillett 35kr pr tur..)

Og då kan du kjøre el-bilen heilt heimafrå for samme eller mindre peng enn med ATV+vanlig bil på kvar side av ferga.
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

har en excel kalkulator hvis noen er interessert.
Den beregner besparelser basert på fergebillett, avstand og andre kostnader.

NB! har endret filetternavnet til .doc for å kunne laste det opp i tråden.
Dette MÅ endres tilbake til .xls etter at dere har lagret det på egen pc.

Det er ingen skumle makroer i regnearket hvis noen er skeptisk av natur...

Og hvis forumadministrator ikke liker denne fremgangsmåten, kan vedkommende slette denne postingen..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

rojohan

#25
Stemmer det, eg skal bli øybeboer i Austevoll :)

Ja har tenkt på prisene du nevner, driver og rekner på det.

Ferje med elbil koster 18 500,- pr år (45 veker)

som person er det 9 000,- (750,- mnd. med månedskort, reis så masse du vil).....men så må man plusse på bensinutgifter, årsavgift på 1,5 køyretøy osv.


PS! regner du med 35,- pr tur som passasjer, blir det feil da man får kjøpt månedskort til 750,- og man kan reise ubegrenset :)

espen

her er link til kalkulator for Buddy:

http://www.kewet.no/index.php?name=Kostnader&bakgrunn=fordeler

Med de fartsgrensene og topografien dere skisserer tror jeg Buddyen er et godt alternativ. Den har en stor fordel med forutsigbare kostnader, kanskje også mer forutsigbart enn for fossilbil. Ulempene merkes på motorvei og bratte bakker.

andreash

Var faktisk ikkje klar over muligheten for månedskort på passasjerbillett..
må vel te å rekna litt meir..


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

#28
Sitat fra: andreash på søndag 04. mars 2007, klokken 22:09

Ved eventuelt kjøp av CityEl fra Danmark, hvordan er importlovgivningen til Norge på EL-bil?
Finnes det CityEl som kan prøves i Bergen?
Hvordan er forresten sitteplassen i City-EL? Jeg er vel kanskje litt lang... (195cm)

Andreas

Cityel er godkjent i Tyskland, og dermed EU, noe som gjør at også Norge må godta den. Ved kjøp i Danmark kan du trekke fra Dansk moms og oppnå en riktig god pris. Men få returrett, dersom det likevel skulle bli problemer med importen

Den må muligens tas inn under dispensasjonsbestemmelsene som igjen medfører at du må innom Drammen eller Haugesund for godkjenning. Selve importprosessen er enkel, og billig. Totalt gratis faktisk, da det ikke engeng beregnes vrakpant på motorsykler.

Når det gjelder prøving av Cityel før ev. kjøp frarådes dette, da det er så forskjellig fra vanlig bil at du blir vekkskremt. Du vil etter et kjøp like kjøretøyet mer og mer.

Dersom du likevel insisterer kan du prøve min som er i Stavanger. Den er forøvrig sammenlignbar med 70 km/t versjonen , som egentlig er minstekravet ved kjøp, da 36V og 45 km/t blir for tregt. Når det gjelder sittekomfort tror jeg ikke du vil ha problemer med dine 1,95cm. Selv er jeg 1,80, og har masse plass. Ingenting er justerbart, en bare bøyer knærene mer eller mindre.

70 km/t versjonen påstås å være det minst energikrevende serieproduserte kjøretøyet i verden. :)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Jeg skal faktisk til Stavanger (forus) på Fredag... Er det langt fra deg?
Sjølv om du fraråder prøvekjøring, er jeg nokså skeptisk til å kjøpe kun på bakgrunn av bilder på internett...

Har jeg forresten forstått det riktig at det holder med bil-lappen på denne type kjøretøy??
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA