Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

Muffinman

Ser slik ut, men er likevel ikke imponert. Alle biler får steinsprut. For å sette det på spissen, et lite hakk på panseret hvorpå korrosjonen brer seg fra det lille hullet slik at all lakken på hele panseret løsner, og Tesla kan fraskrive seg garantiansvar. Oppkonstruert tilfelle som neppe skjer i praksis, men det illustrerer prinsippet. Slik vilkårene framstår er de laget for å gi Tesla handlingsrom til å komme unna garantiansvar og ikke for å gi kunden trygghet.

Som Balrog så treffende bemerket for en stund siden, når gud er ute og gjør jævelskap gjelder ikke garantien. Da dekkes sikkert Gamle-Erik sine handlinger  ;D

(Seriøst, man tar forbehold om skade som følge av handlinger utført av et fantasifoster i en bilgaranti i 2015 ?!!)

cairnz

Det var i alle fall ikke noe antydning til slike ting (bobler, korrosjon eller andre rare greier) på min bil - med endel steinsprut på panser. anbefaler dog likevel å rengjøre eventuelle flekker og legge i touch up paint ved skader gjennom lakk.
Elbilist

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. november 2015, klokken 08:19
Bilde?

Får ikke tatt bilde nå, men det ser nøyaktig ut som dette:


Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Ingen hull i lakken der. Dette må skyldes urenheter eller dårlig grunnarbeid før lakkering. Slikt må de bare ordne på garanti.

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. november 2015, klokken 12:17
Ingen hull i lakken der. Dette må skyldes urenheter eller dårlig grunnarbeid før lakkering. Slikt må de bare ordne på garanti.

Nei, kunne ikke se noen antydning til skade på lakken. Så er helt tydelig så vidt jeg kan skjønne at det kommer fra metallet under.
Om ikke sånt er dekt forstår jeg ingen ting nei.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

nortrahof

Jeg har hatt bobil med aluminiumskarosseri i > 25 år. Ved steinsprut blir det ikke videre avskalling av lakken selv om det er bart metall. Dette har jeg erfart på alle biler. Nå kan det være forskjellige aluminium/lettmetall-legeringer som brukes på TMS men jeg skulle anta at steinsprut som skader lakken er mindre skadelig enn for biler med stålkarosseri?
Nå er vel lakkeringsprosessen annerledes for aluplatene i bobiler enn TMS? På bobiler blir de omgående lakkert og før de bearbeides videre.

Aluminium krever "etsprimer" og helt rengjort overflate før den lakkeres. TM ser ut til å vaske bilene maskinelt før de lakkeres. Dersom ikke alt belegg fjernes, så kan man risikere at lakken løsner eller blærer.
Etsprimer er ganske vanskelig å legge på i rett tykkelse. Er sjiktet med etsprimer for tykt, kan man risikere at lakken "slipper". Derfor skulle jeg gjerne ha visst om TM bruker slik primer på TMS og hvordan de kvalitetskontrollerer etter vasking og etter primerbehandling.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

La på sommerdekk for første gang i helga. Dette er vel ikke helt innafor på en 4-5 måneder gammel bil?

RaBalder


Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. april 2016, klokken 09:32
La på sommerdekk for første gang i helga. Dette er vel ikke helt innafor på en 4-5 måneder gammel bil?

Huff , ser Ikke bra ut dette!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kodalse

Fjernes med metallbørste, rustløser og til sist kobberpasta.
Ingen mening å vente med dette.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Muffinman

Virker litt tilfeldig, det var ikke så ille på andre siden. Det hang ei ledning med tilhørende kobling og slang inne i hjulbuen også. På den andre siden var denne bak innerskjermen. Demonterte naturligvis skjermen og la den på plass.

Lynet

Ser ikke helt ut til at alle har forstått at bart stål ruster. Og den forsterkes ved tilstedeværelse av fuktighet, og enda verre når fuktigheten tilsettes salt. Salt er det stoffet Statens Vegvesen sprøyter ut i store mengder fra sine lastebiler.
At denne bolten ruster er helt normalt og forventet. Skal det hindres må den dekkes til med et eller annet stoff slik at fuktigheten ikke kommer til stålet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Hvorfor ser det ikke slim ut på 2013-modellen vår som har gått 103.000km da? Eller på andre siden av denne nesten nye bilen? Synes du at det er å forvente at der ser ut slik etter godt under halvåret? Hvordan tenker du at det er å forvente at tilstanden er etter noen år og lang kjørelengde når denne bolten faktisk skal brukes i forbindelse med f.eks. bytte av hjullager? Det eneste som teller er faktisk at denner brukbar da.

Slettet profil

Jeg bruker alu-pasta fra Biltema på boltene, og da holder deg seg fine og stort sett rustfrie: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Aluminiumspasta-2000017188/

Jeg påfører med en liten malerpensel. Pastaen gjør hjulskiftet enklere, fordi hjulene ikke setter seg fast.

Lynet

Jeg mener det er helt for jævlig at Vegvesenet skal få lov til å strø salt på veiene som gjør at det blir slik. At denne bolten har rustet mer enn andre har jeg ikke noe forklaring på, men at drivakslinger ruster i gjengene er ikke noe spesifikt for Tesla. Dette skjer på alle biler. Og det er heller ikke noe farlig rust, og ja mekanikeren kan få litt ekstra arbeid.
Rusten du ikke ser er mye verre, tenker da spesielt på bremserør som ligger under bilen og ligger skjult mange steder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA