Hovedmeny

Spetalens løgner

Startet av sn0le, onsdag 05. februar 2014, klokken 20:49

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: 88charlie på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:43
150k er tatt ut av løse luften men at det ligger tapte inntekter i milliardklassen kan ingen ta fra Spetalen.

Det er korrekt. Han bommer grovt på de faktiske tallene ettersom han feilaktig antar at alle som kjøper tesla til 700k ville kjøpt en avgiftsbelagt bil til 1.3mill om avgiftsfritaket ikk var der.

Men ja, avgiftsfritak koster selvsagt staten det teslakundene ville betalt i avgifter på billigere ICE-biler. Tror 100+200k er en god størrelsesorden der, i tillegg kommer de løpende fordelene som bomfritak etc. Riktignok bommer Spetalen også der, ettersom han forutsetter at dagens totale fritak opprettholdes i hele bilens levetid. Han tar heller ikke med momsen vi betaler for det økte strømforbruket - som ikke er all verden men som faktisk veier litt i riktig retning.

En tredje bom er at han forutsetter at alle som kjører tesla passerer bomringen rundt Oslo flere ganger i døgnet. Noe som i gjennomsnitt selvsagt ikke stemmer. Det er mange av oss som har Tesla som ikke har noen bommer der vi bor i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

notonlyonlybutbut

Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

Microknut

Han er nå ikke den eneste "økonomen" som ikke kan regne.

Men det er en villet politikk at vi har lav eller ingen avgifter på biler med lavt utslipp, egentlig akkurat det samme som at vi hadde 28% skatt på lønn som utbytte mens lønn på arbeidsinntekt er skattet mye høyere. Ved full toppskatt er det vel rundt 48% skatt.
Det er ingen som omtaler eller tenker på dette som subsidier. Skulle vi sett på dette forholdet som subsidier, så har vel vi andre subsidiert Spetalen med rimelig mange millioner.
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

kristmara

Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

88charlie

Sitat fra: Microknut på fredag 07. februar 2014, klokken 13:39
Han er nå ikke den eneste "økonomen" som ikke kan regne.

Spetalen er faktisk sivilingeniør i Marin Teknikk hvis jeg ikke tar feil ;)

Lille Lance

Sitat fra: janmb på fredag 07. februar 2014, klokken 11:35

Det er korrekt. Han bommer grovt på de faktiske tallene ettersom han feilaktig antar at alle som kjøper tesla til 700k ville kjøpt en avgiftsbelagt bil til 1.3mill om avgiftsfritaket ikk var der.

"Spettet" bommer med vilje, hvis ikke blir det ikke noen sak i media ... Skulle gjerne visst hva agendaen hans er. Han er selvsagt skarp med tall, så han bløffer med vilje. Hva vil han oppnå ? ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

sn0le

@Lille Lance:
Med tanke på at han tjener enormt mye penger på oljebransjen og sitter i styret i et firma som driver med
seismiske målinger så sier vel det seg selv?
Han er jo best tjent med at Staten legger på avgifter og moms slik at "ingen" kjøper elbiler lengre.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Lille Lance

Sitat fra: sn0le på fredag 07. februar 2014, klokken 14:51
@Lille Lance:
Med tanke på at han tjener enormt mye penger på oljebransjen og sitter i styret i et firma som driver med
seismiske målinger så sier vel det seg selv?
Han er jo best tjent med at Staten legger på avgifter og moms slik at "ingen" kjøper elbiler lengre.

Sikkert ... men at han gidder å bruke tid på dette skjønner jeg ikke. Elbil kan jo ikke true formuen hans ... Bare kort og godt PR-kåt?  ::)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem

frosken

Det som er synd nå er at de ulike miljøvennlige transportmidlene stilles opp mot hverandre, som denne syklistnissen som sluker Spetalens argumenter rått: http://www.martinhoff.com/2014/02/en-million-kr-til-hver-telsa-eier-null.html

Splitt og hersk er en velprøvd og effektiv teknikk.

Vi får bare håpe elbilistene selv står sammen og at det ikke blir en Tesla mot røkla-holdning for da har vi alle tapt.

ebbrey

Gikk ikke mange sekundene i lunsjen før debatten igår var samtale emne. Utrolig hvordan mange hiver seg på denne elbil-hat bølgen i sosiale medier.

Må jeg kjøpe meg voldsalarm? Finner jeg bilen dekket i dopapir eller ned tagget snart? Gamle-dagers "horekunde" sprayet på hele bilen byttet ut med "skattesvin" ?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Lille Lance

Sitat fra: ebbrey på fredag 07. februar 2014, klokken 16:45
Gikk ikke mange sekundene i lunsjen før debatten igår var samtale emne. Utrolig hvordan mange hiver seg på denne elbil-hat bølgen i sosiale medier.

Må jeg kjøpe meg voldsalarm? Finner jeg bilen dekket i dopapir eller ned tagget snart? Gamle-dagers "horekunde" sprayet på hele bilen byttet ut med "skattesvin" ?
Dashcam Ebbrey ... dashcam ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem

Kjell Leaf

Hvis du er så paranoid som du virker i dette innlegget er det ikke rart de liker å erte deg....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

ebbrey

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. februar 2014, klokken 18:48

Hvis du er så paranoid som du virker i dette innlegget er det ikke rart de liker å erte deg....

Hehe, er ikke det satt det bare på spissen. Mtp litt hat skrevet i flere tråder her inne i det siste. Elbil velting. Truing med "å gjøre opp langs veien". Folka på jobben begynner å komme seg over den "skjøtekabel spøken" som det var en del av i starten. Bilen min har hverfall fått stå i fre så langt på jobben. Og nå kommer det fler og fler.

Sitat fra: Lille Lance på fredag 07. februar 2014, klokken 17:48
Dashcam Ebbrey ... dashcam ...

Ja dette har jeg veldig lyst på. Men så var det dette med å få det pent. Er ikke så flink til å demontere ting uten å ødelegge det. Men dukker nok snart opp i dashcam tråden med 100 spm =)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

sondell

Sitat fra: janmb på fredag 07. februar 2014, klokken 11:35
Sitat fra: 88charlie på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:43
150k er tatt ut av løse luften men at det ligger tapte inntekter i milliardklassen kan ingen ta fra Spetalen.

Men ja, avgiftsfritak koster selvsagt staten det teslakundene ville betalt i avgifter på billigere ICE-biler. Tror 100+200k er en god størrelsesorden der, i tillegg kommer de løpende fordelene som bomfritak etc. Riktignok bommer Spetalen også der, ettersom han forutsetter at dagens totale fritak opprettholdes i hele bilens levetid. Han tar heller ikke med momsen vi betaler for det økte strømforbruket - som ikke er all verden men som faktisk veier litt i riktig retning.

En tredje bom er at han forutsetter at alle som kjører tesla passerer bomringen rundt Oslo flere ganger i døgnet. Noe som i gjennomsnitt selvsagt ikke stemmer. Det er mange av oss som har Tesla som ikke har noen bommer der vi bor i det hele tatt.

Störste bommen er jo at han gått glipp av hva pengene går til. Omlegging av hele bilparken, oppbygging av infrastruktur, utvikling av ny teknikk og å etter hvert få elbilene konkurrenskraftige på egen hånd.
Spytalen sa vel at Teslabilene er på bilhugging etter 10 år og at da er pengene bortkastet sammenlignet med investering i annen infrastruktur. Her skal vi nå ikke henge oss opp i tallet 10 år, men att han igjen bommer på hva pengene går til. Omleggingen av bilparken og oppbyggningen av infrastruktur vil väre der for all fremtid. Det er det som er målet. Vi må trekke debatten i den retningen og ikke henge oss opp i hvilket tall som er riktig i et regnestykke som ikke ens sammenlignes med det korrekte målet/resultatet. 

Lunde

Det er bare en ting Spetalen IKKE kan gjøre nå eller siden uten å få massiv mediadekning....... Nemlig å kjøpe elbil. Fy så kjedelige fremtidsutsikter  :o
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA