Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av østfolding, onsdag 12. februar 2014, klokken 11:01

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. februar 2014, klokken 09:48
Jeg vil heller anbefale å ta en kjapp stopp på en hurtiglader :)
Ser det - Og slik vil jo også en tur Oslo - Bergen bli - litt strekking av grenser.

Tanken på å prøve helt frem er jo å unngå motorvei, og holde seg til 70-80 sonene.

Ellers kan man jo nesten få plass til denne om man slår ned setene, og har med hørselvern ;-)
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=31964924  - men det er vel juks...


BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Coachen

Fant ikke igjen tråden hvor jeg tok opp dette sist så låner denne istede...

Til lørdag skal jeg hente min I3 hos Bavaria på Skøyen.
Bilen skal være full ladet men turen hjem til Skien blir nok akkurat for lang med dagens temperaturer (140km)
Den "beste" løsningen blir da ett besøk på Ikea Slependen så fruen får luftet seg litt mens bilen lades opp til 100% igjen.
Derfra og hjem er distansen 117km, det burde jeg klare på Eco+ mode?
Kjører jo over Hvittingfoss/Svarstad/Siljan så det blir endel bakker opp og ned men dette retter seg vel ut med regenerering?

Hvor lang tid må jeg regne med å lade på Ikea for å få bilen tilbake til 100%, bilen har kjørt litt over 20km når jeg kommer dit
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Vind

#17
Sitat fra: Coachen på mandag 03. mars 2014, klokken 17:49
Fant ikke igjen tråden hvor jeg tok opp dette sist så låner denne istede...

Til lørdag skal jeg hente min I3 hos Bavaria på Skøyen.
Bilen skal være full ladet men turen hjem til Skien blir nok akkurat for lang med dagens temperaturer (140km)
Den "beste" løsningen blir da ett besøk på Ikea Slependen så fruen får luftet seg litt mens bilen lades opp til 100% igjen.
Derfra og hjem er distansen 117km, det burde jeg klare på Eco+ mode?
Kjører jo over Hvittingfoss/Svarstad/Siljan så det blir endel bakker opp og ned men dette retter seg vel ut med regenerering?

Hvor lang tid må jeg regne med å lade på Ikea for å få bilen tilbake til 100%, bilen har kjørt litt over 20km når jeg kommer dit
Tror det er vanlige ladere hos Ikea - og min er faring er at det vil ta litt tid (mer enn en og en halv time).  Om du parkerer på SmartClub, på andre siden av E18 (5 min å gå), så har de i det minste ladere med høyere sikring på seg, så ladingen går fortere.

Du bør også forvarme bilen - start forvarming 30-40 minutter før du skal kjøre - da får du mest mulig rekkevidde.

Angående regenerering, så får du ikke igjen alt, du har tross alt flyttet 1.2 tonn + to personer og en masse møbler fra billigkroken opp bakken først.  (her kommer Lunde's forslag om at om man har to elbiler, kan den første slepe den andre - som regenererer, og når den første er tom så kan den andre slepe den første - osv - helt til de er fremme ;-)  Om ikke værforholdene er grisete er 117 innenfor rekkevidde.  Husk ikke for fort på motorveien - hold deg hvertfall under 90 (og gjerne på 80)

Om dårlig vær ville jeg hatt en backupplan med en stikkontakt mellom Siljan og Skien ett sted - og noen som kan hente dere om det blir for ille. 

Min erfaring er at man kommer litt lenger enn man tror om man bare kjører så økonomisk man kan - men det beste er å ikke regenerere, men rulle langt og lenge, og minst mulig fart i oppoverbakkene.  Tenk langt frem og la de smerte i hjertet hver gang efektmåleren går over bittelittegrann...

Så får du spare driftingen til stripa i Skien når den er fulladet igjen ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Coachen

Takk for svar og tips Vind.
Må nok belage meg på minst 1.5 time hos Ikea uansett, er ikke ofte fruen slipper løs der nemlig så om den er full på 2 timer så holder det.
Bilen sier jo fra underveis hvordan jeg ligger an så ser jeg at det kan bli knapt så får jeg ta en pølse på bensinstasjonen i Siljan med skjøteledning inn ;-)
Kan eventuelt legge turen innom Kongsberg for litt lading der også, er endel ladepunkt der ser jeg.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Vind

Sitat fra: Coachen på mandag 03. mars 2014, klokken 18:30
Takk for svar og tips Vind.
Må nok belage meg på minst 1.5 time hos Ikea uansett, er ikke ofte fruen slipper løs der nemlig så om den er full på 2 timer så holder det.
Bilen sier jo fra underveis hvordan jeg ligger an så ser jeg at det kan bli knapt så får jeg ta en pølse på bensinstasjonen i Siljan med skjøteledning inn ;-)
Kan eventuelt legge turen innom Kongsberg for litt lading der også, er endel ladepunkt der ser jeg.
Værmeldingen til helgen er jo ganske bra, med opp mot 7-8 + grader fra Oslo og forbi Drammen.  Siljan sier litt over 0, så dette burde gå bra.  I dag med 7 + grader var rekkevidden 127 km i Comfort og 147 i Eco Pro +, så temperaturen betyr veldig mye.  Så at du kjører den første halvpart av tur i 7-8 grader hjelper bra.  Ta med votter - ville uansett kjørt i Eco Pro + på denne turen første gangen, så får du heller se om du kan legge på litt varme mot slutten. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. februar 2014, klokken 07:49
Svinesundparken er 10 mil ca fra Oslo,
12 mil fra Oslo til Svenskegrensa.
Når du kjører mot Oslo, finner du 100-skiltet til Oslo et godt stykke etter du har passert innkjøring fra Halden.

Derimot er det 10 mil fra Oslo via E18 til grensa etter Ørje.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mikmik

#21
Sitat fra: Coachen på mandag 03. mars 2014, klokken 17:49
Fant ikke igjen tråden hvor jeg tok opp dette sist så låner denne istede...

Til lørdag skal jeg hente min I3 hos Bavaria på Skøyen.
Bilen skal være full ladet men turen hjem til Skien blir nok akkurat for lang med dagens temperaturer (140km)
Den "beste" løsningen blir da ett besøk på Ikea Slependen så fruen får luftet seg litt mens bilen lades opp til 100% igjen.
Derfra og hjem er distansen 117km, det burde jeg klare på Eco+ mode?
Kjører jo over Hvittingfoss/Svarstad/Siljan så det blir endel bakker opp og ned men dette retter seg vel ut med regenerering?

Hvor lang tid må jeg regne med å lade på Ikea for å få bilen tilbake til 100%, bilen har kjørt litt over 20km når jeg kommer dit
Jeg skal ta den samme turen om noen uker. Men jeg vurderer å kjøre E18 hele veien. For så å ta en stopp i Tønsberg.
1. Jeg slipper IKEA. (Uansett forteller jeg Dragen at vi ikke kan lade etter "så kort tid" ;-))
2. Hyggelig middag i Tønsberg.
3. Lader km fortere da det er mindre jus på batteriet.
4. Smile når jeg kjører i mellom bommene i Vestfold.
5. Er redd for bakkene i Svarstad og Siljan er drøyere enn først antatt.

Tar du samme rute skal du få gratis strøm i Porsgrunn. ;-) Det blir i så fall første i3 jeg ser her i Grenland. (Ja jeg vet det i hvertfall er en i området)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

Coachen

Har vurdert den ruta også men fruen er veldig innstillt på Ikea og alt vi trenger der nå så slipper nok dessverre ikke unna.
Turen "over fjellet" gir jo også litt mer rom for testing av bilens kjøreegenskaper enn å dure i 100 hele veien (noe som også trekker MYE mer strøm)

Det står forøvrig 3 stykk I3 på Bilsalongen mellom Skien og Porsgrunn, en hvit, en sølv og en Laurel.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

eirikjac

Sitat fra: Coachen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:20
Har vurdert den ruta også men fruen er veldig innstillt på Ikea og alt vi trenger der nå så slipper nok dessverre ikke unna.
Husk at du har fire sommerdekk i bagasjerom/baksete, så det er ikke mye plass igjen til store ting fra IKEA.
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

Tinhlevan

Sitat fra: Coachen på mandag 03. mars 2014, klokken 17:49
Fant ikke igjen tråden hvor jeg tok opp dette sist så låner denne istede...

Til lørdag skal jeg hente min I3 hos Bavaria på Skøyen.
Bilen skal være full ladet men turen hjem til Skien blir nok akkurat for lang med dagens temperaturer (140km)
Den "beste" løsningen blir da ett besøk på Ikea Slependen så fruen får luftet seg litt mens bilen lades opp til 100% igjen.
Derfra og hjem er distansen 117km, det burde jeg klare på Eco+ mode?
Kjører jo over Hvittingfoss/Svarstad/Siljan så det blir endel bakker opp og ned men dette retter seg vel ut med regenerering?

Hvor lang tid må jeg regne med å lade på Ikea for å få bilen tilbake til 100%, bilen har kjørt litt over 20km når jeg kommer dit


Jeg hadde en tilsvarende tur(150 km). Drammen-Halden med ladestopp i Fredrikstad, og på vei hjem med ny hurtigladestopp ble det en del lengre pause. Lading går megatregt på slutten, samme hva slags lader du bruker. Men 2-3 timer på IKEA da har du nok full lading igjen om du bare har kjørt 20 km. fra Skøyen.

Vind

Sitat fra: Coachen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:20
Har vurdert den ruta også men fruen er veldig innstillt på Ikea og alt vi trenger der nå så slipper nok dessverre ikke unna.
Turen "over fjellet" gir jo også litt mer rom for testing av bilens kjøreegenskaper enn å dure i 100 hele veien (noe som også trekker MYE mer strøm)
Fortum har åpnet Hurtiglader på Liertoppen, og det er også en i Drammen nå, så du har mulighet til å toppe opp i noen minutter der.  Den på Liertoppen krever Fortum Brikke, men de leverer raskt, jeg fikk min neste dag.  Da har du litt mere å gå på. 

Ellers er det meldt 6 grader og tørt - det er bra for rekkevidden.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Coachen

Sitat fra: Vind på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:13
Sitat fra: Coachen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:20
Har vurdert den ruta også men fruen er veldig innstillt på Ikea og alt vi trenger der nå så slipper nok dessverre ikke unna.
Turen "over fjellet" gir jo også litt mer rom for testing av bilens kjøreegenskaper enn å dure i 100 hele veien (noe som også trekker MYE mer strøm)
Fortum har åpnet Hurtiglader på Liertoppen, og det er også en i Drammen nå, så du har mulighet til å toppe opp i noen minutter der.  Den på Liertoppen krever Fortum Brikke, men de leverer raskt, jeg fikk min neste dag.  Da har du litt mere å gå på. 

Ellers er det meldt 6 grader og tørt - det er bra for rekkevidden.

Problemet med en hurtiglader er vel at den kun lader hurtig opp til 80% og der er jeg vel omtrent når jeg når Drammen.
Går nok for Ikea planen dessverre...
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Tinhlevan

#27
Sitat fra: Vind på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:13
Sitat fra: Coachen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:20
Har vurdert den ruta også men fruen er veldig innstillt på Ikea og alt vi trenger der nå så slipper nok dessverre ikke unna.
Turen "over fjellet" gir jo også litt mer rom for testing av bilens kjøreegenskaper enn å dure i 100 hele veien (noe som også trekker MYE mer strøm)
Fortum har åpnet Hurtiglader på Liertoppen, og det er også en i Drammen nå, så du har mulighet til å toppe opp i noen minutter der.  Den på Liertoppen krever Fortum Brikke, men de leverer raskt, jeg fikk min neste dag.  Da har du litt mere å gå på. 

Ellers er det meldt 6 grader og tørt - det er bra for rekkevidden.

Den på Liertoppen er kun semi,type2 til i3. Hurtiglader er chademo.
Men den i Drammen fra grønn kontakt er combo hurtiglader-:)

Coachen

Da var turen Ikea Slependen - Skien unnagjort.
Ved start så viste bilen at jeg ville klare det med 5km margin.
Det så en liten stund mørkt ut opp bakkene før Siljan men når nedstigningen startet så rettet det seg opp :-)
Vi endte på 9km igjen når vi var hjemme så resultatet ble 4km bedre enn det bilen forutså.

Kjørte hele veien med Eco pro+ på og avslått varmeapparat da det var +7 grader.
Lå i 90 km/t langs E18 i litt over 5 mil mens resten av ferden gikk på svingete veier i 60 til 80 km/t.

Adaptiv cruise controll er genialt!
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Vind

Sitat fra: Coachen på lørdag 08. mars 2014, klokken 17:38
Da var turen Ikea Slependen - Skien unnagjort.
Ved start så viste bilen at jeg ville klare det med 5km margin.
Det så en liten stund mørkt ut opp bakkene før Siljan men når nedstigningen startet så rettet det seg opp :-)
Vi endte på 9km igjen når vi var hjemme så resultatet ble 4km bedre enn det bilen forutså.

Kjørte hele veien med Eco pro+ på og avslått varmeapparat da det var +7 grader.
Lå i 90 km/t langs E18 i litt over 5 mil mens resten av ferden gikk på svingete veier i 60 til 80 km/t.

Adaptiv cruise controll er genialt!
Gratulerer med ny bil! 

Flott at turen gikk bra, du var jo heldig med været. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA