Hovedmeny

Langtur mellom storbyene

Startet av østfolding, tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

østfolding

Blir spennnede å se hvordan i3 klarer seg på langtur mellom storbyene når flere Combo-ladesasjoner kommer på plass de neste månedene.

Dersom utbyggingen går etter planen på hurtigladekartet på Ladestasjoner.no, ser det ut som vi fra østlandet fra og med juni kan dra over de syv fjell til Bergen på 3 hurtigladinger. Ved start i og rundt Oslo sentrum vil jeg tro at 30 minutters lading (når det er plussgrader) holder i Hønefoss, Gol og Eidsfjord. Enig?

Noen som melder seg til å være prøvekanin? :)

http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Tinhlevan

Det hadde vært gøy. Ikke noe i veien for å kjøre flere på samme rute for å se sanntidsforbruket på hvert enkelt bil.
Tror ved pluss grader at man skal kunne klare den laderuten:-)

bromm

Hele E-39 (som nå kalles EL-39) vil allerede i 2014 være klar for å kjøre hele veien langs vestlandet fra Trondheim via Bergen/Stavanger til Kristiansand :D Det er maksimum 10 mil mellom hver hurtiglader på den ruta...

Les om gladnyheten her: http://elbil.no/ladestasjoner/1177-stor-glede-over-el-39-pa-vestlandet

jkirkebo

Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:34
Blir spennnede å se hvordan i3 klarer seg på langtur mellom storbyene når flere Combo-ladesasjoner kommer på plass de neste månedene.

Dersom utbyggingen går etter planen på hurtigladekartet på Ladestasjoner.no, ser det ut som vi fra østlandet fra og med juni kan dra over de syv fjell til Bergen på 3 hurtigladinger. Ved start i og rundt Oslo sentrum vil jeg tro at 30 minutters lading (når det er plussgrader) holder i Hønefoss, Gol og Eidsfjord. Enig?

Ikke jeg. Du må lade til 100% både i Gol og Eidsfjord for å ha en sjanse, spesielt siden du brenner av nesten 4kWh bare på stigningen fra Gol til Skiftessjøen. Og jeg har ingen tro på at du får ladet til 100% på 30 minutter, jeg tipper det fort tar 60 minutter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bromm

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 23:55
Ikke jeg. Du må lade til 100% både i Gol og Eidsfjord for å ha en sjanse, spesielt siden du brenner av nesten 4kWh bare på stigningen fra Gol til Skiftessjøen. Og jeg har ingen tro på at du får ladet til 100% på 30 minutter, jeg tipper det fort tar 60 minutter.

...og hvordan vet du dette med 4kWh, jkirkebo - du som ikke engang har prøvekjørt i3 enda ?? Har du "regnet" på dette - eller vet du det ?? Du synes også ha en inngående kjennskap til hurtiglade-egenskaper til væskeregulerte (16-21 grader C) batteri-pakker på 18,8 kWh - har du prøvd det også (med SAE CCS Combo), eller skal du fortsette med din sedvanlige "har ingen tro på"....

jkirkebo

Sitat fra: bromm på onsdag 05. februar 2014, klokken 00:06
...og hvordan vet du dette med 4kWh, jkirkebo - du som ikke engang har prøvekjørt i3 enda ?? Har du "regnet" på dette - eller vet du det ?? Du synes også ha en inngående kjennskap til hurtiglade-egenskaper til væskeregulerte (16-21 grader C) batteri-pakker på 18,8 kWh - har du prøvd det også (med SAE CCS Combo), eller skal du fortsette med din sedvanlige "har ingen tro på"....

Ja, jeg har regnet på det. Formelen for potensiell energi er meget enkel. Vekt ganger høydemeter ganger 9,8 delt på 3.600.000 gir energi i kWh. Selv ikke en i3 kan bryte fysikkens lover ;)

1300kg opp 1050 høydemeter er 3,71kWh, i tillegg må vi ta med motorens/inverterens virkningsgrad. Om vi sier 92-93% kommer vi ut med ganske nøyaktig 4kWh.

Væskeregulert har mindre betydning på sommeren, da er pakka uansett varm nok. Jeg har hurtigladet nok Leaf og Tesla (som også er væskeregulert) til å vite at ladehastigheten synker DRASTISK når man passerer 80-90%. Skal man snike seg unna det må man ha batterier med svært stor effekttetthet, som Lithium titanate batteriene som finnes i 10,5kWh-utgaven av iMiEV i Japan. Ulempen med disse er for lav energitetthet om man vil ha god rekkevidde.

I Leafen synker ladehastigheten allerede når man passerer ca. 50% SOC. Ved 80% er den nede i ca. halvparten av det den startet på. Helt på slutten er man nede i mindre enn det den innebygde 3,3kW laderen kan gi.

Så inntil noen har testet å lade en i3 med 5-10% igjen på batteriet opp til 100% og avgitt rapport her stiller jeg meg tvilende til at det går på en halvtime ja. Men nå finnes det både i3 på veien og Combo-hurtigladere i drift så det drøyer sikkert ikke lenge. Om noen lader fra f.eks 30% spiller ingen rolle, det under der kan vi estimere ganske bra så lenge start-ladeeffekten blir rapportert.

bromm

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. februar 2014, klokken 01:19
I Leafen synker ladehastigheten allerede når man passerer ca. 50% SOC. Ved 80% er den nede i ca. halvparten av det den startet på. Helt på slutten er man nede i mindre enn det den innebygde 3,3kW laderen kan gi.

Ja Leafen, ja - den som ikke har "Liquid Cooling", noe som definitivt vil kunne tillate å kjøre på full guffe, selv etter at man har passert 50%

...vel vel, vi får se ;)

Rio

Sitat fra: bromm på onsdag 05. februar 2014, klokken 02:26
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. februar 2014, klokken 01:19

Ja Leafen, ja - den som ikke har "Liquid Cooling", noe som definitivt vil kunne tillate å kjøre på full guffe, selv etter at man har passert 50%

...vel vel, vi får se ;)

Det handler ikke om "liquid cooling", men fordi batterier er kjemiske, og det er begrenset hvor raskt ionene beveger seg når batteriet er mer ladet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Vind

Det er selvfølgelig ett morsomt eksperiment - men ett stykke fra det i3 opprinnelig er tiltenkt. 

Jeg tror kommentarene om ladehastighet er korekte, man kan lhurtiglade en del, men ikke alt - så noen av distansene her vil være helt på kanten av hva man kan greie, så det er mulig man må legge inn en overnatting, eller bedre middag på f.eks Geilo - men da forsvinner vel litt av den opprinnelige ideen.

Nå har mine uker i en i3 gitt meg positive overaskelser på rekkevidde, spesielt om man virkelig kjører med sparefoten - nå har det blitt + grader i Oslo, og forbruket (i kWh/km) sank betraktelig bare ved at temperaturen gikk til +4 fra -3.

Hastighet er det siste punktet. Jeg ser at forbruket når man kjører i 35 km/t er mindre enn halvparten av forbruket i 70 km/t, da man reduserer effekten av luftmotstand.  Så teoretisk rekkevidde kan da økes betraktelig ved å sneile seg frem.  Dette gjør imidlertid den praktiske nytten av en slik test lav. Skal man gjennomføre ett slikt stunt bør det holde omtrent fartsgrensen.

- eller selvfølgelig kjøre en Tesla da  :D
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Ser man bort fra tidsbruken (og har litt erfaring så man kan beregne både forbruk og ladetid) kan langtur med elbil med "lite" batteri være en særdeles hyggelig opplevelse.
Kjørte tur-retur Gøteborg (riktignok hadde jeg noen dager på hytta på Rossö før jeg kjørte videre dit) via hurtiglader på Orust.
Flotte veier som jeg ellers aldri ville kjørt. Tempoet innbyr til avslappende kjøring, og det blir totalt sett en bedre opplevelse enn når man peiser på i 130km/t i venstrefeltet!

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8501.0

Eneste aberet jeg sitter igjen med fra langturer med Leaf er at 14 mil til hytta i 100-sone er akkurat litt for langt med Leaf`en. Man er nødt til å hurtiglade på veien, og å begrense seg litt hastighets-messig.
Rossö-Gøteborg som var rundt 18-19 mil med min rute var faktisk en bedre opplevelse. Tror topografien var flatere, og jeg visste jeg måtte lade helt opp. I tillegg var det mye 60-80-sone på småveiene man måtte kjøre, noe som får forbruket drastisk ned (å kjøre i 70-80km/t i 100-sonen er totalt uaktuelt!)
Oslo-Rossö trenger jeg ikke lade helt opp, og da blir det til at man sitter og vurderer marginer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. februar 2014, klokken 06:53
Ser man bort fra tidsbruken (og har litt erfaring så man kan beregne både forbruk og ladetid) kan langtur med elbil med "lite" batteri være en særdeles hyggelig opplevelse.

Det var en fin tur du beskrev i tråden. Har selv hytte i Havstensund, og kommer vel til å kjøre i3 dit, ikke minst for å prøve en gang. Ideen med å ta seg tid på landeveien parallelt er jo god, det kan man jo på gamle E6 gjennom Norge også. 

Har du en link til svenske hurtigladere?

Øyvind.h

Sitat fra: Vind på onsdag 05. februar 2014, klokken 07:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. februar 2014, klokken 06:53

Det var en fin tur du beskrev i tråden. Har selv hytte i Havstensund, og kommer vel til å kjøre i3 dit, ikke minst for å prøve en gang. Ideen med å ta seg tid på landeveien parallelt er jo god, det kan man jo på gamle E6 gjennom Norge også. 

Har du en link til svenske hurtigladere?
Havstensund er et nydelig område! Hender vi drar nedover dit med båten for å tanke opp, og har den vinterlagret hos GMB etter en del motortyverier hos oss senere år.

Av hurtiglading nedover til Rossö (og videre til Gøteborg) har jeg testet fem stk. Marche ved Moss, Nissan i Sarpsborg,  Svinesundparken, Orust (Henån) og Gatubolaget sin i Gøteborg.
Ingen av disse hadde CCS når jeg kjørte der i fjor, men jeg vil tro det har endret seg eller endrer seg raskt. Dog litt skeptisk til den på Orust, for det var et lokalsamfunn-initiativ. Kjører du dit så ta en titt på den elektriske snekka i havna med solceller på taket :)

Svinesundparken er 10 mil ca fra Oslo, og med i3s rekkeviddeindikator går det som en lek. Jeg tror det er Ishavsveien som drifter den på Svinesund. Hør med dem når de utvider med CCS.
Derfra til Havstensund er det vel bare noe sånt som 6-7 mil?
Leaf`en er en perfekt hyttebil på sommeren ift kjøring til/fra lokalbutikken, tur/retur Strømstad/Grebbestad etc. Trenger jo ikke mer enn den rekkevidden når man er der på sommerferie :)

http://www.uppladdning.nu/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: bromm på onsdag 05. februar 2014, klokken 02:26

Det tror jeg ikke. Temperaturen øker normalt ikke veldig mye under hurtiglading. Typisk en strek på Leafen, og man starter normalt med 5 på sommeren. 6 har vist seg optimalt mhp. hurtigladehastighet. Om noe så gjør altså temperaturøkningen at ladehastigheten kan opprettholdes lengre på Leaf.

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. februar 2014, klokken 07:49
http://www.uppladdning.nu/
Takk for link - nå ble vel turen litt "Off Topic" i forhold til trådstart, men det er jo greit å diskutere forskjellige "langturalternativer" og erfaringer med de forskjellige hurtigladerne.  Nå er det allerede hurtiglader for i3 i parkeringshuset i Fredrikstad - men spørsmålet er om hele turen går på ett strekk, 18.2 mil bør nok gå sommerstid, får se om jeg har nerver til det...

Ellers blir det vel hvertfall 3 hurtigladere til på strekningen tilpasset i3, e-up og e-golf, så det blir bedre til sommeren.

Øyvind.h

18 mil i 100-sone ville jeg ikke forsøkt meg på. Da må du kjøre alt for sakte for å komme frem, og det er sånt som gir elbilister dårlig rykte :)

Leaf`en kan sikkert klare 12-13 mil teoretisk om jeg legger cruise på ca 95km/t om sommeren, men det er fra 100%-0%. 18 mil tror jeg blir for mye, også for i3. Hadde vi derimot snakket 70-sone så vil jeg tro det kanskje hadde gått med i3.

Problemet er ikke om du akkurat kommer frem eller ei, men at marginene er alt for små (om de skulle vært på pluss-siden). Du har ikke rom for at noe uforutsett oppstår. I tillegg er det ingen nødløsninger. Dvs. det er langt mellom hurtigladerne. Klart du kan stoppe på en bensinstasjon og spørre om å få låne schuko, men jeg vil heller anbefale å ta en kjapp stopp på en hurtiglader :)
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA