Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

pberg

I går ville ikke ladekabelen ut av bilen, så jeg måtte dra i den blå knotten i bakdøra. Den satt ekstremt godt fast, og jeg måtte bruke et skrujern til å bikke den nok ut til å få tak i den. Noen andre som har hatt dette problemet?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2015, klokken 08:25
I går ville ikke ladekabelen ut av bilen, så jeg måtte dra i den blå knotten i bakdøra. Den satt ekstremt godt fast, og jeg måtte bruke et skrujern til å bikke den nok ut til å få tak i den. Noen andre som har hatt dette problemet?
Prøvde du å resette både bil/lås og pumpe/boks?
Det kan ikke være meningen at vi skal bruke nødløsningen så ofte som det virker som flere gjør her inne?
Jeg har satt den fast 5-10 ganger og har alltid fått den ut ved å resette bil, låst igjen og opp, og/eller strømkilden.

Problemet er at bilen ikke har oppfattet at ladingen er over. Så enkelte ganger er det nok å skru på ladingen igjen, for så å skru av, men hvis pumpe er ødelagt så må den eller bilen resettes.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Jeg prøvde å skru av og på bilen, låse og åpne den, samt ta strømmen på ladekladden. Ingen reaksjon. Jeg ventet ikke noe tid mellom disse forsøkene, da jeg hadde det litt for travelt til ordentlig feilsøk på dette...

Hvordan definerer du resette bil?

Pumpe?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2015, klokken 11:11
Jeg prøvde å skru av og på bilen, låse og åpne den, samt ta strømmen på ladekladden. Ingen reaksjon. Jeg ventet ikke noe tid mellom disse forsøkene, da jeg hadde det litt for travelt til ordentlig feilsøk på dette...

Hvordan definerer du resette bil?

Pumpe?
Resetting har 2 nivå. 2. Låse bilen, 1. Låse bilen og vente ca 20 min... (først da startes alt opp på nytt når du skrur på).
"Pumpe" er hvis du bruker en ladestasjon, og disse har normalt en rød nødknapp. Det er vært siste utveg for meg 2 ganger. Da løser bilen ut pluggen.
Jeg har ikke nok tallgrunnlag, men jeg har kun hatt problemer med defekt/delvis defekt ladestasjon, så jeg antar derfor at problemet ligger der, og ikke i bilen. Som andre har nevnt hender det at det kan være mekanisk vanskelig å både låse og låse opp enkelte kontakter. Da hjelper det å holde den vinkelrett inne når den skal låse/låse opp. (den type problem har jeg kun hatt med 32A AC lading)

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2015, klokken 16:57
Dette var med originalkladden hjemme.
Da kvalifiserer det absolutt til å være i denne tråden  :)
Har du funnet noen forklaring på hvorfor det oppstod?

pberg

Nei, og nå låser den ikke kontakten k bilen, og starter ikke lading. Det blinker noen sekunder gult, så blinker det rødt, og står "mains power too low"  i instrumentpanelet...  Kladd eller bil, tro? Kladden har stått i samme kontakt mer eller mindre kontinuerlig siden jeg fikk bilen, inne i garasjen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bromm

Akkurat, ja - det kunne jeg nesten ha fortalt deg på forhånd  :( Ved situasjoner der nødutløseren har blitt benyttet så vil jeg sterkt anbefale å få sjekket opp utløsermekanismen av verksted i ettertid. Dette "plast-tråd"-systemet er desverre så dårlig at det bør modifiseres, fordi vekten og stivheten til denne plast-tråden kan gi problemer med at låsemekanismen ikke går skikkelig i lås etter at nødutløseren har vært brukt. Les mer detaljer i det andre avsnittet av dette innlegget: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24480.msg413926.html#msg413926

Hvis man virkelig står fast uten å få ladet, så kan du få åpnet dekslet og evt. hekte av den blå tråden som beskrevet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24480.msg414033.html#msg414033

pberg

Det var jo nesten umulig å få dratt i knotten også, den satt fast i plasten under skum-klumpen. Så jeg kan jo forstå at dette systemet ikke er helt patent...  Det går ikke an å komme til fra innsiden?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2015, klokken 18:29
Nei, og nå låser den ikke kontakten k bilen, og starter ikke lading. Det blinker noen sekunder gult, så blinker det rødt, og står "mains power too low"  i instrumentpanelet...  Kladd eller bil, tro? Kladden har stått i samme kontakt mer eller mindre kontinuerlig siden jeg fikk bilen, inne i garasjen.
Jeg tror du har problemer med begge, og må ta kontakt med BMW. Nødutløseren ser ut til å lage problemer for mange, og må sikkert fixes på verksted.
Standardladeren kan ha tatt kvelden på en slik måte at bilen ikke slapp kontakten. Så den må sannsynligvis også byttes? Verksted finner sikkert ut av det. Har ikke hørt eller lest om tilsvarende case før deg.

pberg

Jeg vippet av dekselet, men jeg var ikke i stand til å se den blå tråden. Hvor skal den være festet?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bromm

Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2015, klokken 19:40
Jeg vippet av dekselet, men jeg var ikke i stand til å se den blå tråden. Hvor skal den være festet?
På denne videoen (@02:00) så kan man se den blå tråden, samt den solenoidbaserte låsen, som i dette tilfelle skal byttes (men hvor teknikeren ikke har den nye pakningen, som også BØR/MÅ byttes). På siden av selve låsemekanismen er det en liten svingarm, som hullet på den blå tråden skal festes i. Svingarmen må gå helt fritt tilbake for at låsen skal kunne gå skikkelig i lås, men siden den blå tråden er stiv og tung, så skjer ikke dette hvis man først har dratt i tråden. Hvis man tar av det sorte dekk-dekslet "rundt" kontaktene så kommer man til denne låsen uten å ta av bakskjermen. Der kan man enten prøve å hjelpe svingarmen i rett posisjon, eller gjøre som jeg gjorde: bare rive av den blå løkka fra armen...

http://youtu.be/gtBRfRogzTg

LMOR

Men hvis du gjør dette selv, hva sier BMW da? Hva med neste gang den sitter fast?
Det er vel bedre å la verkstedet finne ut hva som bør gjøres?

pberg

Bilen er nå avlevert på Bavaria, så få de se på saken. De hadde aldri hørt om dette problemet før, i hvert fall ikke de som satt i mottaket.

Men uansett. Jeg tok av det tynne dekselet som ligger rundt selve kontaktene, men kunne ikke se denne blå tråden. Må du av med noe mer deksel, eller løsne selve kontakten?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. november 2015, klokken 06:07
Men hvis du gjør dette selv, hva sier BMW da? Hva med neste gang den sitter fast?
Det er vel bedre å la verkstedet finne ut hva som bør gjøres?
Hvis man bruker nødutløser, så finner man ikke ut problemet med låsing før påfølgende lading - og da kan man fort stå der i ødemarken med tomt batteri. Det er da man evt. bør gjøre dette. Hvis man har nok SoC når man oppdager at kontakten ikke blir låst, så kjører man selvfølgelig til verkstedet. For meg personlig så skjedde dette i Vestby sør for Oslo (580 km hjemmefra), og Storlien, Sverige (93 km hjemmefra), så da var det rimelig uaktuelt å ringe veihjelp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA