Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

Jorgensen

Sitat fra: bardake på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:49
Fikk bilen for ca 3 uker siden.

DAB radioen faller ut hele tiden (har DAB i en X3 også, som er langt mer stabil på de samme strekningene).

Byttet til vinterdekk i helgen, og så da at BMW hadde solgt meg vinterdekk med datomerking uke 17 2014. Dvs 1,5 år gamle dekk til helt ny bil......De argumenterer jo med at dekk eldre enn 5 år skal byttes pga alder, så da er jo 30% av tiden allerede brukt opp... Fjorårsdekk pleier ellers å bli solgt med rabatt.... Klaget, og venter foreløpig på tilbakemelding....

Eller er jeg tipp topp fornøyd :-)

Jeg fikk en i3 lånebil når jeg hadde min i3 på software oppdatering. Merket at DAB radio var mye dårligere enn på min bil, og så etterpå at antennepisken på taket ikke var montert. Jeg tror det var grunnen til dårlig DAB-mottak.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

GelpMan

Sitat fra: LMOR på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:43
Jeg fikk olje/svetteflekker midt under bilen bak, og måtte bytte hele girkassen.

Bilen min er inne for bytte av Aktuator på girkassen. Dette var en "tilbakekalling" fra BMW i følge min servicetekniker... Sikkert ikke relatert, og jeg vet ikke hva denne delen har som oppgave på girkassen. Men siden den skal byttes må det jo være en svakhet med den aktuelle delen. (tror det gjelder biler fra tidlig produksjon, og at biler av nyere modell ikke er underlagt tilbakekallingen)

LMOR

Kanskje det var min som ble sendt til Tyskland for å finne ut hva årsaken var, og dermed ble svakheten på eldre biler identifisert  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

GelpMan

Sitat fra: LMOR på mandag 02. november 2015, klokken 10:27
Kanskje det var min som ble sendt til Tyskland for å finne ut hva årsaken var, og dermed ble svakheten på eldre biler identifisert  ;)

Kansje det...  ::) ::)

Kanon

Hm, vår bil har plutselig fått mye dårligere regeneringsbrems. Må stadig bruke bremsepedalen der vi ikke brukte den før. Ikke har det vært glatt eller spesielt kaldt heller, 2-3 varmegrader sånn omtrent. Både kona som bruker den daglig og jeg som kun sporadisk bruker den merker det godt.

En annen rar ting vi har opplevd er at kona har gått ut av bilen med nøkkel i lomma (comfort acces). Jeg som kjører får straks beskjed med lyd og varsel om at bilen mangler nøkkel og ikke kan kjøres. Likevel fungerer bilen som bare det!  Dog kun kjørt ca 50-60 meter unna for og parkere.

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: Kanon på torsdag 05. november 2015, klokken 20:54
Hm, vår bil har plutselig fått mye dårligere regeneringsbrems. Må stadig bruke bremsepedalen der vi ikke brukte den før. Ikke har det vært glatt eller spesielt kaldt heller, 2-3 varmegrader sånn omtrent. Både kona som bruker den daglig og jeg som kun sporadisk bruker den merker det godt.

En annen rar ting vi har opplevd er at kona har gått ut av bilen med nøkkel i lomma (comfort acces). Jeg som kjører får straks beskjed med lyd og varsel om at bilen mangler nøkkel og ikke kan kjøres. Likevel fungerer bilen som bare det!  Dog kun kjørt ca 50-60 meter unna for og parkere.
Her er det vel muligens to enkle forklaringer:
1. Bilen varsler om at temp er under 3 grader fordi det kan være glatt. Kanskje "hjernen" (altså DOS'en) tar hensyn til det ?
2. Kona (som bruker bilen til vanlig) blir kanskje foretrukket av bilen (no offense) - kanskje hun atpåtil setter seg inn i bilen først  ;D

Truls Martin

Har du nylig satt på vinterdekk?
Jeg opplever at regen blir dårligere av det, pga den myke gummiblandingen opplever bilen at det slipper ved pådrag/regen og dermed reduseres den fordi bilen tror det er glatt
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

Sitat fra: bromm på torsdag 05. november 2015, klokken 21:53
2. Kona (som bruker bilen til vanlig) blir kanskje foretrukket av bilen (no offense) - kanskje hun atpåtil setter seg inn i bilen først  ;D
Du skal være rimelig sikker på av det finnes en nøkkel til hvis du kjører videre etter en slik advarsel.
Bilen kan kjøre videre uten noen nøkkel, men du får ikke startet den igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Sitat fra: bromm på torsdag 05. november 2015, klokken 21:53
Sitat fra: Kanon på torsdag 05. november 2015, klokken 20:54

Her er det vel muligens to enkle forklaringer:
1. Bilen varsler om at temp er under 3 grader fordi det kan være glatt. Kanskje "hjernen" (altså DOS'en) tar hensyn til det ?
2. Kona (som bruker bilen til vanlig) blir kanskje foretrukket av bilen (no offense) - kanskje hun atpåtil setter seg inn i bilen først  ;D

1. Vi har kjørt bilen ved kaldere vær uten og ha mistet regenering.
2. Ja hun satt først i bilen, og ja jeg tror bilen liker henne bedre >:( men da burde jo den ikke kjøre fra henne!

Sitat fra: Truls Martin på torsdag 05. november 2015, klokken 22:21
Har du nylig satt på vinterdekk?
Jeg opplever at regen blir dårligere av det, pga den myke gummiblandingen opplever bilen at det slipper ved pådrag/regen og dermed reduseres den fordi bilen tror det er glatt

Det er noen uker siden vi satte på vinterdekk, merket ikke en umiddelbar forskjell nei.

LMOR

Sitat fra: Kanon på fredag 06. november 2015, klokken 09:00
2. Ja hun satt først i bilen, og ja jeg tror bilen liker henne bedre >:( men da burde jo den ikke kjøre fra henne!
Jo, hvis hun forlater bilen f.eks. i et lyskryss, så er det bedre at du kan kjøre til et sted du kan parkere, ringe henne, og få tak i nøkkelen (hvis du da ikke allerede har den andre med deg).
Dette er en "safety feature" på alle nøkkelfrie biler, og ikke en feil.

Det finnes derimot mange historier der noen låner en bil, enten privat eller hos forhandler. Kjører en times tid. Stopper og ...,
På BMW får du en klar beskjed umiddelbart hvis nøkkelen forsvinner, i stedet for å få den beskjeden når du skal starte opp igjen (som i en del andre biler).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Sitat fra: Kanon på torsdag 05. november 2015, klokken 20:54
Ikke har det vært glatt eller spesielt kaldt heller, 2-3 varmegrader sånn omtrent.

3 plussgrader er vel det kritiske punktet for når det typisk kan være glatt. Vegbanen kan være kaldere enn litt opp i luften der måleren er, derfor går da også alarmen i bilen på +3 celsius.

Vi har merket akkurat det samme, så det er nok temperaturen som gjør det. Kjekk funksjon.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Kanon

Fikk lov av kona og prøve bilen igjen idag  ;D og prøvde derfor og kjøre ned en lang bratt bakke for og teste regen. Ca 85 km/t  slapp gasspedal og så på måleren: går opp sakte til ca 35 kw og øker til maks ca 53kw ved omtrent 50 km/t før den gradvis går ned igjen.
Tørr fin asfalt, ca 5 varmegrader og flere forsøk. Bil motor og batteri regner jeg med var driftsvarme etter 20 km og 400 høydemeter. Er det noen andre som har tall og vise til?

LMOR

Ser riktig ut, og hører ikke lengre hjemme i denne tråden. Det finnes flere eldre regen tråder med tall.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Ja kanskje feil tråd, burde vel vært i ting jeg lurer på..
Men denne her er adskillig høyere og over et lengre hastighetsspenn enn vår  er for tiden:



Har ellers googlet og funnet ut at flere har hatt samme opplevelse av variabel regen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA