Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vi burde hatt en Sport-knapp

Startet av eadie, søndag 02. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

eledille

Sitat fra: jog på torsdag 06. februar 2014, klokken 00:34
Var en tur til Gøteborg etter Elon møtet, der det var henvist til at ladeproblemer hadde med norsk el system å gjøre. I Gøteborg ladet jeg med 400V 16A i hotell garasjen. Om morgenen fikk jeg ikke kontakt med bilen via appen.  Fikk da litt dårlig følelse og tok en tur ned i garasjen. 
Der var bilen nesten tom for 12V og fikk alle feilmeldinger  need service og low 12v.  Fikk tilslutt rebootet bilen og startet.

Jeg bruker Salto lader til daglig og har da aldri hatt problemet.  Når jeg derimot har brukt umc så har jeg begge gangene jeg har latt kabel stå i etter at den er ferdig ladet fått problem med 12V.  (da med blå)

Oi! Det var ikke bra, jeg hadde regnet med at svensk 400 V ville virke. Meld inn!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Real EoN

Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

jog

Ble meldt inn.  Nei sikringen var ikke gåen.  Det er det vanlige at om du lader helt opp og lar den stå så tømmes 12v bat.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

K

Leit, men ikke helt overraskende å lese at UMC gir problemer på andre strømkilder enn 10/16A Schuko. Selv fikk jeg i dag en (13A) Mennekes ladekabel som forhåpentligvis eliminerer mitt problem med den el-kursen jeg har nå, men dette betyr vel at det ikke nødvendigvis er så mye vits i å legge opp 32A kurs i garasjen før ny firmware og/eller ny UMC som virker som det er meningen at den skal er på plass?

BTW, her er mail jeg fikk fra Tesla Motors i dag:

We recently provided a software update to our Norwegian customers which improves the reliability of charging in many situations. We have been monitoring extremely closely the charge data for all Model S in Norway, before and after the software update, and we are pleased to observe that the improvements for most customers have been significant. Yet, there are some particular parameters in your usage that the latest firmware does not address 100%. Your vehicle has detected what appears to be an unexpected voltage on the neutral leg of an AC grid connection recently used with your Model S. If you have not done so already, we recommend you contact an electrician to inspect, evaluate, and possibly correct this connection.

We are committed to provide the best possible experience possible for you, so we would like to provide you with an alternative charging cord which disconnects the neutral line when not in use. This should alleviate some of the difficulties you may have experienced at the end of a charge cycle.

If any problems persist, even with the new charging cord, please contact your local service center to schedule an appointment to bring your vehicle in.

We will do everything possible to address all concerns. We appreciate your support, your feedback and your patience.

Knut Øygard

Jeg fikk Mennekeskabel i dag. Endelig kan jeg starte og stoppe lading fjernt og slippe å springe ned i garasjen hele tida for å dra ut og koble til ledning!

Jeg har 160V potensialforskjell mellom fase og jord. Det skaper alltid feilmelding ved "charging complete" med UMC. Med Mennekeskabelen funker det knirkefritt:-) (sålangt :P)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

K

Høres bra ut, Knut.

Hva er årsaken til slike potensialforskjeller mellom fase og jord, og vil de typisk variere mye fra en dag til en annen? Jeg målte bare 2V DC hjemme i kveld, men det er neppe en garanti for at det er slik "i morgen" også, antar jeg.

eledille

Hvis det er en jordfeil i nærheten så vil fasen med jordfeil dras ned mot null og spenningen på de andre fasene vil skyves opp.

Det er stort slingringsmonn, så vidt jeg har sett regnes alt mellom 90 og 170 V mot jord som greit nok.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eadie


Sitat fra: Knut Øygard på torsdag 06. februar 2014, klokken 23:11
Jeg fikk Mennekeskabel i dag. Endelig kan jeg starte og stoppe lading fjernt og slippe å springe ned i garasjen hele tida for å dra ut og koble til ledning!

Jeg har 160V potensialforskjell mellom fase og jord. Det skaper alltid feilmelding ved "charging complete" med UMC. Med Mennekeskabelen funker det knirkefritt:-) (sålangt :P)

Med andre ord, min åpningspost i denne tråden holder vann. Jeg får bil 12.mars, og kommer til å kreve Mennekes fra Tesla ved utlevering, som forsikring mot dette irriterende problemet
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Knut Øygard

Sitat fra: K på fredag 07. februar 2014, klokken 00:32
Høres bra ut, Knut.

Hva er årsaken til slike potensialforskjeller mellom fase og jord, og vil de typisk variere mye fra en dag til en annen? Jeg målte bare 2V DC hjemme i kveld, men det er neppe en garanti for at det er slik "i morgen" også, antar jeg.

Jeg vet ikke hva årsaken er men det er symmetrisk: ca 160VDC mellom hver av fasene og jord. Jeg har målt flere ganger og denne spenningen er ganske stabil, kanskje +/- 5V.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

sondell

Sitat fra: jog på torsdag 06. februar 2014, klokken 19:41
Ble meldt inn.  Nei sikringen var ikke gåen.  Det er det vanlige at om du lader helt opp og lar den stå så tømmes 12v bat.
Og den var virkelig helt ferdigladet? Så det er sikkert at det ikke har värt strömavbrudd? 

K

Sitat fra: eadie på fredag 07. februar 2014, klokken 11:14

Med andre ord, min åpningspost i denne tråden holder vann. Jeg får bil 12.mars, og kommer til å kreve Mennekes fra Tesla ved utlevering, som forsikring mot dette irriterende problemet

Jepp. Alle som skal lade fra IT-nett (de aller, aller fleste) burde få Mennekes-ladekabel i tillegg til UMC, inntil ny UMC er på plass. Man kan jo fremdeles bruke UMC på tur, og/eller når man vet at man trenger å lade raskere enn 13A og har tilgang til 220V 32A eller 400V trefase.

cairnz

Nå leverer de ut UMC-er med Partnummer 02-A som er "siste" versjon. Foreløpig har denne fungert knirkefritt på alt jeg har kastet på den av kontakter både her og der - start, stopp, skedulert, vedlikehold og trekk fra umc ved oppvarming har fungert 100% hos meg.

Det virker urimelig å kreve en Mennekes-kabel bare fordi man er usikker ...
Elbilist

K

Slik jeg forstår det kan feil med påfølgende tapping av 12V batteriet skje når som helst og hvor som helst, så lenge man er på IT-nett. Hvis man skal lade på et nytt sted (hvis man besøker noen i ferie for eksempel) vet man ikke om problemet vil oppstå, og hvis en nabo får jordfeil(?) kan problemet oppstå også steder man aldri har hatt problemer tidligere.

Det vil også være i Tesla Motors' interesse å få bukt med usikkerheten om bilen fremdeles kan "vekkes til live" etter å ha stått tilkoblet en uke.

De har sikkert fått en god pris på Mennekes ladekablene, og de slipper også å betale mva på kablene. Det er et svært lite tap å ta for Tesla motors å sende med en pålitelig ladekabel ved levering av en bil til 600k.

Når de får rettet feilen i UMC'en bortfaller behovet for Mennekes' kabel.

arv

Både min Think og min Tesla står alltid koblet til lading. Ikke noe problem med at 12 volt batt lades ut.
Hver dag med Teslaen er en glede. Selv om elbiler er merkelig konstruert og bare tar imot strøm fra kullkraftverk.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Teslaguten

Da kom første ladeproblem etter 8500km med problemfritt Teslaliv... Bilen stod 5 dager tilkobla 16V ladepunkt med UMC på Kjevik flyplass. Normal lading, kontakt med bilen på app og lada opp til innstilt nivå. For 2 dager sidan så fekk eg ikkje kontakt lengre, og da eg kom til bilen var 12V batteri dødt. Starta gjenoppliving ASAP ved hjelp av startkabler, og tok kontakt med Tesla Service. Dei fann et stor spenningsvariasjon i sin logg, og da hadde bilen brutt kontakten og påfølgande utladning av 12V batteri. Ikkje holdbart at løysinga må bli at vi koblar fra UMC for å unngå problemet.

Er dette problemet eliminert ved bruk av Mennekes kabel??
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA