Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil - 10A vs 16A

Startet av PLUTO, fredag 10. oktober 2008, klokken 17:04

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg har nå montert PakTrakr i min Saxo og tenkte at jeg skulle legge ut noen bilder slik at andre som vil gjøre det samme, ikke trenger å tenke ut så mye hvordan man kan gjøre det.
Jeg bestilte 4 remotes for 6 batterier. Jeg gjorde en spesialbestilling hvor en remote med ekstra kort ledning og en med ekstra lang ledning, begge disse er for 11 kassen (jeg vil anbefale 17 fot for da kan du ta ned 11 kassen og skifte blokker uten å ta ut ledningen  framme). Den lange er for at den skal rekke frem til 6er kassen og kobles inn på den remoten som er der. Leding går derifra til remote i 3er kassen.
Remotene blir da slik: A og B i 11 kassen, B i 6er kassen og D i 3er kassen. I 3er kassen har jeg også montert amperemåleren. Her måtte jeg slipe litt på metallskinnen for å få den på. Ledningene kan komme ut gjennom luftehullene i boksene, men det må bores hull i 3er og 6er kasse slik at det går ann å koble til ledning fra de øvrige remotes. Det er passe trangt mellom kassen og blokker der hvor vannet kommer inn slik at de ikke beveger seg når du skal sette inn ledningen fra den foregående remote.

De to ledningene fra remote D og strømmåleren går fra 3er kassen og inn i kupéen og kobles på displayet. Det er et ferdig hull i panserveggen bak 3er kassen som passer perfekt. Du kommer da ut rett bak askebegeret. Foreløpig har jeg kun festet displayet med dobbelsidig tape.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Ser spennende ut.

Takk for utfyllende info.

Hvor mye koster en komplett Pacatrack til en slik bil?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. september 2008, klokken 18:53
Hvor mye koster en komplett Pacatrack til en slik bil?

ca 3500 kr med frakt og moms. Det er da med en serieport slik at at man kan ta data inn på PC. Jeg har god kontakt med produsent etter å ha kjøpt ca 15 sett til nå, så jeg kan ordne dersom flere er interessert. Jeg har flere sett på vei i posten nå, men alle er solgt. Skal ha en ny bestilling om ikke så lenge.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Kan noen forklare hvordan disse Pak Trakr'ene fungerer og hva de viser ??? Er de så avanserte at de viser tilstanden på hver enkelt blokk (til tross for at det bare monteres 4 stykker) ??? Er de bare for monitorering eller gjør de noe for feks. å utjevne blokkene også?
Jeg har sett i andre tråder at mange mener de er veldig nyttige, men er de verd prisen ???
Hvis det er så at de bare gir "early warning" om batteriproblemer, er det da noe man kan gjøre for å redde batterier som oppfører seg unormalt, og i tilfelle hvordan?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

#5
Jeg vil prøve å svare så godt jeg kan:

De utjevner IKKE blokkene, selv om det hadde vært meget ønskelig

Det monteres tre remotes i en Think og fire i PSA. Hver remote kan kobles opp til maks åtte blokker. I Think kobler man da mest praktisk en remote som måler femmer rekken og to som måler syver rekkene. I PSA er det kjekkt med en remote for 3er kassen, en for 6er kassen og to i 11er kassen.

De måler kontinuerlig hver blokk og du kan lese dette av på en PC eller direkte på det lille displayet. Du kan lese av støm, totalspenning, spenning for hver blokk, temperatur, Kilo watt, state of charge. Disse data kan lagres i minnebrikke som følger med og lastes over i PC for å se på historikken. Displayet er lite, men gir feilmedlinger dersom den oppdager at det er noe som ikke er som det skal. Det har et eget program for NiCd blokker som vi da bruker (program for flere andre batterityper er innebygget). På grunn av disse feilmeldingene er det forholdsvis enkelt i bruk for en som ikke har så mye peiling på hva man ellers skal se etter.

Om det er verdt prisen er jo opp til den enkelte å vurdere, men jeg mener jo så absolutt det.
1: Jeg er til en hver tid trygg på at alt er som det skal med alle blokkene
2: Jeg får beskjed dersom pakken blir ujevn
3: Jeg får beskjed om det er en blokk som begynner å bli svak eller har "gitt opp"
4: Det er enklere og går mye fortere å skifte ødelagte blokker siden jeg vet nøyaktig hvilken som er dårlig. Jeg kan skaffe ny blokk før jeg tar ned batteriet. Jeg kan dermed skifte det og få det inn i bilen i løpet av noen timer. Bilen står dermed ikke "på verksted" i mange dager.
5: Jeg unngår batterieksplosjon, noe som i mange tilfeller fører til at flere blokker går istykker. Har man uflaks så går alle blokkene i en vannfyllingsrekke og det er dyrt å skifte.

Du kan gå inn på disse linkene og se litt: http://paktrakr.com/ og  http://www.evsource.com/tls_monitoring.php

Negative sider med Pak Trakr, slik jeg ser det:
1. Det er jo litt styrete å montere for man må ha ned batteripakkene og montere det
2. Displayet er lite, men man kan få det over på PC. At displayet er lite gjør ikke noe til daglig bruk, men PC er greit når man holder på med batteritesting slik jeg gjør en del. At displayet er  lite gjør det jo lett å plassere så det er jo en fordel også.
3. Det balanserer ikke blokkene
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

ilmarw

Polestar i bestilling

PLUTO

#7
Jeg har her lagt ved noen PDF med data og logging fra en Clio med 20 blokker. Det er både fra lading og kjøring. Batteridata er blitt delt i to slik at side 11 skal egentlig være forlengelsen av side 1. Jeg har satt loggeren til å logge kun en gang/min derfor litt hakkete grafer. Grafene er laget i Excel. jeg har bare lastet ned de data som er lagret i PakTrakr minnet og lastet dem inn i Excel. Deretter har jeg ryddet litt ved å slette uinteressant informasjon og lagd grafer av data. Nok så enkelt. Dersom noen er flink med makroer til Excel kan denne rydding sikkert gjøres automatisk.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Veldig interresant å kunne lese individuell blokkspenning under alle forhold.

Fant du ut noe mer om blokk 19 (serie 19) Ladegrafen

Den som ikke ville opp i spenning igjen, og som jeg fryktet sang på siste verset?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg gleder med virkelig til å få montert PakTrakr i 106'en så jeg kan lese ut spenning ved belastning - selvom jeg ikke gleder meg til selve monteringsjobben :o
Sett i forhold til Saxo'en så har den kortere rekkevidde, og ladelyset kommer på mye tidligere. Jeg har målt blokkene (ubelastet) både ved full-lading og ved ulike rest-% og blokkene har alltid mindre enn 0,2 volt i forskjell. Derimot er spenningen litt lavere enn Saxo'en ved full, og jeg har inntrykk av at 106'en har kortere ladetid - uten at jeg har målt det vitenskapelig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. november 2008, klokken 12:36
Fant du ut noe mer om blokk 19 (serie 19) Ladegrafen

Den som ikke ville opp i spenning igjen, og som jeg fryktet sang på siste verset?
Jeg har ikke hatt tid til å se mer på den bilen, men jeg vil holde deg oppdatert når jeg kommer så langt
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Vi har nå logget batteriene på nytt på den Clio som er gitt grafer på tidligere og de viser seg fortsatt likt med forrige test. Det har altså ikke vært slik at vi så en celle gi seg i det spenningsfallet som skjer ved overgang til overlading. litt mystisk, for blokkene fungerer greit selv om de har litt rar ladekurve
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: PLUTO på fredag 28. november 2008, klokken 10:49
Det har altså ikke vært slik at vi så en celle gi seg i det spenningsfallet som skjer ved overgang til overlading. litt mystisk, for blokkene fungerer greit selv om de har litt rar ladekurve
??? ???

Eeeh. Kunne du prøvt en gang til på siste setning. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. november 2008, klokken 11:54
Eeeh. Kunne du prøvt en gang til på siste setning. ;)

Kan ikke skjønne at du sliter med den ;D ;D

Det var jo slik at noen blokker tidlig gikk opp i spenning, men falt mye ned igjen når bilen gikk over til overlading. Der etter kom de seg aldri opp i den samme høye spenningen igjen. En teori var da at det kunne være at de blokkene viste sine aller siste "livstegn" når vi logget den første gang. Det at de først kom opp i grei spenning (over 8V) men ikke kom dit ved overladingen kunne tyde på at en celle ble ødelagt. Nå har det vist seg at det ikke var tilfelle for den samme blokk viser nå etter flere  oppladinger og urladinger samme ladekarakteristikk. Det ser altså ut som om de blokkene "trenger" 16A lading for å komme så høyt i spenning, når ladingen går ned i strømstyrke faller også spenningen på dem. Vi får ta dem ut og se hvordan de viser seg i test utenfor bilen ved vanlig 10A lading.
Dette ble litt langt, men jeg håper det ble litt mer klart det jeg skrev nå. ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Mye bedre, men forstår det slik at gjeldene blokker aldri passerer stor mer enn 8, 0 volt, noe som ikke er et bra tegn.

Ellers har jeg et par tips etter at jeg selv har montert Paktracr: ( Tror jeg staver dette forskjellig hver gang )

Første tips: Klipp av alle kabelskoene på remotene, bortsett fra den på den sorte kabelen. (Den sorte kabelskoen har innmontert 0,25A hurtigsikring)
Når en kutter av kabelskoene reduseres faren for kortslutning og en kan sette på kabelsko i rett dimensjon, og samtidig kappe ledningen i mer passende lengde.

Tips 2: Ikke koble sammen remotene, før en har koblet remotene mot batteriene. Jeg gjorde det, og da røk nevnte sikring, som jeg nå må ut og lete etter.

Tips 3: Legg litt tape el. over remote etter montering. Dette i tilfelle glemte slanger, og påfølgende vann eller glykol lekkasje. Dette har jeg ikke gjort nå, men er gjort før, da uten følsom elektronikk oppi batterikassene. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA