Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil - 10A vs 16A

Startet av PLUTO, fredag 10. oktober 2008, klokken 17:04

« forrige - neste »

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. november 2008, klokken 14:00
Første tips: Klipp av alle kabelskoene på remotene, bortsett fra den på den sorte kabelen. (Den sorte kabelskoen har innmontert 0,25A hurtigsikring)
Når en kutter av kabelskoene reduseres faren for kortslutning og en kan sette på kabelsko i rett dimensjon, og samtidig kappe ledningen i mer passende lengde.

Tips 2: Ikke koble sammen remotene, før en har koblet remotene mot batteriene. Jeg gjorde det, og da røk nevnte sikring, som jeg nå må ut og lete etter.

Flott tilbakemelding ;)

Det blir jo penere dersom du kutter ledningene også. For å gjøre det enkelt har jeg bare lagt noe over de andre blokkene mens jeg monterer for å forhindre kortsluttning. Det er ikke samme utfordring i Think siden den har kabler med tildekte skruer. Remotene tåler ikke for høy spenning, noe de lett får dersom kabelskoene får ligger og slenger på batteripakken under montering. Det har jeg selv erfart og måttet skifte sikring.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Jeg får ikke tak i rette typen sikring. Hva gjorde du?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

jeg har ekstra sikringer hjemme. jeg kan sende til deg. bare send meg en PM med adressen
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Fantastisk. Kunne du sendt på vanlig måte. Ellers er adressen sendt pr. PM
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Elmo på søndag 28. september 2008, klokken 00:03
Er PakTrakr'ene så avanserte at de viser tilstanden på hver enkelt blokk (til tross for at det bare monteres 4 stykker) ??
Ja nå har jeg kjøpt et PakTrakr sett via "Pluto" til den ene PSAen min og da forstår jeg jo litt mere.
Så for å svare på mitt eget spørsmål over slik at andre som måtte lure også får svar:
Hver remote kobles med sepparate ledninger til inntil 6 batterier, og så seriekobles remotene frem til displayet (se her). På samme web-sider ligger forresten fullstendige monteringsbeskriver også.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#20
Nå har jeg montert PakTrakr i både Saxo'n og P106'n min.

Jeg tok utgangspunkt i anbefalingene til "Pluto" i starten av denne tråden, men gjorde noen forbedringer (?) underveis.
Jeg har trukket alle remote'ene ut av kassene, og jeg har forlenget de svarte ledningene til en mikrobryter (den røde på bildene) - også utenfor kassene. Dermed kan jeg enkelt slå dem av når jeg ønsker, og sjekke at de små blå (dårlige) kontaktene sitter i, uten noen form for demontering av kasser. Jeg har også laget en ekstra skjøt på ledningen fra B til C.

Remote A og B med brytere har jeg lagt i en liten plastboks inni bagasjerummet (ja jeg saget hull i karosseriet). 
Remote C og D har jeg samlet i en plastboks i motorrommet (alle ledningene på C måtte forlenges for å få det til). 
Display og RS232 har jeg montert i midtkonsollen, nesten slik Pluto hadde gjort.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

Siste erfaring med PakTrakr. Etter å ha hatt et sett sittende i batterikassen under bilen i ett år var det en som sendte feilmeldinger hele tiden. Jeg åpnet den og der var det mye irring. Grunnet litt lekasje fra en kjølevannsslange er det kommet vann inn i remoten og kretskortet er desverre ikke lakkert. Irring er dermed resultatet. Jeg vil derfor anbefale lakkering av kretskortene eller at man monterer dem inne i bilen. Desverre kan det bli nok så fuktig inne i bilene om vinteren så best vil nok være å både lakkere og å ha dem inne i bilen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Thor Atle

tips til  i packtrak'er sikringene er orginalt Picofuse 250mAF (elfa med produkt kode 33-034-27), men kravet til sikringen er kun at den er mindre enn [ 250 mA F ].

tips er at +(røde) ledningen mellom remotene er bare ett problem fjern/klipp den røde inne i packtrakeren (senderene)
OPS (ikke den siste da det er denne som forsyner displayet)
grønn er signal med referanse mot den sorte(-) 


jeg har i tillegg også koblet inn meg inn med et 4,5V - 9V batteri mellom den røde(+) og den svarte(-)(har også laget en likeretterbro for og ikke kortslutte senderen) :o ;) :o
dette for og kunne følge batteriene legst mulig ned.
displayet virker best med spenning høyere enn 4,5 (4,8 på batteriet)etter min mening ,

remotene drives greit ned til 3,5V(prøvde dette da en celle hadde tatt kvelden).
men kan også drives fra eksternt batteri men er sikringa  på remoten gåen ??? da har den ikke referanse verdi og da sender den kun videre dataene til neste .

???
Peugeot 106 electric,, 1997

Elmo

#23
Meget interessant, men jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg helt så jeg håper du ikke har noe imot om jeg stiller et par (dumme?) spørsmål.

Sitat fra: Thor Atle på torsdag 03. juni 2010, klokken 21:21
den +(røde) ledningen mellom remotene er bare ett problem fjern/klipp den røde inne i packtrakeren (senderene).
Hva slags problemer skaper de? (jeg har problem med støy på lagret info / overføring til PC).
Klipper du dem av i begge ender?  Hvis ikke, så er det vel enklere å klippe dem ved den blå kontakten og ikke inni remote'n?

Jeg har problem med at displayet blir uleselig når spenningen er lav og jeg trenger PakTrakr'en mest. Jeg har spurt produsenten om det er mulig å å tilføre ekstern spenning til displayet, men har ikke fått svar.
Sitat fra: Thor Atle på torsdag 03. juni 2010, klokken 21:21
... fjern/klipp den røde inne i packtrakeren (senderene). OPS (ikke den siste da det er denne som forsyner displayet)....
har i tillegg koblet inn meg inn med et 4,5V - 9V batteri mellom den røde(+) og den svarte(-), har også laget en likeretterbro for og ikke kortslutte senderen
Hvis hensikten med den røde fra siste remote til display bare er å tilføre spenning til displayet, hvorfor behøver du da likeretterbroa? Er det ikke da bare å klippe den røde også inni siste remote og tilføre ekstern spenningen på enden?  
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thor Atle

Hensikten med likeretterbroa er  at  en ikke skal vere uheldig og koble ,+  på - og motsatt. Da går sikrringa på pactrakeren.  Angående og bruke 12 volten i bilen. Sa kan en ikke koble sammen -(12v) og -(120v) uten å gjøre 12 volten galvanisk avSkilt. Husk også på at  produsenen sier at utstyret ikke tåler ladespeninga.
Peugeot 106 electric,, 1997

Elmo

Sitat fra: Thor Atle på mandag 12. juli 2010, klokken 08:28
... kan en ikke koble sammen -(12v) og -(120v) uten å gjøre 12 volten galvanisk avSkilt.
Good Point - takk!
Sitat fra: Thor Atle på mandag 12. juli 2010, klokken 08:28
Husk også på at produsenen sier at utstyret ikke tåler ladespeninga.
Jeg trodde faktisk displayet bare skulle ha 6volt, men det ligger kanskje over to blokker?

Har du ellers noe kommentar til spørsmålet mitt om de røde ledningene?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thor Atle

#26
Sitat fra: Thor Atle på mandag 12. juli 2010, klokken 08:28
Husk også på at produsenen sier at utstyret ikke tåler ladespeninga.
Jeg trodde faktisk displayet bare skulle ha 6volt, men det ligger kanskje over to blokker?
[/quote]

remotene har en diode for velging av spening denne er merket med "selekt 12v" eller "12v selekt" husker ikke va det var. og produsenten skrev at den ikke pactrakeren ikke kan brukes på blybatteri på grund av LADE spenninga....
litt usikker, men mener lade speninga er den same om det er vanlig batteri eller traktion pakke i bly(13,4-14,7?).

og nei den er ikke koblet over 2 blokker ved NiCd

(ladespeninga på et NiCd har jeg blitt fortalt at KAN komme over 9,5v ved overlading) =19v

og de røde ledningene ja.. hoved problemet er kortslutning mot grøn eller sort begge kan skade remoten.. sikringa ryker....( uheldig så kan en diode inne i remoten kansje mer også, men dette har jeg erfart)
Den røde ledningen lager IKKE støy...

men støy kommer "oftest" av dårlig kontakt i mellom remot- remot- disp,,,

jeg holder litt på  med tanken om og lage en ekstern strøm forsyning til disp.. men det tar tid.. skal legge ut tegninger,, NÅR og VIS jeg får det till..

Peugeot 106 electric,, 1997

Elmo

Sitat fra: Thor Atle på mandag 12. juli 2010, klokken 23:09
... støy kommer "oftest" av dårlig kontakt i mellom remot- remot- disp,,,
"Lynet" sa her at man kan fjerne støy med en metallring på ledningen. jeg har selv nylig montert magneter fra støyforskyning til PC på begge ledningen inn i displayet (dvs. fra strømsensor og siste remote), men jeg har ikke fått sjekket enda om jeg er kvitt problemet.

Sitat fra: Thor Atle på mandag 12. juli 2010, klokken 23:09
...jeg holder litt på  med tanken om og lage en ekstern strøm forsyning til disp.. men det tar tid...
Det er det som er hovedtanken min og.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thor Atle

Beklager. Å kaste ut ett utsagn i lære luften. Men på MIN bil er de dårlig kontakt som skaper det meste av støyen om. Og ja støyen som er skapt av elektro støy kan reduseres med magnet.   

Og det med og lage ekstern spenning. Jeg tenker å bruke deler av/fra en remot. men og fjerne funksjonen som legger  til og bruke zenerdiode til og bruke 5.6v av 12 volten. Vet ikke om dette er gjenomførbart.
(Remoten skiller spenningsmoråde på innkommende og utsent signal)
Peugeot 106 electric,, 1997

Elmo

Har ingen problem med nye forslag/utsagn. Jeg har montert så alle mine remoter er lett tilgjengelige (utenfor kassene), så jeg kan enkelt komme til å forsøke å gjøre tiltak mot dårlig kontakt i de blå pluggene.
Ang. ekstern spenning så får jeg inntrykk av at du tenker å tilføre ekstern spenning til remotene ???
Jeg tenker bare på ekstern spenning på displayet. .
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA