Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel

Startet av kjonix, tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:00

« forrige - neste »

Sharp

Sitat fra: cairnz på tirsdag 07. januar 2014, klokken 19:42
Bruk api til yr.no til å dra temperaturdata for lokasjon til brukeren (enten ved å dra ut lokasjon eller få brukeren til å skrive det manuelt). Bruk delta mellom yr-rapportert temperatur og bil-temperatur til å bestemme når oppvarming bør begynne.

Kan jo være stor forskjell mellom hva Yr melder og temperaturen til garasjene til folk  ;D

Men APIet gir deg jo utetemperaturen som er målt av bilen. Så det beste hadde jo vært om programmet kunne "lært" hvor raskt oppvarmingen går med ulike delta mellom utetemperatur og ønsket temperatur i bilen. Da kan brukeren i stedet sette når han ønsker bilen skal være varm og programmet beregner selv når det er nødvendig å starte oppvarming.

kjonix

#16
Jeg liker tanken med å gjøre app'en selvlærende, men hvor nyttig er egentlig dette? Å sette på forvarming 20-30 min før vil vel være riktig i de fleste tilfeller.

Nuvolari

Poller applikasjonen bilen når den er aktiv f.eks hvert 10.min eller kun når man starter apllikasjonen første gang og deretter hver gang man gjør noe aktivt i applikasjonen?

Dersom den poller bilen f.eks hvert 10.min vil det potensielt øke vampire drain vil jeg tro.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

kjonix

Sitat fra: Nuvolari på mandag 27. januar 2014, klokken 15:40
Poller applikasjonen bilen når den er aktiv f.eks hvert 10.min eller kun når man starter apllikasjonen første gang og deretter hver gang man gjør noe aktivt i applikasjonen?

Dersom den poller bilen f.eks hvert 10.min vil det potensielt øke vampire drain vil jeg tro.

Kun ved innlogging og på tidspunkt for start av varme.

atta

Sitat fra: kjonix på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:03
Jeg liker tanken med å gjøre app'en selvlærende, men hvor nyttig er egentlig dette? Å sette på forvarming 20-30 min før vil vel være riktig i de fleste tilfeller.

Enig. En fin og relativt enkel finesse kunne være å sjekke utetemp før varming starter, og la bruker definere en max temp for timeren. F.eks

kl. __0700__ hvis mindre enn __5__ grad(er)
kl. __0715__ hvis mindre enn __15__ grad(er)

Da startet den første timeren bare om det er mindre enn 5 grader (og starter på nytt 0715), og starter kun 0715 hvis det er mindre enn 15 grader. Mindre enn 5 starter den to ganger, mindre enn 15 (og mer enn 5) én gang, ellers ikke.

..og så må det være mulig å velge ukedager så man slipper å varme bilen i helg.

a.

ctr46


Sitat fra: kjonix på tirsdag 07. januar 2014, klokken 16:57
Jeg har lenge vært fasinert av at det eksisterer et åpent API for Tesla Model S. Det er vel ikke direkte tilgjengeliggjort av Tesla, men Tesla kunne når som helst gjort tiltak for å stenge dette. - Det har de ikke gjort og det åpner seg muligheter! Håper de drar dette enda lenger på sikt slik at vi kan utvikle egne in-car apps! :-)

Jeg har rigget en liten app, mest for å teste og etablere en plattform mot API'et, men tenkte jeg kunne dele den med dere. Det finnes selvfølgelig mye bedre apps der ute, men denne har jeg kontroll på og kanskje den bidrar til at noen av dere får ideer dere deler med meg og som jeg får lyst til å implementere! :-)


Tesla PreHeat for Windows:
Last ned her: https://www.dropbox.com/s/tplc1urp9qrm6rs/TeslaPreHeat.zip
Pakk ut og kjør Setup.exe. Kjør programmet fra ikonet du får på skrivebordet.

Jeg har ikke testet dette grundig, men mistenker sterkt at Energy Saving må skrues av i bilen for at man ikke skal miste kontakt.

Er det mye styr for å få støtte til Mac? Veldig bra tiltak![emoji106]
85D

garfield2000

Hej.

Jeg får min Model S om ca. 5 uger. Jeg bor ret tæt på en Supercharger og planlægger at lade den ca. 1 gang om ugen i primært i weekenden. Bilen kommer til at holde i en lukket garagen hvor temperaturen aldrig kommer under 0 grader. Jeg er klar over at hurtigste måde at lade på en supercharger station er med et næsten tomt og varmt batteri men hvordan sikrer jeg mig at batteriet er så varmt som muligt når der skal lade i weekenden?

På forhånd tak

Øyvind.h

Sitat fra: Gustavsfar1 på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:05
Hej.

Jeg får min Model S om ca. 5 uger. Jeg bor ret tæt på en Supercharger og planlægger at lade den ca. 1 gang om ugen i primært i weekenden. Bilen kommer til at holde i en lukket garagen hvor temperaturen aldrig kommer under 0 grader. Jeg er klar over at hurtigste måde at lade på en supercharger station er med et næsten tomt og varmt batteri men hvordan sikrer jeg mig at batteriet er så varmt som muligt når der skal lade i weekenden?

På forhånd tak
Er dette fordi du ikke har tilgang til strøm hjemme?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

garfield2000

Nej det er primært fordi at strøm i DK koster hvad der svarer til ca. 2,70 NKR pr. kwh. og så kan jeg jo lige så godt lade gratis på superchargeren men gider ikke at bruge uhensigtsmæssig lang tid på opladningen så derfor dette spørgsmål :-)

mariowing

Sitat fra: kjonix på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:03
Jeg liker tanken med å gjøre app'en selvlærende, men hvor nyttig er egentlig dette? Å sette på forvarming 20-30 min før vil vel være riktig i de fleste tilfeller.

Trenger den å være selvlærende da? Jeg er skikkelig dårlig i fysikk men gitt at effekten varmeapparatet i bilen leverer er konstant så er vel temperaturøkningen relativt lineær? Og da kan man jo "lett" regne ut hva temperaturen vil stige pr minutt. Og da kan multiplisere dette med ønsket temperaturøkning og vips - man vet når man skal starte oppvarmingen. Dersom du har fysikk kunnskaper så tror jeg denne siden http://nn.wikipedia.org/wiki/Spesifikk_varmekapasitet gir svaret på det man trenger å vite :-P
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

#25
Sitat fra: Gustavsfar1 på torsdag 15. januar 2015, klokken 11:51
Nej det er primært fordi at strøm i DK koster hvad der svarer til ca. 2,70 NKR pr. kwh. og så kan jeg jo lige så godt lade gratis på superchargeren men gider ikke at bruge uhensigtsmæssig lang tid på opladningen så derfor dette spørgsmål :-)
Aha. SC er ment å muliggjøre lange turer, ikke for daglig bruk. Det hevdes at den høye ladeeffekten har begrenset påvirkning på batteriets levetid, men personlig ville jeg nok vært skeptisk til en tre år gammel Tesla med 150 SC-besøk. Nå koster ikke strømmen mer enn en snau krone per kWh i Norge, så saken er litt annerledes her. Men jeg stopper kun på SC dersom jeg har behov for å lade, eller fordi pausen på turen sammenfaller med en SC lokasjon. Det er kjedelig å vente på lading, derfor er kombinasjon med en pause den beste løsningen.
Og SC er ofte satt opp i nærheten av et eller annet service-tilbud, som jeg forsøker å benytte dersom det passer.

Det gjør det attraktivt å få en SC i nærheten av seg.

For å få best mulig ladehastighet må batteriet være varmt, og du bør ankomme med så tomt batteri som mulig. Lav batterispenning kan påvirke ladehastigheten, men i praksis virker det å være marginalt, og du får best snitthastighet for sesjonen ved å starte lavt og avslutte tidlig, enn å starte høyt og avslutte ved høy SOC.

Mao - kjør batteriet tomt og lad det til rundt 80% (rundt 320tkm). Da får du god ladefart. I praksis snakker vi da ca 60kWh. Eller ca 160kr i strøm. Ladingen i seg selv vil ta rundt 30 minutter såfremt det ikke er kø/du må dele lader med noen.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

garfield2000

#26
Tak for svar.  :)

Jeg er helt med på at batteriet skal være varmt for at opnå hurtigst muligt ladning. Spørgsmålet går derfor primært på hvordan man sikrer sig et så varmt batteri som muligt når man nu kun har få km til nærmeste SC?

Øyvind.h

#27
Sitat fra: Gustavsfar1 på torsdag 15. januar 2015, klokken 12:43
Tak for svar. J

eg er helt med på at batteriet skal være varmt for at opnå hurtigst muligt ladning. Spørgsmålet går derfor primært på hvordan man sikrer sig et så varmt batteri som muligt når man nu kun har få km til nærmeste SC?
Ved kun få km til SC bør du kjøre en runde med forvarming på HI, og range mode avslått. Kjør også aggressivt bort til SC :D
Litt avhengig av utetemp kan du nok fort oppleve redusert ladefart.

Men det er vel normalt ikke veldig kaldt i Danmark?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

garfield2000

 :) Nej lige nu har vi plusgrader, men vi har om vinteren haft minus 23 grader for et par år siden, men som jeg skrev holder bilen i lukket garage med mulighed for varme. Jeg har vel rundt regnet 9 km til SC, og det er lige på vejen til de ugentlige indkøb og tæt på diverse butikker så jeg kommer ikke til at kede mig hvis jeg kan holde på ca. 30-40 minutter en gang om ugen vil det passe mig fint. Jeg er i øvrigt af den overbevisning at ladning på superchargere intet har at sige mht. batterilevetiden og jeg er sikker på at Tesla har helt styr på dette.

Øyvind.h

Sitat fra: Gustavsfar1 på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:27
:) Nej lige nu har vi plusgrader, men vi har om vinteren haft minus 23 grader for et par år siden, men som jeg skrev holder bilen i lukket garage med mulighed for varme.

Om batteriet aldri er under 0 grader, og du forvarmer så går det antakelig fint å få full fart.

Sitat fra: Gustavsfar1 på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:27
Jeg har vel rundt regnet 9 km til SC, og det er lige på vejen til de ugentlige indkøb og tæt på diverse butikker så jeg kommer ikke til at kede mig hvis jeg kan holde på ca. 30-40 minutter en gang om ugen vil det passe mig fint.
Å bare sitte i bilen og vente på lading er kjedelig. Tror ikke jeg ville gjort det for å spare 150,- i uken etter å ha kjøpt en bil til 600.000,-, men folk er forskjellige :)

Sitat fra: Gustavsfar1 på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:27
Jeg er i øvrigt af den overbevisning at ladning på superchargere intet har at sige mht. batterilevetiden og jeg er sikker på at Tesla har helt styr på dette.
Bare du forteller den som kjøper bilen din i fremtiden at du har ladet ukentlig på SC så kan du jo gjøre akkurat det du vil med bilen. 1,4C ladeeffekt er forsåvidt ikke så  mye.
Tesla kan ikke hindre noen i å lade ukentlig eller daglig på SC, så lademønsteret er opp til deg og ikke Tesla :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA