Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel

Startet av kjonix, tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:00

« forrige - neste »

kjonix

Jeg har lenge vært fasinert av at det eksisterer et åpent API for Tesla Model S. Det er vel ikke direkte tilgjengeliggjort av Tesla, men Tesla kunne når som helst gjort tiltak for å stenge dette. - Det har de ikke gjort og det åpner seg muligheter! Håper de drar dette enda lenger på sikt slik at vi kan utvikle egne in-car apps! :-)

Jeg har rigget en liten app, mest for å teste og etablere en plattform mot API'et, men tenkte jeg kunne dele den med dere. Det finnes selvfølgelig mye bedre apps der ute, men denne har jeg kontroll på og kanskje den bidrar til at noen av dere får ideer dere deler med meg og som jeg får lyst til å implementere! :-)

Tesla PreHeat for Windows:
Last ned her: https://www.dropbox.com/s/tplc1urp9qrm6rs/TeslaPreHeat.zip
Pakk ut og kjør Setup.exe. Kjør programmet fra ikonet du får på skrivebordet.

Jeg har ikke testet dette grundig, men mistenker sterkt at Energy Saving må skrues av i bilen for at man ikke skal miste kontakt.

satheesh.net

dotten

Dette er jo noe Elon har oppfordret alle til å gjøre :P
S85

P85D fra mars 2015

Trøndertesla

Vil Tesla PreHeat varme opp bilen på samme måte som Tesla appen,  dvs. at den varmer både kupe og batteri? Eller varmer den kun batteriet? Min erfaring er at batteriet tar lengre tid å varme opp, så om det er mulig å starte kun batterivarmingen så hadde det vært interessant.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

kjonix

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:21
Vil Tesla PreHeat varme opp bilen på samme måte som Tesla appen,  dvs. at den varmer både kupe og batteri? Eller varmer den kun batteriet? Min erfaring er at batteriet tar lengre tid å varme opp, så om det er mulig å starte kun batterivarmingen så hadde det vært interessant.

Den fyrer klimaanlegget - kan ikke se at jeg har sett noen mulighet for å differensiere på dette.

Rawen76

Mulighet for å definere at jeg vil ha 22 grader i bilen kl 0700 og at bil/app da beregner hvor lenge før preheat må starte ut fra ute temp hadde vært kjekt.
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

satheesh.net

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:21

Etter det jeg har forstått er dette ikke mulig. Det finnes ikke noen separat funksjon for dette i API'et. Kan jo være jeg tar feil, men har foreløpig ikke "funnet" det.

kjonix

Sitat fra: Rawen76 på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:27
Mulighet for å definere at jeg vil ha 22 grader i bilen kl 0700 og at bil/app da beregner hvor lenge før preheat må starte ut fra ute temp hadde vært kjekt.

Hvis du finner tid basert på ulike temperaturer ute og inne så skal jeg fikse det! :-)

Rawen76

Må antakelig bare teste seg frem. Hvor lang tid bruker bilen ved 0 grader, ved -5 grader, -10 grader osv. Evt ekstrapolere verdiene i mellom. Deretter legge til et par min i sikkerhets margin.
Det er sikkert litt forskjell på biler med og uten pano også.
Hva med å lage appen selvlærende ?
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Dvergen196

Du må få inn oppvarming av frontrute, bakrute, speil og vindusviskere/spylerdyser, da er denne gull på kalde dager.
Ser at det tar litt tid å fjerne is på viskerne hvis man bare kjører varme ved bruk av AC.
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

D.O

Sitat fra: kjonix på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:37
Sitat fra: Rawen76 på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:27

Hvis du finner tid basert på ulike temperaturer ute og inne så skal jeg fikse det! :-)
det er ikke sikkert bilen er isfri, selv om den er 22 grader, da tiden vil virke inn. Står bilen i garasje er saken grei.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

andyco

Kommer masse spennende muligheter her i løpet året skal vi tro denne artikkelen;

http://www.engadget.com/2013/10/22/tesla-model-s-to-get-app-support-and-chrome/
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

cairnz

Søt liten app. Tips til deg:

* Distribuer kildekode på github eller tilsvarende public repo. Du vil da kunne få bistand i feilretting og utvikling av features. Brukere vil være tryggere på installerbar programvare når de kan se kildekoden bak (og kanskje kompilere det selv.. kompilerer det i express-utgaver av VS ?)

* Sett opp opsjoner på F/C i displayet, slik at US og Europa kan bruke denne og få sin "rette" temperaturvisning.

* Bruk api til yr.no til å dra temperaturdata for lokasjon til brukeren (enten ved å dra ut lokasjon eller få brukeren til å skrive det manuelt). Bruk delta mellom yr-rapportert temperatur og bil-temperatur til å bestemme når oppvarming bør begynne.
Elbilist

Tuxedo

Sitat fra: cairnz på tirsdag 07. januar 2014, klokken 19:42
Søt liten app. Tips til deg:

* Distribuer kildekode på github eller tilsvarende public repo. Du vil da kunne få bistand i feilretting og utvikling av features. Brukere vil være tryggere på installerbar programvare når de kan se kildekoden bak (og kanskje kompilere det selv.. kompilerer det i express-utgaver av VS ?)

* Sett opp opsjoner på F/C i displayet, slik at US og Europa kan bruke denne og få sin "rette" temperaturvisning.

* Bruk api til yr.no til å dra temperaturdata for lokasjon til brukeren (enten ved å dra ut lokasjon eller få brukeren til å skrive det manuelt). Bruk delta mellom yr-rapportert temperatur og bil-temperatur til å bestemme når oppvarming bør begynne.

Hm?  Både bilen og appen rapporterer utetemperatur, så dette er jo allerede tilgjengelig.  Eller hadde du noe annet i tankene?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kjonix

Opsjon på F/C tror jeg er unødvendig. Gis av hva som er definert i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA