Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla gjør recall på umc ene ...

Startet av fws, mandag 13. januar 2014, klokken 19:02

« forrige - neste »

fws

Det var for øvrig ingen ting i bilen som var stått på.
Ser at dere mener dette ikke skal kunne skje med nye Leaf. Mens BNH Rud sier at det fortsatt er et problem og at de anbefaler meg å lade 12v batteriet fra tid til annen. Jeg har ikke fått sjekka batteri spenninga ennå, men skal sjekke etter jeg har fått ladet det opp.
Har for sikkerhets skyld kjøpt en starthjelp, så nå er jeg forberedt=)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

BNH mener altså at det er en feil på bilen din -og istedenfor å rette feilen vil de at du skal kjøpe en lader og lade 12V batteriet regelmessig?
Jøss...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:43
BNH mener altså at det er en feil på bilen din -og istedenfor å rette feilen vil de at du skal kjøpe en lader og lade 12V batteriet regelmessig?
Jøss...

Thomas

Det er nok ikke feil på bilen, men en konstruksjonsfeil når det gjelder ladespenning på Leaf. På 80-tallet hadde enkelte tyske biler spenningsregulator på 13,6V, det holt ikke i Norge. Men det var bare å bytte regulatoren til 14,5V og det kostet knapt en hundrelapp!
Nå må Nissan lage en litt annen software, men det vil de ikke!!!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Powerflux

Kanskje litt på siden men dog litt relevant.
Har en 13 Japan Leaf med SW upgrade og har ikke selv hatt dette problemet.
Jeg kjører stort sett alltid med LeafSpy i gang og her har jeg lagt merke til noe snodig ift lading av 12V batteriet.
Spenningen varierer mellom 12.9V og 14.5. Svært ofte ligger den på 13.4-13.6 og ser ikke ut til å endres i noen særlig grad ved bruk av varmeseter, varme i ratt eller varmetrådene. Derimot går den rett opp til 14.5 ved bruk av vindusvisker. Dette skjer hver eneste gang og det ser ut som om disse tingene henger fullstendig sammen.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:43
BNH mener altså at det er en feil på bilen din -og istedenfor å rette feilen vil de at du skal kjøpe en lader og lade 12V batteriet regelmessig?
Jøss...

Thomas

Det er nok ikke feil på bilen, men en konstruksjonsfeil når det gjelder ladespenning på Leaf.

Det er åpenbart en feil, du omtaler den tom. som en konstruksjonsfeil :)
Hvis man er NAF-medlem kan det være greit å snakke med en advokat, dette er åpenbart en mangel ved bilen som skal utbedres. Om Nissan gjør det i software eller hardware er uvesentligt, så lenge de ikke flytter problemet over på kunden...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

fws

Jeg husker også at det var forskjellig ladespenning på norske og f. eks. tyske bilmodeller. De norske modellene hadde høyre ladespenning.

Har foreløpig ikke funnet noe feil med 12v batteriet. Så da tolker jeg det sånn at "feilen" gjelde alle Leaf. På bensin og Diesel drevene biler er det ikke unormalt at batteriet kan tømme seg iløpet av vintern. Så da blir man anbefalt å lade batteriet et par ganger gjennom vinterhalvåret. Nå er det jo sånn at en elbil som regel lades daglig. Derfor burde det være naturlig å forvente at 12v batteriet også holder kapasiteten oppe.

Jeg vet ikke hvor lenge man kan ha på setevarme, rattvarme, stereoanlegg og kjørelys mm. før 12v batteriet er tomt. Jeg har kun opplevd at batteriet var tomt en gang. Bilen har ladet generelt mindre i romjulen. Så det er fullt mulig at jeg har "framprovosert" dette ved å ha et "uheldig" lade, og kjøremønster i julen.

Som flere av dere påpeker så skal det ikke være sånn, men jeg vet ikke om dette er en kamp jeg kan ta alene siden det tilsynelatende gjelder alle Leaf.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Daeedor

Dette er helt åpenbart en feil , som Thomas beskriver ovenfor.  For å klargjøre : det skal ikke være mulig å tømme 12V batteriet på en Leaf ved vanlig bruk , så lenge bilen ikke har vært stående parkert for lenge UTEN å være tilkoblet 230V. ( og da snakker vi ikke dager , men heller UKER , og da må det være nærmest arktisk klima i tillegg samt slapt batteri) 

Med andre ord :  tømmer 12V batteriet seg ved vanlig bruk av bilen, og bilen din er en 2013 modell (eller har oppgradert sw) så er dette en reklamasjonssak.  Enten er det feil på batteri , eller på elektronikk i bilen.  :P

fws

Jeg har nå snakket med BHN Oslo (har forhåpentligvis truffet "riktig" person). De har sakt at det ikke skal være sånn. De har også registrert hendelsen i sine systemer og har nå avtalt at de tar den inn hvis det gjentar seg.

Dette var mye frem og tilbake... Man får ta det med et smil=)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Smiling when sailing

Våres 2012 Leaf som ikke har fått noen form for oppdatering (tror jeg) var også død da vi kom hjem fra ferien etter 3 uker. Den hadde stått hos en venn, ikke tilkoblet strømnettet med 50 % igjen i kjørebatteriet. Det var første gangen i de 2 år vi har hatt bilen nå. Siste vinter var det ingen problem å få start etter ferien da den hadde stått på en helt lik måte. Heldigvis var det bare å bruke startkabel og så kunne vi kjøre hjem. Først trodde jeg at også batterien i nøkkelen hadde gått siden bilen ville verken gjenkjenne nøkklen til å starte eller til å åpne/stenge dører og det kom en slags feil melding i displayet om feil nøkkel-id elle noe. Men i dag virket den igjen som før uten problemer. Det som er litt gøy med å få starthjelp er at plutselig er bare lysene på og bilen er klar mens hjepleren ikke vil tro på at det var allerede det :-)
Blå Leaf, Tromsø

Griffel

Sitat fra: Smiling when sailing på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:14
Våres 2012 Leaf som ikke har fått noen form for oppdatering (tror jeg) var også død da vi kom hjem fra ferien etter 3 uker. Den hadde stått hos en venn, ikke tilkoblet strømnettet med 50 % igjen i kjørebatteriet. Det var første gangen i de 2 år vi har hatt bilen nå. Siste vinter var det ingen problem å få start etter ferien da den hadde stått på en helt lik måte.
Helt uvanlig er det vel ikke at 12V batterier svekkes med alder, og kanskje til og med bør skiftes etter noen år.
Skal en være lenge borte er nok ikke en 12V lader til hjelpebatteriet dumt. Slike ting hender med fossilbiler også men de har gjerne et litt større 12V batteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Daeedor

Her var det altså snakk om -uker- uten tilkoblet strøm, og som det skrives over , så kan det jo hende på litt eldre biler at 12V batteriet svekkes etterhvert. Nå synes jeg vel strengt tatt at på en 2012 modell burde batteriet fortsatt holde bra - om det er feil på det så er det jo en reklamasjonssak fortsatt.

Når det gjelder problemer med at batteriet tømmes (dårlig vedlikeholdslading fra hovedbatteri når bilen var parkert), mener jeg at dette ble rettet opp på en softwareoppdatering , og at dette gjaldt nettopp 2012 modeller og eldre. Du bør sjekke at denne softwareoppdateringen er utført. 

Så lenge bilen står tilkoblet strøm (den behøver ikke å stå på lading !!!) så skal 12V batteriet bli ladet når det trengs av seg selv.

Dersom bilen ikke står tilkoblet strøm , vil den allikevel vedlikeholdslade 12V batteri fra hovedbatteri, men sjeldnere tror jeg (??? - her er jeg usikker - kom gjerne med innspill ) da bilen går online for å sjekke statuser sånn ca hver 5 dag etter en tids parkering. (igjen , dette er tatt fra en US side , vet ikke om dette er helt korrekt)

Men for å være sikker : la bilen stå tilkoblet , selv om den ikke lader. Man kan jo sette ladetimeren til å begynne lading et døgn før man evnt kommer hjem fra ferie , da bør alt være tipp topp.

knutgrr

For fremtiden: Man bør altså la bilen stå tilkoblet strømnettet når man drar noen uker på fere, også om sommeren?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Daeedor

Sitat fra: knutgrr på onsdag 08. januar 2014, klokken 23:00
For fremtiden: Man bør altså la bilen stå tilkoblet strømnettet når man drar noen uker på fere, også om sommeren?

Hvis man skal reise bort i mange uker , vil jeg nok anbefale det , ja. ( strengt nødvendig er det dog ikke på sommerstid , ikke mye som kan dra strøm da.) Man setter evnt bilen på lading etpar timer i uka, og lar den stoppe på 80% . Da kan den stå slik nærmest uendelig.....

Men bevares , alle gjør som de vil  :P

Knotten

Så var det dette med TORDENVÆR, da..? :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Belloq

#29
Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:16
Så var det dette med TORDENVÆR, da..? :P

Sjekk linken:) Jammen har de ikke tenkt på det også ;D

http://www.nissan-zeroemission.com/EN/QUALITY/quality02.html
P85 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA