Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla gjør recall på umc ene ...

Startet av fws, mandag 13. januar 2014, klokken 19:02

« forrige - neste »

fws

Når jeg skulle dra til jobb i morges var bilen helt dø. Ikke et eneste livstegn. Alt var helt fint når jeg kjørte den på lørdag. Vet ikke om det kan være 12v batteriet som er tomt? Hovedbatteriet skal ha godt med strøm.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Persn

Det samme har skjedd meg 3 ganger nå på 3 uker. Bilen kunne ikke stå mer enn 1 og 1/2 dag uten bruk for den var død. Spilte ingen rolle om den sto tilkoblet eller ei. 12 volt batteriet var helt dødt. Måtte lade opp med 12 volt hjemmelader. Bilen lader selv når den er på, godt over 14 volt, for etter en stund å synke til 12,4 volt og ligge stabilt der. Bilen er nå levert forhandler i Tønsberg hvor jeg kjøpte den ny i oktober. Får håpe de finner hva som tømmer batteriet når den ikke er i bruk.

fws

#2
Har nå fått i gang bilen. Det var 12v batteriet som var flatt. Snakket akkurat med  Nissan på tlf. De sa at 12v batteriet kun lader når du kjører (og solcellepanel) , så det har ingen ting å si om bilen er plugget i. 12v batteriet lades kun med dynamoen når man kjører.

Så nå er det bare å kjøpe seg starthjelper.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Lynet

Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 10:16
Har nå fått i gang bilen. Det var 12v batteriet som var flatt. Snakket akkurat med  Nissan på tlf. De sa at 12v batteriet kun lader når du kjører (og solcellepanel) , så det har ingen ting å si om bilen er plugget i. 12v batteriet lades kun med dynamoen når man kjører.

Så nå er det bare å kjøpe seg starthjelper.

Det er ikke en dynamo på elbil, det er en DC-DC omformer.
Bilen lader 12V batteriet når hovedbatteriet lades og når man kjører. Hvor mye som kommer fra solcellepanelet vet jeg ikke, men tror ikke det har noen praktisk nytte før man kommer rundt midtsommer og blå himmel med sol rett ned på panelet.
En annen sak er at ladespenningen reduseres til 13,0V etter en tids kjøring/lading, det vil si at ladingen av 12V batteriet "stoppes". det er derfor vi har problemer med 12V batteriet her i kalde nord.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Morsomt hvis denne informasjonen er fra Nissan... :D

Det spesielle med Nissan Leaf er at 12V ikke lades hvis ladekabel er koblet til (bortsett fra når bilen lader eller er "på"), men hvis ladekabel ikke er koblet til blir 12V ladet (både fra solcellepanelet og DC-DC) hver 5. dag. Når laderen i tillegg er dårlig (for svak), er dette dårlige nyheter for de som kjører lite og lar bilen stå tilkoblet.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ladefabrikken

Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 10:16
Har nå fått i gang bilen. Det var 12v batteriet som var flatt. Snakket akkurat med  Nissan på tlf. De sa at 12v batteriet kun lader når du kjører (og solcellepanel) , så det har ingen ting å si om bilen er plugget i. 12v batteriet lades kun med dynamoen når man kjører.

Så nå er det bare å kjøpe seg starthjelper.
Hvis Nissan forhandleren din sier dette så bør de sendes på nytt kurs.
12V batteriet blir ladet når bilen er plugget inn og lader. Det var problem med 2011 og 2012 modelen at 12V batteriet gikk tomt når man hadde bilen plugget inn over lengre periode 2 uker. 12V batteriet fikk ikke vedlikeholdslading og gikk tomt. Dette ble ordnet med ny softwear oppgradering og problemet ble løst. Det er jo ikke første gang man hører tullesvar fra Nissan.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

fws

Hvis jeg forstår dere rett, så skal batteriet vedlikeholdslades av seg selv, men ikke når bilen er plugget i laderen. Kjenner jeg må få en klarhet i nøyaktig hvordan dette fungerer, slik at jeg kan forhindre at dette batteriet går tomt. Bilen har stått stille siden lørdag (var fulladet på fredag). Hadde 77% på hovedbatteriet, og bilen var ikke koblet til. Hvis 12v batteriet hadde vært ladet mens jeg ladet bilen, hadde vel ikke dette skjedd. I så fall er det noe galt med batteriet.

Ble for øvrig anbefalt å kjøre en tur på et par timer for å lade opp batteriet. Men en tur på et par timer er vel litt langt i forhold til rekkevidde. Ble anbefalt dette av  BNH i Oslo.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Ladefabrikken

12V batteriet skal vedlikholslade når den ikke er plugget inn og når den er plugget inn. Som jeg skrev i sta så var dette et problem på de første modelen som ble rettet opp med ny softwear.
Du har nok et 12V batteri som er kaputt tipper jeg. BHN Oslo kan du ikke stole på, de sender bilen til BHN Rud når det er strørre problem en å fylle på spyleveske :P
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

fws

Burde jeg ta direkte kontakt med BHN Rud på generelt grunnlag (servicer mm)?
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

TorC

Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 12:25
Ble for øvrig anbefalt å kjøre en tur på et par timer for å lade opp batteriet. Men en tur på et par timer er vel litt langt i forhold til rekkevidde. Ble anbefalt dette av  BNH i Oslo.

??? What ???

Seriøst??? Ja der fikk jeg meg en god latter! :-)

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

fws

Snakket akkurat med BNH Rud. De sa at det fortsatt var problemer med at 12v batteriet ikke ladet nok. Så de anbefalte meg å kjøpe en liten 12v lader. De sa også at 12v batteriet ble ladet noe under vanlig ladinig.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Ladefabrikken

Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 13:02
Snakket akkurat med BNH Rud. De sa at det fortsatt var problemer med at 12v batteriet ikke ladet nok. Så de anbefalte meg å kjøpe en liten 12v lader. De sa også at 12v batteriet ble ladet noe under vanlig ladinig.
Ja da ser vi nok en gang at gutta på Økeren sier mye tull og tøys. Lurt av deg å snakke med Rud.
Jeg har aldri hatt problemer med 12V batteriet, jeg har en 2012mod som er oppgradert.

Jeg tror jeg må ringe til BNH Oslo og bestille en dynamo til min Leaf. Hadde vært morsomt å hørt hva de sier ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kvikken

#12
Når jeg hentet min Leaf hos BNH i november 2013 fikk jeg ved konkret spørsmål ift. vedlikeholdslading om vinteren, beskjed om at jeg ikke burde lade 12v batteriet på Leafen på tradisjonell måte slik jeg gjør med fossilbilene.

Mr.Zero

Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 12:42
Burde jeg ta direkte kontakt med BHN Rud på generelt grunnlag (servicer mm)?

Leaf-teknikeren på Rud er svært erfaren og dyktig!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

#14
Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 12:25
Ble for øvrig anbefalt å kjøre en tur på et par timer for å lade opp batteriet. Men en tur på et par timer er vel litt langt i forhold til rekkevidde. Ble anbefalt dette av  BNH i Oslo.

Dette er korrekt for fossilbilar, men ikkje for elbilar. Ved tomgang gir ofte eldre fossilbilar for låg ladespenning, slik at batteri ikkje blir lada. Dermed må turtal på motoren bli auka, som gir nok turtal på generator (ofte feilaktig omtalt som dynamo: http://no.wikipedia.org/wiki/Generator).

Enkel metode er ergo ein tur med nok turtal ein enkel "løysing". Dette løyser og tett partikkelfilter på dieselbil, så det er ein effektiv måte for forhandler og foreslå dette - for fossilbil.

Lade 12 v batteri med ein moderne lader (t.d. Ctek osv.) er ein meir miljøvennlig måte, og er gjerne nødvendig om det er mange korte turer med fossilbil. Mange har lader fastmontert i lag med motorvarmer, og dermed blir 12 v batteri lada med det samme motorvarmer blir kobla til. (Men, partikkelfilter går jo tett..)

For elbil fungerer det på ein annan måte:
Her blir 12 v batteri lada i to (tre) tilfeller:
- Når bilens hovedbatteri blir lada.
- Når bilen er på.
- Manuelt, med batteri lader.

Manuell lading kan vere nødvendig om bilen har stått lenge, eller ved feil som både Leaf og Tesla S har hatt, der 12 v batteri blir tappa ut på kort tid, som "starthjelp".

Om 12 v batteri har nok spenning til og få "start" på bilen, men er svakt kan det bli lada slik:
1. Ta ein tur, slik at du får tappa ned hovedbatteri ein del.
2. Sett bilen på lading.

Om 1+2 tar t.d. 6 timar vil 12 v batteri bli lada i like lang tid. Ved normal bruk og lading av ein elbil skal det aldri vere behov for ekstra lading av 12 v batteri.

At dette skjer tyder på:
- Noko har stått på, lys vil tappe ned batteri.
- Feil i programvaren for bilen. Enten for høgt forbruk, eller for liten lading.
(Desse feil skal vere retta både på Leaf og Tesla S etter det som er omtalt.)
- Defekt / svakt 12 v batteri.

Med unntak av nr 1, så vil dei to andre tilfeller vere  noko forhandler må rette. At 12 v batteri sviktar etter kort tid er ein klar garanti / reklamasjons sak.

Tips er dermed: Sjekk om lys eller liknande har såttt på, lad opp batteriet - og sjekk om det hender på nytt. Hvis ja, lever bilen inn til forhandler.

Be gjerne forhandler sjekke dynamoen :-)
(Fossibilar har idag generator, dynamo produserer likestrøm.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA