Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alt du ikke visste om din Model S

Startet av Vind, lørdag 11. januar 2014, klokken 08:48

« forrige - neste »

elektrolux

Grovt regnet på PSA går 2/3 av energien tapt ved regenerering. VW mener de tar vare på 90% av energien ved regenerering.

Det er ikke lett å bli klok på dette, men skal en regenerere må en huske at bilens bevegelsesenergi skal via dekkene og drivakslingene og girkassen inn i motoren som så skal omforme dette til strøm som skal via inverteren før strømmen kan lade batteriet som har sitt tap. Så for å kunne få denne energien tilbake til bevegelsesenergi skal strømmen motsatt vei og til slutt ut gjennom dekkene. Mener å huske at NiCd batteriet alene har kun 70% ladeeffektivitet, mens litium er betydelig bedre. Dette forstår en lettest om en ser på ladespenning/utladespenning. På NiCd ser vi gjerne 1,6V inn og 1 V ut med samme strøm på en celle, mens Litium har gjerne 3,4V inn og 3,2 V ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

i3 har nok bedre regen enn de fleste andre elbiler.

- Tesla Roadster 40 kW regen, og veier 1235 kg, som blir 32,4 W/kg
- Tesla Model S har 60 kW regen, og veier 2108 kg, som 28,5 W/kg
- Nissan Leaf har 30 kW regen, og veier 1493 kg, som blir 20,1 W/kg
- BMW i3 har 50 kW regen, og veier 1315 kg, som blir 38,0 W/kg

Det har nok tilnærmet ingenting å si for rekkevidden, da man bør unngå å bruke regen i det hele tatt om man vil kjøre økonomisk, og selv om man kjører uøkonomisk trenger man sjeldent full regen. Det har nok også tilnærmet ingenting å si for stoppekraften, da man kan uansett låse hjulene med de tradisjonelle bremsene om man ønsker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Toralfsen

Når jeg skal hente bilen må jeg kjøre 29 mil tilbake. Kan jeg da lade batteriet ved å slepe bilen? Hvor mye lades dersom bilen slepes i 70 km/h?

elektrolux

Det bør gå helt fint. Kjør gjerne på slettene og tau bilen opp og ned bakker. Har "fraktet" flere Elbiler tilsvarende strekninger på denne måten.

Ellers slo jeg av cruice control fra 80 km/t og benyttet jeg nettopp seiling fra siste påkjørsel på motorveien, gjennom hele Kannik og inn i Storhaugtunellen der jeg måtte gi på litt igjen på e-Up. Ville hatt store problemer å gjort det samme med P106en eller annen bil uten friløp. Brukte 0 kW på nesten 1 km. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

LMOR

Sitat fra: valvolainen på lørdag 04. januar 2014, klokken 17:45
Det er utrolig vanskelig å måle slikt i praksis, og jeg skal banne på at det slutt koker ned til sjåførens høyrefot og ingenting annet.

Jeg gir meg i denne tråden, fordi nok en gang blir det for mange som forsvarer sine biler, i stedet for å forklare hvorfor i3 er bedre.

Synes egentlig kommentaren over symboliserer at en ikke skjønner poenget. Det vi diskuterer er om elektronikken BMW har bygd inn sørger for at uansett hvor god du er med høyrefoten, så hjelper elektronikken deg til å bli enda mer effektiv. De som ønsker å kunne skru den av, må vente, eller kjøpe en annen.

Selvfølgelig kan en som kjører økonomisk med en annen bil få bedre resultat i praksis enn en som kjører uøkonomisk med i3. Men begge sparer på å ha hjelp av elektronikken til i3.

Tror ikke noen fra BMW gidder å finne frem disse tallene for så å legge de ut her. Så de som er interessert i prosessen frem til i3 løsningen, må søke selv på nettet, der en også finner mange historier fra de som var med i forsøksprosjektene, og som ikke jobber for BMW.

Jeg registrerer at ingen så langt kan vise til noen test eller omtale der i3 løsningen er dratt frem som dårligere enn konkurrentene, og de jeg har klippet inn sier noe annet, fra Leaf og Tesla eiere f.eks. De jobber høyst sannsynlig ikke for BMW.

Tar med et siste klipp:

"The regenerative braking was about 10% weaker than it is on the ActiveE, but it's still by far the strongest regenerative braking on any electric vehicle. I'd say the Volt in low driving mode and the Model S are tied for 2nd, but the i3 has stayed true to BMW's promise of having the strongest regen in the industry which really allows for "one pedal driving." Like on the ActiveE there is what BMW calls a glide mode (basically the ability to coast to improve efficiency). By slightly easing back on the accelerator, the motor decouples and the car freewheels. While this isn't what you would normally need in a city driving environment, it will come in handy at higher speeds on the freeway. By easing back a bit more on the accelerator the motor then reengages and the regenerative braking grabs. "

Det er summen av differansen som er "hevdet" å være 20% bedre en "andre". Det må tolkes som et "gjennomsnitt", og jeg skrev tidligere er Tesla sikkert er nærmere enn 20%, men altså mer enn 0% "dårligere". Tabellen til Espen viser også at det er mer enn 20% forskjell, unntatt for Roadster
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

janni

Når en nesten ikke bruker bremsene, vil de ikke "gro" fast og ruste ?  Noen erfaringer ?

gbzdoc

Kjører selv Model S og Leaf, og en ting er sikkert: One-pedal-driving er måten å gjøre det på. :)

Måten Nissan har løst det på er bare et tegn på lite "guts", og frykt for at fossilbilister ikke skal føle seg hjemme bak rattet umiddelbart.

Løsningen til Tesla og BMW er helt klart både mer energiøkonomisk og mer behagelig å kjøre med.

Men hvis man trenger mer enn 60kw regen på Model S så må man ha en svært lite økonomisk kjørestil. Det er sjelden jeg trenger å regenerere med mer enn 30-40kw, og den regenerer helt ned til det er minimalt med bevegelsenergi igjen å høste.

At i3 har enda mer regen er sikkert fint, men det er nok ikke der man hentet mest. Regner med de har jobbet mye med å ha så effektiv elektronikk som mulig, med minst mulig tap, akkurat som Tesla. Og her er det mye å hente, sammenliknet med de eldre elbilene. (Tenker da på hele kretsløpet fra hjul og inn på batteri og tilbake igjen til hjulene. Alt tar sin lille slump med tap...)

Synes forøvrig det lover veldig bra at BMW har vært så grundige i sin første elbil. Det lover bra for kommende biler fra den kanten. :)

Øyvind.h

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:19
Måten Nissan har løst det på er bare et tegn på lite "guts", og frykt for at fossilbilister ikke skal føle seg hjemme bak rattet umiddelbart.
Det som irriterer meg med Leaf er at man ikke får kraftig nok regen ved å gå av pedalen til at man kan kjøre med bare en pedal. Blir sittende å føle meg frem med bremsepedalen for å få best mulig regen uten å bruke bremsene i diverse bakker.

Med Teslaen er regen kraftig og tar meg ned til rundt 2km/t før den kutter, og holder godt igjen selv i bratte bakker. Med creep deaktivert stopper bilen helt. Med creep aktivert vil bilen trille fremover i rundt 2km/t.

Men er det bremser som holder i3 stille når du stopper foran kryss, eller er det motoren?

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:45
Like on the ActiveE there is what BMW calls a glide mode (basically the ability to coast to improve efficiency). By slightly easing back on the accelerator, the motor decouples and the car freewheels. While this isn't what you would normally need in a city driving environment, it will come in handy at higher speeds on the freeway. By easing back a bit more on the accelerator the motor then reengages and the regenerative braking grabs. "

I følge dette ser det ut som i3 også kan rulle, bare at det krever en stødig fot på fartspedalen. Dette er veldig bra, og egentlig veldig likt det en kan oppleve i en PSA Classic.

Legg også merke til at artikkelforfatteren "innrømmer" at coasting eller seiling, eller frihjuling øker effektiviteten akkurat som poenget mitt har vært hele tiden. Synd mange biljurnalister misforstår dette med regenerering og tror mye regen er bra. Noen lurer sågar på om det hadde vært lurt med en generator på ene hjulsettet og motor på det andre slik at en kan regenerere hele tiden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pberg

Det krever ikke en spesielt stø fot heller,  det er ganske enkelt å få til omtrent med en gang.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Trond Arve

Sitat fra: janni på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:01
Når en nesten ikke bruker bremsene, vil de ikke "gro" fast og ruste ?  Noen erfaringer ?
Dette er et vanlig problem på elbiler. Viktig å bremse hardt jevnlig, gjerne når bilen er i fri (for å koble ut regenerering).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Vind

Sitat fra: Trond Arve på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:29
Sitat fra: janni på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:01
Når en nesten ikke bruker bremsene, vil de ikke "gro" fast og ruste ?  Noen erfaringer ?
Dette er et vanlig problem på elbiler. Viktig å bremse hardt jevnlig, gjerne når bilen er i fri (for å koble ut regenerering).
i3 har automatisk 'tørking' av bremser. Dvs at de en gang i mellom aktiveres for å varme skivene.  Dette er ikke unikt for i3, men finnes på de fleste nyere BMW, Audi og VW (som jeg vet om). Så man trenger ikke gjøre noe selv for dette.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Trond Arve

Sitat fra: Vind på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:53
i3 har automatisk 'tørking' av bremser. Dvs at de en gang i mellom aktiveres for å varme skivene.  Dette er ikke unikt for i3, men finnes på de fleste nyere BMW, Audi og VW (som jeg vet om). Så man trenger ikke gjøre noe selv for dette.
Hvordan fungerer dette? Tilfeldig nedbremsing høres ikke trygt ut...  ???
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Vind

Sitat fra: Trond Arve på søndag 05. januar 2014, klokken 13:52
Sitat fra: Vind på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:53
i3 har automatisk 'tørking' av bremser. Dvs at de en gang i mellom aktiveres for å varme skivene.  Dette er ikke unikt for i3, men finnes på de fleste nyere BMW, Audi og VW (som jeg vet om). Så man trenger ikke gjøre noe selv for dette.
Hvordan fungerer dette? Tilfeldig nedbremsing høres ikke trygt ut...  ???
Etter å ha sjekket litt, fungerer det når vindusviskerne er på, og man slipper gasspedalen raskt, da vil bremseskivene gå raskt inn og ut noen ganger, slik at bremsene er forberedt for hurtig oppbremsing.  Det er faktisk veldig mange bilmerker som har dette.  Det legges ikke press på bremsene, bare nok til at de tørkes og er klare for bruk.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elmo

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:45
Jeg gir meg i denne tråden, fordi nok en gang blir det for mange som forsvarer sine biler, i stedet for å forklare hvorfor i3 er bedre.

Problemet er at hele utgangspunktet ditt er feil.
For å uttale seg har må man altså (i følge deg) "forklare hvorfor i3 er bedre" og mener man ikke det, eller så mye som stiller spørsmålstegn ved om det er riktig så er man (i følge deg) en dust.

Tenk om du hadde kalt tråden "har BMW i3 bedre regenerering enn alle andre elbiler på markedet ?" istedenfor å konstatere at siden det står et BMW merke på i3 så er den nødt til å være premium og best i alt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA