Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alt du ikke visste om din Model S

Startet av Vind, lørdag 11. januar 2014, klokken 08:48

« forrige - neste »

Vind

Siden en rekke andre tråder som er tiltenkt andre diskusjoner snus til regenereringsdiskusjoner, delvis basert på uvitenhet og synsing, tenkte jeg vi får lage en egen tråd for dette.

Det er veldig mye synsing rundt i3's regenerering.  Flere feilaktige påstander er fremsatt i dette forum, blant annet at i3 har regenerering basert på PSA 15 år gamle funksjon, Think er bedre, Det er umulig å seile osv.  Det som er fakta er:
- i3 har en sterkere regenerering enn de fleste (jeg kjenner til) merkene på markedet
- i3 har en regenerering som styres elektronisk i forhold til kjøreforhold, valgt kjøreprogram og kjørestil
- i3 har som eneste elbil på markedet mulighet for adaptiv cruisecontroll, med denne aktivert styrer bilen gass, seiling og regenerering helt optimalt i forhold til hvor man skal - og bilene rundt seg.
- i3 har som eneste elbil på markedet mulighet for å styre gass, brems, regenerering og styring i kø opp til 40 km/t - noe som gir en svært økonomisk og avslappet kjørestil
- i3 kan "seile" som alle andre - det er svært tydelig i gasspedalen hvor dette er, og det krever ingen kraft

Så håper jeg diskusjonen fortsetter her og ikke i tråder tiltenkt andre diskusjoner.  Det er god forum kultur å lese tråd overskrift før man svarer eller begir seg ut på lange forklaringer.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Og det føles ikke unaturlig som mange påstår. Det føles helt naturlig etter ca 45sekund :-)

Akkurat som gass og brems på andre BMWer. Jeg kjører mye leiebil av forskjellige type. En BMW er intuitiv og responderer slik hjernen forventer, og er ikke lunefull, som mange andre.

Så langt har jeg samme følelse med i3, og snart vet flere av oss om det også varer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

BOStrand

Jeg har ikke lest alle postene angående regenerering, men har noen synspunkt i saken.
Jeg har kjørt Euro-Leaf (flere dager), e-Up (flere dager) og i3 (45 minutter). Foretrakk å kjøre Leaf og e-Up i B-modus. Etter å ha en-pedals kjørt e-Up i flere dager føltes det primitivt da jeg gikk tilbake til normal forbrenningsmotor-bil. Håper og tror i3 fungerer minst like bra som e-Up'en. 45 minutter er litt kort tid for å teste skikkelig.
Et viktig moment i denne diskusjonen er at vi alle er forskjellige. Dette kommer også frem i testene av i3. Noen liker en-pedals kjøring, andre ikke. Med Leaf, e-Up og Tesla har brukerne valgfrihet når det gjelder regenerering, det har de ikke i i3. For meg er dette ikke noe problem, jeg liker en-pedalskjøring. Det er også viktig å bruke CC der en kan for både å spare energi og høyrefoten.
Etter min smak er det for lite regenerering i B modus i Leaf, men den regenererer også når en trykker på bremsepedalen. E-Up er veldig morsom å kjøre i B modus, men på sikt kan det bli et problem at bremsene "gror fast" på grunn av lite bruk. Det samme vil nok gjelde i3.
Har bestilt i3 på grunn av at dette etter min mening er den mest spennende elbilen nå  :D

Rabies

Har følgt denne diskusjonen i andre tråder den siste tiden og har til tross for dette fortsatt ikke helt forstått hvordan regenerering virker på i3.

Har selv en PSA classic og Tesla Model S i daglig bruk og syntes begge disse er relativt enkle å kontrollere regenerering på med en-pedals kjøring. Man styrer graden av regenerering ut fra hvor mye trykk man har på strømpedalen, men det finnes ikke et nivå hvor man verken forbruker eller regenererer strøm slik mange etterlyser. Hva er forskjellen på dette fra hvordan regenering fungerer på i3 utover de argumentene som er nevnt i innledningen i denne tråden? Er det slik at man i en del av inntrykket på strømpedalen kun triller uten å forbruke eller regenerere strøm, altså som om bilen sto i frigir?

Ellers, riktignok et sidespor fra diskusjonen, men dere som er mest aktive her i BMW i3 forumet; er det noen av dere som jobber i eller for Bavaria / BMW? Den svært ensidige vinklingen av i3 sin fortreffelighet overgår alt jeg har erfart på dette forumet tidligere og jeg er nysgjerrig på om det er fasinasjon for bilen som gjør dette eller om det er andre motiver. Benytter samtidig anledningen til å takke for informasjonen dere bidrar med da jeg opplever BMW sin informasjon som noe mangelfull, ihvertfall på nett.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Vind

Sitat fra: Rabies på fredag 03. januar 2014, klokken 23:14
Ellers, riktignok et sidespor fra diskusjonen, men dere som er mest aktive her i BMW i3 forumet; er det noen av dere som jobber i eller for Bavaria / BMW? Den svært ensidige vinklingen av i3 sin fortreffelighet overgår alt jeg har erfart på dette forumet tidligere og jeg er nysgjerrig på om det er fasinasjon for bilen som gjør dette eller om det er andre motiver. Benytter samtidig anledningen til å takke for informasjonen dere bidrar med da jeg opplever BMW sin informasjon som noe mangelfull, ihvertfall på nett.
Nei, men er kunde, men noen er tydeligvis misunnelige på at det kommer andre elbiler enn think og trillinger og ødelegger el-bil kulturen.

Spøk til side - min selger - hos Bilia, nevnte at de ikke hadde lov til å poste på forumer - selv om han gjerne hadde lyst.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Rabies på fredag 03. januar 2014, klokken 23:14
Den svært ensidige vinklingen av i3 sin fortreffelighet overgår alt jeg har erfart på dette forumet tidligere og jeg er nysgjerrig på om det er fasinasjon for bilen som gjør dette eller om det er andre motiver.

Kanskje dette kan hjelpe, bortsett fra at det er kjempebillige biler de leverer i alle klasser, men mye god informasjon til alle kunder :-) Det kan i hvert fall ikke være at de lager gode biler, med gode kjøreegenskaper?

2009:
http://www.dinside.no/812511/bmw-eiere-er-mest-fornoyd

2010:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/bmwkundene-mest-fornoeyd-3189400.html
http://nbfold.nsp01cp.nhosp.no/article.php?articleID=485&categoryID=131

2011: Lojalitet
http://www.kundebarometer.com/index.php?content=nkbres2011&criteria=lojalitet

2012:
http://www.hegnar.no/motor/article690161.ece

2013:
http://www.dn.no/dnBil/article2598836.ece

Og kanskje det som virker sterkest:

http://www.motorauthority.com/news/1076377_bmw-voted-worlds-most-valuable-car-brand-in-2012

Det er imponerende at en leverandør som omsetter for 100 Billion $ har et varemerke som er verd mer enn Toyota som omsetter for 225 Billion $.

Alt dette kan tyde på at BMW enten slipper ut lystgass i bilene sine, eller faktisk leverer en bedre kjøreopplevelse :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

BOStrand

Sitat fra: Rabies på fredag 03. januar 2014, klokken 23:14
Har følgt denne diskusjonen i andre tråder den siste tiden og har til tross for dette fortsatt ikke helt forstått hvordan regenerering virker på i3.

Har selv en PSA classic og Tesla Model S i daglig bruk og syntes begge disse er relativt enkle å kontrollere regenerering på med en-pedals kjøring. Man styrer graden av regenerering ut fra hvor mye trykk man har på strømpedalen, men det finnes ikke et nivå hvor man verken forbruker eller regenererer strøm slik mange etterlyser. Hva er forskjellen på dette fra hvordan regenering fungerer på i3 utover de argumentene som er nevnt i innledningen i denne tråden? Er det slik at man i en del av inntrykket på strømpedalen kun triller uten å forbruke eller regenerere strøm, altså som om bilen sto i frigir?

Slik jeg har forstått det finnes det ikke noe "frigir" på i3. På andre elbiler kan man "renne av gårde" avhengig av regenereringsnivå. Antar i3 kjøres tilsvarende som TMS i standard modus (og e-UP i B modus). Jeg "flyr" av gårde med CC, og kjører aktivt med en-pedal kjøring.

LMOR

Nå sporer denne tråden også litt av, litt min feil, men det er for så vidt relevant i forhold til om BMW har valgt en god eller dårlig regenerering.

BMW er en nisje-leverandør av biler i forhold til nesten alle andre (Tesla er også en nisje-leverandør).

BMW vil ikke overleve hvis de ikke holder det de lover i forhold til kjøreopplevelse:

How was this company so successful??

This is the most common question one would have when he/she get to listen about the company because the doubts are genuine that how could such a company producing such a costly automobiles into the market and throwing on the world to buy and even there were great sales for the company as well.

Yes, the answer is very simple.
People would love to be in the car.
People love to travel in the car!!

Love towards this car not being the whole reason but their marketing stunts did make the world fell in love with their automobiles.
BMW always rely on:

1.   Technology
2.   Quality
3.   Performance
4.   Exclusivity

Simple terms but define a lot within them.

The majority of BMW's success is attributed to the development of a consistent marketing policy, the 'market niche' strategy.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Tilbake til tema, i3 er best fordi den faktisk kan kjøres kun med en pedal, i motsetning til Leaf og Tesla, og det er mange Leaf og Tesla sjåfører som har satt BMWs system på ønskelisten, og her litt fra begrunnelsen etter mange år testing + en kommentar fra en tester:

"One-pedal drive is something we're proud of," Mr. Steinberg said. "We're continuing to exploit it not only for the energy reasons, but also because of the driving experience." BMW estimates that one-pedal driving increases by 20 percent the amount of energy reclaimed when the electric drive motor switches into generator mode and pumps juice into the battery pack.

E.V.'s like the Tesla Roadster have used the single pedal approach, but BMW's one-pedal E.V. driving will become, I believe, the model for electric car engineering. I'm a convert to the single pedal, and wish the Nissan Leaf — my usual car for daily commutes — drove the same way.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Og BMW har en intuitiv "glide"-modus, som passer til merkevaren BMW :-)

"And BMW has retained a gliding or coasting mode, between acceleration and regen, although the software control is now so seamless that you have to watch the power display through the steering wheel to find it."

Det er også tatt opp i denne tråden der en Tesla sjåfør drømmer om en i3 modus:

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/improving-singlepedal-control-concept-idea-stolen-bmw-i3
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabies

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 09:32
Tilbake til tema, i3 er best fordi den faktisk kan kjøres kun med en pedal, i motsetning til Leaf og Tesla, og det er mange Leaf og Tesla sjåfører som har satt BMWs system på ønskelisten, og her litt fra begrunnelsen etter mange år testing + en kommentar fra en tester:

"One-pedal drive is something we're proud of," Mr. Steinberg said. "We're continuing to exploit it not only for the energy reasons, but also because of the driving experience." BMW estimates that one-pedal driving increases by 20 percent the amount of energy reclaimed when the electric drive motor switches into generator mode and pumps juice into the battery pack.

E.V.'s like the Tesla Roadster have used the single pedal approach, but BMW's one-pedal E.V. driving will become, I believe, the model for electric car engineering. I'm a convert to the single pedal, and wish the Nissan Leaf — my usual car for daily commutes — drove the same way.

Man kan helt fint kjøre med kun en pedal i Tesla Model S (og PSA classic) og det er ikke BMW som tilfører denne egenskapen til elbilene. Min 1998 Berlingo Electrique fra 1998 gjør også dette, så det er på ingen måter noe nytt. Sitatet ditt fra Mr. Steinberg forteller ingenting spesifikt om BMW sitt system utover at man kan kjøre med en pedal og at bilen kan regenerere inntil 20%.

Slik jeg forstår det er den eneste forskjellen på BMW sin tilnærming til dette at man i høyere hastigheter reduserer regenereringen slik at det ikke skal føles som om bilen bremser når man slipper gassen i motorveihastigheter. Man må deretter aktivt velge å redusere farten for at bilen skal regenerere mer og senke farten. Er dette korrekt?

Jeg skal etterhvert bytte ut min Berlingo og trenger en tilsvarende bil med relativ kort rekkevidde som jeg kan bruke til og fra jobb og i butikken. Har forespurt om prøvekjøring hos Bavaria i Oslo, men syntes det drøyer med svar. Ser frem til å prøve i3 og selv få prøve hvordan regenereringen virker.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

LMOR

Sitat fra: Rabies på lørdag 04. januar 2014, klokken 10:46
Man kan helt fint kjøre med kun en pedal i Tesla Model S (og PSA classic) og det er ikke BMW som tilfører denne egenskapen til elbilene. Min 1998 Berlingo Electrique fra 1998 gjør også dette, så det er på ingen måter noe nytt. Sitatet ditt fra Mr. Steinberg forteller ingenting spesifikt om BMW sitt system utover at man kan kjøre med en pedal og at bilen kan regenerere inntil 20%.

Da har du nok misforstått. Med i3 stopper bilen helt opp (ned til 0) med regenerering. Det gjør ikke Leaf og Tesla. Og det er denne ekstra regenereringen ved å kjøre med kun en pedal, som etter BMWs beregninger øker tilført energi med 20% (altså mer enn) f.eks. Leaf og Tesla.

Leaf og Tesla har altså ikke per def. "one-pedal" driving.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elektrolux

Etter mye fram og tilbake virker det som om det er bekreftet at i3 bremser når en slipper fartspedalen. Dette betyr at bevegelsesenergi blir omformet til strøm, og litt varme.

På e-Up kan en velge å kjøre i en slik modus, og mange foretrekker dette framfor seiling. I sterkt kupert terreng, og start stop kjøring i tette bykjerner er det greit å skifte til slik regen modus.

Det jeg savner med i3 ( og Think City, og Leaf, og trillingene, og SAM, og C1 EV'ie, og Tesla? ) er muligheten til å velge vekk regenereringen. Seiling demonstrerer hver gang en faktisk må velge å bremse eller regnerere at en ikke fulgte godt nok med i trafikkbildet og hadde for stor fart. Slike påminnelser er med på å "berolige" føreren og oppmuntrer med det til mer ekonomisk kjørestil. Dette gir lengre rekkevidde og raskere ladehastighet, og minsker faren for ulykker. Har ikke sett statistikken for Think Classic / Think City, men det kunne vært interresant å se om jeg har rett i disse antakelsene.

Vectrix seiler forresten også med mindre en vrir fartshåndtaket "feil vei"

Har kjørt think classic i 5-6 år, og liker så godt enkelheten i motorstyringen den har at jeg har vanskelig å gi slipp på disse bilene. Det er forbausende hvor sjeldent en trenger å bruke fartspedalen. Et lite tuch, og bilen er oppi i fart, så er det bare å renne. Ser en et rødt lys langt vekke renner en mot det uten å sløse vekk bevegelsesenergi til strøm og varme. Dukker rødlyset uforutsett opp er det oftest nok med et lite tuch på bremsepedalen for å regenerere inn mot lyskrysset. Må en "bremse" mer kan en holde lett på bremsepedalen for ektra sterk regenerering. Er heller ikke dette nok, og en faktisk må bremse, har en lært til neste gang, og forsøker å kjøre litt roligere. Dette er enklere og mer intuitivt enn e-Up sitt system, men all honør til VW som forstår verdien av seiling og selv skriver i sin brukerhåndbok:

Bruk rullefunksjon (Sailing) og brems ned:

Hvis kjøretrinn D er valgt, det ikke er aktivert noe rekuperasjonstrinn og du ikke bruker gass-eller bremsepedalen, ruller bilen nesten helt uten effekttap. Den mest effektive måten å tilbakelegge delstrekninger på, er å la bilen rulle av seg selv ( Sailing ) Ved fartsreduksjon i kjøretrinn B eller ved bremsing med bremsepedalen fungerer elektromotoren som dynamo og gjenvinner bremseenergien.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

valvolainen

Bra og fornuftig innlegg!
Har kjørt noen skikkelige langturer med tesla så langt, og savner definitivt muligheten til å skru av regnerering eller flytte denne til bremsepedalen, evt en spak ved rattet. Skrur den ned når vi er på langtur. Det er som du sier, dårlig planlegging å trenge regen.

I min daglige kjøring derimot, inn og ut av oslo i tett trafikk som flyter i 70-110, så er jeg veldig glad i teslaen vår sin kraftige regenerering. Det er vanskelig hvis ikke umulig å ligge i jevn fart på motorveien med for mye trafikk.
Synes også det er veldig lettvindt i kryss der vi bare slipper gassen, og når bilen etterhvert mister farten går regen effekten nedover, og til slutt slutter den. Da glir du pent inn i rundkjøringen eller ut av krysset som var klart. Etterhvert lærer man seg hvor man må slippe pedalen. Hvorvidt den ene er bedre enn den andre vet jeg ikke, og ikke ønsker jeg å ha noe forhold til det heller. Setter en knapp på thinc classic som beskrevet av electrolux. Det høres perfekt ut.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

noto

Enkelt å "seile"/coaste/frirulle med Tesla. Bruker det hele tiden. Har fingeren på girveksleren og vipper frem og tilbake mellom N og D. Helt uproblematisk og smooth.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA