Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alt du ikke visste om din Model S

Startet av Vind, lørdag 11. januar 2014, klokken 08:48

« forrige - neste »

LMOR

Det er utrolig at en ikke gidder lese innleggene før en svarer... Les mitt fra 9:42.

Så kanskje en skulle kjøre begge bilene før en uttaler seg. Det har tross alt Tesla sjåføren som skrev innlegget gjort.

Det er også veldig lite sannsynlig at noen av de sjåførene som uttaler seg klarer å hente ut de ekstra 20%, eller "gilde" bedre enn det som er bygget inn i i3, selv om en mener det selv.

Det er ikke uten grunn at 8-trinns automatkassen til BMW gir mindre utslipp enn manuell gir, og bedre akselerasjon i praksis for de aller fleste av oss. Maskiner er dessverre i ferd med å ta over verden :-)

Du venner deg fort til dette, og da velger i hvert fall jeg 20% mer rekkevidde fremfor friheten til å gjøre som en selv vil. Jeg trenger ikke mer rekkevidde enn i3 har, men jeg ønsker å beholde det den har.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabies

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 11:23
Da har du nok misforstått. Med i3 stopper bilen helt opp (ned til 0) med regenerering. Det gjør ikke Leaf og Tesla. Og det er denne ekstra regenereringen ved å kjøre med kun en pedal, som etter BMWs beregninger øker tilført energi med 20% (altså mer enn) f.eks. Leaf og Tesla.

Leaf og Tesla har altså ikke per def. "one-pedal" driving.

Ok, jeg ser ikke fra ditt sitat av Mr. Steinberg at dette tilfører 20% mer enn feks Leaf og Tesla, han sier kun: "BMW estimates that one-pedal driving increases by 20 percent the amount of energy reclaimed when the electric drive motor switches into generator mode and pumps juice into the battery pack".

Jeg savner fortsatt svar på hvordan regen virker hos BMW i høy hastighet. Når begynner bilen å regenerere? Hvis den seiler tilnærmet fritt i motorveihastighet, når starter regen og med hva slags effekt? BMW sitt fortrinn ovenfor Tesla (og enkelte andre elbiler) er altså at den regenererer helt ned til 0 km/t (som min Berlingo) og jeg antar at du mener definisjonen på enpedals kjøring er at bilen regenererer helt til bilen står stille?

Jeg har frem til nå trodd at enpedals kjøring er det jeg har gjort med både Berlingoen og Teslaen og klarer fortsatt ikke helt å se forskjellen. Om bilen ikke regenererer de siste 20 km/t så vil man med erfaring vite hvor bilen stanser enten bilen regenererer eller ikke? Jeg bruker omtrent aldri bremsene i noen av bilene mine, er det ikke det som da er enpedals kjøring?
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Øyvind.h

I Teslaen har man to nivå for regen, samt mulighet for å slå creep av/på. Har man creep på siger bilen sakte forover selv om man ikke har foten på gassen. Har man creep av er bilen som i nøytral når du ikke er nær gassen og regen dabber av rett over 0km/t. Men Teslaen bruker foreløpig ikke brems eller motor til å holde bilen helt fast når du går av gassen, og slik jeg forstår det er det der forskjellen ligger? Model S får snart hill-hold i følge ryktene, men antakelig heller ikke det uten å faktisk trykke på bremsen.

Bak rattet i Teslaen bruker jeg kun bremsen rett før den når 0km/t ved rødt lyss etc. Mulig i3 har løst dette på en mer smidig måte, men jeg opplever helt klart at Model S er en enpedals-bil for meg og min kjøring. Skulle jeg stått mye i kø/kjørt i bykjernen derimot tror jeg i3s enpedals-opplegg vil være en bedre løsning, ut fra måten det beskrives her.

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 11:23
Leaf og Tesla har altså ikke per def. "one-pedal" driving.
Akkurat det er jeg helt uenig i. Selv om man bruker bremsepedalen mindre i en i3 enn i Model S, så betyr ikke det at i3 kan påberope seg å være den eneste av disse som har "one pedal driving". Skulle det vært hold i påstanden din hadde det ikke vært noen bremsepedal i i3, men det regner jeg med det er?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

OK, en legger nok forskjellige ting inn i begrepet.

Men en "ren/ekte" one-pedal car, har trenger bare 1 pedal. Altså at du på en tur kun bruker den ene pedalen fra en starter til en er fremme, inkl stopp i lyskryss osv.

Bremsepedalen brukes da kun ved bremsing du ikke kunne forutse.

Jeg bare refererer det andre skriver, og flere av disse tror jeg har mer erfaring med dette enn oss. Og de 20% er hva i3 leverer MER enn andre, men igjen bare ting jeg har lest... men det er det denne tråden handler om, Hvorfor i3 er bedre :-)

"There is massive amounts of dialed-in regenerative braking, as there was in the MiniE, but the i3 feels far more stable and controlled. It's one-pedal driving at its best. Lift off the accelerator, and it rapidly sheds speed and comes to rest, as the charge indicator shows you're feeding the battery pack. There's no "creep," so you don't even need the brakes to stay in place.

All in all, the i3 feels very much a part of the "ultimate driving machine" stable, with very balanced steering and a taut but not jarring ride. This would be one exciting city commuter car, if the congestion opens enough to let you really step on the loud pedal."

Han sier også mye bra om e-up, men siden dette står i samme artikkel, så gir i3 best kjørefølelse:

http://www.plugincars.com/evs-27-driving-bmw-i8-and-volkswagen-e-128913.html
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

noto

MS bremser raskt ned til sakte creep, et par km/t, på regen. Må så bruke bremsen for fullt stopp, men energitapet er selvfølgelig ubetydelig og milevis unna 20%. Man merker at regen "slipper" like før bilen stopper. Regner med at dette er en valgt feature fra Teslas side.

LMOR

Fremdeles helt misforstått. Det er ikke bare bidraget rett før stopp som utgjør 20%, det er totalen i hele pakken. (sannsynligvis er det mindre forskjell mot en Tesla). Største bidraget kommer fra at elektronikken og ikke føreren selv bestemmer optimal regenerering i alle situasjoner. Om noen måneder kommer det sikker mer tall på dette.

I mange av disse trådene viser flere av oss til halvproffe og proffe artikler som roser i3 vs andre for regenereringen. Jeg har ikke funnet noen som hevder at i3 er underlegen de andre, slik som flere her på forumet ser ut til å mene.

Så hvorfor ikke finne frem til tester som viser at i3 kommer dårligst ut, i stedet for egen synsing?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

noto

Hva er misforstått? Jeg vet ingenting om i3, men forklarer bare hvordan regensystemet fungerer i MS og har vanskelig for å se hvordan det kan forbedres.

elektrolux

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:55
Fremdeles helt misforstått. Det er ikke bare bidraget rett før stopp som utgjør 20%, det er totalen i hele pakken.
Så hvorfor ikke finne frem til tester som viser at i3 kommer dårligst ut, i stedet for egen synsing?

Jeg utfordrer hermed alle i3 førere å vise at de klarer 20% bedre økonomi enn meg. Jeg skal kjøre Think Classic Li. Ligger allerede på ca 1,1 kWt/10km i snittforbruk. Klarer i3 førere bedre enn 1 kWt/10 km godtas dette som bevis på at den fortreffelige regen funksjonen til BMW faktisk er en fordel. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

LMOR

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:07
Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:55
Fremdeles helt misforstått. Det er ikke bare bidraget rett før stopp som utgjør 20%, det er totalen i hele pakken.
Så hvorfor ikke finne frem til tester som viser at i3 kommer dårligst ut, i stedet for egen synsing?

Jeg utfordrer hermed alle i3 førere å vise at de klarer 20% bedre økonomi enn meg. Jeg skal kjøre Think Classic Li. Ligger allerede på ca 1,1 kWt/10km i snittforbruk. Klarer i3 førere bedre enn 1 kWt/10 km godtas dette som bevis på at den fortreffelige regen funksjonen til BMW faktisk er en fordel. ;D

Dette er i hvert fall totalt misforstått :-) Det er ikke gjennomsnittsforbruket vi snakker om, men med eller uten elektronikken i i3 (i samme bil). Da må du i så fall finne en bil du kan teste dette på, og da er en Tesla eller e-up bedre test-objekt. Men du kan prøve å søke opp tallmaterialet BMW har på dette gjennom mange år med testing av forskjellige varianter.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 11:23
Sitat fra: Rabies på lørdag 04. januar 2014, klokken 10:46
Man kan helt fint kjøre med kun en pedal i Tesla Model S (og PSA classic) og det er ikke BMW som tilfører denne egenskapen til elbilene. Min 1998 Berlingo Electrique fra 1998 gjør også dette, så det er på ingen måter noe nytt. Sitatet ditt fra Mr. Steinberg forteller ingenting spesifikt om BMW sitt system utover at man kan kjøre med en pedal og at bilen kan regenerere inntil 20%.

Da har du nok misforstått. Med i3 stopper bilen helt opp (ned til 0) med regenerering. Det gjør ikke Leaf og Tesla.

Men det gjør PSA-classic, og eUp i B-gir !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2014, klokken 12:01
Etter mye fram og tilbake virker det som om det er bekreftet at i3 bremser når en slipper fartspedalen. Dette betyr at bevegelsesenergi blir omformet til strøm, og litt varme.

På e-Up kan en velge å kjøre i en slik modus, og mange foretrekker dette framfor seiling. I sterkt kupert terreng, og start stop kjøring i tette bykjerner er det greit å skifte til slik regen modus.

Det jeg savner med i3 ( og Think City, og Leaf, og trillingene, og SAM, og C1 EV'ie, og Tesla? ) er muligheten til å velge vekk regenereringen. Seiling demonstrerer hver gang en faktisk må velge å bremse eller regnerere at en ikke fulgte godt nok med i trafikkbildet og hadde for stor fart.

Enig.
eUp har mulighet for en-pedalskjøring (akkurat som i3 og PSA-classic) i B, og mulighet for "seiling" uten regenerering i D.
Genial kombinasjon, ulikt alle andre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:34
OK, en legger nok forskjellige ting inn i begrepet.

Men en "ren/ekte" one-pedal car, har trenger bare 1 pedal. Altså at du på en tur kun bruker den ene pedalen fra en starter til en er fremme, inkl stopp i lyskryss osv.

Bremsepedalen brukes da kun ved bremsing du ikke kunne forutse.

Akkurat slik jeg har kjørt PSA-classic i snart 10 år nå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

PSA Classic og e-up, har ikke jeg sagt at ikke stopper helt, men det er ikke det samme som at de får bedre total-score på regen.

Det er det jeg venter på. At noen som er nøytrale sier noe om hva som er best.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:52
PSA Classic og e-up, har ikke jeg sagt at ikke stopper helt, men det er ikke det samme som at de får bedre total-score på regen.

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:34
Jeg bare refererer det andre skriver, og flere av disse tror jeg har mer erfaring med dette enn oss. Og de 20% er hva i3 leverer MER enn andre, men igjen bare ting jeg har lest...

Mulig at i3 regenerer 20% bedre enn andre, men det som gir best kjøreøkonomi er faktisk ikke regenerering men å lese trafikken og utnytte bevegelsesenergien mest mulig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

valvolainen

Det fortelles at bmw også har 20% bedre regenegenskaper enn konkurrentene.
Hentet rett ut fra en salgsbrosjyre? Kan ikke for alt i verden skjønne hvordan det kan henge sammen, og det er nok bmw som må vise frem tallene, ikke konkurrentene. Ettersom det faktisk er konkurrentene som har satt standarden bmw hevder å ha forbedret. Og ja, 'hevder' er korrekt ord å bruke inntil vi ser tallene i noe annet enn i salgsbrosjyren. Det er utrolig vanskelig å måle slikt i praksis, og jeg skal banne på at det slutt koker ned til sjåførens høyrefot og ingenting annet.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA