Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 16amp ladekabel og forvarming

Startet av Teslanewbie, onsdag 08. januar 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

Øyvind.h

Min ble kjøpt ny for ca 600". Solgt for 532" minus kost for bulk.
Skulle bli drøye 5% tap per år fra august 2013 til august 2015.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hellström

Det har ju inte helt gått 3 år ännu, men jag tror inte vi ser en värdeminskning på 45 % som Vg.no
Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

fonberg

Sitat fra: Hellström på mandag 18. april 2016, klokken 22:10
Det har ju inte helt gått 3 år ännu, men jag tror inte vi ser en värdeminskning på 55 % som Vg.no

55% restverdi=45% verditap. Men uansett, 2013-modellene har holdt seg vesentlig bedre i pris enn VG gjetta på så langt, ja.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Lygren

Ser folk selger 5-6 år gamle iPad 1 til 1500 kroner på Finn.no, og folk kjøper rett og slett fordi de er fantastisk gode til sitt bruk - selv i dag! Spørsmålet er jo om det samme vil kunne skje på Tesla-fronten, hvilket i veldig stor grad avhenger av det konkurrentene måtte komme opp av. Er jo en del paralleller til nettopp Apple hos Tesla, der bl.a. til en viss grad kan sammestille Superchargers med iOS; it enables you to do the stuff you need to do enten det være seg elektrisk kjøring over lange strekk eller sømløs integrasjon av alle dine duppeditter - begge unike behov i hver sin leir men samtidig noe konkurrentene har tatt åresvis med å erstatte. Først nå ser en av Android og Windows såvidt det er kommer på banen, men det tok jo sin tid, og hver gang jeg tester å hoppe over gjerdet angrer jeg alltid... Nå finnes det selvsagt mange som ikke er som meg og foretrekker Android, Windows eller noe annet - poenget er imidlertid at en såpass stor andel brukere er villige til å bla opp store summer penger at Apple okke som p.t. er verdens største selskap.

Så har en kronekurs, nye modeller fra Tesla selv ikke minst, generell konjuktur osv osv osv osv.....

Min guess er at Model 3 vil gjøre et greit innhugg i verdien på S, men at en først da vil se tosifret prisnedgang for de som kjøpte Sen før oljeprisen gikk totalt i dass og Tesla justerte prisene deretter mot slutten av 2015...... Time will show!! :):)

RuneW

Sitat fra: fonberg på mandag 18. april 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Hellström på mandag 18. april 2016, klokken 22:10
Det har ju inte helt gått 3 år ännu, men jag tror inte vi ser en värdeminskning på 55 % som Vg.no

55% restverdi=45% verditap. Men uansett, 2013-modellene har holdt seg vesentlig bedre i pris enn VG gjetta på så langt, ja.

Og fra januar 2013 til januar 2016 gikk dollarkursen fra 5.5 til 8.9... Kanskje vanskelig å regne på det, men det kunne ha vært interessant å justert for dette for å få litt mer realistiske tall.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Olemann

Dette er helt essensielt i disse kalkylene.  De hyppige prisoppgangene fra 2013-16 har selvsagt påvirket bruktprisene.  USD vs NOK har sunket nesten 10% de siste ukene, og sammen med at ny Tesla salget er betydelig redusert (og som jeg antar Tesla skjønner henger sammen med at bilen er blitt for dyr for mange som før hadde råd til den) vil jeg anta dette gjør at framtidige kjøpere ser en annen avskrivning som er mer "normal". Altså ca 50-150.000.- i tap 1. året av nybil eierskap.
Skulle Tesla korrigere prisen ned som følge av valuta vil selvsagt prisen dyttes ned og ikke opp også i bruktmarkedet. 

Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. april 2016, klokken 11:25
Sitat fra: fonberg på mandag 18. april 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Hellström på mandag 18. april 2016, klokken 22:10
Det har ju inte helt gått 3 år ännu, men jag tror inte vi ser en värdeminskning på 55 % som Vg.no

55% restverdi=45% verditap. Men uansett, 2013-modellene har holdt seg vesentlig bedre i pris enn VG gjetta på så langt, ja.

Og fra januar 2013 til januar 2016 gikk dollarkursen fra 5.5 til 8.9... Kanskje vanskelig å regne på det, men det kunne ha vært interessant å justert for dette for å få litt mer realistiske tall.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

fonberg

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 19. april 2016, klokken 13:24
Dette kan gi en boost i bruktprisen :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/nytt-forslag-27-600-kroner-i-aaret-for-aa-passere-oslo-bommer-i-rushtiden/a/23662115/

Forslaget differensierer altså slik at diesel blir dyrere enn bensin gjennom bommene, det mener jeg er fornuftig.

Artikkelen nevner ikke takst for elbiler, jeg synes det er rart om elbilene skal være fullstendig fredet for bomavgifter særlig mye lenger. Man sliter på veiene, tar opp plass, genererer asfaltstøv osv også med elbil. Etter min mening burde elbil ha en takst på havparten av bensinbil (og en fjerdedel av dieselbil).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

orjan

Uenig. Man kan lett argumentere at elbiler fremdeles bør være fritatt bomavgift da man har et ønske om økt salg av elbil på bekostning av diesel og bensin. Man lar dermed elbilene slippe å betale for den faktiske kostnaden de påfører veier og ellers helt til vi har kommet dithen at elbiler ikke trenger slike fordeler for å utkonkurrere fossilbilene.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på tirsdag 19. april 2016, klokken 13:37
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 19. april 2016, klokken 13:24
Dette kan gi en boost i bruktprisen :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/nytt-forslag-27-600-kroner-i-aaret-for-aa-passere-oslo-bommer-i-rushtiden/a/23662115/

Forslaget differensierer altså slik at diesel blir dyrere enn bensin gjennom bommene, det mener jeg er fornuftig.

Artikkelen nevner ikke takst for elbiler, jeg synes det er rart om elbilene skal være fullstendig fredet for bomavgifter særlig mye lenger. Man sliter på veiene, tar opp plass, genererer asfaltstøv osv også med elbil. Etter min mening burde elbil ha en takst på havparten av bensinbil (og en fjerdedel av dieselbil).
Taksten står der den? 30,- i høyrush, 15 i lav og gratis resten av døgnet. Men med åpning for at alt skal være gratis.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Bompenge-skissen


I rushtidsperiodene 06:30-08:30 og 15-16:30:

* Dieselbil: 80 kroner

* Bensinbil: 70 kroner

* Ladbar hybrid: 60 kroner

* El-/hydrogenbil: 30 kroner eller gratis



I periodene: 05:30-06:30, 08:30-09:30, 14-15 og 16:30-17:30:

* Dieselbil: 65 kroner

* Bensinbil: 55 kroner

* Ladbar hybrid: 45 kroner

* El-/hydrogenbil: 15 kroner eller gratis



I perodene 09:30-14 og 17:30-05:30:

* Dieselbil: 50 kroner

* Bensinbil: 40 kroner

* Ladbar hybrid: 30 kroner

* El-/hydrogenbil: Gratis

Det er ikke avklart om det blir betaling i begge retninger. Toveis-betaling vil bety at takstene halveres, slik at summen pr. dag blir den samme som ved enveis-betaling.

Kilde: NRK/COWI/Oslopakke 3-sekretariatet
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 19. april 2016, klokken 15:26
Bompenge-skissen
...

Dog verd å merke seg at dette er for den eksisterende bomringen. Takstene for de evnt. nye bommene ved fylkesgrensene er ikke nærmere presisert her.

Ut i fra artikkelen fremkommer det (opp til) 40 kr. for denne passeringen (for dieselbiler). Tolker dette som om de tenker halv pris for disse passeringen i forhold til dagens bomring, men dette er altså ikke presisert - ei heller om disse vil være variable basert på tidspunkt eller drivstoff. Men regner med at også disse blir gratis for elbiler dersom bomringen forblir gratis.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA