Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 16amp ladekabel og forvarming

Startet av Teslanewbie, onsdag 08. januar 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

Teslanewbie

http://www.tv2.no/underholdning/broom/model-s-om-tre-aar-kan-det-vaere-halv-pris-paa-superelbilen-4175466.html

Biladministrasjonsselskapene som lever av å beregne verditapet best mulig, er generelt skeptiske til elbiler og de er også avventende til Model S. DNB-eide Autolease anslår at markedsverdien på den vil ligge på rundt 50 prosent av nypris etter tre år / 45.000 kilometer. Det er høyere enn gjennomsnittet i denne klassen.

----------------------------------------------------------

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10134263


Etter bare tre år har Tesla-eierne trolig svidd av halve kjøpesummen, bare i verditap, har biladministrasjonsselskapet Autolease beregnet.

Det betyr at den som har kjøpt toppmodellen Tesla Model S Signature Performance til 679.000 kroner, på tre år har «tapt» 339.500 kroner - og det nesten uten en lyd!

---------------

Hva er et realistisk prisfall ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

janmb

Å spå fremtiden er det vel egentlig ingen som kan. Ettersom det aldri har eksistert noen bil i segmentet til TMS tidligere så blir det uansett spekulasjon og gjettverk hvordan den ville falle i pris - og ikke minst avhenger det av hvilke etterkommere/utfordrere vi ser på markedet de kommende årene.

50% på tre år er nok ikke utenkelig, men heller ingen selvfølge. TMS har allerede et solid forsprang på den kurven, all den tid stor etterspørsel og lav produksjonstakt holder bruktprisene langt over prisen på nye biler. I tillegg fikk mange av oss et forsprang på inntil 100.000 kr i form av prishoppet - noe som også i stor grad kommer avskrivningen til livs en god stund.

Personlig tviler jeg på om man ser et så stort tap som 50% på tre år for de tidlig leverte bilene. De har hatt veldig god nytte av faktorene jeg nevner over. For biler levert utover i 2014 og fremover kan nok bildet etterhvert bli litt annerledes. Spesielt for de som kjøper til ny pris og kanskje ikke lenger opplever at etterspørselen holder bruktverdien så ekstremt høy vil nok avskrivningen hvertfall bli tilsvarende ICE-biler i samme prisklasse. (samme pris, ikke samme bilklasse)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

scoot

Jeg tror verdifallet kommer helt ann på hvordan Model S oppleves kvalitetsmessig etter 3 års bruk. Det er ingen som vet hvordan en Tesla takler det nordiske klimaet enda, i mine øyne er det helt avgjørende for hvordan bruktbilprisen vil bli.
2009 Revai

Lanber

Vi må ikke lure oss selv til å tro at en Tesla vil holde seg noe bedre enn en fks Passat i pris, ei heller tror jeg vi får noen særlig dårligere for den.
At du idag kan tjene noen kroner på en fabrikkny bil er et forbigående fenomen. Innen våren vil markedet begynne å mettes og Finn vil ha flere og flere biler til salgs, da presses priser og vi får en normal markedssituasjon.

Bilen koster 600.000 idag, om 5 år får du igjen 300.000 i 2019 kroner, i 2024 får du 150.000 for bilen.

Mons

Jeg vil tro at fraværende bruktimport av Tesla vil være med på å holde bruktprisen oppe. Dette blir en helt annen klasse enn disse andre bilene, som er sterkt skattlagt i Norge.

Så blir det spennende å se om noen år. Utstrakt bruk av aluminium, lite slitedeler i motor etc kan også holde bruktprisen oppe, mens batteriets holdbarhet og prisutvikling kan telle motsatt veg.


Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Lanber

Vi får tilnærmet samme bruktbil situasjonen med import fra kontinentet som biler med fossilt brennstoff.
Sålenge bilen kan eksporteres med fratrekk av moms på grensa til EU og momsregime i Norge står ved lag så er det lite som skiller


Teslanewbie

Sitat fra: Mons på tirsdag 31. desember 2013, klokken 16:37
Jeg vil tro at fraværende bruktimport av Tesla vil være med på å holde bruktprisen oppe. Dette blir en helt annen klasse enn disse andre bilene, som er sterkt skattlagt i Norge.

Så blir det spennende å se om noen år. Utstrakt bruk av aluminium, lite slitedeler i motor etc kan også holde bruktprisen oppe, mens batteriets holdbarhet og prisutvikling kan telle motsatt veg.

Ser for meg at bilen kan få et langt liv spesiell om det kommer en batteripakke oppgradering med ny teknologi som kanskje øker rekkevidden til >1000km per ladning som noen forutser.. Da er det bare å kjøpe den nye pakken og jeg regner med at Tesla oppretter en bytteordning med prisavslag når den gamle pakken byttes inn..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

noto

Bruktprisen blir dårlig hvis en ny Model S eller annen elbil er vesentlig bedre/billigere om 3 år. Ellers tror jeg den kommer til å stå seg meget bra.

timingbeltkiller

Brukbilverdien og med det avskrivingstapet er ren teori uten praktisk økonomisk betydning helt til du selger bilen.

Økende nybilpriser øker også bruktbilprisene. Men vesentlig mindre.
Det betyr du taper på økende priser dersom du selger for å delfinansiere kjøp av  ny bil.

Selger du for å gå over til fotgjenger eller syklist, tjener du derimot på økende bilpriser.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lanber

noto: Loven om masseproduksjon slår inn. Liten serie = dyr, stor serie = billig.
Produksjonskostnadene vil synke og batteriene bli bedre (og billigere). Sånn sett sitter vi med svarteper, vi har V 1.0.

En ny Passat koster idag omtrent på krona det den kostet i 2000, i mellomtiden har vi hatt 20% (?) inflasjon. 
Dette er prisutviklingen på et ferdig utviklet konsept som en bil med tradisjonell motor har hatt.

Tenk deg hva som kommer til å skje med EL biler og den utviklingen som skjer der?  Se på MIEV``en, de startet med frisk nypris på ca 240.000 når de kom. Idag er de godt under 200.000 ny inkludert vinterdekk. Brukt som 3 år gamle koster de 100.000,-

Leaf_entusiast

Ja, det er vanskelig å spå hvordan bruktbilprisen vil utvikle seg. De fleste biler faller 10-15% i verdi når man tar den ut av butikken. Tesla stiger vel med det samme basert på finn.no. En Tesla til 115% av nypris mot en annen bil til 85% av nypris vil sikker ikke holde seg bedre. Hvis vi antar at begge bilene faller ytterligere 25% etter tre år finner vi at en typisk fossilbil prises til 64% av ny mens Tesla prises til 86% av ny. Nå er nok Tesla hypet så den faller kanskje mer fra toppen enn andre.

Vi vet egentlig mye om tre år frem. VW Golf sin 2015 modell (kommer våren/sommer 2014) yter ikke stort mer enn Leaf. VW vil neppe greie å komme opp med noe signifikant bedre to år etter. Dersom Tesla lykkes med sin mellomstorebil kan den komme ned i vel 300' og utkonkurrere Leaf og Golf. Den vil sikkert legge litt press på Model S, men noe dramatisk fall blir det neppe.

Teslanewbie

Ja noen håper vist på å få en 3år gammel bil med Ferrariytelser til 300 000kr...  Tror ikke verdifallet blir så stort... Ikke med 414hk under baken ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

timingbeltkiller

Sitat fra: Lanber på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:06
noto: Loven om masseproduksjon slår inn. Liten serie = dyr, stor serie = billig.
Seriestørrelse er et relativt begrep. Store (luksus)biler produseres i relativt små serier sammenlignet med mindre biler i volumklassene.

S85 har derfor langt fra samme handicapet i relasjon til konkurrentene som trillingene, Leaf og i3 har.

Men G3 har det. Det kan være grunnen til at den stadig skyves ut i tid.

Og gjør du som VW: Produserer en bilmodell med alle typer drivlinjer (bensin/diesel/gass/hybrid/el) i storserie, spiller det liten eller ingen rolle om eksempelvis el-varianten eller gassvarianten utgjør 1, 10, 25 eller 50% av totalen.
Volumfordelene har de like fullt. Og den kan de ta ut enten i øket fortjenestemargin eller i lavere pris.

Uheldigvis for bilkjøperne ser det ikke ut til VW "vil dele" med kundene sine.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Hva er bruktprisen om 40 år da ?
Bilen kan jo fort bli en klassiker :D
Her er et eksempel på at prisen ikke trenger å falle i det hele tatt... ;)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44753273
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

timingbeltkiller

Sitat fra: Leaf_entusiast på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:10
Dersom Tesla lykkes med sin mellomstorebil kan den komme ned i vel 300' og utkonkurrere Leaf og Golf.
G3 vil utkonkurrere disse på rekkevidde og behøver derfor ikke å konkurrere på pris.
EPA rekkevidde 200 miles sammenlignet med 80 foretrekkes nok av det store flertallet så mye at prisen trygt kan settes minst 25% høyere.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA