Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 16amp ladekabel og forvarming

Startet av Teslanewbie, onsdag 08. januar 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

MrDriveby

Sitat fra: Mons på tirsdag 31. desember 2013, klokken 16:37
Jeg vil tro at fraværende bruktimport av Tesla vil være med på å holde bruktprisen oppe. Dette blir en helt annen klasse enn disse andre bilene, som er sterkt skattlagt i Norge.

Så blir det spennende å se om noen år. Utstrakt bruk av aluminium, lite slitedeler i motor etc kan også holde bruktprisen oppe, mens batteriets holdbarhet og prisutvikling kan telle motsatt veg.

+1
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

timingbeltkiller

Sitat fra: OddB på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:30
Hva er bruktprisen om 40 år da ?
Bilen kan jo fort bli en klassiker :D
De meget få veteranbilene som selges til fantasipriser om 40 år er til liten hjelp for de som bytter ut sin S med en ny S eller konkurrerende modell om 3 eller 5 år.

Svaret på spørsmålet kan forøvrig muligens bli 900K 2051 kroner = 300K 2013 kroner.
Vilket igjen betyr regnet i 2013 kroner vil bilen degressivt synke i pris til skrotingspris etter X år for deretter å stige jevnt og trutt i verdi. Spørsmålet er hvor mye vedlikeholdet vil spise opp av prisstigningen. Veteranbildeler må ofte håndlages av mekanikere og karosserimakere høyt oppe i støvets alder. Med tiden faller jo også bilhøggerne bort som reservedelkilde.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

janmb

Sitat fra: Lanber på tirsdag 31. desember 2013, klokken 16:51
Vi får tilnærmet samme bruktbil situasjonen med import fra kontinentet som biler med fossilt brennstoff.
Sålenge bilen kan eksporteres med fratrekk av moms på grensa til EU og momsregime i Norge står ved lag så er det lite som skiller

Rent bortsett fra at de vil finnes svært få europeiske markeder å importere fra, all den tid det selges så få eksemplarer i andre land enn Norge ennå. Økonomisk sett har du helt rett.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Havebigfun

#18
Prisen kommer til å holde seg bra såelenge det ikke er en vesentlig forbedret utgave i markedet.
Når første facelift med 35W Xenon, skikkelig vinterkompatibilitet, skikkelig interiør, spyling av ryggekameraet, 120kW batteri osv kommer blir det nok et hakk nedover for våre doninger.
Evt AWD TMS til en overkommelig summ kan gi ytterligere et hakk nedover. :o
Ettersom vi nærmest kjører en beta-versjon kan dette tidspunktet komme før vi har snudd oss.
Jeg har ikke profund roadster-kunnskap sitter imidlertid med inntrykket at de første bilene er mindre attraktive enn de siste som er mere gjennomført. Samme kommer til å skje med TMS.

Teslanewbie

Håper på at lyktespylere og 35w xenon evt led kan ettermonteres til en hyggelig pris...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pej

Hvis jeg får 200.000,- for min Model S om 5 år så er jeg superfornøyd, men tror ikke helt på det. 150.000,- er nok mer realistisk.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Black Lemon

Et viktig moment her vil være om TMS kan fungere som nr.1 bil og det svaret får vi muligens i løpet av vinteren. De øvrige el-bilene på markedet er som oftest nr.2 eller nr.3 bil som følge av begrenset rekkevidde. Trillingene har jo falt opp til 50% på kun to år, men disse var opprinnelig for høyt priset og introduksjonen av Leaf gjorde at disse på kort tid ble satt kraftig ned i pris. TMS har i øyeblikket ingen konkurrenter, men det kan endre seg i løpet av de neste to årene. Dersom den tradisjonelle bilbransjen ser at TMS erstatter ordinære biler, vil de nok være raske med å tilby konkurrerende produkter. Et annet viktig moment er annenhåndsverdien av TMS i USA. Der koster jo TMS like mye som tradisjonelle luksusbiler og disse faller kraftig i verdi. Dersom TMS også følger denne trenden i USA, kan importerte brukte TMSer fra USA til Norge presse prisene nedover. Norge er jo i en særstilling med svært høye avgifter på tradisjonelle biler med kraftige motorer mot nullavgift for elbiler uansett motorkraft.

Kagex

Er en del forskjellig på amerikanske og EU versjoner av tesla.  Blinklys og ladestrøm

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Rio

Det som avgjør prisen vil være om det kommer ny batteriteknologi, som revolusjonærer markedet.

Som en prisindikasjon: for et par år siden solgte jeg flere VW Golf CityStromers (med 80 km rekkevidde) til mellom 68 000 kr og 86 000 kr. De var da over 15 år gamle, og prisen må ha vært ca 30-40% av nypris (som jeg ikke er sikker på hva var).

Elbiler holder seg vanligvis godt i pris.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman

Import fra USA blir nok neppe et tema. Hvem vil vel ha en slik bil som ikke kan brukes på norske superladere og med treglading som eneste mulighet? Ingen type 2 osv.

Tesla-man

Hvis en setter av 100 000 til nytt batteri hvert tiende år så har en jo i praksis en evigvarende fremkomstmiddel til en kostnad på 10 lapper i året - sånn grovt sett.  Det jo være bra for bruktbilprisene?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman

Usikker på det, men i så fall vil det bli en veldig billig bil fra 10-20 år :)

Hellström

Ser ut som vi har en verdifall på årsmodell 2013 bilar på ca 25-30 % efter snart 3 år eller har jag fel?
Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

Jejl

På min P85 fra sept 2013 er ikke prisfallet på mer enn ca 15% hvis jeg skulle fått det som forlanges av tilsvarende bil på Finn.no.

fonberg

Sitat fra: Hellström på mandag 18. april 2016, klokken 21:28
Ser ut som vi har en verdifall på årsmodell 2013 bilar på ca 25-30 % efter snart 3 år eller har jag fel?

Solgte min etter 2,5 år med drøyt 10% verdifall (nypris inkl vinterhjul 570, solgt for 510).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA