Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er 100% = 80%?

Startet av Gusse, tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:50

« forrige - neste »

Høgis

Slik så mine ut på 1. bilen jeg fikk levert 5. nov 2013, på "erstatningsbilen" som jeg fikk levert i slutten av januar i år har jeg ikke sett antydning til dugg foreløpig.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

OleJA

@Muffinman:
Har du bilen stående i oppvarmet garasje?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Jejl

Jeg har hatt min i over et år nå, og har kun sett litt antydning til fukt et par ganger rett etter at bilen er vasket, men det har forsvunnet veldig raskt.

Muffinman

Sitat fra: OleJA på torsdag 16. oktober 2014, klokken 08:51
@Muffinman:
Har du bilen stående i oppvarmet garasje?
Bilen står alltid utendørs. Dette skjedde også i dag tidlig, og vedvarte hele turen på 20+ mil. Har nå kjørt ca 15, og en stopp midtveis avslørte ingen dugg. Hovedlysene var av på den etappen. Midt i andre etappe kom hovedlysene på automatisk, og nå står jeg på ei ferge med lyktene fulle av dugg. Det dugger med andre ord ikke før lysene slås på og det blir temperaturforskjell mellom innside og utside.

Olatho

Burde ikke en mulig løsning da være å skape bedre ventilasjon i lyktene? Virker jo ikke som de får dem tette uansett, så litt ekstra lufting er kanskje det som skal til...

OleJA

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. oktober 2014, klokken 18:14
Sitat fra: OleJA på torsdag 16. oktober 2014, klokken 08:51
@Muffinman:
Har du bilen stående i oppvarmet garasje?
Bilen står alltid utendørs. Dette skjedde også i dag tidlig, og vedvarte hele turen på 20+ mil. Har nå kjørt ca 15, og en stopp midtveis avslørte ingen dugg. Hovedlysene var av på den etappen. Midt i andre etappe kom hovedlysene på automatisk, og nå står jeg på ei ferge med lyktene fulle av dugg. Det dugger med andre ord ikke før lysene slås på og det blir temperaturforskjell mellom innside og utside.
Ok - da vil jeg tippe at det er et lite reservoar av vann inne lyktene. Når lyset varmer opp innsiden så vil mer vann fordampes, og dette igjen kondenseres mot det kalde lykteglasset. Enten må lyktene tørkes og tettes100%, evt mer lufting slik at fuktigheten kan fordampe ut av lyktene. Selvfølgelig noe Tesla burde ha fikset, men tydelig at de sliter medslike problemer som ikke kan reproduseres i California. (Lykter, 3G, DAB...)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

BMW850

Får også stadig dugg i begge frontlyktene.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

#127
Hehe, i så fall var bilen levert med vann i lyktene. Dette oppstod før jeg rakk å komme hjem med bilen for første gang 30. oktober i fjor høst.

Det som irriterer mer enn duggen er idiotsvaret Tesla gav når jeg påpekte dette. "Kjør bilen med lysene på i mer enn 30 minutter, så skal duggen forsvinne." Altså mente de at det var i orden om det var dugg i lyktene så lenge den forsvant i løpet av en halvtime. Men duggen oppstår jo ikke før lysene skrus på.

Jeg har hatt bil i 26 år, og en greit antall av dem - alt fra gamle vrak til forholdsvis nye. Dette er den første som har dugg i lyktene.

RaBalder

Hvis det genereres for lite varme av de pærene som er i lampene foran og bak til å fordampe vann tilstrekkelig, så kanskje man kunne tilføre tørr luft istedet. Permanent ved vanlig kjøring.

Aircondition har jo tørket luft under litt trykk. Hva med en liten luftslange til hver lykt som blåser inn tørr luft.
Også et spjeld som åpner bare når man har betingelser som gjør at man oppnår tørking (aktiv kompressor og varm luft).


Duggen må jo forsvinne da.

timingbeltkiller

Sitat fra: OleJA på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:05
Ok - da vil jeg tippe at det er et lite reservoar av vann inne lyktene. Når lyset varmer opp innsiden så vil mer vann fordampes, og dette igjen kondenseres mot det kalde lykteglasset. Enten må lyktene tørkes og tettes100%, evt mer lufting slik at fuktigheten kan fordampe ut av lyktene. Selvfølgelig noe Tesla burde ha fikset, men tydelig at de sliter medslike problemer som ikke kan reproduseres i California. (Lykter, 3G, DAB...)
Kanskje Tesla er spesialkonstruert for Arizona.
Det første du gjør der når du henter den nye bilen din,
er å skru av vindussveiperne. De får du aldri bruk for.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Dennis

Så også at det var dugg i demobilen jeg prøvde. Og må slenge meg på at dugg i lykter aldri har vært noe problem i bilene jeg har hatt, og har i hovedsak hatt ganske gamle biler. Så er helt klart en defekt lykt eller design feil hvis det kommet dugg i lyktene

Havebigfun

Sitat fra: Dennis på søndag 09. november 2014, klokken 17:45
Så også at det var dugg i demobilen jeg prøvde. Og må slenge meg på at dugg i lykter aldri har vært noe problem i bilene jeg har hatt, og har i hovedsak hatt ganske gamle biler. Så er helt klart en defekt lykt eller design feil hvis det kommet dugg i lyktene
kan det være oppvarmingen som gir forskjellen? dine gamle biler hadde antakelig 55W halogenpærer. TMS har 25 W.
Dere som har bygget om til 35W- har det vært noe endring i duggmønsteret??

Dennis

Hvis det kom vann inn og det ble varmet opp av pærene så skulle jeg sett dugg rett etter å ha vasket bilen skulle man tro. Sleit med dugg i et tåkelys en gang, da var det gummi pakningen til lokket man tok av for å bytte pærer som jeg ikke hadde fått riktig på plass.

Muffinman

Har fått en forklaring på dette nå. Hovedlyktene er åpne, og forskjellen i temperatur på innsiden og utsiden når lyktene er på gjør at det dugger på innsiden bortsett fra akkurat der lyskjeglen og dermed varmen treffer glasset. Dermed er det ikke direkte noe galt med lyktene, heller et ikke helt optimalt design. Har testet litt, og om man lar lyktene stå på etter endt kjøring forsvinner duggen etter en stund. Begynner man å kjøre slik at glasset kjøles ned kommer det tilbake. Forsvinner også når temperaturen er like på innside/utside. Dermed er dette relatert til design, og ikke noe som vil ødelegge/forringe lykta. Men det ser jo ikke bra ut når det står på.

Det er en viss forskjell i dugg når man har 35W pærer, sammenlign gjerne mine bilder på side 8 med trådstarter.

Høgis

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. november 2014, klokken 18:29
Har fått en forklaring på dette nå. Hovedlyktene er åpne, og forskjellen i temperatur på innsiden og utsiden når lyktene er på gjør at det dugger på innsiden bortsett fra akkurat der lyskjeglen og dermed varmen treffer glasset. Dermed er det ikke direkte noe galt med lyktene, heller et ikke helt optimalt design. Har testet litt, og om man lar lyktene stå på etter endt kjøring forsvinner duggen etter en stund. Begynner man å kjøre slik at glasset kjøles ned kommer det tilbake. Forsvinner også når temperaturen er like på innside/utside. Dermed er dette relatert til design, og ikke noe som vil ødelegge/forringe lykta. Men det ser jo ikke bra ut når det står på.

Det er en viss forskjell i dugg når man har 35W pærer, sammenlign gjerne mine bilder på side 8 med trådstarter.

Har hatt samme problem på mine 2 forrige biler, BMW 5-serie (E60) og BMW 6-serie (E63). Hadde dugg i lyktene på den første Teslaen jeg fikk lev. tidlig nov. 2013, men merker ikke serlig til det på "erstatningsbilen" jeg har nå (fikk den utlevert i slutten av januar i år).
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA