Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt Vectrix med ultra lavt forbruk

Startet av Saxo, tirsdag 23. september 2008, klokken 18:12

« forrige - neste »

Saxo

Hei !

Jeg benytter citroen verksted ifb med etterfylling av vann. Batteriene har god ytelse men for sikkerhets skyld etterfyller jeg vann etter hver kjørte 2500 km. Verkstedet må ha bilen i svært mange dager (5 dager) og antyder 72 timers initialiseringslading før de fyller vann . For meg høres dette mye ut. Iht SAFT manual for batteriene beskrives det 7A i 21 timer (STM 5-1000 MR).  Er det riktig at initialiseringslading krever 72 timer ?


Er det nødvendig med initialiseringslading ved vannfylling mellom hovedservise intervaller på 10000 km ?
Er vedlikeholdslading og initialiseringslading samme sak ?
Hvor lenge etter initialiseringslading eller vedlikeholdslading må vann påfylles (Før eller etter 30 min)?

Hadde satt stor pris på hjelp her  :)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Hallo

Høres ut som om verkstedet du benytter ikke helt har forstått hva de egentlig driver med.

Dette kan lett medføre skader på batteriene dine.

Initialiseringslading er 12 timers lading med konstant 10A. Deretter vil en vedlikeholdsprosess med 2 min lading med 10A for hver halve time holde batteriet klart for vannfylling i 72 timer.

Derfor skal initialiseringslading kun foretas på helt utladede batterier. Dersom du leverer fra deg bilen med f.eks 60% kapasitet på batteriet, vil en initiallading legge 120% oppå dette, og følgelig "koke" batteriene dine i 8 timer.

Normalt skal servicelading brukes ved vannfylling. Da lades batteriet opp til en terskelspenning på ca. 160 volt, og 5 timer med 10A legges oppå dette for å varme og gasse batteriet.

Jeg foretrekke å bruke initiallading grunnet mindre overlading ved riktig bruk.

Du bør ikke overlate bilen din til ukyndige verksteder. Prøv heller å få kontakt med en entusiast her på forumet, eller kjøp utstyret som trenges og ta service selv.

Det du trenger er en slik til å initiere ladeprosessen, http://www.tuer.org.uk/evs2/evlite.html, samt et vannsett som kjøpes hos Evan Tuer eller nærmeste Sønnak/ truck forhandler.

Du vil spare utstyret inn på kort tid, samt ha mye bedre trygghet for at batteriet ditt blir forsvarlig behandlet.

Bruk gjerne dette sjemaet ved egen service: http://elbil.no/forum/index.php?topic=343.0

Ser at du bor i Trondhjem. Vet at Laura her på forumet har utstyret som trenges for service på bilen din, og kan sikkert hjelpe deg også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Saxo

Takk elektrolux !

Jeg begynner nå å innse at Citroen verkstedene i Trondheim ikke har peiling og at jeg må ta hånd om dette selv. Har forsøkt å få kontakt med Laura men hun har ingen e-mail. Har sendt melding via forumets bruker og håper på svar. Alternativet blir å anskaffe utstyret selv.

Saxo  :'(
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Laura

Hei,

Jeg har utstyr, det stemmer. Har ikke erfaring derimot da jeg er fersk bileier. Jeg sender deg mail, Saxo.

Mvh Laura
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

elektrolux

Prosedyren jeg foretrekker er å lade bilen helt opp, og så kjøre den tom før en ved hjelp av diagnoseapperat går inn på batterivedlikehold og bestiller Initiallading.

La så bilen lade i 12,5 timer til vannlyset kommer på, og fyll destilert vann til det renner over, mens en måler vannforbruket på hver vannfyllestuss.

Alternativet er å bruke servicelading. Fordelen er at bilen ikke trenger å tømmes for strøm på forhånd. Ulempen er 3 timer og 30Ahr mer overlading, som kun har til hensikt å varme batteriene, og som spiser av levetiden på batteriene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Saxo

Sitat fra: elektrolux på fredag 05. september 2008, klokken 11:04

Initialiseringslading er 12 timers lading med konstant 10A. Deretter vil en vedlikeholdsprosess med 2 min lading med 10A for hver halve time holde batteriet klart for vannfylling i 72 timer.



Snakket med verkstedet og henviste til overnevnte. De er faktisk såpass ydmyke på dette at de tar i mot innspill. De sier imidlertid at de ikke får stoppet denne 72 timers saken. Dersom de fyller i denne perioden vil prosessen ikke avbryte dersom strømmen settes på igjen.... Hvordan stoppes denne 72 timers sekvensen dersom det er meningen at den skal stoppes ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

El rayo

Sitat fra: Saxo på lørdag 20. september 2008, klokken 09:13
De sier imidlertid at de ikke får stoppet denne 72 timers saken.
Dette gjelder PSA, ikke sant? Nå er ikke  jeg ekspert på PSA, men har tatt noen vedlikeholdsladinger på dem. 72 timers perioden avsluttes når man trekker ut ladeledningen (evt. åpner ladekabeldekselet i forskjermen). Hvis ting ikke gjøres i riktig rekkefølge som spesifisert i Den Store Kloke Boken, kan det skje uforusette ting med data-styrte prosesser.

Utligningslading (som gjøres automatisk etter hver 1000 Ah utladet), derimot, kan ikke avbrytes på noen måte. Det kan også tenkes at verkstedet har opplevet en bil som tilfeldigvis er i utligningsladingsfasen samtidig som de tar initialiseringslading eller servicelading og derfor tror at det er 72 timers perioden som fortsetter.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Initialiseringslading, og vedlikeholdslading avsluttes ved at vannlyset i bilens instrument begynner å lyse. Dette skjer etter første 2 min vedlikeholdslading.

Etter det må verkstedet fylle vann og nullstille vannlyset.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Nå har min Saxo stått siden slutten av juni grunnet defekt kjølevifte. Jeg kjørte batteriene så langt ned jeg kunne før jeg parkerte den.

Sitat fra: elektrolux på fredag 05. september 2008, klokken 11:04
Normalt skal servicelading brukes ved vannfylling. ........
Jeg foretrekke å bruke initiallading grunnet mindre overlading ved riktig bruk.

Elektrolux, forstår jeg deg dithen at du anbefaler at jeg tar initiallading fremfor servicelading når jeg nå skal ta vannservice etter at ny vifte er montert ?

/Jørn
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på lørdag 27. september 2008, klokken 21:38
Elektrolux, forstår jeg deg dithen at du anbefaler at jeg tar initiallading fremfor servicelading når jeg nå skal ta vannservice etter at ny vifte er montert ?

Jeg tror det kan være lurt. Siden du kjørte bilen ned til nesten tom, så skal det kunne gå helt greit.
(Init lading kjører på med 10A i 12 timer, så dersom bilen ikke er tom så bør man finne adre løsninger).

Ellers er en ballanseringslading grei å bruke når bilen har stått en god stund.
Kan brukes selv om bilen ikke er "tom"
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

EvLite manaualen jeg har nevner ikke balanselading med et ord. Skal den også etterfølges av vannfylling? 

Manualen forklarer heller ikke initiallading særlig bra, men han sier 10A i 15 timer.
Er det her også som med vanlig vedlikeholdslading at EvLite pulslader til det passer meg å fylle vann, eller må jeg time'e det slik at det passer å gjøre vannfyllingen etter 12 (evt 15) timer?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

Sitat fra: Elmo på søndag 28. september 2008, klokken 18:44
EvLite ...Manualen forklarer heller ikke initiallading særlig bra, men han sier 10A i 15 timer.
Er det her også som med vanlig vedlikeholdslading at EvLite pulslader til det passer meg å fylle vann, eller må jeg time'e det slik at det passer å gjøre vannfyllingen etter 12 (evt 15) timer?

EvLite gjør ikke noe annet enn å gi bilen signal om å kjøre initiallading. Jeg kjørte det i forrige uke og den pulslader slik at du kan fylle vann når det passer og noen timer trenges ikke.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: Elmo på søndag 28. september 2008, klokken 18:44
EvLite manaualen jeg har nevner ikke balanselading med et ord. Skal den også etterfølges av vannfylling? 

Nei, det er ikke nødvendig. Da ville vi hatt store problemer siden bilen gjør dette hver 10.gang du lader bilen.
Du har kansje lagt merke til at bilen ikke er ferdig med ladingen noen ganger når du forventet at den skulle være det. Sansynligvis kjører den en ballanseringslading...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Saxo

Hei !

Jeg er nå lykkelig eier av EV-Lite og håper på bedre nattesøvn. Verkstedet jeg har benyttet Bilhuset i Trondheim har fått tilsendt Ev-Lite manual + endel av informasjonen som ligger på denne siden. Håper de tar til seg litt av dette slik at Saxo eiere i Tr.heim ikke får problemer med feil utført batterivedlikehold.

Saxo :-)

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Elmo

#14

Jeg har initialladet "Elmo" nå i natt etter 3mnd stillstand pga defekt kjølevifte.
Ref: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1010.msg9152#msg9152

Etter ganske nøyaktig 12 timer sluttet ladelyset å blinke. Men nå har jeg ventet ytterligere 40-50min etter det og vannlyset som kommer på når det er klart for vannfylling etter vedlikeholdslading er ikke kommet på.
EvLite viser 100% og varierer mellom 144 og 152 volt.

Kan noen si meg om det greit å fylle vann nå, eller om jeg må vente på noe mere?

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA