Vedlikeholdslading/Initialiseringslading

Startet av Saxo, fredag 05. september 2008, klokken 09:35

« forrige - neste »

Boogie

Dersom du har ventet lenger en 30 minutter etter at lading stoppet, så kan du ikke fylle vann.
Ring meg, så kan jeg gi deg noen alternativer.

95991227
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

Takk, for lang og opplysende telefonsamtale og gode råd Boogie.

En av hensiktene med forumet er jo å dele erfaringer inkl fadeser :-[ så jeg tar en liten oppsummering.
Ser ut som jeg ikke fikk startet initiallading igår, men bare fikk en vanlig lading. Er ikke helt sikker på hvorfor, men tror kanskje at jeg koblet til ladekontakten før jeg valgte OK på EvLite.
To ting som styrker teorien om at jeg bare har fått tatt en vanlig lading er at spenningen bare var 144volt, og at temperaturen bare var 15 grader.
Som boogie sa nå, og Elektrolux har sagt i en annen tråd, så må man ikke fylle på vann hvis vanntemperaturen er under 25grader.

En annen, mere uforklarlig ting som har skjedd er at Energie-meteret viser 0% til tross for at bilen faktisk er fullladet. Hvordan dette har skjedd hadde ikke Boogie heller noen fullgod forklaring på :-\ - men ikke alt er 100% forklarlig på elbiler som han sa :D
Han rådet meg til å ikke kjøre under 50% noen ladinger fremover, og måle spenningen på hver enkelt batterikasse før jeg tar ny Initial- eller Vedlikeholds-lading og vannfylling.

Jeg kjørte en tur nå. Bilen oppfører seg helt normalt, med unntak av energiemeteret som står pal på null (veldig uvant :o). Jeg har kjørt ned til det jeg regner med er ca 50-60% - vha tripptelleren - og satt bilen på ny vanlig lading. Spennende å se om energimeteret kommer seg.


 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Boogie

Energimeteret tar seg opp igjen etter hvor mye du lader. Har du kjørt ned til ca 50% så vil det avslutte ved 50% pluss en overlading på 15% av de 50%. Altså ca 57%.
Neste gang ved 50% lading vil du komme over 100% igjen.
Det kan se ut til at noe hang seg i systemet, og siden "vi" resatte systemet ved å ta ut sikringen, så var ikke informasjonen om fulladet batteri blitt lagret.
Når komputeren blir restartet vil den hente gammel info om tilstanden til batteriet.
Men det er ikke noe problem, bare uvant å kjøre uten energimeteret.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

Ja nå er energimeteret tilbake på 100%. Men det tok faktisk 5-6 ladinger å kommer helt opp til 100%.
Nå har jeg også klart å måle spenningen på hver enkelt pakke.
Etter vanlig lading i natt og bare noen 100 meters kjøring til bukken målte jeg nå i formiddag følgende (ubelastet):
11 - 76,8v,  6 - 41,8v og 3 - 20,9.v   Det skulle gi ganske nøyaktig 7,0 volt per blokk. 
Og EvLite viser 470ah overcharge.

Så da er spørsmålet ???  Anbefaler dere med masse erfaring at jeg tar vanlig vedlikeholdslading eller kjører helt tom og tar initiallading ?

PS: Har noen av dere vurdert å flytte varmeapparatslangene bakom vannpåfyllings-stussene så det blir lettere å komme til sikringen på 3'er kassen?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Boogie

Jeg bruker to desimaler på verdiene. Da får du tryggere verdier.

Ser at dette gir deg: 6,98 (11), 6,97 (6) og 6,97 (3).
Her er verdiene innenfor 0,02V.
Samtidig har du en totalspenning på 139,5 V
Begge disse målepunktene tyder på at du har gode batterier.

Målingene tyder på at du har godt ballanserte blokker, men sier ingenting om kapasiteten.
Dersom du før har kunnet kjøre ned til rundt 0% burde du kunne gjøre det nå også, slik at du kan gjennomføre en initialiseringslading.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA